دستبوسی در نگاه فقه و اخلاق
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۱۸۹۶۰
پایگاه خبری جماران، دستبوسی؛ احترام خیلی ویژه است و خیلی زود تبدیل به تملق رفتاری میشود و تملق رفتاری در زشتی مانند تملق گفتاری است!
بوسیدن دست و حکم اخلاقی آن همواره موردبحث بوده، بهویژه در عصر حاضر که با نگاه منفی به آن نظر میشود و جای دارد به این مقوله نگاه دقیق شود.
متأسفانه در زمانهای قرار داریم که انواع تملقات در جهت حرص رسیدن به قدرت روا داشته میشود و گاهی به چاپلوسیها و تبلیغات برای اشخاص رنگ "شعائر دینی" داده میشود که مصلحت اسلام و جامعه دینی چنین اقتضائاتی دارد!
اما تکلیف پیامبر رحمت روشن نموده که فرمود:
"زمانی برای مردم پیش آید که برای طمع دنیا باطنشان پلید و ظاهرشان زیبا باشد، و از ظاهر خویش ثواب خدا را مقصود نداشته باشند، دینشان ریا باشد و ترس از خدا به آنها آمیخته نشده باشد: خدا آنها را مجازاتی همگانی کند، سپس مانند کسی که غرق میشود، دعا کنند و خدا مستجاب نکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تملق و چاپلوسی زبانی
قبل از ورود به بحث "دستبوسی" اجازه دهید نگاه دین به مقوله چاپلوسی را مرور کنیم، چهبسا باتوجهبه این نگاه دینی، بحث "دستبوسی" بیشتر مورد ثمر خواهد بود.
مهمترین سخن در باب ستایشگران متملق از سوی پیامبر (ص) مطرح شده که فرمود: «بهصورت چاپلوسان و متملقان خاک بپاشید؛ - اَحْثُّوا التُّرابَ عَلی وُجُوهِ الْمَدّاحینَ».
و نیز پیامبر رحمت (ص) فرمود:
"اگر کسی با چاقوی تیزی به سراغ مردی برود، برای او بهتر است از اینکه در پیشروی او مدحش را بگوید".
امیرمؤمنان علی (ع) میفرماید: "ستایش بیش از حد، تملق است و کوتاهی در ستایش، درماندگی است یا حسد. / الثَّناءُ بِأکْثَرِ مِنَ الْاِسْتِحقاقِ مَلَقٌ وَ التَّقْصیرُ عَنِ الْاِسْتِحْقاقِ عَیٌّ اَوْ حَسَدٌ."
و در سخن دیگری امام علی (ع) ؛چاپلوسانِ گیرِ نان و نام را؛ ” بردگان همیشگی” معرفی میکند.
امام خمینی مینویسد:
” تملّق، مبدأش شرک و جهل بوده و غایتش نفس است و ثمرهاش خفّت و خواری میباشد. بههرحال باید دانست که چاپلوسی از آبشخور نفاق و خودخواهی سیراب شده است”!
استاد مطهری این رذیله تملق گوئی را "به بند کشیدن انسانیت" معرفی کرده و انسانی که در بندِ رسیدنِ به منافع مادی باشد، بهکلی فاقد حرّیت و مردانگی خواهد شد!
برخورد امام علی (ع) با هرگونه ذلتپذیری
در نهج البلاغة آمده است که ظاهراً هنگام بازگشت از صفین، عدهای از دهقانهای شهر انبار حضرت را دیدند و به دنبال حضرت پیاده به راه افتادند و در جلوی حضرت به هم فشار میآوردند، حضرت فرمود: چه میکنید؟ جواب دادند، این عادت ماست که با آن امرای خودمان را تعظیم میکنیم. پس حضرت فرمودند: قسم به خدا امرای شما از این کار شما هیچ سودی نمیبرند و شما با این کار خودبهخود سخت میگیرید در دنیا و آخرت خود را بهسختی میاندازید. چقدر زیانآور است سختی که به دنبال آن عذاب باشد و چقدر سودآور است راحتی که بعد از آن امان از آتش باشد.
دستبوسی از نگاه اهلبیت (ع)
بازگشت به بحث دستبوسی داشته و در مرحله نخست روایات این موضوع را ببینیم و سپس با دید فقهی و اخلاقی در این موضوع آشنا شویم.
در کتاب تحفالعقول حدیث مهمی از امام رضا (ع) نقل است که ایشان میفرماید:
"مرد دست مرد دیگری را نبایستی ببوسد، چراکه بوسیدن دستش همانند نماز گزاردن بر اوست. / لا یقبّل الرجل ید الرجل فإن قبلة یده کالصلاة له" (تحفالعقول /۴۵۰)
فردی بنام علی بن مَزیَدِ که ابریشمفروش بوده خدمت امام صادق (ع) رسید و دست حضرت را گرفت و بوسید، امام فرمود: آگاه باش که این کار یعنی بوسیدن دست؛ درست نیست، مگر نسبت به پیامبری یا وصی پیامبری. / أمَا إنّها لا تَصلَحُ إلاّ لِنَبیٍّ أو وَصِیِّ نَبیٍّ . (الکافی، ج۲، ص۱۸۵)
امام صادق (ع) فرمودند: سرودست کسی را نباید بوسید مگر دست پیامبر خدا، یا کسی که میبوسد منظورش از بوسیدن سرودست او، احترام به رسولالله باشد. / لا یقبل رأس أحد و لا یده إلا ید رسول الله أو من ارید به رسول الله . (کافی ج۲ ص ۱۸۵)
این تعبیرات تأملبرانگیز در روایات اهلبیت (ع) درباره دستبوسی حکایت از ظهورِ تملق رفتاری در سطح وسیع دارد که بهجاست از دیدگاه فقه اسلام و اخلاق بررسی اجمالی شود.
دستبوسی از دیدگاه فقهی
بهاتفاق فقهای اهلسنت یعنی؛ حنفیه، شافعیه، حنبلیه و جمعی از مالکیه، وست بوسی به جهت امور دینی، جایز است.
فقه شیعه با اهلسنت همراه است و دستبوسی را جائز شمرده گرچه برخی فقیهان آن "مکروه" قلمداد کردهاند.
شهید اول، به جواز بوسیدن دست برادران مسلمان که بهعنوان و قید "بزرگداشت مؤمن" فتوا میدهد [الدروس الشرعیه، ج۲، ص ۱۸]
دستبوسی از دیدگاه اخلاقی
اکثرِ "دستبوسیها" ؛ تملقِ رفتاری است و در نتیجه به تعبیر استاد مطهری؛ در بند کشیدن انسانیت است و تردیدی نیست که اخلاق دینی آن را ناروا داشته و برنمیتابد.
توضیح مطلب این است که؛ اگرچه دستبوسی بهعنوان یک بایدونباید در علم اخلاق مطرح نشده، اما؛
اولاً؛ باکرامت نفس منافات دارد و هر منافی باکرامت انسانی رفتار شایستهای نخواهد بود و به منع نزدیکتر است.
اولاً؛ در واقع دستبوسی از آداب است و یک حقیقت متغیر است و اگر هم از اخلاق بهحساب میآمد مانند عذرخواهی است دارای عنوان مستقل نیست بر خلاف مثل ظلم که عنوان مستقل مذمت را به همراه دارد. پس ابتدا نمیتوان فتوا به فعل اخلاقی بودن آن داد.
و ثانیاً؛ از سوی دیگر "دستبوسی" برای بوسنده و صاحبِ دست بوسیده شد بهشدت خطرآفرین است، بوسنده را بَرده میکند و صاحب دست بوسیده شده را بیشتر مست قدرت کرده و در نتیجه دیگر گوش و چشم او پشت حاجب منمیت قرار گرفته و حقایق اطراف خود را نمیبیند!
از همین رهگذر است که علما اخلاق از اینکه دستشان بوسیده شود، پرهیز داشتند.
پدرم که از شاگردان امام راحل بود نقل میکرد که امام فرموده بود در عمر دست یک نفر را بوسیدم و آن هم رفیق مباحثه درس بود که بعد متوجه حرف حق او شدم.
و استاد بزرگوار آیتالله جوادی آملی میفرمود: نه دست کسی را ببوسید و بگذارید دستتان را ببوسند. من فقط دست امام را بوسیدم که آن دست بوسیدنی بود.
و استاد بزرگوار علامه حسنزاده (ره) وقتی در نامهای کسی به ایشان مینویسد دست بوستان هستم در پاسخ چنین مینگارد:
مرا معذور دار از دستبوسی
که من دستی ندارم تو ببوسی
جمعبندی؛
"اسلام" ؛ در بحثهای فقهی فتوا به "جواز مطلق" نداده، و در بحثهای اخلاقی با هرگونه رفتار و گفتاری که باعث پیدایش رذائل اخلاقی در فردی شود و یا کسی در حالت ذلت قرار بگیرد بهشدت مخالفت نموده و تملقات و چاپلوسیهای گفتاری مانند ستایش اشخاص، و رفتاری مانند دستبوسی و "پابوسی! " در این مقوله جای دارد و در مورد غیر معصومین (ع) روا نیست.
حافظ گوید:
مبوس جز لب ساقی و جام می حافظ
که دست زهدفروشان خطاست بوسیدن
منبع: جماران
کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا هادی سروش دست بوسی فقه و اخلاق افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا دست بوسی بوسیدن دست
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۸۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نماهنگ |به دانش آموزتان نگاه ملی بدهید
حضرت آیتالله خامنهای: شما به این دانشآموزتان نگاه ملّی بدهید؛ یعنی چه؟ یعنی ما یک نقشهی گستردهای داریم برای ادارهی کشور، برای پیشرفت کشور؛ یک جدول است.
به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3080270 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربینندهترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر آپارات سروش آیگپ گپ بله روبیکا ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.