Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه ایرنا، اریک آرتو بلر با نام مستعار جرج اورول را بیشتر به خاطر دو رمان قلعه حیوانات و ۱۹۸۴ می شناسند. او روزنامه نگار، شاعر و منتقد ادبی هم بود که برخی منتقدان دو اثر یاد شده او را از بهترین رمان های تاریخ می دانند.

آشنایی با شکاف طبقاتی

او در سال ۱۹۰۳ در ایالت بیهار هند که آن موقع مستعمره بریتانیا بود به دنیا آمد و در ۴۷ سالگی درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر پدربزرگ او از اشراف و زمین داران هند بود.

هر چند سال‌های زیادی را در انگلستان گذارند اما زندگی در هند او را با فقر و شکاف شدید طبقاتی اقتصادی و مذهبی در این کشور آشنا کرد.

مدتی به عضویت پلیس در برمه که از مستعمرات بریتانیا در آمد. او برای دستیابی به تجربه تنگدستی، مدتی را بین فقرای لندن گذارند. مدت زمانی هم در  ظرفشویی یک هتل کار کرد تا مزه تنگدستی و فاقه را از نزدیک لمس کند. سپس به نوشتن رمان پرداخت. 

جنگیدن علیه فرانکو

دختر کشیش و روزهای برمه در کتاب نخستین جورج بود که موفقیت چندانی نداشت. در دهه ۱۹۳۰ وقتی بسیاری از نویسندگان و روشنفکران اروپایی، عازم اسپانیا شدند تا علیه فرانکو دیکتاتور این کشور بجنگند، جورج نیز جزو آنها بود. او در جریان این نبردها زخمی شد و تا آخر عمر هرگز  از این جراحت بهبود نیافت.

سال ۱۹۴۳ بعد از مرگ مادر، شروع به نوشتن رمان مرزعه حیوانات کرد. قصه ای که برای او شهرتی جهانی به ارمغان آورد.

این کتاب که محتوای آن نظام کمونیستی حاکم بر شوروی را مورد نقد جدی قرار داده بود به علت روابط حسنه انگلیس و شوروی تا یک سال ممنوع الانتشار شد.

اورول سپس به جزیره‌ای در شمال اسکاتلند رفت و علاوه بر ستون‌نویسی برای روزنامه‌ها کار نوشتن رمان ۱۹۸۴ را آغاز کرد.

مدتی بعد اما سل گرفت و در بیمارستان بستری شد. در همان بیمارستان با زنی به نام سونیا آشنا شد و ازدواج کرد.

با وجود این که پزشک او را از سیگارکشیدن منع کرده بود اما به کشیدن سیگار با شدت و حدت ادامه داد. تازه هفت ماه از انتشار ۱۹۸۴ گذشته بود که جورج بر اثر همان بیماری درگذشت.

تمامیت خواهی ناپلئون

اما رمان قلعه حیوانات چه چیزی نوشته بود که خشم مقامات شوروی را در پی داشت؟

داستان از شبی آغاز می‌شود که خوکی به نام میجر پیر، حیوانات یک مزرعه را دور خود جمع می‌کند و درباره ظلمی سخنرانی می‌کند که انسان یعنی صاحب مزرعه بر حیوانات روا می‌دارد.

حیوانات با تحریک میجر و با خواندن سرودی انقلابی که میجر یاد آنها می‌دهد طغیان کرده و صاحب مزرعه به نام جونز را فراری می‌دهند.

خوک‌ها که حیوانات باهوش‌تر هستند رهبری حیوانات مزرعه را برعهده می‌گیرند.

حذف رقیب

اما پس از چندی کودتایی رخ می‌دهد و خوکی به نام ناپلئون، رقیب خود اسنوبال را با کمک سگ‌های وحشی ای‌که مخفیانه تربیت‌کرده است از مزرعه فراری می‌دهد و به رهبری بلامنازع تبدیل می‌شود.

پس از این اتفاق، ناپلئون که علاوه بر فساد، از اداره صحیح و مطابق با شعارهای انقلاب عاجز است تمام بدی‌ها و نابسامانی‌های جامعه را به اسنوبال نسبت می‌دهد. او به‌تدریج به عده زیادی از مخالفان خود برچسب جاسوسی و همکاری با اسنوبال را می‌زند و آنها را توسط سگ‌هایش، اعدام انقلابی! می‌کند.

خوک‌ها به‌مرور هفت فرمان یا قانون اساسی که پس از انقلاب برای اداره جامعه‌ای برابر تدوین شده بود را زیر پا می‌گذارند.

جرج اورول

قانون اساسی خوکها

این قوانین به این ترتیب‌اند:

۱. همه آن‌ها که روی دوپا راه می‌روند دشمن هستند

۲. همه آن‌ها که چهارپا یا بالدار هستند، دوستند.

۳. هیچ حیوانی حق پوشیدن لباس را ندارد.

۴. هیچ حیوانی حق خوابیدن در تخت را ندارد.

۵. هیچ حیوانی حق نوشیدن الکل را ندارد.

۶. هیچ حیوانی حق کشتن حیوان دیگری را ندارد.

۷. همه حیوانات با هم برابرند.

هوسرانی خوک‌ها

خوک ها شروع به شهوت‌رانی می‌کنند و بهترین غذاهای مزرعه را می‌خورند و از همه امکانات آنجا استفاده می‌کنند. اما سایر حیوانات ساعات زیادی از شبانه‌روز را سخت مشغول کار هستند و در ازای آن جیره غذایی ناچیزی دریافت می‌کنند.

خوک‌ها حتی یاد می‌گیرند چگونه روی دوپا بایستند و با آدم‌ها (دشمن اصلی حیوانات) معامله کنند.

حیوانات که شاهد این بی‌عدالتی هستند روزی با کمال تعجب می‌بینند که ۶ ماده اول قوانینی که روی دیوار مزرعه نوشته شده بود پاک شده و تنها قانون آخر مانده که آن هم به این نحو تغییر کرده است: همه حیوانات با هم برابرند ولی بعضی برابرترند.

ربط داستان به شوروی

اما چه چیز این داستان، حاکمین شوروی را به خشم آورد؟ 

در ادامه به نمادهای این داستان می پردازیم: 

میجِر پیر: نماد تئوریسین‌های کمونیسم نظیر مارکس و لنین که حیوانات مزرعه را علیه انسان‌ها متحد می‌کند.

ناپلئون: رهبر فاسد و خونریزی و توطئه‌گر شوروی یعنی استالین.

اسنوبال: رهبر انقلابی شوروی که مدتی بعد از انقلاب حذف شد؛ نماد لئون تروتسکی

باکسر: اسبی که نماد طبقه کارگر است و به‌ اشتباه، کار بیشتر و بیشتر را تنها راه‌حل تمام مشکلاتش می‌داند. او در پیری وقتی نمی‌تواند کار کند به دست قصابان سپرده می‌شود.

 جونز: صاحب مزرعه که مردم به‌خاطر ظلم و بی‌کفایتی او انقلاب کردند. در شوروی نماد نیکلای دوم آخرین امپراتور روسیه.

گوسفندان: انبوه جمعیتی که بدون هیچ فکری، شعارهای خوک‌ها را تکرار می‌کردند. نماد مردم شوروی که کورکورانه پیرو حزب کمونیست بودند.

موزر یا کلاغ سیاه پیر: او علاوه بر جاسوسی مردم را فریب می‌داد. از سرزمین شیر و عسل تعریف می‌کرد و به مردم می‌گفت سختی‌ها را تحمل کنید چرا که حیوانات بعد از مرگ به آنجا می‌روند. این باور باعث می‌شد حیوانات مشقات را تحمل کنند. موزز سمبل کلیسای ارتدوکس است که در زمان استالین دوباره اجازه فعالیت یافت.

اورول نویسنده یا جاسوس؟

جورج اورول سال‌هاست زیر خاک آرمیده است. بسیاری داستان‌های او را می‌ستایند و برخی به او اتهام جاسوسی انگلستان می‌زنند.

اورول چه نویسنده باشد چه جاسوس، نوشته های او مانند قلعه حیوانات آثاری است که نحوی درخشان، انسان را با محتوای نظام های تمامیت‌خواه آشنا و چهره واقعی آنها را عریان می کند.
 

برچسب‌ها قلعه حیوانات کمونیست کتاب جرج اورول ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قلعه حیوانات کمونیست کتاب قلعه حیوانات کمونیست کتاب جرج اورول ادبیات جرج اورول خوک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۰۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟

به گزارش خبرنگار مهر این روزها طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس توسط نمایندگان در حال بررسی است در جریان بررسی این طرح عده‌ای صدای مخالف بلند کرده و اعلام کرده‌اند در شرایط بد اقتصادی دولت دنبال گرفتن مالیات جدید است و این یعنی اعمال تورم بیشتر بر اقتصاد.

سال گذشته سید احسان خاندوزی نامه‌ای به شورای نگهبان نوشت و در مورد این مالیات توضیح داد تصویب و اجرای طرح موسوم به مالیات بر عایدی سرمایه که دلالان و سفته بازان بازار مسکن، خودرو، طلا و سکه و ارزهای خارجی را هدف قرار می‌دهد، اقدامی بسیار ارزشمند است که در کشورهای دیگر نیز اجرا شده است.

به گفته خاندوزی، «فقدان این پایه مالیاتی که دست‌کم در ۱۰۰ سال گذشته در بیش از ۱۴۳ کشور در حال پیاده‌سازی بوده، موجب بروز مشکلات متعددی به‌خصوص در حوزه تولید شده است؛ به‌عنوان نمونه با توجه به بازدهی بالای خریدوفروش‌ها در بازارهای غیرمولد موازی تولید مانند بازار ملک، خودرو، طلا و ارز انگیزه سرمایه‌گذاری و کار در حوزه تولید را به‌شدت کاهش داده و یکی از موانع اصلی رونق تولید در کشور است.»

آن گونه که خاندوزی ادعا کرده است: «طرح مالیات بر سفته‌بازی و سوداگری به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌دلیل معافیت‌های گسترده در طرح، حداکثر دو درصد از افراد جامعه مشمول آن می‌شوند.

مصیبت بزرگ پدیده سوداگری، سال‌هاست که گریبان‌گیر اقتصاد کشور شده؛ به‌طوریکه کارشناسان آن را یکی از عوامل مهم به شماره افتادن نفس تولید می‌دانند. از نشانه‌های وجود این پدیده شوم در کشور، رونق کاذب بازارهای موازی با تولید است. بازارهایی همچون بازار زمین، طلا، خودرو و ارز که محمل مناسبی برای جولان سوداگران و دلالان هستند.

کسانی که می‌خواهند یک شبه راه صد ساله را بروند سرمایه خود را وارد یکی از این بازارها می‌کنند و در سایه نبود قوانین بازدارنده، سودهای هنگفت به جیب می‌زنند. اما این تمام ماجرای سوداگری نیست؛ چراکه ورود پول‌های کلان به بازارهایی مثل مسکن و خودرو باعث افزایش تقاضای سرمایه‌ای می‌شود و در نتیجه نیاز مصرفی مردم را با چالش مواجه می‌کند.

زیان‌های مردم از سوداگری

در حال حاضر بخش زیادی از تقاضا در بازار مسکن مربوط به تقاضای سرمایه‌ای است و مردم عادی توان خرید مسکن متناسب با نیاز خود را ندارند. با وضع مالیات بر سوداگری تقاضا سرمایه‌ای و التهاب بازار کاهش پیدا می‌کند؛ در نتیجه در صورت ساخت و عرضه بیشتر مسکن در کشور دسترسی مردم به آن امکان‌پذیر می‌شود.

سوداگری در بازار ارز در بسیاری موارد اثر شدیدتری بر بازار کالاهای مصرفی مردم دارد؛ چراکه با افزایش قیمت ارز، قیمت مواد اولیه تولید و کالاهای وارداتی افزایش پیدا می‌کند و به سرعت نیاز ضروری روزانه مردم را با مشکل مواجه می‌کند.

سوداگری علاوه بر رشد تقاضای سرمایه‌ای، باعث افزایش فاصله طبقاتی و فاصله غنی و فقیر می‌شود که در نتیجه آن انواعی از مشکلات اجتماعی به سمت خانواده‌ها سرازیر می‌شود. عدالت حکم می‌کند هر کسی متناسب با درآمد خود مالیات بپردازد تا هم از فشار بر روی اقشار کم درآمد کاسته شود و هم منابع به درستی در جامعه توزیع شود.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه به همین منظور و نیز با هدف کنترل سوداگری و حرکت جریان سرمایه به سمت فعالیت‌های مولد و با ارزش افزوده برای کشور مطرح شد و هم اکنون در مرحله بررسی جزئیات آن در مجلس است.

