Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش قدس آنلاین، سال‌های سال از حضور فیلم اولی‌ها و نوع برخورد و حمایت با آن‌ها می‌گذرد، اما هنوز هم مسئولان سینمایی و جشنواره‌های داخلی در نوع حمایت از این سینماگران دچار تردید هستند. فیلم اولی‌ها در سال‌های قبل  به اوج کار خود رسیدند و توانستند با ساخت فیلم‌های خوب و جریان‌ساز و درو کردن جایزه در جشنواره‌های داخلی و خارجی خودشان را به رخ سینمای ایران و جهان بکشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگردان‌هایی که با سابقه ساخت فیلم کوتاه و دستیاری کارگردان‌ها به عنوان فیلم اولی معرفی شدند. متأسفانه در دوره‌های گذشته هیچ حمایتی از این کارگردان‌ها نمی‌شد و خیلی از آن‌ها به اجبار به سمت تهیه‌کننده‌هایی رفتند که عملاً هیچ کاری برای پروژه انجام نمی‌دادند و فقط نام آن‌ها به عنوان تهیه‌کننده در پروانه ساخت درج می‌شد تا مراجع سینمایی آن‌ها را قبول کنند.

فیلم اولی‌ها برای دریافت پروانه ساخت مجبور بودند با این تهیه‌کننده‌ها تعامل کنند تا بتوانند فیلمشان را بسازند. این تهیه‌کننده‌های صوری که فقط از نام آن‌ها استفاده می‌شد در برخی موارد تا نیم میلیارد تومان دستمزد می‌گرفتند تا نامشان به عنوان تهیه‌کننده در پروانه ساخت فیلم یک کارگردان فیلم اولی درج شود. برخی از آنها صرفاً با در اختیار قرار دادن کارت تهیه‌کنندگی خود پول‌های بسیار زیادی را به جیب زدند و منت خود را بر سر کارگردان تازه‌کار سینمای ایران می‌گذاشتند. اینگونه نه تنها فیلمساز اولی ما با تهیه‌کننده مجرب و دلسوزی مواجه نبود بلکه تک و تنها باید خود زحمت فیلم خود را می‌کشید.

اما در دوره اخیر، مسئولیت فیلم اولی‌ها را بر عهده بنیاد سینمایی فارابی نهاده‌اند و باید دید این بنیاد به عنوان نهاد ملی سینمای ایران بر اساس مأموریت‌های تعریف‌شده‌اش در برنامه پنج ساله توسعه خود تا چه اندازه نقش تسهیل‌گری را ایفا می‌کند. آیا فیلمسازان اول از دست‌اندازی که در سال‌های اخیر گرفتار آن شده بودند، به واسطه نگاه حمایتی‌تر فارابی راحت می‌شوند یا خیر؟ بدون شک اگر فارابی بتواند چالش تهیه‌کننده را برای فیلم اولی‌ها حل کند یک اقدام پسندیده و جاودان در صنعت سینمای ایران به‌جا خواهد گذاشت.

قطعاً حمایت از فیلم اولی‌ها فقط منوط به حمایت مادی نیست و باید مراقب بود که همچون گذشته حمایت از فیلم اولی‌ها به رانتی برای افراد خاص بدل نشود. در نشستی که طی هفته‌های گذشته بین کانون کارگردانان و مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی صورت گرفت، فارابی ملزم به حمایت از این کارگردان‌های جوان شده است. جوادی همچنین در ماه‌های گذشته و با جلساتی که با صندوق توسعه مهر داشته، توانسته است تا حدی هر چند کم از نظر مالی کمک‌هایی را برای سینماگران جذب کند. حال باید دید این طرح و حمایت عملی خواهد شد و یا فقط در حد حرف باقی خواهد ماند و او در سمت مدیر عاملی فارابی می‌تواند کمکی هم به فیلم اولی‌های مستعد داشته باشد تا از این بلاتکلیفی حمایتی رهایی پیدا کنند.

فارابی می‌تواند با برنامه‌ریزی ضمن ارتباط دادن میان فیلم‌اولی‌ها با تهیه‌کنندگان مجرب، دلسوز و متعهد، در فیلم‌هایی که همسو با سیاست‌ها و وظایف آنان است، نیز مشارکت کرده و حتی خود سرمایه‌گذار اصلی فیلم شود. اینگونه مسیر تسهیل‌گری به فرصتی برای تربیت و رشد فیلمسازان اول ایران تبدیل خواهد شد.

این فیلم‌ها باید از اولویت موضوع فیلمسازی در سینمای ایران برخوردار باشد و باید با یک تصمیم درست به موضوعاتی که اشاره به مشکلات امروز جامعه دارد اما سیاه‌نمایی نیست، ورود کرد. امروزه بزرگ‌ترین مسئله اجتماعی کشور پیری جامعه ایرانی تا ۲۰ سال آینده است، از طرفی وضع اقتصادی و شرایط معیشتی مردم بسیار دشوار شده و باید در این باره فیلم‌هایی ساخته شود تا ضمن اشاره به مشکلات به‌صورت واقع‌بینانه، شخصیت‌هایی با اراده و همت‌های بلند برای برون رفت از مشکلات نشان داده شود.  فیلم‌های اجتماعی سینمای ما در این سال‌ها بیش از راه‌گشا بودن تلخ و ناامیدکننده بوده و همین امر باعث ایجاد یأس و ناامیدی بیشتر در بین مخاطبان شده است. هر چند باید مشکلات را قبول کرد، اما اینکه بخواهیم نشان دهیم که اوضاع امروز مردم ما سیاهی و تلخی کامل است، قطعاً روایت درستی از امروز ایران نیست. سینما همیشه تأثیرگذار بوده و خواهد بود و بایستی از این هنر در راستای روایت صحیح و ایجاد شور و نشاط در جامعه استفاده کرد.‌ هر کار فرهنگی قطعاً با هزینه‌هایی همراه خواهد بود و نمی‌توان با دست خالی به مقابله فرهنگی و سینمایی با مسائل و مشکلات پرداخت. سینماگران و مدیران سینمایی بایستی این موضوع را به خوبی درک کنند و باید از طرف مسئولان به این نتیجه برسیم که سینما می‌تواند راه مقابله با تهاجم فرهنگی باشد.

باید این هزینه را امروز بپردازیم تا فردا برای مقابله با تهاجم فرهنگی دست بسته نباشیم. از شروع سال جدید چند فیلم خوب در سینماهای کشور اکران شده و ساخت و اکران فیلم‌هایی چون «موقعیت مهدی»، «هناس»، «بدون قرار قبلی» و... باید ادامه پیدا کند تا مخاطب را به دیدن فیلم خوب تشویق کنیم. بایستی ذهن مخاطب را از اینکه فیلم‌ها را با فروش آن بسنجند، دور کنیم و به مخاطبان بگوییم که برخی فیلم‌ها سینما هستند و فقط جنبه سرگرمی ندارند. باز هم بایستی تکرار کرد که کار فرهنگی هزینه دارد و اگر این هزینه امروز پرداخت نشود، در آینده‌ای نه چندان دور باید ده‌ها برابر هزینه شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فیلم اولی ها بنیاد سینمایی فارابی سینمای ایران فیلم اولی ها کارگردان ها تهیه کننده فیلم ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۳۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در مونیخ خبری از صلح نیست؛ ایستادگی هونس پای حرف‌هایش علیه توخل

اولی هونس هیچ قصدی برای عقب‌نشینی از ادعاهایش درباره توماس توخل مطرح کرده، ندارد

 

طرفداری | در فاصله چند روز مانده به بازی مقابل رئال مادرید، صحبت‌های اولی هونس و انتقاد علنی او از توماس توخل باعث ایجاد حواشی زیادی پیرامون بایرن مونیخ شده است.

اولی هونس در یک مصاحبه مفصل، درباره توماس توخل گفت که او اعتقاد دارد اگر از بین بازیکنان جوان مانند جمال موسیالا، الکساندر پاولوویچ یا آلفونسو دیویس عملکرد خوبی نداشته باشند، بهتر است بازیکن دیگری به‌جای آن‌ها جذب شود تا اینکه روی پیشرفت آن‌ها وقت بگذارند.

پس از این صحبت‌ها نیز توخل ضمن رد کردن این صحبت‌ها و نادرست دانستن‌شان، از هونس نیز بابت گفتن چنین حرف‌هایی در این مقطع حساس از فصل انتقاد کرده است.

بیش‌تر بخوانید:

تعجب بایرن مونیخ از اولی هونس؛ چرا در این مقطع حساس آن حرف‌ها را به توخل زدی؟ توماس توخل: چرا اولی هونس باید پیش از بازی با رئال مادرید چنین حرف‌هایی بزند؟

حال اولی هونس به نشریه کیکر اعلام کرده با وجود واکنش تند توماس توخل، همچنان بر سر حرف خود و انتقادش از این سرمربی مانده است. توخل ترجیح می‌دهد هرگاه اوضاع خوب پیش نمی‌رود، بازیکن جدیدی جذب شود تا اینکه بخواهد با آن‌ها کار کند تا بهتر شوند.

هر چند هونس خبر رسانه‌ها درباره اختلاف بین او و توخل را نیز اغراق‌آمیز دانسته است. با این حال هونس علاقه‌ای به کنار گذاشتن این صحبت‌ها ندارد و مصمم است در آینده نظرش را بیش از پیش روشن کند. حال باید دید ماجرای هونس و توخل به کجا کشیده خواهد شد.

از دست ندهید ????????????????????????

کری عجیب ستاره سپاهان برای پرسپولیس؛ داستان پلنگ و تمساح هالند سیبیلو؛ استایل عجیب غول نروژی تعجب بایرن مونیخ از پدرخوانده: چرا آن حرف‌ها را زدی؟  سرمربی شمس‌آذر: بین ما و پرسپولیس فرق نگذارید

دیگر خبرها

  • حمایت از تحقیقات ریسک‌پذیر و خطرپذیر نخبگان
  • لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد
  • پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی آماده شد
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • در مونیخ خبری از صلح نیست؛ ایستادگی هونس پای حرف‌هایش علیه توخل
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلم‌کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد