Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: روند سد سازی باعث خشک شدن بسیاری از اراضی پایین دست شده که زمانی محل مناسبی برای کشاورزی بوده است.

به گزارش خبرنگار استان‌ها خبرگزاری دانشجو، روند سدسازی در استان خوزستان باعث ایجاد مخاطرات زیست محیطی و آسیب زدن به زندگی بشر شده و مدتی است خبر از احداث سدی جدید تحت عنوان مارون ۲ منتشر شده که با نگرانی‌هایی از سوی کارشناسان و فعالان رسانه‌ای همراه بوده؛ حال برای فهم بهتر مسئله با حجت الاسلام ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت الاسلام مجید ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نتایج سدسازی در استان خوزستان گفت: شاید اگر چند سال پیش بحث سدسازی مطرح می شد یک عده استدلال می کردند که مفید است و یک عده هم نسبت به آن هشدار می دادند؛ الان در یک زمانی هستیم که نتیجه عملی سد سازی را می‌بینیم و یکی از نتایج سدسازی بعد از این همه هزینه و کار مشخص خشک شدن تالاب هورالعظیم و تشکیل کانون‌های ریزگرد بوده است.

وی ادامه داد: روند سد سازی باعث خشک شدن بسیاری از اراضی پایین دست شده است؛ در حوزه مارون که در انتهای آن تالاب شادگان قرار دارد، نیز با آسیب‌هایی همراه بوده و باعث شده نخلستان‌های خرمشهر ده‌ها برابر بیشتر از جنگ خشک شود، کشاورزی و ماهیگیری از بین برود و تالاب شادگان عملا خشک شده که در پی آن با مشکلاتی مواجهیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



نماینده مردم شادگان با اشاره به وضعیت حوزه مارون و اثرات تاسیس سد مارون ۱ و ۲ در این منطقه عنوان کرد: ما منطقه‌ای تحت عنوان حوزه مارون داریم که از کوهستان‌های استان کهکیلویه و بویر احمد منشعب است و به استان خوزستان منتقل می‌شود؛ این منطقه از قدیم تالاب شادگان را زنده نگه می داشت و در سال ۱۳۷۳ حدودا ۱۵ هزار نفر در خود تالاب معیشت داشتند و کار می کردند و این غیر از آن تاثیرات زیست محیطی و سلامت مردم است.

وی افزود: اما بعد از تاسیس سد مارون یک خود احداث سد به تالاب شادگان ضربه زد و بعد از آن باعث شد که ۵ میلیون نخل منطقه به کمتر از ۲ میلیون نخل تقلیل یابد و کشاورزی منطقه و حق‌آبه منطقه از بین رفته؛ قبل از احداث سد مارون یک گفته بودند که با احداث این سد ۵۰ هزار هکتار زمین را آباد می‌کنیم، اما در حقیقت اینطور نیست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


حجت الاسلام مجید ناصری نژاد با اشاره به ایجاد کانون‌های ریزگرد داخلی تصریح کرد: اگر سی سال قبل می‌گفتیم که سدسازی این عواقب را دارد شاید خیلی‌ها باور نمی‌کردند، اما الان بیشتر از یک دهه است که درگیر کانون‌های ریزگرد و گردوغبار هستیم و دیدیم که امسال کل کشور تقریبا از این مورد متاثر شد.

وی در خصوص اثرات کانون‌های ریزگرد خارجی گفت: کانون‌های ریزگرد خارجی وقتی فعال می‌شود اگر زمین رطوبت داشته باشد مشکلی پیش نمی‌آید، ولی اگر زمین خشک باشد گردوغبار خارجی با گردوغبار داخلی ترکیب می‌شود و تاسیسات استان را از بین می‌برد؛ بعنوان مثال چند سال پیش رهبری نیز به مسئله برق خوزستان ورود کردند، چون که گردوغبار شبکه برق را به طور کلی متاثر می‌کرد و آب و زراعت مردم و حیات و تنفس مردم دچار خدشه می‌کند، در این گردوغبار انسان‌ها درگیر می‌شوند، حال چه برسد به انسان‌های مریض و سالمند و کودک و این یک تنش جدی برای زندگی مردم است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


نماینده مردم شادگان در نهایت با اشاره به مسائل آبی استان خوزستان و هزینه‌های گردوغبار اظهار کرد: همه این موارد به دلیل عدم وجود آب و خشک شدن زمین است و اقدامات برای مهار گردوغبار مثل نهال کاشتن نیز فایده ندارد، چون که وقتی شما آب نداشته باشید،آن نهال نیز از بین می‌رود و هزینه چند برابر می‌شود و میتوانیم این هزینه را به جای سد سازی در همان مناطق انجام دهیم که تاثیر بیشتری خواهد داشت و محیط زیست دچار آسیب نمی‌شود؛ الان رودخانه کارون به عنوان پرآب‌ترین رودخانه منطقه به محل انتقال فاضلاب تبدیل شده‌ است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سد مارون٢ تالاب شادگان خوزستان نماینده مردم شادگان کانون های ریزگرد استان خوزستان تالاب شادگان ناصری نژاد خشک شدن سد سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۷۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم همکاری تمامی نهادها با پلیس در اجرای طزح نور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، حجت الاسلام و المسلمین عادل پور در نماز عبادی سیاسی این هفته اجرای طرح نور عفاف و حجاب را باعث حمایت مردم دانست و از دیگر دستگاه‌ها خواست در اجرای این طرح کنار پلیس باشند .

 نقش وزارت ارشاد، وزارت صمت، وزارت کشور، شهرداری‌ها، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش و امور خارجه در طرح نور کجا است چرا فقط صداوسیما فعالیت لازم را انجام داده است از دستگاه قضایی می‌خواهیم  در این زمینه ورود کند .

خطیب جمعه خرمشهر در بخش دیگری از سخنانش فرارسیدن روز کار و کارگر را به قشر کارگری تبریک گفت و افزود: با وجود تحریم‌های سنگین اگر چرخ اقتصادی کشور می‌چرخد به  برکت وجود  این کارگران است که باید بصورت عملی از کارگران قدردانی کرد و امنیت شغلی آنها تامین شود.

 نهم اردیبهشت روز شورا‌ها نامگذاری شده است این روز را هم به مردم و هم به افرادیکه در این زمینه فعالیت می‌کنند، تبریک عرض می‌کنم .شورا‌ها به این دلیل راه اندازی شد که اراده مردم در امر مردم سالاری دینی انجام شود.
ما از همه کسانی که مخلصانه در این مسیر چه در این شورا و چه در شورا‌های قبلی فعالیت و زحمت کشیدند تشکر میکنیم. اما یک مورد را نباید فراموش کنیم  در شوراها بجای اینکه مردم سالاری دینی تشکیل شود شاهد گروه سالاری بودیم و از مجلس میخواهیم هم به قانون شورا‌ها و هم نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظری داشته باشد .

حجت الاسلام و المسلمین همچنین دشمنی آمریکا با ملت ایران را تاریخی عنوان کرد و افزود: آنها تبعیت صد در صدی می‌خواهد می‌خواهد ایران اسلامی کاملا تابع زورگویی‌های آن‌ها باشد.

امام جمعه خرمشهر در پایان ضمن تشکر از فعالان  عرصه بهداشت و درمان شهرستان خرمشهر از دانشگاه علوم پزشگی آبادان انتقاد کرد و گفت: شاهد هستیم اعتبارات و امکانات عادلانه در بین شهر‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی آبادان توزیع نمی‌شود.

 

دیگر خبرها

  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!
  • ساخت سه پایگاه امدادی اورژانس در کهگیلویه و بویراحمد
  • سه پایگاه اورژانس جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد احداث می شود
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • لزوم همکاری تمامی نهادها با پلیس در اجرای طزح نور
  • رونق و توسعه گردشگری شادگان با اختصاص اعتبار
  • نمایش درخشان دو دروازه‌بان مس مقابل پیکان
  • آذری جهرمی به دولت رئیسی: در سیاست های ضداینترنت تجدیدنظر کنید/ مردم خوبی ها را ارج می نهند