Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس یک مطالعه جدید از مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هیوستون(UTHealth Houston)، با بررسی افراد در یک بازه زمانی چهار ساله، مشخص شد که احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که حداقل یک دوز واکسن آنفلوانزا دریافت کرده‌اند،۴۰ درصد کمتر از همسالانشان که واکسن نزده‌اند، بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، در پژوهشی که نویسنده اول آن "آورام اس.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بکبایندر"(Avram S. Bukhbinder)، فارغ التحصیل دانشکده پزشکی مک گاورن(McGovern) در هیوستون و نویسنده اصلی دیگر آن "پل. ای. شولز"(Paul. E. Schulz) است، خطر بروز آلزایمر در بیمارانی که واکسن آنفلوانزا دریافت کرده بودند و بیمارانی که این واکسن را دریافت نکرده بودند در یک جامعه آماری بزرگ در سراسر کشور متشکل از افراد ۶۵ سال به بالا در ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفت.

بکبایندر می‌گوید: ما دریافتیم که واکسیناسیون آنفلوانزا در افراد مسن خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را برای چندین سال کاهش می‌دهد. قدرت این اثر محافظتی با تعداد سال‌هایی که فرد واکسن آنفلوانزای سالانه دریافت می‌کند افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، میزان ابتلا به آلزایمر در میان افرادی که به طور مداوم واکسن آنفلوانزا دریافت می‌کردند، به کمترین میزان خود رسیده بود. در تحقیقات آینده باید ارزیابی شود که آیا تزریق واکسن آنفلوانزا بر سرعت پیشرفت علائم در بیمارانی که پیشتر به زوال عقل مبتلا شده‌اند، تاثیری می‌گذارد یا خیر.

این مطالعه که دو سال پس از یافتن ارتباط احتمالی بین واکسن آنفلوانزا و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر توسط محققان مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هیوستون انجام شد، نمونه بسیار بزرگتری را نسبت به تحقیقات قبلی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است که شامل ۹۳۵ هزار و ۸۸۷ بیمار واکسینه شده و تعداد برابری بیمار غیر واکسینه است.

در طی چهار سال پیگیری، حدود ۵.۱ درصد از بیماران واکسینه شده به بیماری آلزایمر مبتلا شدند. در حالی که این میزان بین بیمارانی که واکسینه نشده بودند به ۸.۵ درصد رسید.

به گفته "بکبایندر" و "شلودز"، این نتایج اثر محافظتی قوی واکسن آنفلوانزا در برابر بیماری آلزایمر را نشان می‌دهد. با این حال، مکانیسم‌های اساسی پشت این فرآیند نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

شولز افزود: از آنجایی که برخی شواهد نشان می‌دهد که چندین واکسن ممکن است از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری کنند، ما فکر می‌کنیم که این اثر منحصرا متعلق به واکسن آنفلوانزا نیست. در عوض، ما معتقدیم که سیستم ایمنی پیچیده است و برخی تغییرات، مانند ابتلا به ذات‌الریه، ممکن است آن را به گونه‌ای فعال کنند که بیماری آلزایمر را وخیم کند. اما سایر مواردی که سیستم ایمنی را فعال می‌کنند ممکن است طور دیگری عمل کنند و از فرد در برابر ابتلا به بیماری آلزایمر محافظت کنند. واضح است که ما باید در مورد نحوه بدتر شدن یا بهبود این بیماری توسط سیستم ایمنی بیشتر بیاموزیم.

بیماری آلزایمر بیش از شش میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می‌دهد و از آنجا که جمعیت این کشور به سمت پیر شدن می‌رود، تعداد افراد مبتلا به این بیماری در حال افزایش است. مطالعات گذشته کاهش خطر ابتلا به زوال عقل را با دریافت واکسن‌های مختلف بزرگسالی، از جمله واکسن‌های کزاز، فلج اطفال، و تبخال، علاوه بر واکسن آنفلوانزا نشان داده است.

بکبایندر می‌گوید: علاوه بر این، با گذشت زمان بیشتر از توزیع واکسن کووید-۱۹ و در دسترس قرار گرفتن داده‌های بیشتر، بررسی اینکه آیا ارتباط مشابهی بین واکسیناسیون کووید-۱۹ و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد، نیز ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلزايمر واکسن آنفلوانزا ابتلا به بیماری آلزایمر واکسن آنفلوانزا ابتلا به آلزایمر خطر ابتلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۹۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟

ایتنا - محققان دانشگاه ملی سنگاپور موفق شدند مکانیسمی را شناسایی کنند که ممکن است توضیح دهد چرا یک رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
ارتباط بین تغذیه ضعیف و بیماری هایی مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ از قبل ثابت شده بود، اما آنچه رژیم غذایی را به سرطان مرتبط می کند، تا حد زیادی ناشناخته مانده بود.

در این تحقیق جدید که نتایج آن در مجله Cell منتشر شده، محققان دریافتند که ماده ای به نام متیل گلیوکسال، که از تجزیه گلوکز برای آزادسازی انرژی تولید می شود، می تواند ژن هایی را که از سرطان محافظت می کنند، مهار کند.

آنها می گویند که یک رژیم غذایی نامناسب منجر به تولید سطوح بالاتری از متیل گلیوکسال می شود که این امر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

متیل گلیوکسال یک مولکول کوچک واکنش پذیر است که می تواند عملکرد سلولی را مختل کند. این مطالعه نشان می دهد که اگر بیش از حد تولید شود، می تواند به DNA آسیب برساند.

رژیم های غذایی سرشار از مواد غذایی ناسالم فرآوری شده، گوشت قرمز، قندهای اضافه شده و غلات تصفیه شده، ممکن است به دلیل اختلال متابولیسم در بدن منجر به افزایش سطح متیل گلیوکسال شود. این امر خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد.

از طرف دیگر، یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر و سبزیجات تولید متیل گلیوکسال را کاهش می دهد و به سلامت متابولیسم، میکروبیوم و سلامت کلی بدن کمک می کند.

محققان می گویند رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند سطوح متیل گلیوکسال را پایین نگه دارد.

این یافته ها حاکی از آن است که انتخاب‌های غذایی سالم و اجتناب از مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری‌شده، گوشت قرمز و شکر می تواند از طریق کاهش تولید متیل گلیوکسال، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

محققان امیدوارند این کشف بتواند به درک بهتر ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان کمک کند و زمینه را برای راهکارهای پیشگیرانه جدید در آینده فراهم آورد.

دیگر خبرها

  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!