Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه توقع از میراث فرهنگی را بالا و حمایت از آن را اندک دانست و گفت: هم در بحث نیرو و هم در بحث اعتبارات شرایط مناسبی نداریم.

جبار گوهری در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به در پیش بودن سفر رئیس جمهوری به کرمانشاه، اظهارکرد: از آنجایی که در حال حاضر تعدادی پروژه  کلان نیمه کاره در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان داریم، تلاش شده تا این پروژه ها را در سفر رئیس جمهوری مصوب کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از مهمترین این پروژه ها را موزه منطقه ای استان اعلام کرد و گفت: ساخت این پروژه از سال 1354 در استان آغاز شده و تا به امروز با اعتبارات قطره چکانی که داشته، به 70 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

سرپرست میراث فرهنگی استان با تاکید بر لزوم نیاز استان به یک موزه منطقه ای، افزود: در شان استانی مانند کرمانشاه با 4200 اثر تاریخی نیست که هنوز یک موزه منطقه ای ندارد.

وی با بیان اینکه پروژه ساختمان موزه منطقه ای کرمانشاه در حال حاضر ایرادات زیادی دارد، عنوان کرد: هرچند علیرغم مطالعات انجام شده روی این پروژه، سازه امکان بارگذاری شدن را دارد، اما باید این را هم در نظر گرفت که ساختار و معماری آن دیگر منسوخ شده و تجهیزات الکتریکال، مکانیکال و حفاظتی آن دیگر برای امروز جوابگو نیست و باید کاملا بروز رسانی شود.

به گفته این مسئول، تکمیل و اتمام این پروژه حدود 45 میلیارد تومان اعتبار می خواهد که در سفر رئیس جمهور به کرمانشاه درخواست تامین اعتبار برای آن شده است.

وی در ادامه یکی دیگر از مطالبات مهم حوزه  میراث فرهنگی استان که قرار است در سفر رئیس جمهور به استان مطرح شود را فراهم کردن مقدمات ثبت جهانی تاق بستان عنوان کرد و افزود: طی دهه های گذشته ساخت و سازهایی غیرقانونی در اطراف این مجموعه ارزشمند انجام شده که اکنون به یک تهدید برای تاق بستان تبدیل شده است و از طرفی در بحث ثبت جهانی تاق بستان باید تملک هایی صورت بگیرد که نیاز به اعتبار دارد.

گوهری در ادامه با اشاره به مشکلات زیرساختی بسیاری که در پایگاه های جهانی و ملی استان وجود دارد، گفت: در کرمانشاه دو پایگاه جهانی بیستون و اورامانات و سه پایگاه ملی تاق بستان، معبد آناهیتا و محور ساسانی را داریم که متاسفانه شرایط خوبی ندارند.

وی یادآورشد: 15 سال از ثبت جهانی بیستون می گذرد، اما خدماتی که در داخل آن به گردشگران داده می شود در حد و شان یک اثر ثبت جهانی شده نیست، چراکه هیچ اعتباری برای ساماندهی و احداث زیرساخت ها در آن نداریم.

سرپرست میراث فرهنگی استان اضافه کرد: پایگاه اورامانات هم که هنوز یکسالی از ثبت جهانی شدن آن نگذشته، به مانند کودک نوپایی است که باید اقداماتی را روی آن انجام دهیم تا در مسیر درست حرکت کند.

وی در ادامه به چندین دهه بی توجهی به معبد تاریخی آناهیتا هم اشاره کرد و گفت: طی چند دهه گذشته هیچ اتفاق خاصی روی این مجموعه باستانی رخ نداده و مظلوم واقع شده و اعتباراتی هم که دارد، تنها در حد جمع آوری علف های هرز در داخل آن است.

سرپرست میراث فرهنگی استان اضافه کرد: علیرغم اینکه هرکدام از پایگاه ها ما حدود 20 میلیارد تومان اعتبار در سال نیاز دارند، اما اعتبارات آنها بسیار اندک است که برای نمونه مجموعه جهانی بیستون تنها یک میلیارد تومان اعتبار دارد که آن هم برای پرداخت حقوق پرسنل است.

به گفته این مسئول، احیاء، مرمت و ساماندهی تاریکه بازار در بازار سنتی کرمانشاه نیز  در دستور کار قرار گرفته، چراکه این بازار فاخر نیاز به بازسازی دارد و با اعتبارات قطره چکانی دردی از آن دوا نمی شود.

وی در ادامه از در نظر گرفته شدن پروژه کریدور بیستون به تاق بستان برای طرح در سفر رئیس جمهور به کرمانشاه هم خبر داد و گفت: بعلاوه تملک بیمارستان مسیح و هتل بیستون، ایجاد زیرساخت در مناطق گردشگری استان به منظور فراهم کردن بستر برای ورود سرمایه گذاران و احیاء بافت تاریخی همچون گذر چنانی و فیض آباد هم در دستور کار داریم.

وی درادامه با بیان اینکه میراث فرهنگی استان برای پروژه های مهم و نیمه تمام خود حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد هزینه کرده، افزود: این درحالیست که برای سفر رئیس جمهور به کرمانشاه تنها 110 میلیارد تومان اعتبار برای ما مصوب کرده اند که پس از اعترضاتی که داشتیم 20 میلیارد تومان دیگر به آن اضافه کردند که کفاف هیچ چیزی را نمی دهد.

گوهری اضافه کرد: متاسفانه با این نظام بودجه ریزی، ادارتی که ضعیف هستند، ضعیف تر می شوند، درحالیکه اداره ای مانند میراث فرهنگی، سه حوزه بسیار مهم را شامل می شود که می تواند در پیشرفت و توسعه استان نقش آفرینی مهمی داشته باشد و جایگزین مناسبی برای صنعت و اقتصاد نفتی باشد، اما توجهی به آن نمی شود.   

وی در ادامه اعلام کرد: علیرغم اینکه در کل کشور و به تبع در کرمانشاه انتظارات از حوزه میراث فرهنگی بسیار بالاست، اما متاسفانه اعتبارات و حمایت هایی که از این حوزه می شود بسیار پائین است و میراث فرهنگی آن جایگاه واقعی را ندارد.

سرپرست میراث فرهنگی استان با اشاره به کمبود شدید نیروهای انسانی در این اداره کل، اعلام کرد: کل پرسنل این اداره کل120 نفر است که از این تعداد 20 نفر نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی را تشکیل می دهند، درحالیکه ما 4200 اثر تاریخی داریم.

وی ادامه داد: زمانی که کوچکترین اتفاقی در حوزه میراث فرهنگی استان رخ می دهد، همه اعتراض می کنند و میراث فرهنگی را ناکارآمد می دانند، درحالیکه هیچکس نمی پرسد که مگر امکانات و نیروهای ما چقدر است؟.

گوهری اضافه کرد: کل اعتباراتی هم که سال گذشته میراث فرهنگی استان داشته، حدود 12 میلیارد تومان بوده که در حد اعتبارات یک هنرستان هم نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی كرمانشاه موزه منطقه ای تاق بستان بيستون معبد آناهيتا سفر رییس جمهور سرپرست میراث فرهنگی استان میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور سفر رئیس جمهور موزه منطقه ای تاق بستان ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۹۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، به کوشش‌ علاقمندان میراث نیاکان منطقه و پیگیری‌های سازمان مردم نهاد انجمن دوستداران میراث فرهنگی سخت سر شهرستان رامسر  و انجام مراحل اداری توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رامسر، اولین اثر ارزشمند فرهنگی، تاریخی و مذهبی جواهرده در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

"مسجد سکینه آباجی" واقع در ضلع جنوب غربی میدان تاریخی ییلاق جواهرده، در مرداد سال ۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی، ثبت نهایی شد و در آذر ماه، از سوی وزیر محترم میراث فرهنگی به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد. و تابلوی ثبتی آن نیز در روز‌های آینده نصب خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • تعیین تکلیف پروژه ۱۵ ساله سد قشلاق تا ۳۱ اردیبهشت
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است