Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@01:13:27 GMT

چاپ کتابی درباره خیمه شب بازی برای کودکان

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۲۳۳۹۷

چاپ کتابی درباره خیمه شب بازی برای کودکان

کتاب «محموعه نمایشنامه‌های خیمه شب‌بازی برای کودکان» در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان منتشر شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهناز مهدی‌خواه درباره انتشار کتاب «مجموعه نمایشنامه‌های خیمه شب‌بازی برای کودکان» و رونمایی آن در این دوره از جشنواره، گفت: همان‌طور که می‌دانید، این کتاب برگرفته از تجربه‌هایم در عرصه خیمه شب‌بازی است بنابراین در ابتدای این اثر، نیز به روند کاری و فعالیت‌هایم پرداخته‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همان‌طور که می‌دانید، من در دهه ۷۰ شاگرد مرحوم اصغر احمدی بودم و پس از آن در سال ۸۰ یک گروه خیمه شب‌بازی کوچک، راه‌اندازی کردم، که باعث شد در ۲۰ سال گذشته نیز به صورت مدام اجراهای خیمه شب‌بازی داشتم. در دهه ۸۰، با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توانستم کارهای متعددی را با اجرا، نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی خودم، برای کودکان اجرا کنم، بنابراین کتاب پیش رو مجموعه نمایشنامه‌هایی است که در آن دوران کار کرده‌ام. البته اشعار این ۶ نمایشنامه متعلق به سرکار خانم آزاده فرهنگیان و آقای امیرحسین انصافی است.

این کارگردان تئاتر توضیح داد: این مجموعه نمایشنامه در واقع ۶ اثر منتخبی است که در این ۲۰ سال، نوشتم، کارگردانی کردم و اجرا رفته‌ام. البته روشن است که در این سال‌ها بیش از ۲۰ نمایشنامه کار کرده‌ام، که برخی از آن‌ها متعلق به مخاطب بزرگسال بوده اما این ۶ اثر متعلق به کودکان است. تمام نمایش‌های منتشر شده در این کتاب، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خانه‌های فرهنگ، فضاهای باز و جشنواره‌های مختلف اجرا شده است.

مهدی‌خواه از انتشار این کتاب ابراز خرسندی کرد و گفت: با توجه به اینکه تاکنون کمتر مجموعه نمایشنامه‌هایی برای خیمه شب‌بازی کودکان منتشر شده است، بسیار از این اقدام خوشحالم و معتقدم که اتفاق مبارکی است، زیرا به واسطه این کار، امکان دیده شدن ۶ نمایشنامه در چارچوب و مختصات خیمه شب‌بازی برای بچه‌ها و علاقه‌مندان به این حوزه فراهم شده است.

وی ادامه داد: خیمه شب‌بازی یک نمایش سنتی و عروسکی است که برخی معتقدند بچه‌های امروز، نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند، در حالی که من با این نظریه مخالف هستم و فکر می‌کنم که امکان آشتی دادن بچه‌ها با عروسک‌های سنتی و نمایش‌های قدیمی ایرانی، وجود دارد. کما اینکه اجرای این نمایش‌ها نیز میزان علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان را به اثبات می‌رساند.

این کارگردان تصریح کرد: خیمه شب‌بازی یک هنر جذاب است تا جایی که امروز و پس از ۴ سال اجرای خیمه شب‌بازی در شبکه پویا که متعلق به کودکان است، مخاطبان خاص خود را به دست آورده‌ایم، بنابراین می‌توانیم این نوع نمایش‌ها را اختصاصاً برای کودکان داشته باشیم و علاقه‌مندان به این عرصه را تشویق کنیم.

مهدی‌خواه افزود: خیمه شب‌بازی نمایشی است که مانند همه شاخه‌های نمایش ایرانی ویژگی‌های منحصر به خود را دارد، اما بخشی از آن بر پایه بداهه استوار است، بنابراین بدیهی است که نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که از صفر تا صد نمایشنامه خیمه شب‌بازی قابلیت تدوین داشته باشد.

وی یادآور شد: در واقع خیمه شب‌بازی این امکان را به هنرمندان می‌دهد که بخش‌هایی از اثر را بر مبنای مخاطب خود، قومیت، شهر و حتی مسائل روز تدوین کنند و از آن بهره‌مند شوند. به نظرم هنر خیمه شب‌بازی با استفاده از عروسک که یکی از محبوب‌ترین ابزارها در راستای آموزش است، می‌تواند، در عرصه آموزش و تفهیم بسیاری از مسائل قدم بردارد.

این کارگردان تصریح کرد: این روشن است که در نمایش خیمه شب‌بازی دست عوامل باز است، زیرا بخشی از کار به شکل بداهه انجام می‌شود و امکان تغییر در جهت وضوح پیام وجود دارد، بنابراین در پروسه تولید نمایش، هر فردی می‌تواند بخش‌هایی از کار را با دیدگاه خود مورد استفاده قرار دهد. در این مجموعه نمایش نیز بدیهی است که مخاطبان دیگر، امکان تغییر را مشاهده کنند و نظرات دیگری در بخش بداهه داشته باشند.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کودکان و نوجوانان مجموعه نمایشنامه خیمه شب بازی مجموعه نمایش برای کودکان نمایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۳۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، امیراسماعیل آذر نویسنده، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی میهمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و با حامد علامتی مدیرعامل کانون برای طراحی و اجرای برنامه‌های ترویج شعرخوانی و مشاعره در بین کودکان و نوجوانان گفتگو کرد.

امیراسماعیل آذر مجری برنامه‌های مشاعره محور صدا و سیما در این نشست به دعوت علامتی برای همکاری در حوزه پرورش استعدادهای ادبی و شعری کودکان و نوجوانان ایرانی و ترویج فرهنگ و زبان فارسی در بین بچه‌ها پاسخ مثبت گفت و برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

این شاعر و مترجم دیروز شنبه ۸ اردیبهشت و در جمع مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اهمیت شعر و ادبیات در تربیت کودکان گفت: اگر شعر در وجود کودکان متمکن و جایگزین شود و بچه‌ها با این مفاهیم آشنا شوند آن‌ها در زندگی آینده انسان‌های موفق‌تری خواهند شد. نتیجه یک بررسی گذرا نشان داد که این کودکان در زندگی خود انسان‌های آرام و دور از خشونت بودند و آنان محصول شعرها هستند.

اسماعیل آذر ضمن اظهار خوشحالی از حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان یک مجموعه ریشه‌دار گفت: من یک معلم هستم و در دانشگاه تدریس می‌کنم اما در همه این سال‌ها کانون همیشه یکی از محورهای ذهن من بوده و هر مجموعه‌ای که پشتوانه نداشته باشد محکوم به فناست اما پشتوانه کانون اندیشمندان و شخصیت‌های بزرگی هستند که سبب رشد این مجموعه شده‌اند و اکنون ما زیر سایه آن‌ها نشسته‌ایم و حرف می‌زنیم.

وی با اشاره به تاریخ کهن قصه و قصه‌گویی در ایران گفت: در برخی از دوره‌های تاریخی و از زمان صفویه، قصه‌گویی به یک منصب تبدیل شد و در دوران قاجاریه هم ناصرالدین شاه، «قصه‌گو» یی ویژه داشته و فخرالدوله دختر او این قصه‌ها را می‌شنیده و می‌نوشته است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: آن‌چه امروز رایج است شعر است که در ایران پشتوانه دارد و در ضمیر ایرانیان نهفته است و همه ما با شعر بزرگ شده‌ایم. در حال حاضر هم با حرکت‌هایی که در حوزه ترویج مشاعره راه انداخته‌ایم خوشبختانه تعداد کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شعر افزایش قابل توجهی داشته است. بچه‌ها دوست دارند شنیده شوند.

اسماعیل آذر گفت: من کانون پرورش فکری را دوست دارم و معتقدم از آموزش و پرورش و صدا و سیما هم می‌تواند مهم‌تر باشد چرا که این مجموعه می‌تواند انسان بسازد در حال حاضر بسیاری از شعرهای بچه‌ها محصول ذوق آن‌هاست نه دانش و تجربه‌های نو آنان، به همین دلیل باید بچه‌ها را با شاعران قدیمی آشنا کنیم.

پیشنهاد این نویسنده و مترجم، راه‌اندازی جریان مشاعره در مراکز کانون سراسر کشور با استفاده از فناوری‌های جدید و فضای مجازی بود و او اعلام آمادگی کرد تا مربیان کانون در زمینه آموزش شعر به بچه‌ها تحت آموزش قرار بگیرند و شعرهای بسیار ساده و قابل فهم برای کودکان جمع‌آوری و منتشر شود.

برای نسل جدید باید از ابزار هنر و ادبیات مانند شعر، داستان و قصه‌گویی استفاده کنیم

در ادامه حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی از اسماعیل آذر به‌عنوان یکی از قله‌های مسلّم ادبیات و شعر نام برد و گفت: ما به دنبال این هستیم که از تجربه‌های ایشان استفاده کنیم و درخواست می‌کنیم در ساخت برنامه‌هایی برای کودکان در حوزه شعر و شعرخوانی به ما کمک کنند.

وی افزود: برنامه ترویج شعرخوانی و مشاعره با سه سیاست محوری سال ۱۴۰۳ یعنی مرکز محوری، مخاطب محوری و نوجوان محوری کاملاً مطابقت دارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری با بیان این که کانون قصد ندارد گرفتار روزمرگی شود، گفت: قصد داریم در این حوزه کارهای ماندگاری را که شمولیت داشته باشد از خود به یادگار بگذاریم. برای نسل جدید باید از ابزار هنر و ادبیات مانند شعر، داستان و قصه‌گویی استفاده کنیم و البته ابزار رسانه که بسیار مهم است.

وی اهمیت ایجاد یک پیوست رسانه‌ای برای تمامی برنامه‌های فرهنگی و هنری را یادآور شد و گفت: کودکان و نوجوانان امروز غرق در گوشی هستند و ما باید از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی و فضای مجازی برای ترویج ادبیات استفاده کنیم.

علامتی با تاکید دوباره بر این‌که احیا کانون و بازگرداندن آن به دوران درخشان دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی گفت: این امر تصمیمی راهبردی است و قصد داریم هر کار خوبی که انجام شده است ادامه دهیم و تقویت کنیم و اگر می‌بینیم کاری مناسب زمان فعلی نیست، حتماً تغییر خواهیم داد.

اعضا کانون پرورش فکری گنجینه همیشه درخشان عرصه هنر و ادبیات هستند

در ادامه محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری گفت: اعضای کانون پرورش فکری به عنوان گنجینه‌ای هستند که همیشه در رویدادهای هنری و ادبی و سینمایی کشور درخشیده‌اند.

در ادامه سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری گفت: سیاست کانون گسترش زبان و ادبیات فارسی با بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری است و ما در این زمینه از طراحی برنامه‌های ترکیبی برای کشف استعدادهای نوجوانان در قالب‌های مختلف استقبال می‌کنیم.

در ادامه محمدحسین علی‌مددی دستیار رسانه‌ای مدیرعامل کانون پرورش فکری از حضور اسماعیل آذر در کانون استقبال کرد و گفت: با حضور شما و از راه طراحی برنامه‌های تلویزیونی و بهره‌گیری از قالب‌ها و طرح‌های گوناگون و جذاب، نشر کتاب و… می‌توانیم به گسترش زبان و ادبیات فارسی کمک کنیم.

در ادامه مجتبی حاذق مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری گفت: طرح‌های در دست اجرا این مجموعه مانند کارگاه‌های خوانش متن، یا پروژه استعدادیابی نوجوانان در قالب باشگاه ادبی قاف را ظرفیت‌های مناسبی برای اجرای برنامه مشاعره است.

در ادامه عباس محمددینی مدیرکل نظارت بر انتشارات اظهار امیدواری کرد از دیدگاه‌ها و مشورت‌های اسماعیل آذر برای ایجاد بانک ایده انتشارات و نشر کتاب‌هایی جذاب و موردپسند کودکان و نوجوانان در حوزه اساطیر و ادبیات کهن در کانون بتوانیم استفاده کنیم.

در ادامه مجتبی دانشور مدیرکل نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون از ارائه بیش از یک هزار عنوان کتاب در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط کانون پرورش فکری خبر داد و گفت: امسال در نمایشگاه ۶ تا ۸ عنوان کتاب شعر نوجوان هم رونمایی می‌شود. سیاست کانون اکنون تجاری‌سازی محصولات و توزیع آن در همه فروشگاه‌ها و کتاب‌فروشی‌های غیر کانون بوده است. مطمئن هستم با حضور آقای آذر انتشار این کتاب‌ها وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

در پایان این نشست اسماعیل آذر با همراهی مدیرعامل کانون پرورش فکری از کتاب‌خانه مرجع کانون بازدید کرد و به عضویت افتخاری این کتاب‌خانه درآمد.

کد خبر 6091114 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود