Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی امام جمعه شهرستان سبزوار گفت: عملیات اجرایی راه‌آهن سبزوار بیش از ۲ دهه است آغاز شده اما تاکنون به اتمام نرسیده و بهره‌برداری از آن نیازمند عزم دولت انقلابی و مردمی است.

حجت‌الاسلام غلامرضا مقیسه با اشاره به سابقه ۲۰ ساله‌ پروژه راه‌آهن سبزوار در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: پروژه مطالعاتی راه‌آهن سبزوار، یعنی مسیر سلطان آباد به سبزوار، به طول ۴۸ کیلومتر در سال‌های ۷۷ تا ۸۱ توسط یکی از معتبرترین شرکت مشاوران در سطح کشور انجام شد و در سال ۸۳ نیز مجوز فنی مطالعات را از اداره کل مطالعه طرح‌های وزارت راه و شهرسازی دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همان سال عملیات ساخت راه‌آهن وارد فاز اجرایی شد. در سال ۸۵ با حضور رئیس‌جمهور وقت دولت تامین ۵۰ درصد از هزینه‌های احداث راه‌آهن را تقبل کرد و قرار شد مابقی از طریق مشارکت‌های مردمی تامین شود که علی‌رغم دعوت هیات امنا این دعوت از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

امام جمعه سبزوار ادامه داد: با توجه به عدم استقبال از سرمایه‌گذاری یک موسسه که سازنده فرودگاه سبزوار است، برای ۵۰ درصد باقی مانده وارد پروژه شد.

وی با اشاره به اینکه برای ریل‌گذاری رعایت حریم هفت متر کفایت می‌کند،   افزود: یکی از اقدامات خوب این موسسه این بود که ۳۵ متر حریم را تملک کرد که از این میزان هفت متر برای ریل‌گذاری و ۲۸ متر برای اطراف ریل در نظر گرفته شد.

مقیسه اظهار کرد: به دلیل حجم زیاد کار و هزینه بر بودن پروژه تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا در نهایت این پروژه در سال ۸۹ به عنوان یکی از پروژه‌ها و طرح‌های ملی تصویب شود و در ردیف بودجه ملی قرار گیرد. متاسفانه علی‌رغم همه این موضوعات اعتبار تخصیص یافته کفاف تمام هزینه‌های پروژه را نمی‌دهد.

امام جمعه سبزوار گفت: در سال ۹۸ در سفر رئیس‌جمهور وقت اعلام شد این پروژه به زودی به اتمام می‌رسد و اعتبار و بودجه لازم برای راه‌آهن تزریق خواهد شد. بر همین اساس بودجه در نظر گرفته شده تملک زمین‌ها و زیرسازی‌ها به ۹۵ درصد پیشرفت رسید. همچنین مجموعه ساخت ایستگاه و ریل‌گذاری آن نیز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما متاسفانه پیمانکار بعد از آن پروژه را تعطیل و رها کرده که همین موضوع موجب نارضایتی مردم منطقه شده است.

مقیسه افزود: در ابتدا قرار بود پروژه تنها مسیر سلطان‌آباد به سبزوار باشد و مسیر راه‌آهن شمال به جنوب از شهرستان شاهرود متصل شود اما به دلیل نامناسب بودن شرایط زمین‌ها و وجود بیابان‌های خشک و شنی بودن زمین‌ها و مدفون شدن ریل‌ها زیر شن تصمیم بر این گرفته شد که راه‌آهن سبزوار به راه‌آهن شمال به جنوب متصل شود و طرح گسترش یابد. با اجرای طرح راه‌آهن سبزوار شهرهای بردسکن، کاشمر، خلیل‌آباد و فیض‌آباد نیز از این طرح منتفع خواهد شد و درآمد اقتصادی زیادی عاید مردم این شهرستان‌ها می‌شود و به طور حتم شاهد توسعه در منطقه خواهیم بود.

امام جمعه سبزوار عنوان کرد: اتمام پروژه راه‌آهن سبزوار به عنوان مطالبه عمومی بارها گوشزد شده و انتظار می‌رود دولت انقلابی و مردمی آیت‌الله رئیسی که هدفش اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است، این پروژه ملی را در دستور کار قرار داده و شاهد اتمام عملیات اجرایی و بهره‌برداری از آن در سال اول فعالیت دولت سیزدهم باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها راه آهن سبزوار خبرهای شهرستان سبزوار راه آهن سبزوار امام جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۰۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام پروژه دوخطه قزوین-زنجان تا یک سال آینده به شرط تزریق نقدینگی

تین نیوز

مدیرکل راه آهن شمالغرب در مورد پروژه دوخطه قزوین-زنجان گفت: این پروژه حدود ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مراحل پایانی خود را طی می کند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، منوچهر صفری خاطرنشان کرد: این پروژه دو مشکل اساسی داشت.یک اینکه در محدوده ایستگاه تاکستان، معارضان اجتماعی وجود داشت که با پیگیری های صالحی، مدیرعامل راه آهن و مقامات استانی زنجان و قزوین این مشکل حل شد.

وی افزود: مشکل بعدی عدم تخصیص نقدینگی به این پروژه است. علی رغم اختصاص ۸ هزار میلیارد ریال اعتبار به این پروژه در دور اول سفرهای استانی ریاست جمهوری و تصویب ۱۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در دور دوم سفر، تخصیص نقدینگی به اندازه کافی نبوده و این موضوع موجب شد که مطالبات پیمانکاران به طور کامل پرداخت نشود.

وی تصریح کرد: ارزش به روز شده این پروژه ۱۲ هزار میلیارد تومان است و به خاطر ۱۲۰۰ میلیارد تومان این پروژه معطل مانده است و اگر نقدینگی به این پروژه تخصیص یابد پیش بینی می شود تا خردادماه ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

به گفته مدیرکل راه آهن شمالغرب؛ این پروژه بسیار ارزشمند است و با بهره برداری از این طرح، ظرفیت ترافیک حمل بار، افزایش و زمان سفر نیز بطور چشمگیری کاهش می یابد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • شتاب یک پروژه بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • اتمام پروژه‌های عمرانی حوزه درمان، اولویت‌ مهم سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جدید
  • اتمام پروژه‌های عمرانی اولویت‌ سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری
  • اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • اتمام پروژه کمربندی دوم شهر، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است
  • تابستان ۱۴۰۴ حفاری خط ۲ متروی شیراز به اتمام می‌رسد
  • ۲۵هزار تخت بیمارستانی در سه سال ابتدای دولت سیزدهم افتتاح شده است
  • تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است
  • نگران رسوب پروژه های عمرانی معطل مانده در اردبیل هستیم
  • اتمام پروژه دوخطه قزوین-زنجان تا یک سال آینده به شرط تزریق نقدینگی