کاهش فرار مالیاتی با طرح مالیات بر عایدی سرمایه

به گفته مهدی موحدی بکنظر، رئیس مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی؛ آمریکا پایه مالیات بر عایدی سرمایه را از سال ۱۹۱۳ و بریتانیا از ۱۹۶۵ اجرایی کرده‌اند و تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۸۷ کشور این نوع مالیات را به کار گرفته‌اند.

اما این نوع مالیات که بیشتر جنبه تنظیمی دارد، تاکنون در ایران فرصت بروز و ظهور پیدا نکرده و پیش از این با لطایف‌الحیلی از دستور کار خارج شده بود. اکنون دولت و مجلس اتفاق نظر دارند که مالیات بر عایدی سرمایه باعث فروکش کردن تلاطمات بازار دارایی‌های اصلی می‌شود؛ زیرا انگیزه سوداگران برای ورود به آن‌ها را از بین می‌برد.

طرح فعلی مالیات بر عایدی سرمایه مزایای بسیاری دارد که یکی از آن‌ها کاهش فرار مالیاتی است. در کشور ما به دلیل شفاف نبودن درآمدهای برخی اشخاص و نبود مالیات ستانی هوشمند، فرار مالیاتی حجم بالایی دارد.

قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره اظهار داشت: «تا امروز که جای چنین قانونی در کشور خالی بوده، شاهد این هستیم که فرار مالیاتی افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر، برخی افراد که دنبال سوداگری و سفته‌بازی هستند، از بازار طلا، سکه، ارز، خودرو و مسکن، نهایت سودجویی را می‌برند و ضمن کسب سودهای هنگفت، مالیات هم نمی‌دهند و زیر رصد هم نیستند.»

با مالیات برعایدی سرمایه بساط سفته بازی جمع می‌شود

محمدحسین حسینزاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در باره مالیات بر عایدی سرمایه می‌گوید عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که خلأ طرح مالیات بر سوداگری چه تأثیری در افزایش قیمت بازار خودرو، مسکن، طلا و ارز داشته است، بیان کرد: نبود این ابزار تنظیم‌گری به میزان زیادی در بالا رفتن سرسام آور قیمت دارایی‌ها تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا شرایط به اینگونه است که اگر از یک مسکن کمتر از تعداد سال‌های مشخصی استفاده شود، برای فروش آن باید ۵۰ تا ۶۰ درصد مالیات به دولت پرداخت شود. این قوانین سخت‌گیرانه باعث می‌شود تا سوداگری در بازار جمع شود.

حسین‌زاده بحرینی توضیح داد: در کشور اشخاصی هستند که مبالغی را سرمایه‌گذاری می‌کنند تا یک کاسبی کوچک راه‌اندازی و اشتغال ایجاد کنند و مالیات نیز از آنها اخذ می‌شود، این در حالی است که سود این کار از خرید سکه و دلار کمتر است اما تاکنون سازوکاری نداشتیم که بتوانیم از این افراد و این مدل فعالیت‌های سوداگرانه مالیات بگیریم.

وی افزود: یک نهاد تنظیم‌گر باید جلوی این سوداگری‌ها و این سودهای هنگفت را بگیرد. سرمایه موجود در کشور نباید در این مسیرها هزینه شود، بلکه باید در مسیر تولید و مولدسازی به کار گرفته شود. بنابراین باید سازوکاری در بازار ایجاد شود تا جلوی این نوسان‌ها را بگیرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به اینکه اکثراً سوداگران هستند که از سرمایه‌گذاری در بازار دارایی‌ها، سودهای هنگفت به دست می‌آورند و تا الان نیز به دلیل نبود مکانیزم‌های لازم از این افراد مالیات اخذ نشده، این ضعف، عاملی برای افزایش شکاف طبقاتی است؛ چرا که کارمندان و کارگران قبل از اینکه حقوقشان واریز شود، مالیاتش را پرداخت می‌کنند اما این افراد اینگونه نیستند. ‌

کد خبر 6090718 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • جنایات اسرائیل صدای کمدین معروف آلمانی را هم درآورد + عکس و فیلم
  • ببینید | جنون صهیونیست‌ها صدای کارگردان آمریکایی را هم درآورد
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • ماجرای کسی که شهر بشاگرد را از گمنامی درآورد | تقدیر رهبر انقلاب از حاج عبدالله والی | تصاویر
  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • آسفالت فرسوده کمربندی یزد صدای رانندگان را درآورد + فیلم
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان