Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@05:49:20 GMT

ماکرون، الیزابت بورن را مأمور تشکیل دولت کرد

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۳۰۱۸۳

ماکرون، الیزابت بورن را مأمور تشکیل دولت کرد

رئیس جمهور فرانسه روز شنبه، الیزابت بورن را مأمور رایزنی‌های جدید با گروه‌های پارلمانی به منظور تشکیل «دولت اقدام» برای اوایل ماه ژوییه کرد.

به گزارش مشرق، یک هفته پیش روز یکشنبه دور دوم انتخابات پارلمانی در فرانسه برگزار شد و ائتلاف "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور این کشور نتوانست در این انتخابات اکثریت مطلق را به دست آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب دو ماه پس از انتخاب مجدد ماکرون به‌عنوان رئیس جمهور، رأی‌دهندگان تصمیم گرفتند وی را از اکثریت مطلق در پارلمان محروم کنند، همچنین حدود نیمی از واجدین شرایط رأی‌دادن به هیچ وجه پای صندوق‌های رأی نرفتند.

انتخابات شورای ملی، منعکس‌کننده تقویت نیروهای سیاسی در حاشیه چپ و راست در فرانسه است. حزب راستگرای "مارین لوپن" و ائتلاف چپ "ژان لوک ملانشون" با جناح‌های قوی وارد پارلمان جدید می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

شکست تاریخی مکرون در انتخابات پارلمانی؛ رئیس جمهوری بدون اکثریت مطلق

گروه ائتلاف انتخاباتی ماکرون در انتخابات پارلمانی ۲۴۹ کرسی به دست آورد، در حالی که ۲۸۹ کرسی برای اکثریت مطلق مجلس ملی لازم بود. اتحاد چپ و حامیان آن با هم ۱۳۷ نماینده به مجلس فرستادند، حزب اجتماع ملی مارین لوپن هم ۸۹ نماینده به مجلس فرستاد.

به‌نوشته روزنامه "تاگس شاو" آلمان، حدود یک هفته پس از انتخابات پارلمانی، ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به الیزابت بورن، نخست وزیر ابراز اعتماد کرد و از او خواست دولت جدید تشکیل دهد، به این ترتیب باید تا اوایل جولای دولتی که قادر به فعالیت باشد تشکیل شود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، حتی پس از از دست دادن اکثریت مطلق در انتخابات پارلمانی باز هم به الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه پایبند است. رئیس جمهور گفت که بورن باید در روزهای آینده رایزنی‌ها را با نمایندگان فراکسیون‌های پارلمانی در مجلس ملی آغاز کند.

شبکه تلویزیونی فرانس اینفو شامگاه شنبه گزارش داد، ماکرون از بورن خواست در رایزنی با فراکسیون‌های مجلس ملی در این باره شفاف‌سازی کند که آیا برای شرکت در دولت آماده هستند یا خیر، آیا آماده‌اند اعتماد خود را به نخست وزیر در ۵ جولای اعلام کنند و به پیش‌نویس بودجه رأی دهند.

به این ترتیب باید تا اوایل ماه جولای دولتی که قادر به فعالیت باشد تشکیل شود. الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه شامگاه شنبه در توییتر اعلام کرد، بنا به درخواست ماکرون، هفته آینده با گروه‌های پارلمانی مشورت خواهد کرد تا مشخص شود که آنها مایل به همکاری با دولت در چه‌سطحی هستند.

در پایان هفته آینده، بورن یک نقشه راه و یک دولت کارآمد را پیشنهاد خواهد کرد که آماده رویارویی با چالش‌های پیشِ‌رو باشد. دولت جدید همچنین می‌تواند شامل نمایندگان سایر گروه‌های سیاسی باشد که مایل به همکاری با اکثریت حاکم هستند.

رئیس جمهور فرانسه افزایش مالیات و افزایش بدهی ملی را خط قرمز نامید. ماکرون بر پایبندی خود به اصلاحات برنامه‌ریزی‌شده بازنشستگی تأکید و ابراز کرد: فرانسوی‌ها باید مانند همسایگان ما بیشتر کار کنند، علاوه بر این باید اشتغال کامل حاصل شود.

بزرگترین فراکسیون اپوزیسیون یعنی جناح راست افراطی اجتماع ملی و حزب چپ تاکنون تمایل کمی برای کمک به ماکرون نشان داده‌اند.

مکرون ائتلاف با حزب چپ افراطی La France Insoumise و همچنین با پوپولیست‌های راستگرای اجتماع ملی به‌رهبری مارین لوپن را رد کرده است.

پس از انتخابات پارلمانی رئیس جمهور فرانسه استعفای بورن ۶۱ساله را رد کرده بود. از کاخ الیزه اعلام شد که او باید در سمت خود باقی بماند و دولت باید بتواند عمل کند. استعفای دولت فعلی پس از انتخابات پارلمانی در فرانسه رایج است و بیشتر یک اقدام رسمی است، اما ازآن‌جایی اردوگاه ماکرون دیگر اکثریت مطلق را ندارد، شرایط دشوارتر است.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت مکرون فرانسه نخست وزیر فرانسه الیزابت بورن خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت انتخابات پارلمانی رئیس جمهور فرانسه الیزابت بورن اکثریت مطلق نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۰۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد

آفتاب‌‌نیوز :

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، با اشاره به اهمیت رعایت عفاف و حجاب گفت: رهبر معظم انقلاب، علما و بزرگان نظام همه کسانی که دل در گرو اعتلای ایران عزیز دارند، همواره بر اهمیت پای بندی به اعتقادات و ارزش‌های اسلامی از جمله حجاب و عفاف به عنوان یک واجب شرعی و قانونی تأکید کرده اند و در شورای انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ وظایف ایجابی دستگاه‌های مختلف به ویژه فرهنگی و آموزشی مشخص شده است و مجلس نیز قوانینی را به تصویب رسانده که اهتمام به اجرای آن‌ها نشان قانون‌گرایی دست اندرکاران است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور، تصریح کرد: جدا از مصوبات شورای انقلاب فرهنگی که لازم الاجرا است، در لایحه‌ی اخیر عفاف و حجاب هم بر این تکالیف دستگاه‌ها به عنوان وظایف قانونی تصریح شده است، البته در این لایحه که مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد وظایف سلبی فراجا و قوه قضائیه که هم جنبه پیشگیری و بازدارندگی و هم جنبه برخورد قانونی با حرمت شکنان را دارد، مشخص شده است و البته به هر میزان فعالیت‌های موثر ایجابی گسترش کمی و بویژه کیفی داشته باشد، کمتر نیاز به اقدامات سلبی می‌شود.

وی اضافه کرد: با تصویب و تایید نهایی این لایحه در مجلس و شورای نگهبان، تا حدود زیادی به اختلاف برداشت‌ها پایان داده می‌شود و عملکرد هر دستگاه در این خصوص قابل ارزیابی توسط نهاد‌های نظارتی خواهد بود.

حسینی در ادامه گفت: در عین حال تا ابلاغ این لایحه که به هر دلیل بیش از حد انتظار به درازا کشیده شده است، دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود عمل کنند از جمله فراجا در چارچوب وظایف و موازین پس از مدتی وقفه اقداماتی را شروع کرده که با وظیفه شناسی همگان و همکاری دیگر نهاد‌ها امیدواریم سرمایه‌گذاری کلان و سازماندهی بدخواهان ملت ایران برای تضعیف فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی بی نتیجه بماند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: همان‌گونه که در نبرد سخت و مواجهه با قدرت‌های شیطانی به ویژه رژیم صهیونیستی و حامیانش ایران اسلامی دست برتر را دارد، در حوزه رویارویی نرم نیز با تکیه بر اعتقادات و باور‌های عمیق و آداب و سلوک انسانی، این جلوه از تهاجم فرهنگی که بیش از سه دهه یعنی پس از دوران دفاع مقدس شروع شده و مع الأسف برخی از داخلی‌های به ظاهر دلسوز هم با لطایف الحیل به آن دامن می‌زنند و عملا مروج اباحی‌گری هستند، ره به جایی نبرد و ملت سربلند ایران در عرصه‌های مختلف با اقتدار نظامی، فرهنگی و اقتصادی بتواند الگویی الهام بخش برای موحدان و حق‌طلبان عالم گردد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف
  • تحقق شعار سال نیازمند استفاده از نیروهای دانش بنیان است
  • ادای احترام معاون پارلمانی رئیس جمهور به شهدای گمنام سمنان
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد
  • ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد