هم نشینی باشکوه ماه و پنج سیاره منظومه شمسی را از دست ندهید
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۱۹۴۷۷
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری فضا (space.com)، علاقمندان به فضا و ستارهشناسی موفق شدند تصاویر جالبی از به خط پنج سیاره منظومه شمسی در کنار کره ماه را ثبت کنند که چنین رویدادی تا سال ۲۰۴۰ میلادی تکرار نخواهد شد.
منظره کمسابقه ردیف شدن پنج سیاره روشن با کره ماه جمعه شب ستارهشناسان و علاقمندان به مشاهدات نجومی را شگفتزده کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در طول ماه ژوئن(تیرماه)، سیارههای عطارد، ناهید، مریخ، مشتری و زحل پیش از طلوع خورشید در جنوب شرقی آسمان از چپ به راست مطابق ترتیب مداری خود نسبت به خورشید به خطر شدهاند.
روز جمعه ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) کره ماه نیز به این ضیافت آسمانی پیوست و تصویر زیبایی خلق شد که «رایت دابز» هواشناس کارمند اداره هواشناسی ملی آمریکا آن را در منطقهای در ایالت فلوریدا ثبت کرد. این تصویر با یک دوربین «سونی» a۷ii و به طور پانوراما ثبت شده است. تصاویر بیشتری در این خصوص در رسانههای اجتماعی نیز منتشر شده است.
مشاهده هم زمان دو یا سه سیاره امر غیرمعمولی نیست، اما مشاهده این پنج سیاره به ترتیب فاصله آنها از خورشید از زمان مشاهده از قطب شمال در دسامبر ۲۰۰۴ تاکنون روی نداده است. سیارههای منظومه شمسی زمانی که از روی زمین مشاهده میشوند، نزدیک یک خط فرضی تصور میشوند که به آن دایرهالبروج (ecliptic) گفته میشود. این سیارهها از اولین ساعات روز جمعه از افق بالا آمدند. هر چند ممکن است دیدن آنها تا چند روز بعد در ماه ژوئن دشوار باشد، اما مشاهده زهره (ونوس) و مشتری (برجیس) از دیگر سیارهها آسانتر خواهد بود.
برچسبها اکتشافات فضایی فناوری فضایی سیاره مشتری سیاره زحلمنبع: ایرنا
کلیدواژه: اکتشافات فضایی فناوری فضایی سیاره مشتری اکتشافات فضایی فناوری فضایی سیاره مشتری سیاره زحل پنج سیاره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۹۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟
پیمان خازنی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که این روزها پروژه موسیقایی نمایشی «مجنون آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان را در تالار حافظ به صحنه برده اسن در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره انگیزه های خود برای به صحنه بردن این اثر که به نوعی چندمین تجربه او در حوزه تلفیق موسیقی و نمایش محسوب می شود، توضیح داد: زبان و ادبیات فارسی غنیترین ثروت ما ایرانیان است و پرداختن به متون کهن فارسی، یک مراجعه درست در راستای ساختن دنیای جدید برای اقوام ایرانی محسوب میشود. در این راستا منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی گنجوی به قدری غنی است که به جرات میتوان آن را بزرگترین منظومه عاشقانه در ادبیات جهان دانست.
وی افزود: از زمانی که با این شاهکار آشنا شدم هربار که به سراغش میروم، ظرفیت تازهای در آن پیدا کرده و تشویق میشوم از زاویهای دیگر به آن بپردازم. «لیلی و مجنون» هنوز برای من تمام نشده است. پرداختن به چنین آثاری کار دشواری است؛ چراکه بیش از هر چیز در این زمینه باید برداشت درستی از مخاطب داشت و این مهم به راحتی میسر نیست.
این آهنگساز بیان کرد: شناخت جهان شاعر و مطابقت آن با سلایق متعدد مخاطب امروزی از طرفی و بازنویسی اثر به زبان امروز از سوی دیگر کار سختی است. رسیدن به این مرحله تازه بنا نهادن سنگ اول است. پس از آن باید به سراغ موسیقی رفت. موسیقی ایرانی ظرفیتهای فراوانی دارد و همراه ساختن آن با گستره وسیع شهر ایرانی نیازمند دقت بالایی است. البته با توجه به اهمیت آشنایی کارگردان با ظرافت موسیقی ایرانی، خودم کارگردانی نمایش را برعهده گرفتم که امیدوارم در این کار بتوانم اندازهها را رعایت کنم. البته آثار پرفروش معمولا جنبه ادبی و فرهنگی را به ناچار قربانی گیشه میکنند اما ما در «مجنون آن لیلی» به دنبال دوسر برد هستیم.
خازنی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: «مجنون آن لیلی» پر از رنگ و لایههای درونی و بیرونی است. به عبارتی درونش فلسفی و بیرونش عاشقانه است و نمایشنامه این ابزار را در اختیارم گذاشت تا لایهها برای سطوح مختلف سنی و فکری جاگذاری شود. طراحی لباس و طراحی نور نیز ۲ رکن مهم صحنهاند. با این ابزار تلاش کردم که رویا تولید کنم
وی در پایان اظهار کرد: البته من این کارها را یک رشته منظم میبینم؛ این رشته تالیف که توسط یک آهنگساز کارگردانی میشود، به زودی حضور آهنگسازان جوان را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه معتقدم آهنگسازی به دلیل انتزاعی بودن از کارگردانی دشواریهای بیشتری دارد و امیدوارم علاقهمندان به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
پروژه موسیقایی نمایشی «مجنونِ آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان، آهنگسازی طراحی و کارگردانی پیمان خازنی، تهیه کنندگی ساسان سالور و حمیدرضا علی نژاد، روایت رشید کاکاوند، خوانندگی هادی فیض آبادی (با همراهی زهره فیروزی و امید نصری) و بازی عمار تفتی، زهره فیروزی، ملیکا شهاب، رز ایزدی، سپیده موسوی، علی تیمور فامیان، آتنا قرایی، سیما نوروزیان روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت های 18:30 و 21 در تالار حافظ تهران میزبان مخاطبان است.
کد خبر 6096120 علیرضا سعیدی