Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران گفت: شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران هیچ دخل و تصرفی در تخصیص سهمیه‌های سوخت نفت گاز ندارد و میزان عملکرد و کارکرد ناوگان خودرو‌های سنگین، ملاک سهمیه بندی سوخت است.

۲۴ آبان ۹۸ برای سهمیه سوخت، روز خاصی است. روزی که در آن، بنزین برای تمامی خودروها به صورت سهمیه­‌ سوخت درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف دولت از این کار کنترل مصرف سوخت، افزایش میزان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع و درآمد حاصل از فروش سوخت به اقشار کم درآمد بیان شد. سهمیه­‌ سوخت در آبان 98 اعمال شد. سهمیه سوخت برای انواع وسایل نقلیه اعلام شد.

ملاک برای سهمیه سوخت چیست؟

به نقل از تسنیم، به گزارش برنا، علی اکبر نژاد علی افزود: عملکرد سهمیه ناوگان حمل و نقل مسافری و باری از طریق بارنامه‌ها و باربرگ‌های حمل در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری و دهیاری‌ها تنظیم و به صورت فایل تجمیع شده در اختیار شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران قرار می‌گیرد سپس بر اساس جداول تنظیمی میزان سوخت تخصیص می‌یابد.

به گفته وی این سهمیه سوخت در کارت‌های ناوگان حمل و نقل مسافری و ناوگان باری ذخیره می‌شود و رانندگان با مراجعه به جایگاه‌های سوخت می‌توانند سوخت را برداشت کنند.

نژاد علی در خصوص استان‌های مرزی هم گفت: به علت محدویت‌های این مناطق کمیته‌هایی تشکیل شده که هر 8 ساعت تصمیم برای سهمیه بندی گرفته میشود که دراین جا نیز کارکرد مدنظر است.

وی گفت: در برخی مناطق بحث صف‌های کامیونداران درباره دریافت سوخت مطرح شده است، چرا که سوخت نفت گاز در برخی از مجاری عرضه بر اساس نرخ دوم با کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها توزیع می‌شود و علت این امر این است که اگر راننده‌ای کارتش را گم کرده باشد یا همراهش نباشد در آن جایگاه بتواند میزان محدودی سوخت دریافت کند تا خودش را به مقصد برساند.

نژاد علی تفاوت بین نرخ توزیع نفت گاز در داخل کشور با بیرون کشور را تفاوت زیادی دانست و گفت: این طبیعی است که برخی بخواهند از کارت نرخ دوم استفاده کنند، اما باید نظارت‌های استانی و منطقه‌ای گسترش یابد تا دیگر شاهد این صف‌ها نباشیم.

نژاد علی افزود: در پخش فراورده‌های نفتی حدود 100 تا 105 میلیون لیتر سوخت گازوییل تولید می‌شود که با مصرف برابری می‌کند بجز دوره‌هایی که برداشت بیشتر می‌شود.

به گفته وی همه جایگاه‌ها بر اساس میزان تخصیص که اداره تامین و توزیع شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران در نظر گرفته است سوخت در اختیارشان قرار می‌گیرد و چنانچه اگر جایگاهی به موقع سوختشان تامین نشود با شماره 09627 تماس بگیرند.

بر اساس اعلامیه منتشر شده از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های­ نفتی، تمامی خودروهای سواری شخصی، موتورسیکلت، وانت، انواع تاکسی، آمبولانس­‌ها و سرویس مدارس، دارای سهمیه بنزین هستند. قیمت بنزین با استفاده از کارت ۱۵۰۰ تومان است. در صورتی که راننده بخواهد بدون کارت و به صورت آزاد بنزین بزند، باید برای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان (نرخ آزاد) بپردازد. همچنین بنزین سوپر فقط به صورت آزاد و همان قیمت ۳ هزار تومان عرضه می­‌شود.

سهمیه سوخت انواع وسایل نقلیه به صورت زیر است:

نوع وسیله نقلیهسهمیه سوخت ماهانه
سواری شخصی بنزین سوز۶۰ لیتر
سواری شخصی دوگانه سوز۳۰ لیتر
انواع موتورسیکلت۲۵ لیتر
وانت‌های کم­‌مصرف بنزینی (مزدا، پیکان، تویوتا)۲۰۰ لیتر
وانت های کم ­مصرف دوگانه سوز۶۰ لیتر
وانت های پرمصرف بنزینی (نیسان، کامیونت)۳۰۰ لیتر
وانت دوگانه سوز۱۲۰ لیتر
تاکسی شهری بنزینی۴۰۰ لیتر
تاکسی بین شهری بنزینی۷۵۰ لیتر
تاکسی بین شهری دوگانه سوز۴۵۰ لیتر
تاکسی شهری دوگانه سوز۲۵۰ لیتر
آمبولانس۵۰۰ لیتر
تاکسی ون شهری۶۰۰ لیتر
آژانس شهری بنزینی (تاکسی تلفنی)۲۰۰ لیتر
آژانس شهری دوگانه سوز (تاکسی تلفنی)۱۲۰ لیتر
تاکسی اینترنتیبه صورت مابه تفاوت اعتباری و برای پیمایش بیش از ۲۰۰ کیلومتر در کارت بانکی در نظر گرفته خواهد شد.
سرویس مدارسدر قالب و بر اساس پیمایش خواهد بود.
سهمیه سوخت سرویس مدارس چگونه محاسبه می‌­شود؟

سهمیه سوخت سرویس مدارس بر اساس پیمایش و به صورت اعتباری محاسبه می­‌شود. اداره کل آموزش و پرورش، مدارس و شهرداری­‌ها باید اطلاعات خودروهای فعال در سرویس مدارس را در سامانه سپند ثبت کنند. بعد از تایید در پایان ماه و بر اساس پیمایش انجام شده، اعتبار مورد نظر در کارت بانکی آن­ها شارژ خواهد شد.

سهمیه سوخت تاکسی ­های اینترنتی چگونه محاسبه می‌شود؟

سهمیه سوخت تاکسی آنلاین مانند اسنپ، تپسی و غیره بر اساس پیمایش آن­ها به بعضی از رانندگان اختصاص داده خواهد شد. در حقیقت رانندگانی که در طول ماه پیش از ۲۰۰ کیلومتر مسافر جابه­‌جا کرده­‌اند، به آن­ها سهمیه بنزین خاص تعلق خواهد گرفت.

واریز سهمیه بیشتر در بعضی نوبت‌­ها

واریز سهمیه بنزین بیشتر

گاهی اتفاقاتی می‌­افتد که دولت سهمیه بیشتری برای خودروها در ماه بعد در نظر می­‌گیرد. برای مثال، به دلیل حمله سایبری در مهر ۱۴۰۰ به جایگاه­‌های سوخت، سهمیه جبرانی برای دارندگان کارت سوخت خودرو در نظر گرفته شد که همراه با سهمیه آذر ماه در ساعت ۲۴ اول آذرماه واریز شد. میزان سهمیه جبرانی برای خودروها به صورت زیر بوده است:

نوع وسیله نقلیه

میزان سهمیه جبرانی

خودروهای سواری شخصی و مدل بالا، سواری و مدل بالا جانبازان و معلولین، مسافربر شخصی، آموزشگاه‌های رانندگی، آژانس و دستگاه‌های عمومی، وانت کم مصرف، وانت پرمصرف (دوگانه سوز و LPG) و کامیون (دوگانه سوز و LPG)

۱۰ لیتر

موتورسیکلت

۵ لیتر

خودروهای سواری عمومی (دوگانه سوز و LPG) ، تاکسی و تاکسی ون (دوگانه سوز و LPG)، خطی بین شهری (دوگانه سوز و LPG)، وانت پرمصرف و کامیون (بنزین سوز)

 

 

۲۰ لیتر

خوردوهای سواری عمومی (بنزین سوز)، تاکسی (بنزین سوز)، خطی بین شهری (بنزین سوز)، آمبولانس (بنزین سوز، دوگانه سوز و LPG)

 

 

۳۰ لیتر

 اتوبوس، تاکسی ون (بنزین سوز) و مینی بوس (بنزین سوز)

 

 

۴۰ لیتر

قیمت هر لیتر بنزین به نرخ دولتی ۱۵۰۰ و به نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومان است.

مشاهده مانده اعتبار سوخت در سامانه سماس

در سال ۹۹ سامانه­‌ای به نام سماس معرفی شد که در آن رانندگان انواع تاکسی و سرویس­‌های مدارس می‌­توانند میزان اعتبار سوخت را استعلام بگیرند. از این رو دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست.

برای استفاده و مشاهده اعتبار سوخت در سامانه سماس لازم است تا مراحل زیر را انجام دهید:

در ابتدا وارد سایت https://samas.moi.ir/ شوید.در صفحه باز شده روی گزینه «استعلام رانندگان» کلیک کنید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دریافت سهمیه سوخت سهمیه سوخت معلولان و جانبازان سهمیه سوخت ناوگان وانت بار سهمیه سوخت مرزنشینان سهمیه سوخت اعتباری سهمیه سوخت جبرانی جزییات سهمیه سوخت دریافت سهمیه سوخت ثبت نام سهمیه سوخت پخش فراورده های نفتی ایران بر اساس پیمایش دوگانه سوز و LPG سرویس مدارس سواری شخصی سهمیه سوخت بنزین سوز بین شهری نژاد علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۹۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابطال ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی فاقد بیمه شخص ثالث

علی استادهاشمی رئیس کل بیمه مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به اختلاف نظر درباره وصول و هزینه کرد حق بیمه ۱۰ درصدی بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت، گفت: طبق قانون افرادی که در تصادفات رانندگی دچار حادثه می‌شوند در زمان انتقال به بیمارستان، نباید هیچ وجهی پرداخت کنند، چراکه از حق بیمه آن‌ها رقمی قبلا برای استفاده از خدمات رایگان پزشکی واریز کرده اند.

وی افزود: موضوعی که وجود دارد اختلاف بین بیمه مرکزی و وزارت بهداشت بر سر پرداخت نشدن هزینه ۱۰ درصدی حق بیمه شخص ثالث است که کمیسیون بهداشت مجلس امروز به این موضوع ورود و آن را بررسی کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: امروز در کمیسیون بهداشت مجلس بحث‌های خوبی مطرح شد و ما هم گزارش مبالغی که سال‌های گذشته پرداخت کرده بودیم را به صورت شفاف ارائه کردیم. ما در بیمه مرکزی مدعی هستیم که طبق قانون عدد مشخص شده در سال‌های گذشته را پرداخت کرده ایم، دیوان محاسبات کشور هم که در این جلسه حضور داشت، ادعای ما را تأیید کرد.

استاد هاشمی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۵.۸ همت به حساب وزارت بهداشت واریز کردیم، گفت: وزارت بهداشت معتقد است که این عدد به این وزارتخانه واریز نشده است.

وی افزود: تکلیف کمیسیون بهداشت این است که این عدد به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها قرار بگیرد تا آن‌ها بتوانند خدمات لازم را در اختیار بیماران سوانح رانندگی ارائه دهند. بر این اساس، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و کمیسیون بهداشت مجلس برای بررسی علت واریز نشدن حق بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت تشکیل و با نظارت، پرداخت حق بیمه شخص ثالث را راستی آزمایی کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه متأسفانه بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها فاقد بیمه شخص ثالث هستند، تصریح کرد: پارسال افراد می‌توانستند یک روزه، دو روزه یا یک ماهه برای نقل و انتقالات وسیله نقلیه خود بیمه خریداری کنند که ما مانع از این کار شدیم و مدت بیمه را یک ساله کردیم. همچنین در کنار این اقدام افرادی که موتورسیکلت‌های صفر را خریداری کردند مشمول تخفیف ۲۰ درصدی بیمه شدند.

آقای استاد هاشمی ادامه داد: با همکاری پلیس راهور فراجا و موافقت وزیر اقتصاد به عنوان رئیس مجمع بیمه مرکزی برای کمک به افرادی که بیمه خریداری نکرده اند مقرر کردیم جریمه آن‌ها مشمول بخشودگی قرار بگیرد.

وی همچنین ضمن هشدار به رانندگان فاقد بیمه شخص ثالث گفت: ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی ماه گذشته در تهران به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث باطل شد؛ لذا طبق قانون بناست خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث کارت سوختشان متوقف شود.

دیگر خبرها

  • رتبه بندی داروخانه‌ها بر اساس شاخص شفافیت
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • استفاده از سهمیه سوخت حدود ۱۵ هزار تاکسی و وانت‌بار محدود می‌شود
  • ابطال ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی فاقد بیمه شخص ثالث
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد
  • کارت سوخت در بازار سیاه
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین