Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به این که ایران به دلیل شرایط اقلیمی به طور کلی تابستان گرمی را تجربه می‌کند،اظهار کرد :از نیمه تیر ماه تا نیمه مردادماه دمای هوا یک درجه بیش از حد نرمال خواهد بود و سیستم‌های بارندگی نیز نسبت به سال گذشته ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

احدوظیفه در گفت و گو با ایران اکونومیست درباره میزان افزایش دما در تیرماه اظهار کرد: اوج گرما و افزایش دما در نیمه دوم تیرماه تا ۱۵ روز اول مردادماه اتفاق می‌افتد چرا که روزها طولانی و میزان تابش آفتاب قابل توجه است و در این مدت انرژی بسیاری ذخیره و در نتیجه جو گرم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دمای هوای تابستان در سال جاری نزدیک به نرمال است البته به معنای خنک بودن هوا نیست. به‌طور کلی ایران و شهرهایی همچون تهران به دلیل شرایط اقلیمی تابستان گرمی را تجربه می‌کنند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: میانگین دمای کشور در طول تابستان یک درجه بیش از حد نرمال است. به‌طور کلی اگر میانگین دمای امسال را با میانگین ۳۰ سال گذشته مقایسه کنیم، یک درجه گرم‌تر خواهد بود.

به گفته وی، غیر از میانگین کشوری، در منطقه غرب کشور و استان‌هایی همچون خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، ایلام، کردستان، آذربایجان‌غربی، آذربایجان شرقی و همدان - که درحاشیه زاگرس قرار دارند - این میزان تغییر دما می‌تواند بین یک تا دو درجه گرم‌تر از نرمال باشد. دما به طور دائمی در این مناطق بالا نیست ولی میانگین دما بالا است.

وظیفه ادامه داد: سال گذشته نیز دمای هوا یک درجه بیش از نرمال بود و امسال نیز شرایط دمایی هوا مشابه تابستان سال گذشته است.

وی درباره بارندگی‌های کشور در فصل تابستان اظهار کرد:بارندگی‌ها در شمال کشور و سواحل شمال و شمال آذربایجان نسبت به نرمال کمتر است و طی شش هفته آینده که اوج گرمای تابستانی است، سیستم‌هایی که از شمال عبور می‌کنند و موجب بارندگی در  سواحل شمالی و مناطق شمالی آذربایجان می‌شوند امسال ضعیف‌تر خواهند بود.

وظیفه در پایان گفت: در تابستان بارندگی چندان زیادی مورد انتظار نیست.بارش‌های تابستانی در ایران کمیت زیادی ندارند و چندان نیز گسترده نیستند و تنها به جنوب شرق و نوار شمالی محدود می‌شوند. این بارش‌ها نیز به صورت توفان‌های تندری در بعد از ظهرها رخ می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود بارش‌های نوارشمالی و سواحل شمالی کشور و آذربایجان‌ غربی و آذربایجان شرقی طی تابستان امسال نسبت به سال گذشته کمتر باشد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: بارش باران ، افزایش دما ، کاهش بارندگی ، وضعیت دما و بارش ، سازمان هواشناسی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بارش باران افزایش دما کاهش بارندگی وضعیت دما و بارش سازمان هواشناسی سال گذشته یک درجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۶۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۳

بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، بارش بارش باران طی روزهای آتی در در امتداد زاگرس و مناطقی از شمال غرب کشور سنگین پیش‌بینی می‌شود، دمای هوا به‌ جز در شمال غرب و شمال کمتر از نرمال خواهد بود.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه های پیش‌بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از دهم اردیبهشت تا بیست خرداد سال ۱۴۰۳ تولید و ارائه شد، بر این اساس بارش هفته اول (دهم تا شانزدهم اردیبهشت) در نوار ساحلی خزر و شمال شرق کشور در محدوده نرمال با گرایش به کمتر از آن و در سایر مناطق کشور بیشتر از نرمال است، همچنین بارش انباشته در بخش عمده‌ای از استان‌ها در حاشیه زاگرس از آذربایجان غربی تا بوشهر و جنوب فارس با احتمال ۷۵ درصد بیش از ۱۰۰ میلی‌متر است.

بارش هفته دوم در استان‌های نوار شمالی و امتداد غرب کشور نرمال با گرایش به بیش از آن و در سایر مناطق متمایل به کمتر از نرمال است، در هفته‌های سوم و چهارم بارش کشور در محدوده نرمال تا بیش از آن است، بارش انباشته برای استان‌ها در شمال غرب، امتداد زاگرس و غرب البرز با احتمال حدود ۵۰ درصد فراتر از ۵۰ میلی‌متر برآورد می‌شود، در هفته‌های پنجم و ششم بارش کشور در محدوده نرمال تا کمتر از آن خواهد بود.

بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش بینی هفتگی دمای هوای کشور میانگین دمای هوای هفته اول (دهم تا شانزدهم اردیبهشت) در شمال غرب، نیمه غربی البرز و نوار شمالی کشور یک تا پنج درجه بیش از نرمال است همچنین، بیشترین افزایش (سه تا پنج درجه) در شمال غرب رخ می دهد و برای سایر مناطق یک تا سه درجه کمتر از نرمال است.

دمای هفته دوم در نوار شرقی، نوار ساحلی خزر یک تا دو درجه کمتر از نرمال، در امتداد غرب کشور و مناطق واقع در شمال دریای عمان و خلیج فارس بین یک تا پنج درجه کمتر از نرمال است و بیشترین کاهش (سه تا پنج درجه) در جنوب غرب کشور رخ می‌دهد. دمای هوا برای سایر مناطق در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

در هفته سوم دمای هوا در شمال غرب، شرق زاگرس میانی و نیمه جنوبی کشور (به‌جز جنوب غرب) یک تا سه درجه بیش از نرمال و در سایر مناطق کشور نرمال خواهد بود.

دمای هوای کشور در هفته چهارم تا یک درجه بیش از نرمال و برای هفته‌های پنجم و ششم حدود یک تا دو درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

کد خبر 749354

دیگر خبرها

  • تداوم بارندگی‌ها درکشور
  • هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی؛ احتمال خسارت به محصولات کشاورزی
  • باران کشور را فرا می‌گیرد؛ شدت بارش‌ها در این مناطق | سامانه بارشی جدید هفته آینده وارد می‌شود
  • پیش بینی بارندگی در مناطقی از غرب و مرکز کشور
  • بارش باران در ۱۸ استان کشور/ خلیج فارس مواج می‌شود
  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
  • پیش بینی بارش سنگین باران در برخی استان‌ها تا خرداد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده