Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعداد افراد مبتلا به وبا در استان کردستان روند افزایشی گرفت و تعداد بیماران از ۱۳ نفر به ۱۷ نفر رسید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، وبا یکی از بیماری‌های واگیردار عفونی است که تنها سبب بروز بیماری در میان انسان‌ها می‌شود. عامل این بیماری نوعی باکتری به نام ویبریو کلرا است. سمی که این میکروب در روده باریک انسان ترشح می‌کند، موجب ایجاد بیماری در انسان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عامل بیماری وبا از طریق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال بوده و زندگی در مناطق بدون بهداشت مناسب خطر ابتلاء به این بیماری را افزایش می‌دهد. بیماری وبا به دو روش تماس مستقیم و غیرمستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این بیماری ممکن است از طریق تماس با چیزهای آلوده به میکروب وبا مانند دست دادن با دست‌های آلوده بیماری، تماس با استفراغ یا مدفوع، ملحفه و لوازم آلوده مانند لیوان منتقل شود.

بیماری وبا در روش تماس غیرمستقیم از طریق خوردن آب آلوده به مدفوع مانند استفاده از چاه‌ها، استخرها، جویبارها و دریاچه‌های آلوده منتقل می‌شود. خوردن سبزیجات و میوه‌های خام آلوده، استفاده از غذاهای پخته آلوده که توسط دست آلوده یا حشرات آلوده شده باشد، مصرف شیر و بستنی آلوده که از منابع غیرمطمئن تهیه شده باشد از دیگر روش‌های انتقال وبا است.

در همین راستا از 10 روز گذشته این بیماری در استان کردستان رواج یافته و به گفته کارشناسان این حوزه منشأ خارجی داشته است. فرزام بیدارپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این‌باره با تأیید این موضوع از افزایش تعداد افراد مبتلا به وبا در استان از 13 نفر به 17 نفر خبر داد و اظهار داشت: منشأ ابتلای تمام این افراد از کردستان عراق بوده است.

وی تعداد قطعی موارد مثبت وبا در استان را 17 نفر اعلام کرد و افزود: نتایج آزمایش همه موارد مشکوک به وبا در شهرهای استان کردستان به جز شهرستان بانه مثبت اعلام شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه یک بیماری مشکوک دیگر مبتلا به وبا نیز در بیمارستان بستری است، خاطرنشان کرد: از 17 نفر مبتلا، 14 نفر مربوط به مریوان، یک نفر سقز، یک نفر سنندج و یک نفر کامیاران است.

بیدارپور با اشاره به روند رو به افزایش موارد ابتلاء به این بیماری تصریح کرد: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مربوط به بیماری وبا به ویژه بهداشت فردی در کنترل بیماری در جامعه حائز بیشترین اهمیت است.

13 بیمار مشکوک به وبا در استان کردستان شناسایی شد / این افراد سابقه سفر به اقلیم کردستان عراق دارندموردی از ابتلا به بیماری وبا در اصفهان گزارش نشده است

کارشناسان این حوزه نیز می‌گویند برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و شست‌وشوی ظروف و سبزیجات از آب لوله‌کشی کلردار استفاده کرده در غیر این صورت آب را جوشانده و پس از سرد شدن مصرف کنید. همچنین در زمان شیوع بیماری وبا از خوردن سبزیجات خام پرهیز و در غیراین صورت سبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پرکلرین گندزدایی و شستن با آب سالم مصرف کنید.

انتهای پیام/483/ن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان کردستان وبا در استان مبتلا به وبا بیماری وبا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۴۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، پس از تجزیه و تحلیل خون ۲۰۰ زن سفیدپوست بریتانیایی که نیمی از آنها به آرتروز زانو مبتلا بودند و نیمی دیگر مبتلا به این بیماری نبودند، محققان دریافتند که وجود برخی از نشانگرهای زیستی زنان مبتلا به آرتروز زانو را از زنان بدون این بیماری متمایز می‌کند.

دکتر «ویرجینیا بایرز کراوس»، نویسنده ارشد این مطالعه و جراح ارتوپدی در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک کارولینای شمالی، گفت: «ما دریافتیم که می‌توانیم افرادی را که در معرض خطر ابتلاء به آرتروز زانو هستند شناسایی کنیم، اما چیزی که هیجان‌انگیز بود این بود که هشت سال قبل از اینکه آنها تغییراتی در اشعه ایکس داشته باشند، توانستیم آن را شناسایی کنیم.»

این مطالعه مبتنی بر تحقیقات قبلی است که در آن آزمایش خون ۷۴ درصد دقت در پیش‌بینی پیشرفت آرتریت زانو و دقت ۸۵ درصد در تشخیص آرتریت زانو را نشان داد.

در حالی که هیچ درمانی برای آرتروز زانو وجود ندارد، موفقیت درمان‌های جدید می‌تواند به شناسایی زودهنگام بیماری و کاهش سرعت پیشرفت آن بستگی داشته باشد.

محققان تاکید کردند که درست مانند بیماری قلبی، پوکی استخوان یا بیماری آلزایمر، آرتروز زانو نیز یک اختلال مزمن است که معمولاً در اواخر بیماری تشخیص داده می‌شود. به گفته محققان، با شناسایی زودتر آن، پزشکان به طور بالقوه می‌توانند این بیماری را قبل از اینکه ناتوان کننده شود، متوقف کنند.

کراوس گفت: «در واقع با شناسایی زودتر آن، می‌توانیم از ناتوانی، درد و بدتر شدن کیفیت زندگی جلوگیری کنیم.»

به گفته کراوس، اگر بیماران از طریق آزمایش خون متوجه شوند که در معرض خطر بالای آرتروز زانو هستند، می‌توانند تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند که شامل کاهش وزن، ورزش، تغذیه سالم یا حتی تزریق استروئید می‌شود.

محققان همچنین تاکید کردند که آرتروز زانو برای بیماران چیزی بیش از دردناک است: همچنین منجر به اکثر موارد تعویض مفصل می‌شود و بار اقتصادی زیادی ایجاد می‌کند.

کد خبر 6097590

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • بیماری پارکینسون را سه سوته تشخیص دهید
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور