Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@16:20:47 GMT

پاکستان زیر فشار تحریم غرب علیه روسیه

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۱۹۷۶۹

پاکستان زیر فشار تحریم غرب علیه روسیه

پاکستان تحت تأثیر منفی بحران نفت قرار گرفته و مانند سایر کشورهای در حال توسعه، در صورت تلاش برای واردات انرژی مورد نیاز از روسیه، با خطر تحریم‌های غرب تهدید می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، رسانه‌های پاکستانی گزارش می دهند این کشور تحت تأثیر منفی بحران نفت قرار گرفته و مانند سایر کشورهای در حال توسعه، در صورت تلاش برای واردات انرژی مورد نیاز از روسیه، با خطر تحریم‌های غرب  تهدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز در نشست خبری هفتگی خود اذعان داشت که اسلام‌آباد با دشواری‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ روسیه روبرو است.

«عاصم افتخار» اظهار داشت: پاکستان یک موضع اصولی درباره تحریم‌ها دارد و اینکه ما خواستار استفاده از یک مکانیسم جهانی برای تحریم هستیم یعنی این روند باید از سوی سازمان ملل مدیریت شود. 

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون در این خصوص نوشت: تحریم‌های غرب حتی مانع اسلام‌آباد برای پیشبرد پروژه خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان شده است و اکنون هرگونه تلاش‌ پاکستان برای معامله با روسیه در بخش انرژی را تهدید اعمال تحریم اسلام‌آباد از سوی غرب را درپی خواهد داشت. 

قدمت پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان معروف به پروژه آی-پی به بیش از سه دهه پیش باز می گردد؛ پروژه ای که ابتدا با عنوان خط لوله صلح بین ایران و پاکستان و هند مورد توافق قرار گرفت و بعدها با کنار رفتن هند از این توافق، به خط لوله گاز ایران-پاکستان(آی-پی) تغییر نام داد. پس از انجام توافق ها و امضای قراردادهای لازم و حتی تعیین خسارت در قرارداد بابت تاخیر در اجرای هر طرح از جانب هر یک از دو طرف، پایان سال 2014 میلادی به عنوان ضرب الاجل اجرای این طرح تعیین شد. ایران با هزینه ای حدود دو میلیارد دلار ، ماه ها قبل از سررسیدن ضرب الاجل به تعهد خود عمل کرد و خط لوله را از منابع گازی خود در جنوب غرب، تا نزدیک مرز پاکستان در جنوب شرق ایران احداث کرد. اما پاکستان همواره با بهانه قرار دادن تحریم ها و این بار هم با اضافه کردن بهانه تحریم های ضدروسی غرب، از انجام تعهدات خود در قبال قرارداد گازی با ایران سر باز زده و هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نداده است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس حسن همجوار و همسایگی، تا کنون از دریافت جریمه و خسارت تعیین شده در قرارداد گازی با پاکستان، اجتناب کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رئیس جمهوری چین در اجلاس بریکس درباره تحریم‌های روسیه، گفت: چالش های اقتصادی پاکستان با تحریم های غرب علیه روسیه در واکنش به جنگ اوکراین تشدید شده است.

وی افزود: پاکستان در مورد وضعیت اوکراین از ابتدا موضع خود را روشن کرده و همینطور باقی می ماند. وضعیت فعلی ناگوار است و پیامدهای بسیاری را به دنبال داشته است که تأثیرات جدی بر جامعه بین‌الملل به‌ ویژه کشورهای در حال توسعه مانند پاکستان و سایر کشورهایی که با پیامدهای این وضعیت روبه‌رو هستند، دارد.

سخنگوی مرکز دیپلماسی دولت اسلام‌آباد تاکید کرد که پیامدهای جنگ اوکراین بر پاکستان با تحریم‌هایی که وارد عمل می‌شود، تشدید و پیچیده تر خواهد شد. 

گفتنی است علیرغم خشم آمریکا و غرب نسبت به مواضع بی طرفانه اسلام‌آباد در قبال جنگ روسیه و اوکراین، پاکستان تصمیم به خرید ۲ میلیون تن گندم از روسیه گرفته است.

دولت "شهباز شریف" نخست وزیر پاکستان درحالی بر خریداری گندم از روسیه تاکید دارد که پیش تر وزیر دارایی پاکستان نیز به واردات نفت با قیمت ارزان از روسیه تمایل نشان داد اما شرط آن را عدم تهدید اعمال تحریم‌های آمریکا تلقی کرد. 

سفر نخست وزیر وقت پاکستان به روسیه به رغم مخالفت صریح آمریکا، غیبت مستمر پاکستان از جلسات ضدروسی در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل و افزایش چشمگیر همکاری‌های دوجانبه دفاعی و نظامی نمونه‌ای از تلاش دو کشور برای توسعه این مناسبات به شمار می‌رود.

تعامل اسلام‌آباد با مسکو همواره خشم آمریکا و متحدان اروپایی آن را برانگیخته است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پاکستان روسیه تحریم غرب تحریم های غرب اسلام آباد تحریم ها خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۹۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته است که شرکت هواپیماسازی بوئینگ به دلیل فقدان یکی از قطعات اصلی هواپیمای پهن‌پیکر «۷۸۷ دریم‌لاینر» که با همکاری مشترک یک شرکت آمریکا و یک شرکت روسی ساخته می‌شود، قادر به تولید این مدل هواپیما نیست و به دردسر افتاده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشت: مبدل حرارتی که در سیسم کنترل محیطی هواپیما استفاده شده و دمای قطعات الکترونیکی آن را تنظیم می‌کند، پیش‌تر با همکاری مشترک شرکت آمریکایی «کالینز اروسپیس» و شرکت «اچ‌اس-نائوکا» مستقر در مسکو ساخته می‌شود.

با این حال، این همکاری مشترک مارس ۲۰۲۲ و اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، به عنوان بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، متوقف و خط تولید قطعات تنظیم دما به کارخانه جدید «کالینز اروسپیس» واقع در آمریکا و انگلیس منتقل شد. آنها در ابتدا موفق به تامین تقاضای بوئینگ بودند اما حالا با کمبود این قطعه روبه‌رو شده‌اند زیرا بوئینگ تصمیم به افزایش تولید «دریم‌لاینر» گرفته است.

دِیو کالهون، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ در ماه آوریل گفته بود: «وقتی حمله اتفاق افتاد، خط تولید منتقل شده اما ظرفیت تولید با تقاضای ما همخوانی ندارد.

بوئینگ هفته گذشته به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که به دلیل فقدان مبدل حرارتی و همچنین صندلی کابین، قادر به تولید کافی دریم‌لاینز نیست. تولید ماهانه بوئینگ ۷۳۷ مکس نیز به دلیل مشکلات این شرکت در رفع نواقص فنی(جدا شدن دریچه روی بال یک فروند هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا در ماه ژانویه) تک‌رقمی شده است. این مدل سابقه طولانی در حادثه‌آفرینی دارد به طوری‌که حوادث رخ‌داده برای این مدل ناشی از نقص فنی، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به مرگ بیش از ۳۴۰ نفر منجر شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پاکستان: دیکته خارجی را درباره پروژه مشترک گازی با ایران نمی‌پذیریم
  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • پاشنه آشیل روسیه برابر تحریم‌های غرب
  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • تجارت ایران و پاکستان چقدر است؟ | جزئیات تجارت ایران و پاکستان را ببینید
  • تحریم‌های غرب چه تاثیری بر صادرات روسیه داشت؟
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند