Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادستان کل کشور گفت: یکی از مطالبات جدی بنده از اعضای شورای شهر تهران این است که در تهران ساختمان‌هایی که می‌تواند روزی تبدیل به حادثه دلخراش شود را شناسایی کنید. مدیریت شهر اقتضا می‌کند نسبت به این موضوع ورود پیدا کنید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران، ضمن تبریک هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: در ابتدا از اعضای شورا اسلامی تکریم و تشکر دارم، وظیفه بزرگی را در راه خدمت به مردم بر عهده دارید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مردم به گردن ما حق دارند، خدماتی که هر یک از ما به مردم می‌دهیم‌ متفاوت است. همانگونه که مجلس شورای اسلامی برای مدیریت کلان کشور ریل گذاری می کند اعضای محترم شورای اسلامی برای مجریان شهر ریل گذاری می‌کند. این ریل گذاری باید منطقی باشد و توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتند می‌تواند در دستور کار اعضای شورای اسلامی نیز قرار گیرد. 

منتظری افزود: حدود ۹ سال مسئولیت دیوان عدالت اداری را داشتیم با کارهای شهرداری ها و‌ شوراهای اسلامی آشنا هستم، امروز به چند نکته اساسی که به مسئولیت بنده در دادستانی کل مربوط می‌شود اشاره می‌کنم. یکی از تکالیف ‌و وظایف تعریف شده برای قوه قضاییه، صیانت و حفاظت از حقوق عامه است که برعهده دادستانی کل کشور است. حقوق عامه شامل بخش زیادی از مسائلی که مربوط به شهروندان است، این نقص را داریم بعد از پیروزی انقلاب به عنوان یک مجموعه جامع و کامل، حقوق عامه تعریف، تبیین و حدود برخورد با تضییع کنندگان مشخص نشده است.

وی گفت: بنده از زمانی که به دادستانی کل آمدم به این موضوع ورود کردم، اگر بخواهیم دادستان‌هایمان را به خط کنیم نیاز به دستورالعملی است، با رییس محترم وقت قوه قضاییه مشورت کردم و دستورالعملی را تعریف کردیم بعد از مراحل تدوین لایحه و تصویب در مجلس نهایی شود. در ابتدا دستورالعمل مشخص و ابلاغ شد بعد از آن لایحه‌ای را همکاری صاحب نظران طراحی کردیم. این لایحه با زودی به دولت داده خواهد شد تا از طریق دولت به مجلس تقدیم شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: حقوقی که اشخاص دارند، دو دسته است؛ حقوقی که به شخص برمی‌گردد که می‌تواند حق شخصی خود را با مراجعه به بخش‌های مختلف دستگاه‌های قضایی پیگیری کند، اما بخش از حقوق قابل توجه مردم شخصی نیست، مربوط به حقوق عامه است. این حقوق به عامه مردم مربوط است و دادستان وظیفه پیگیری آن را دارد.

منتظری اضافه کرد: شورای شهر یکی از نهادهایی است که باید در صیانت از حقوق‌مردم مطالبه گر باشید، اگر شما اختیارات دادستان و دستگاه قضایی ندارید به عنوان نمایندگان مردم به صورت جدی مطالبه کنید. این یکی از مهم ترین و اثرگذار ترین راه برای صیانت از حقوق مردم و به کار گرفتن ظرفیت دادستان‌هاست، دادستان اختیارات زیادی را دارد. تاکنون بحث کردید که هرجایی که حقوق مردم تضییع می‌شود و نیازمند این است که از ظرفیت دادستان استفاده کنید؟

وی‌ تصریح کرد: گاهی خود شوراها زمینه ساز تخلفات شهری هستند، گزارشاتی از استان تهران برای بنده آمد که دادستان به من گفت، درباره تخلفات شورای این شهر گفت. 

دادستان کل کشور گفت: در قوه قضاییه ما باید از طریق دولت لایحه به مجلس دهیم اما شوراهای اسلامی مستقیم از طریق شورای عالی استان‌ها مستقیم به مجلس لایحه ارسال می‌کند، از این ظرفیت باید به خوبی استفاده شود.

منتظری اضافه کرد: در حادثه دلخراش متروپل ابادان که دادستانی ورود جدی به این موضوع کردیم، وقتی بررسی کردیم یکی از موثرترین عوامل این حادثه کوتاهی هایی است که در حوزه شهرداری، نظارت و‌ شورای شهر به وقوع پیوسته است. تمام مکاتبات و‌ اسناد موجود است.

وی بیان کرد: در تهران مشکلات عدیده‌ای داریم، یکی از مطالبات جدی بنده از اعضای شورای شهر تهران این است که در تهران ساختمان‌هایی که می‌تواند روزی تبدیل به حادثه دلخراش شود را شناسایی کنید. مدیریت شهر اقتضا می‌کند نسبت به این موضوع ورود پیدا کنید.

دادستان کل کشور بیان کرد: اگر ملاحظه کردید یک ساختمان وضعیت مناسبی ندارد ورود کنید اگر نتیجه نگرفتید از دادستان کمک بخواهید. بنده اتمام حجت می‌کنم جان افراد و امنیت مردم برای ما مهم است.

منتظری تصریح کرد: گاهی اعضای شورای شهر حرف‌هایی می‌زنند که انتشار آن در بین مردم خوب نیست، گاهی مهندسان ناظر بدون دیدن ساختمان برگه‌ها را امضا می‌کنند، شهرداری‌ها را مکلف کنید که نسبت به امنیت ساختمان‌ها ورود کنند.

وی افزود: بنده ۲۰ دقیقه بیشتر وقت نداشتم اما اگر رییس شورای شهر تهران وقت بیشتری برای دادستان اختصاص می دادم چراکه ما حرف زیاد داریم.

دادستان کل کشور گفت: درحال حاضر نمی‌دانم از لحاظ قانونی به چه صورت است، نقل و‌ انتقال ملک به گواهی پایان کار منوط کنید، قبل از اینکه پایان کار گرفته شود ساختمان را می‌فروشد و در شرایط فعلی الزامی وجود ندارد.

منتظری افزود: هفته گذشته در دیوان عالی کشور یک رای برای وحدت رویه صادر شد که به نظر بنده مشکل ساز خواهد بود اگر شما می‌توانید از طریق قانون پیگیری کنید، بنده مخالف این رای بودم. این رای موجب به گسترده شدن دامنه تخلفات خواهد شد. اگر شما عزیزان از طریق اختیارات خود این موضوع را در دستور کار خود قرار دهید خوب است.

وی با اشاره به استفاده از اراذل و اوباش برای تخلفات ساختمانی، گفت: استفاده از اراذل و اوباش در ساخت و ساز بسیار عجیب است، حتما این موضوع را از طریق دادستانی پیگیری کنید، اجازه نباید دهیم که افراد از اراذل و اوباش برای ساختمان سازی استفاده کنند.

درحال تکمیل...

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شورای شهر تهران دادستان کل کشور شورای شهر تهران دادستان کل کشور شورای اسلامی اعضای شورای قوه قضاییه ساختمان ها حقوق عامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۹۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم ، میرمحمد غراوی صبح امروز، یکشنبه، در همایش بزرگداشت روز ملی شوراهای اسلامی که در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، در جمع شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران گفت: در طول سال گذشته، در شورای حل اختلاف استان تهران، 12‌ جلسه تشکیل شده و 142 مصوبه را در پی داشته است که از این تعداد، 102 مصوبه مورد تأیید نظرات شوراهای اسلامی شهر بوده است.

وی افزود: انتخاب شهرداران و تعیین اولویت‌های توسعه‌ای از وظایف اصلی شوراهاست که بر این اساس در سال گذشته 11 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌های استان تهران واریز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران یادآور شد: در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان بودجه در شهرداری‌های استان تهران محقق شده است که رشد 57درصدی بودجه و اعتبارات را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد.

غراوی با اشاره به اینکه سهم هزینه‌های جاری شهرداری‌ها 60 درصد و سهم اعتبارات عمرانی 40 درصد تعیین شده است، عنوان کرد: این در حالی است که طی سال گذشته در شهرداری‌های استان تهران 39 درصد اعتبارات صرف هزینه‌های جاری و 61 درصد صرف پروژه‌های عمرانی شده است.

وی تأکید کرد: برآیند عملکرد شهرداری‌های استان تهران در سال 1402 نشان می‌دهد با کاهش هزینه‌های جاری، تخصیص اعتبارات و منابع بودجه‌ای به پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای با رشد بسیار خوبی همراه بوده است.

بخشودگی عوارض نوسازی و افزایش تقاضای شهروندان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود، کمک به اجرای سیاست‌های دولت را از وظایف شوراها برشمرد و گفت: در این راستا موضوع بخشودگی عوارض در احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از اقدامات صورت‌گرفته در سال گذشته است، به‌طوری‌که در برخی از شهرداری‌ها این بخشودگی به 100 درصد رسیده است.

غراوی تصریح کرد: بخشودگی عوارض نوسازی بافت‌های فرسوده موجب افزایش تقاضای شهروندان در شهرستان‌های استان به احیای بافت‌های فرسوده شده است.

وی در ادامه به عضویت 251 نفر در شوراهای اسلامی شهرهای استان تهران اشاره و بیان کرد: سال گذشته تعدادی از اعضای شورا به‌واسطه برخی تخلفات تحت پیگرد قرار گرفتند و 37 عضو شورای شهر و روستا بازداشت شدند.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران خاطرنشان کرد: در شورای حل اختلاف برخی پرونده‌ها به سلب عضویت اعضا منجر شده است و در این بین 18 عضو شورای شهر و روستا سلب عضویت شدند.

دیگر خبرها

  • ارزیابی ایمنی حدود ۱۵۰۰ بوستان در پایتخت و شناسایی بیش از ۱۵ هزار مورد ناایمن
  • بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران
  • شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند