Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@13:47:15 GMT

روش‌های افزایش امنیت سرور مجازی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۲۴۵۴۰

روش‌های افزایش امنیت سرور مجازی

آفتاب‌‌نیوز :

افزایش امنیت سرور‌های مجازی به یک عامل مهم در سیستم‌های مدرن تبدیل شده است. این مسئله نه تنها برای سایت شرکت‌های بزرگ بلکه برای اشخاصی که سایت‌های کوچکی دارند نیز اهمیت دارد. یکی از موثرترین و کارآمدترین راه‌ها برای افزایش سطح حفاظت و امنیت در برابر خطرات یا حملات مختلف، مجازی سازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روش‌های بهبود و افزایش امنیت سرور مجازی

همانطور که اشاره شد، امنیت از مهم‌ترین نگرانی‌های یک سازمان در رابطه با سیستم‌های سازمانی خود است. یکی از موارد رفع این نگرانی افزایش امنیت سرور‌ها است که در ادامه به چندین روش برای بالا بردن امنیت سرور‌های مجازی اعم از سرور اختصاصی ایران اشاره خواهیم کرد.

۱. تغییر لاگین SSH پیش فرض

از راه‌های جلوگیری از حملات بروت فورس استفاده از Secure Shell یا به صورت اختصاص SSH است. این کار روشی برای اتصال کامپیوتر از راه دور است که به عنوان یک روش اتصال استفاده می‌شود. هکر‌ها با استفاده از پسورد‌های پیش فرض در SSH سعی به دسترسی به سیستم‌ها دارند؛ بنابراین یکی از توصیه‌های مهم برای جلوگیری از این حمله‌ها، تغییر پسورد پیش فرض به یک پسورد جدید است. برای اینکار ابتدا از فایل تنظیمات SSH یک بک‌آپ برداشته سپس فایل تنظیمات SSH را ویرایش می‌کنیم.

در بخش مدیریت سرور مجازی ترکیه خود در فایل تنظیمات قسمتی با عنوان Port۲۲ وجود دارد که به صورت پیش فرض Comment است. آن را از این حالت خارج کرده و در قسمت عدد به جای عدد ۲۲ هر عدد مورد نظر را قرار می‌دهیم. حالا سرور مربوط به SSH را ریست می‌کنیم.

۲. نظارت بر لاگ‌های سرور مجازی

اکثر سیستم‌ها برای لاگ فایل‌ها، فضایی خاص در نظر می‌گیرند. این فایل‌ها اطلاعات فعالیت کاربران همانند، ورود و خروج، فایل‌ها و... در اختیار قرار می‌دهد. نتیجه این کنترل این است که به محض وقوع مشکل هرچه سریع‌تر آن را رفع کرده و از مشکلات بیشتری جلوگیری کنید.

از بهترین راه حل‌ها برای کنترل این مشکلات در انواع سرور‌های مجازی استفاده از ایمیل برای اعلان هشدار است.

۳. استفاده از فایروال

فایروال یا دیوار آتش نرم افزار یا سخت افزاری است که مانع از دسترسی غیر مجاز به کامپیوتر است. به عبارت دیگر یک ابزار امنیتی است که هم به صورت برنامه نرم افزاری و یا دستگاه اختصاصی در دسترس قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین اهداف فایروال جدا کردن داده امن از محل ناامن و کنترل ارتباط بین آن‌هاست. فایروال بین دستگاه و شبکه قرار دارد.

کار‌های دیگر نیز در حیطه کاری فایروال است، اما مهم‌ترین و پر کاربردترین آن کنترل ارتباط ورودی و خروجی از یک دستگاه به شبکه است. نحوه عملکرد فایروال به این شکل است که با استفاده از دیوار کد، کامپیوتر را از اینترنت جدا می‌کند. فایروال هر داده ورودی و خروجی از کامپیوتر را کنترل می‌کند. عدم استفاده از فایروال موجب نفوذ راحت هکر‌ها به سرور مجازی می‌شود.

۴. مدیریت دسترسی کاربران

یکی از راه‌های افزایش امنیت سرور‌های مجازی، کنترل نحوه دسترسی کاربران است. به عبارت دیگر تعیین محدودیت برای استفاده کاربران از محیط‌های مختلف. علاوه بر آن می‌توانید از ابزار‌های مدیریتی نظیر Selinux که آغازگر فرآیندها، مدیریت فایل‌ها، سامانه‌ها و ... هستند در کنار دسترسی کاربران استفاده کنید.

۵. استفاده از گواهینامه SSL

SSL یک فناوری برای ایمن نگه داشتن اتصال اینترنتی و محافظت از هر اطلاعات شخصی توسط هکر‌ها است. نحوه کار به این شکل است که با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری داده‌ها در حین انتقال کد گذاری می‌شوند. SSL مزایای زیادی دارد از جمله:

امنیت: رمزگذاری داده‌های رد و بدل شده از طریق اینترنت، توسط SSL مانع از دسترسی غیر مجاز به آن‌ها می‌شود. کاراکتر‌های تصادفی درج شده در داده‌ها مانع از خوانده شدن، حتی در مواقع دسترسی و یا هک است.

رمزنگاری داده‌ها: اس اس ال داده‌ها را رمزنگاری می‌کند تا فرد میانی یا هکر نتواند آن را شنود کند.

قابلیت اطمینان: استفاده از گواهی SSL تضمین امنیت سایت را برای کاربران آن ایجاد می‌کند. در نتیجه این گواهی به بازدید کنندگان سایت این حس اعتماد را می‌دهد که این سایت قانونی است.

۶. استفاده از CDN

Content Delivery Network یا به‌صورت اختصاصی CDN یک شبکه توزیع کننده محتوا است که توسط آن می‌توانید سرعت دسترسی به اطلاعات را افزایش دهید. سرور‌هایی در نقاط جغرافیای مختلف قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه کدام سرور به کاربر نزدیک‌تر است به درخواست آن پاسخ می‌دهد. در نتیجه این عمل باعث ایجاد سرعت بیشتر لود خواهد بود. از مزایای استفاده از CDN می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش سرعت بارگذاری
افزایش امنیت سایت
افزایش میزان پهنای باند
خاموش کردن سرویس‌های غیر ضروری سرور

هر چه ارتباط کمتری بین محیط سرور و دنیای خارجی بیشتر باشد، امنیت سایت بالا می‌رود. بهترین راه حل برای این کار، غیر فعال کردن سرویس‌های غیر ضروری است. هر چه اطلاعات کمتری در مورد سرور خود ارائه دهید، کمتر در معرض حمله هکر‌ها قرار خواهید گرفت.

سخن پایانی

ایجاد امنیت در هر سرور مجازی جزو موارد مهم در جلوگیری از اطلاعات است. با مراجعه به سایت مبین هاست می‌توانید از تیم پشتیبانی و متخصص آن راهنمایی و کمک دریافت نمایید.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سرور مجازی تبلیغات سرور های مجازی امنیت سرور ها سرور مجازی سیستم ها فایل ها پیش فرض داده ها هکر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۴۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید از انسداد مرزها برای افزایش امنیت کشور

معاون امنیتی _ انتظامی وزیر کشور جزئیات جدیدی از انسداد مرزها برای افزایش امنیت کشور و جلوگیری از قاچاق انسان و سلاح بیان کرد.

به گزارش مشرق، سید مجید میر احمدی معاون امنیتی _ انتظامی وزیر کشور درباره آخرین اقدامات درباره فنس کشی و ایجاد دیوار در مرزها گفت: یکی از اقدامات بسیار شایسته و تعیین کننده دولت جناب آقای رئیسی تصمیم گیری و سرمایه‌گذاری اساسی برای انسداد مرزهاست.

معاون امنیتی _ انتظامی وزیر کشور وزیر کشور افزود: در ابتدای کار ما یک جمع‌بندی را خدمت آقای رئیسی ارائه و شرایط و وضعیت مرزها را تبیین کردیم و خسارت‌های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی که عدم انسداد مرزها برای کشور دارد نیز برای رئیس جمهور تشریح شد.

تخصیص ۳ میلیارد یورو برای انسداد مرزها طی ۵ سال

میراحمدی با بیان اینکه سالیانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور یا از کشور خارج می‌شود فقط یک بخش از خسارت‌های اقتصادی درباره مرزها است، تصریح کرد: قاچاق مواد مخدر و ناامنی‌هایی که برای کشور وجود دارد همه از طریق یک سرمایه‌گذاری اساسی برای انسداد مرزها قابل حل است همان اقدامی که در دولت‌های قبلی از آن غفلت‌های اساسی شده بود.

وی ادامه داد: جناب آقای رئیسی به سرعت با این موضوع موافقت و دستور دادند تا ۳ میلیارد یورو ظرف ۵ سال در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار داده شود و نیروهای مسلح به سرعت فرآیند انسداد مرز را آغاز کنند.

استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح برای انسداد مرزها

معاون امنیتی _ انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه راهبری موضوع انسداد مرزها توسط سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌گیرد، تاکید کرد: این کار اکنون جزو اولویت‌های کاری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح است و با هدایت و راهبری وی در حال پیگیری است.

وی افزود: در این راستا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همه ظرفیت‌های مهندسی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، فراجا و قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) را به کار گرفته‌اند و یک تقسیم کار انجام شده که این نهادها اقدامات خوبی را برای انسداد مرز آغاز کردند.

اولویت‌بندی برای انسداد مرزها چگونه است؟

میراحمدی گفت: یک اولویت‌بندی برای انسداد مرزها انجام شده و مسیرهایی که از طریق آن‌ها قاچاق انسان و قاچاق سلاح انجام می‌گیرند در اولویت بوده و در حال پیگیری است که بخشی از این اولویت‌ نیز، مرز افغانستان است.

معاون امنیتی _ انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انسداد مرزها فقط به صورت دیوار کشی است یا به طریق دیگری انجام می‌شود، اظهار کرد: انسداد مرزها یک طرح جامع است که در چند لایه انجام می‌گیرد، هم به صورت فنس و هم به صورت دیوارکشی و هم سیستم‌های هوشمند کنترل مرزی.

وی در پایان افزود: اگر این طرح به طور کامل انجام شود آن‌گاه دستاوردهای راهبردی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی برای کشور حاصل می‌شود.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • اجرای عمليات پليس فتا عليه فروشندگان سلاح در اینترنت
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی/ موارد مشکوک را به این شماره اطلاع دهید
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی
  • جزئیات جدید از انسداد مرزها برای افزایش امنیت کشور
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • آغاز طرح عملیات پلیس فتا برعلیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات