Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم می‌دانند کشور را با تورم ماهانه ۶٠درصدی تحویل گرفتیم اصلاحات اقتصادی باید قبل از ما انجام می‌شد آثار تورمی افزایش قیمت‌های فعلی، کوتاه مدت است با پرداخت یارانه‌ها پولی نمی‌ماند که بخواهیم کسری بودجه خود را جبران کنیم یارانه تیر ماه نقدی است‌؟ / یارانه معترضین چه شد؟ یارانه نان و دارو چه می‌شود؟ در ۴ سال ۴ میلیون مسکن ساخته خواهد شد

به گزارش اقتصادآنلاین، گفت و گوی زنده تلویزیونی سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور دقایقی پیش آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیم رییسی گفت: وقتی از مجلس خواستیم ارز ۴٢٠٠ تومانی در اختیار ما قرار دهند، به فوریت لایحه ما رای داده نشد و ما باید همان زمان شرایط اصلاح اقتصادی را آغاز میکردیم. اما در آن ابتدا زمینه‌ها و مقدمات کار آماده نبود.

وی افزود: لذا این هفت ماه را گذراندیم. از ١۴٠٠ عبور کردیم. نکته اول این است که بودجه ١۴٠١ باید به این نکته توجه میشد ارزی که داریم ارز نیمایی بود.

رییسی ادامه داد: نکته دیگر اینکه شرایطی که ما در کشور داشتیم، شرایطی بود که از این ارز استفاده نادرست بسیاری میشد و برای سفره مردم نبود. تنها بخشی در سفره مردم بود و بخشی از آن نیز در سفره مردم نبود و دست فساد در آن بود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: ارز کشور، نقدینگی کشور و.... باید به سمت تولید برود. هرچه به سمت تولید برود رشد آن برای کشور قطعی است. حتی کالاهایی که نسبت به آن ارز ترجیحی داشتیمم، قیمت‌های آنها نیز چند برابر میشد. یعنی حتی ارز می‌گرفت کالا ولی رشد دویست تا سیصد درصدی داشت.

مردم می‌دانند کشور را با تورم ماهانه ۶٠درصدی تحویل گرفتیم

رییس جمهور گفت: قیمت‌ها در جهان افزایش یافت. در جهان تورمی را اکنون تجربه می کنیم که هرگز نداشتیم. رشد قیمت کالاهای اساسی قبل جنگ اوکراین هم بود اما جنگ اوکراین مساله را حادتر کرد.

رییسی ادامه داد: ما شاهد قاچاق کالا به کشورهای همسایه بودیم. بسیاری از کالاهایی که گزارش می شد، در کشورهای همسایه پیدا می‌شد و به جاهایی رسیدیم که بازارهای دیگر را کالاهای ما پر می‌کرد.

وی تاکید کرد: قطعا ما از صادرات خوشحال می‌شویم اما قاچاق  به نفع ما نیست. تورم اکنون تورم جهانی است. البته آنها مشکل سوخت دارند و ما نداریم. برنامه‌ای نیز برای افزایش قیمت سوخت نداریم. با ادامه ارز ترجیحی، هم قاچاق کالا، هم گرانی ها و... ادامه می‌یافت.

رییسی افزود: ما کشور را در وضعیتی تحویل گرفتیم که تورم  ماهانه ۶٠درصدی داشتیم. مردم می‌دانند. رشد نقدینگی، کسری بودجه و رشد پایه پولی هم داشتیم.

اصلاحات اقتصادی باید قبل از ما انجام می‌شد

رییس جمهور گفت: اصلاحات اقتصادی را شرایط الزام می‌کرد. اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگان دو شرط لازم بود. اگر اصلاحات انجام نمی شد مشکل جدی بود. اصلاح اقتصادی باید قبل ما انجام می‌شد. این کار برای ما روشن بود که هزینه دارد. هزینه الان از سال آینده کمتر است.

رییسی افزود: همچنین ما با دوستان خود در مجلس صحبت کردیم تا به قانون تبدیل شد و فهمیدیم اجماع وجود دارد و باید اصلاح اقتصادی را انجام دهیم. دشمنان ناکام ماندند.

آثار تورمی افزایش قیمت‌های فعلی، کوتاه مدت است

رییس جمهور گفت: ما سعی کردیم خودمان کارهای تورمی نکنیم. در نتیجه در سه ماهه آخر ١۴٠٠، سیر صعودی تورم نزولی شد. آنهم به خاطر اینکه دولت هزینه‌ها را کنترل کرد. آمارها نشان می‌دهد قبل اجرای قضیه یارانه‌ها دولت مدیریت و ثبات در بازار را ایجاد کرد.

رییسی افزود: اگر تورم با رشد نقدینگی ایجاد شود، سالها باقی خواهد ماند. این آثار تورمی فعلی، طولانی مدت نیست و به قول اقتصاددان‌ها در زمان کوتاهی آثار آن از بین خواهد رفت. تلاش ما این است که خودمان کاری نکنیم که تورم ایجاد شود و قیمت‌ها را در بازار کنترل کنیم.

وی ادامه داد: کالاها باید با یک دلیلی قیمتش متفاوت شود. دلیل افزایش قیمت را اتحادیه صنفی بیان کنند و با مردم سخن بگویند و علت را برای مردم تبیین کنند.

با پرداخت یارانه‌ها پولی نمی‌ماند که بخواهیم کسری بودجه خود را جبران کنیم

ابراهیم رییسی، رییس جمهور گفت: با مجلس صحبت کردیم برخی افزایش‌ها را برای سال‌های بعد بگذاریم.

رییسی افزود: مردم می‌توانند محاسبه کنند که یارانه‌ای که می‌دهیم مبلغی برای دولت می‌ماند یا خیر. اگر دقیق محاسبه کنید می‌بینید مبلغی نمی‌ماند که ما بخواهیم کسری بودجه خود را جبران کنیم.

وی تاکید کرد: باید اصلاح اقتصادی اتفاق می‌افتاد که اگر نمی‌افتاد کشور با مشکلات زیادی مواجه میشد.

رییسی خاطرنشان کرد: ۴٠ درصد درآمد نفت در صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد. امسال اولین سال است که ما از این منبع استفاده نکردیم. ١۴.۵درصد آن نیز به حساب نفت و توسعه میادین نفتی می‌رود. ۴۵درصد هم برای دولت باقی می‌ماند. عدد و رقم‌های دولت شفاف است و امر پنهانی نیست که بگوییم این پول چه شد و کجا مصرف شد.

رییس جمهور درمورد گرانی های اخیر گفت: هر گرانی باید دلیل خود را داشته باشد. بیش از میزان مشخص اجناس هرگز نباید افزایش قیمت داشته باشند. اینکه هر شرکتی بخواهد ساعتی قیمت کالای خود را تغییر دهد، قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت کالاهایی که ارتباطی با کالاهایی که افزایش قیمت داشتند، ندارند، قابل قبول نیست. ما شبانه روز دنبال کنترل قیمت‌ها در بازار هستیم.

یارانه تیر ماه نقدی است‌؟ / یارانه معترضین چه شد؟

رییس جمهور درمورد یارانه ها گفت: یکی از فواید که انجام شده، در راستای ریشه کنی فقر مطلق است. در برخی روستاها دیده‌ام که برخی با یارانه ۴۵هزار تومانی زندگی می‌گذرانند.

رییسی افزود: نکته دوم آن است که ما بتوانیم فاصله طبقاتی را بهبود ببخشیم که یک گام در این راستا با یارانه‌ها برداشته شد.

وی ادامه داد: نکنه سوم این است که حمایت از تولید یعنی منابع ارزی کشور به سمت تولید برود.

رییسی خاطرنشان کرد: افرادی که درخواست بررسی مجدد داشتند دو دسته هستند. یک عده‌ای که تاکنون یارانه نگرفتند و این افراد شاید تاکنون حدود دو میلیون و ۵٠٠هزار نفر درخواست بررسی وضعیت داشتند. این افراد بررسی شده و یارانه بسیاری از آنان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: عده‌ای نیز می‌گویند یارانه می‌گرفتیم و قطع شده که این افراد نیز بررسی شده‌اند. تا نوبت بعدی یارانه این افراد باید تعیین تکلیف شوند و وضعت آنان مشخص شود. دوستان شبانه روز برای بررسی کار کنند تا وضعیت این افراد روشن شود. دیگر جای بررسی ندارد که بعد از دو مرحله پرداخت هنوز بررسی‌ها پایان نیابد. بررسی وضعیت کار مستمری است اما بررسی وضعیت معترضین باید سریعتر روشن شود.

رییس جمهور تاکید کرد: تا زمانی که وضع کالا برگ الکترونیک قطعی نشود، حتما یارانه نقدی ادامه دارد.

یارانه نان و دارو چه می‌شود؟

رییس جمهور گفت: دارو باید به سمت بیمه‌ها برود و زیرساخت ما در بیمه‌ها کامل نیست و تا زمانی که شرایط مناسب نشود، ارز ترجیحی آن قطع نخواهد شد. قاطع می‌گویم تا زمانی که بیمه‌ها فعال نشود، یارانه دارو به همین شکل ادامه دارد.

رییسی ادامه داد: در مورد نان نیز تا زمانی که مطمئن نشویم آنچه آزمایشی اجرا کردیم، پاسخ می‌دهید یا خیر، وضعیت ادامه دارد. باید برای ما روشن شود، در همه مناطق کشور کار به صورت دقیق انجام می‌شود.

وی افزود: وقتی اطمینان حاصل شد، وضعیت نان متفاوت خواهد شد. هیچ تغییری در قیمت نان، دارو و بنزین انجام نخواهد شد. اگر قرار باشد کاری شود، با تمهید مقدمات انجام خواهد شد.

در ۴ سال ۴ میلیون مسکن ساخته خواهد شد

رییس جمهور درمورد اجاره بهای مسکن گفت: کشور ما نیاز به ساخت سالانه یک میلیون مسکن داشته اما این کار انجام نشد و عقب ماندگی جدی در این بخش داریم.

رییسی افزود: نیاز کشور، وعده انتخاباتی بنده و مصوبه مجلس ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن است که کار در این زمینه شروع شده و در ۴ سال در استان‌های مختلف ۴ میلیون مسکن ساخته خواهد شد.

وی در خصوص مالیان خانه خالی گفت: مالیات بر خانه‌های خالی باید سامانه املاک و اسکان فعال می‌شد، در دولت سیزدهم با سرعت این کار دنبال شد.

تکمیل می شود...

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ابراهیم رییسی رییس جمهور گفت اصلاح اقتصادی میلیون مسکن افزایش قیمت تا زمانی کسری بودجه یارانه ها خواهد شد قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۶۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب پیامک‌های جعلی یارانه کمک‌ معیشتی باشید

به‌نظر می‌رسد در روز‌های جاری مجدداً شاهد ارسال پیامک‌های جعلی درخصوص یارانه کمک‌معیشتی هستیم که لازم است مردم مراقب این پیامک‌های جعلی باشند.

به گزارش تسنیم، در روز‌های اخیر همزمان با برنامه‌های تازه دولت درخصوص طرح کالابرگ الکترونیک و یارانه نقدی، شاهد ارسال گسترده پیامک‌های جعلی درخصوص یارانه از سرشماره‌های ناشناس هستیم.

به‌عنوان مثال یکی از این پیامک‌ها در ادامه قابل مشاهده است.

در پیامک زیر از مخاطب خواسته شده است برای مشاهده یارانه معیشتی از طریق لینکی که در داخل پیامک قرار داده شده است، پیگیری انجام شود، این درحالی است که به‌وضوح یک لینک مشکوک با آدرسی نامعتبر در این پیامک‌ها قرار داده شده است که احتمالاً هدف ارسال‌کنندگان آن سودجویی از مردم است.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز باید توجه داشت که بعد از اردیبهشت ۱۴۰۱ و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه معیشتی که از سال ۱۳۹۸ برقرار شده بود حذف گردید و به‌صورت یکجا یارانه‌های نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب یارانه‌بگیران واریز می‌شود.

پیشتر از سوی مسئولان نیروی انتظامی درخصوص لینک‌های آلوده و مشکوک که در قالب پیامک ارسال می‌شود هشدار داده شده بود.

دیگر خبرها

  • بررسی پرونده متهمان فروش سوخت یارانه‌ای در تعزیرات حکومتی زنجان
  • ۲ قاچاقچی سوخت یارانه‌ای در زنجان جریمه شدند
  • هشدار؛ این پیامک‌ها درباره یارانه کمک معیشتی جعلی است | تصویر پیامک را ببینید
  • مراقب پیامک‌های جعلی یارانه کمک‌ معیشتی باشید
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • بررسی پرونده دو متهم قاچاق سوخت یارانه ای
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • هشدار قالیباف نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود