Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید جاوید بخت گفت: بالغ بر ۵۲ هزار هکتار از اراضی کهگیلویه و بویراحمد به برگ خوار بلوط و جوانه خوار آلوده شده که از این میزان حدود ۲۰ هزار و ۴۰۰ هکتار آفت برگ خوار بلوط و ۳۱ هزار و ۶۰۰ هکتار آن آلوده به آفت جوانه خوار بلوط است.

او با اشاره به اینکه بر اساس ارزیابی هایی که اخیرا انجام شده این رقم به حدود ۶۰ هزار هکتار رسیده است می گوید: علت های متعددی این آفات دارند و در سطح استان آفت برگ خوار در مناطق زیادی شیوع پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان، گرچه هم اکنون مرکز آفت برگ خوار جنگل های بلوط شهرستان باشت است ولی شهرهای دیگری در منطقه چاروسا و دشمن زیاری در شهرستان کهگیلویه و لنده نیز در بحث آفت برگ خوار نیز مبتلا است و  در بحث جوانه خوار بلوط در شهرستان بویراحمد و دنا عمدتا در منطقه لوداب است.

جاوید بخت گفت: در بحث برگ خوار بلوط که بیشتر اوج این آفت در شهرستان باشت بوده و برگ های درختان در آن منطقه خشک شده اند بالغ بر ۱۵ هزار هکتار در آن منطقه دچار افت شده است.

او می گوید: پیگیری های متعددی برای مبارزه با این آفات انجام شده و علاوه بر پایش انجام شده در سطح استان و اعزام  چهار تیم کارشناسی مختلف به منطقه ، مسئولان و کارشناسان کشوری نیز از منطقه بازدید داشته اند. 

مدیرکل منابع طبیعی استان از پایش افزون بر ۳۵۰ هزار هکتار در سطح عرصه های استان خبر داد و گفت: در این پایش بالغ بر ۵۲ هزار هکتار از این ۳۵۰ هزار هکتار آلوده بوده و بر اساس ارزیابی های جدید به ۶۰ هزار هکتار رسیده است.

به گفته جاوید بخت، این مدت فعالیت های کارشناسی تیم گیاه پزشکی فعال شده است و کارگروه گیاه پزشکی متشکل از اساتید دانشگاه، مرکز تحقیقات، حفظ نباتات و منابع طبیعی تشکیل شده است.

او می گوید: این تیم علاوه بر تشکیل جلسات اداری بازدید های میدانی هم انجام دادند.

جاوید بخت گفت: فعالیت های این آفت برگ خوار بلوط به شکل چهار مرحله زیستی است که عمدتا پایش و ارزیابی آن ها انجام شده است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان، در بحث مبارزه با آفات اعتبارات زیادی را می طلبد و عزم ملی را نیاز دارد.

اومی گوید: این آفت تنها مختص استان کهگیلویه و بویراحمد نیست و دربرگیری در تمام حوزه زاگرس را دارد و مشکلی بوده که در استان های حوزه زاگرس این آفت شیوع پیدا کرده است.

جاوید بخت می گوید: در استان سید علی احمدزاده استاندار به جد پیگیر مشکلات موجود است و منابع طبیعی چندین مرحله بازدید میدانی، پیگیری های جدی و مکاتبات مختلف با سازمان داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان می گوید: موضوعی که وجود دارد این است که مبارزه با این آفت باید در زمان خاصی باید باشد ‌و البته با توجه به مبارزات بیولوژیکی که در سطح عرصه ها انجام شده، به نظر می رسد در این فصل بازدهی لازم را برای مقابله ندارد.

او گفت: بنابراین تلاش منابع طبیعی ادامه دارد و با حساسیت هایی که در سطح ملی ایجاد شده و مجموعه تیم های کارشناسی و مجموعه سازمان بتوانیم در آینده علاوه بر بحث پیشگیری از شیوع و انتشار بیشتر آن جلوگیری بکنیم و در زمان مناسب مبارزات بهتری در اسفندماه انجام شود.

جاوید بخت می گوید: از سازمان برنامه و بودجه خواهان تامین اعتبار هستیم و از همه مردم استان درخواست کمک داریم.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان، علی رغم پیگیری های انجام شده تاکنون در بحث اعتبارات ۱۴۰۱ منابع طبیعی استان، نتوانسته منابعی دریافت کند اما با جدیت پیگیر موضوع هستیم.

او گفت: بر اساس حساسیت های ایجاد شده، استانداران حوزه زاگرس برنامه ای برای جنگل های زاگرس دیده اند.

جاوید بخت می گوید: این برنامه در سطح استانداران و معاون اول رئیس جمهور در دست پیگیری است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان، امید است با نگاه ویژه دولت مردمی سیزدهم نسبت به موضوع و پیگیری های استان بتوانیم گزارش خوبی را به مردم بدهیم و دغدغه های پیش رو  را رفع کنیم.

او در پایان ضمن ابراز خرسندی از دغدغه مندی های لازم نسبت به رفع این چالش زیست محیطی که در استان از سوی مسئولان مختلف پدید آمده می گوید: این قول را می دهم با جدیت، با حساسیت و با احساس مسئولیت پیگیر خواهم بود تا در جهت رفع دغدغه مردم قدم مثبتی برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد منابع طبیعی و آبخیزداری جنگلهای زاگرس برگ خوار بلوط آفت برگ خوار هزار هکتار انجام شده جاوید بخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۹۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد

 

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، عباس پوریانی از خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سوادکوه شمالی و بازگشت به بیت المال خبر داد و افزود: در راستای حفظ حقوق بیت المال و انفال عمومی خصوصاً منابع طبیعی، با پیگیری‌های مستمر دادگستری حوزه قضائی و همکاری یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه شمالی، در راستای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، ۳۳ هزار و ۶۷۵ متر مربع از اراضی ملی تصرف شده توسط متجاوزین خلع ید و به بیت المال بازگشت.

وی با بیان اینکه طبیعت ارزشمند شمال کشور و مواهب خدادادی استان مازندران نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی، انفال، اراضی دولتی و ملی، وظیفه‌ای شرعی و قانونی است و باید این ثروت خدادادی ارزشمند برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

پوریانی خاطرنشان کرد: برخورد دستگاه قضائی با متعرضین به منابع طبیعی و اراضی ملی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

دیگر خبرها

  • چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان
  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • بازداشت عامل تیراندازی به ماموران منابع طبیعی مازندران
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد