Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهارم تیرماه سالروز آغاز عملیات «قدس دو » توسط رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که با هدف جلوگیری از احساس آرامش ارتش عراق در سال ۶۴ اجرا شد و طی آن ۱۵ کیلومتر مربع از منطقه هورالهویزه آزاد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در کتاب «سلسله عملیات قدس: تحرک در جبهه‌ها و جلوگیری از آرامش دشمن» به ماجرای اجرای عملیات «قدس دو» که چهارم تیرماه سال ۱۳۶۴ در منطقه عملیاتی هورالهویزه اجرا شد، اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کتاب می‌خوانیم: «با توجه به تلاش نیروهای عراقی برای تأمین نقاط آسیب‌پذیر خود به‌ویژه در محور البیضه، لشکر ۲۵ کربلا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که عملیات قدس یک را در این منطقه اجرا کرد و مأموریت پدافند منطقه را به عهده داشت، عملیات دیگری با هدف جلوگیری از تک احتمالی دشمن و رفع نقاط ضعف خود در این منطقه و همچنین آسیب‌پذیری دشمن طرح‌ریزی کرد.

عملیات قدس دو با رمز «یا محمد رسول‌الله» در ساعت دو بامداد روز چهارم تیر سال ۱۳۶۴ آغاز شد و رزمندگان لشکر ۲۵ کربلا به سمت مواضع عراقی‌ها حرکت کردند. در ساعات اولیه، غواصان پیشرو لشکر از آبراه اصلی عبور کردند. هدف آنها این بود که به محض رسیدن نیروهای احتیاط به موقعیت، به‌طرف دشمن تیراندازی و به باز کردن آبراه کمک کنند؛ اما به دلیل روشن شدن هوا، فرصت لازم برای پیشروی و الحاق با جناح راست به‌دست نیامد. از طرفی، محور راست نیز تقریباً متکی به محور چپ بود، بنابراین به نیروها دستور عقب‌نشینی داده شد. پس از آن بلافاصله نیروها سازماندهی و توجیه شدند و در ساعت ۱۹ همین روز، به سمت مواضع پیش‌بینی‌شده حرکت کردند. قرار بود رأس ساعت ۲۱ درگیری شروع شود، اما یک قایق عراقی مجهز به تیربار و آرپی‌جی، راهکار محور راست را مسدود کرد و موجب شد عملیات در ساعت ۲۴ آغاز شود.

به محض شروع درگیری در محور سمت راست، قایق عراقی‌ها و کمین اول و در محور سمت چپ، پایگاه اول و سوم سقوط کردند. نیروهای پایگاه دوم عراق نیز بلافاصله با فشار رزمندگان حاضر در محور چپ تسلیم و یا کشته شدند. در ادامه عملیات، رزمندگان محور راست و محور چپ با تلاش بیشتر دو پایگاه دیگر عراق را ساقط کردند و پس از الحاق، در دو آبراه مقابل به پیش‌روی ادامه دادند. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از اسیران، روی مواضع عراق، اجرای آتش شد که تعدادی از عراقی‌ها کشته یا زخمی شدند. عملیات الحاق و استقرار در آبراه‌ها و تأمین و امنیت منطقه نیز تا ساعت ۱:۳۰ هفتم تیر پایان یافت. در این عملیات یک تن از نیروهای خودی شهید و تعدادی مجروح شدند. طی اجرای عملیات قدس دو، ۱۵ کیلومتر از منطقه هورالهویزه آزاد شد.»

کد خبر 584006

منبع: ایمنا

کلیدواژه: هورالهویزه عمليات قدس دو عمليات قدس يک دفاع مقدس جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق عملیات قدس قدس دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۰۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید به سواحل خلیج فارس به صورت یکپارچه نگریست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ علی محقق اظهار داشت: خلیج فارس همواره محل تلاقی شماری از کریدور‌ها بوده و توجه به اینکه بنادر ایرانی در این زنجیره ایفای نفش کنند بسیار مهم است.

وی افزود: در بحث یکپارچه نگری توجه به نیروی انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است که دانشگاه خلیج فارس می‌تواند نقش محوری در این موضوع داشته باشد.

محقق با اشاره به اهتمام جمهوری اسلامی ایران به امنیت منطقه خلیج فارس توسط کشور‌های منطقه گفت: در راستای تحقق امنیت دریامحور تقویت همکاری‌های چند جانبه امنیتی از جمله مانور‌های مشترک نظامی مهم و پرمفهوم است.

رئیس اداره اسناد وزارت امورخارجه یادآور شد: رویکرد تقویت سیاست اهتمام به گسترش روابط با کشور‌های حاشیه خلیج فارس در سیاست‌های دولت سیزدهم مشهود است.

محقق با اشاره به اینکه تعاملات تاریخی و تمدنی خلیج فارس از موضوعات مورد توجه است گفت: نگاه استعماری در منطقه خلیج فارس از زمان پرتقالی‌ها و بریتانیایی‌ها که در این منطقه سیطره داشتند وجود داشته است.

وی افزود: این امر باعث شده بود تا کشور‌های استعماری همواره به دنبال این باشند که شمال خلیج فارس از جنوب آن جدا شود.

دیگر خبرها

  • اطلاعیه انفجار و مسدودی مسیر در جیرفت
  • این سردار سپاه، پزشکان را شگفت زده کرده بود /از حضور در عملیات پارتیزانی تا آزادسازی خرمشهر
  • حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به مناطقی در یمن
  • بیت المقدس عملیاتی منجر به آزادسازی پاره تن ایران+فیلم
  • باید به سواحل خلیج فارس به صورت یکپارچه نگریست
  • برگزاری رژه اقتدار دریایی در آبراه راهبردی خورموسی
  • چرا حسن باقری نمی‌خواست فرمانده عراقی کشته شود؟
  • مینی پالایشگاه دهدشت اشتغال زایی مستقیم ۳٠٠ نفر را محقق می کند
  • آبراه خلیج فارس جای بیگانگان نیست
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود