Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- در حالی فردا کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بررسی طرح استیضاح وزیر صمت می‌پردازد که در فضای مجلس، برخی نمایندگان این استیضاح را زودهنگام می دانند و برخی دیگر استیضاح را حق مجلس می دانند و از هجمه علیه نمایندگان مجلس ابراز نگرانی می کنند.
به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری آریا، براساس دستورکار هفته جاری کمیسیون صنایع و معادن مجلس، روز دوشنبه(6 تیر ماه) درخواست استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده 221 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس با حضور نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر صنعت، معدن و تجارت بررسی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فضای مجلس در آستانه بررسی طرح استیضاح وزیر صمت، یکدست نیست و این استیضاح موافقان و مخالفان جدی دارد.

مخالفان استیضاح چه می گویند؟

استیضاح فاطمی امین، زودهنگام است
رئیس فراکسیون راهبردی مجلس گفت: با توجه به گله مندی‌ها استیضاح فاطمی امین، زودهنگام است.
سید محمدرضا میرتاج الدینی اظهارداشت: استیضاح وزیر صمت در شرایط کنونی زودهنگام است و ما باید به وی فرصت بیشتری بدهیم. از سوی دیگر حجم مشکلات وزارت صمت بسیار زیاد است و حوزه کاری این وزارتخانه گستردگی زیادی دارد.
 نماینده مردم تبریز، آذرشهر واسکو افزود:حوزه صنعت خودرو، معادن و بحث بازرگانی همگی در زیرمجموعه کاری وزارتخانه صمت قرار دارد و نمایندگان هم هر روز با گله‌مندی‌ها و مراجعات مردم در ارتباط با این موضوعات مواجه هستند.

فشار به وزیر صمت برای انجام اقداماتی که جزو اختیارات وی نیست
نماینده مردم شاهرود در مجلس با اشاره به درخواست استیضاح وزیر صمت درخصوص سرپا نگهداشتن یک کارخانه به قیمت از دست رفتن منابع طبیعی  گفت: این خواسته مطرح شده جزو اختیارات وزیر صمت نیست.
علی اصغر خانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 5 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: برخی از همکاران در مجلس به وزیر صمت برای اقداماتی فشار می آورند که جزو اختیارات وی نیست، برای اینکه یک کارخانه در جایی سرپا باشد، ضرورتی ندارد که شهری را نابود کنیم. امروز شهرستان شاهرود با بیش از 150 لیتر در ثانیه مشکل آب شرب روبرو است. یک کارخانه که در شهر دیگری احداث شده باید منابع ملی مردم تخریب شود و منابع حیاتی آنها نیز در ارتفاعات شاهوار شاهرود تخریب شود که یک کارخانه سرپا بماند. این فشاری که به وزیر صمت می آورید، اقدام غلطی است.
نماینده مردم شاهرود در مجلس یازدهم افزود: این خواسته مطرح شده جزو اختیارات وزیر صمت نیست، زمان وزارت آقای رزم حسینی نیز برخی پیگیری کردند، اما نتوانستند کاری انجام دهند، چرا که این منطقه ثبت ملی شده و منابع حیاتی شهرستان شاهرود و جزو خط قرمز مردم است. شما وزیر را در صحن می آورید و سوال می کنید که منابع ملی یک شهرستان را تخریب کند تا یک کارخانه سرپا بماند!؟
وی یادآور شد: این کار شدنی نیست، اگر 10 وزیر دیگر جای آقای فاطمی امین هم بیایند و این مسیر را طی کنید، به نتیجه نخواهید رسید، فشار سیاسی جواب نمی دهد و ما هم اجازه نخواهیم داد. دیگران هم که در مقطعی به تخریب منطقه نامبرده پرداختند باید پاسخگو باشند.

موافقان استیضاح چه می گویند؟

وزیر باید نمایندگان مردم را قانع کند
رسولی نژاد عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: عملکرد مجموعه دولت و مجلس نباید در حد شعار، سخنرانی و برگزاری سمینار و هزینه‌های بالا باشد و انتظار می‌رود، رویکردی مثل تلاش شبانه روزی و بدون تعطیلی رئیس جمهور برای پیشبرد امور، در سطح وزیر و معاون وزیر، مدیران استانی و شهرستانی تسری پیدا کند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با گلایه از رویکرد معاونت امور مجلس در برخی وزارتخانه‌ها گفت: معاون امور مجلس یک وزارت خانه به جای اینکه دنبال منصرف کردن استیضاح کنندگان باشد، باید بداند سوالات مورد نظر استیضاح کنندگان خواسته مردم صاحبان معادن است و وزیر باید نمایندگان مردم را قانع کند.
رسولی نژاد منافع مردم را خط قرمز مجلس دانست و گفت: در پی حمایت‌ها از تولید داخلی لوازم خانگی، برخی تولیدکنندگان از اینکه رقیب خارجی نداشتند سو استفاده کردند و قیمت‌ها را دو تا سه برابر افزایش دادند، که حتما پیگیر این مساله هستیم.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به مشکلات صنعت خودرو و کیفیت پایین برخی خودرو‌های داخلی هم گفت: ما مطمئنیم واردات خودرویی که قشر متوسط هم قادر به خرید آن باشند، بر کیفیت و قیمت خودروی داخلی تأثیر مطلوبی می‌گذارد.

هجمه علیه نمایندگان/ هیات رئیسه از شأن مجلس دفاع کند
عضو کمیسیون صنایع مجلس خطاب به هیات رئیسه گفت: با توجه به هجمه هایی که علیه نمایندگان درخصوص استیضاح وزیر صمت انجام شده است، هیات رئیسه باید از شأن مجلس دفاع کند، چرا که استیضاح حق نمایندگان است.
لطف الله سیاهکلی در نشست علنی امروز (یکشنبه 5 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: پس از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت، هجمه شدیدی علیه نمایندگان انجام شده که امضای خود را پس بگیرند. در رسانه های مختلف نیز نمایندگان را متهم کرده اند. به عنوان نمونه خبرگزاری فارس و برخی فعالان فضای مجازی صحبت های بی سند و مدرکی را مطرح کرده اند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: ما از هیات رئیسه درخواست می کنیم که از شأن نمایندگان و مجلس دفاع کند، استیضاح حق نمایندگان است، همچنین با خبرگزاری های متخلف مطابق قانون باید برخورد شود.
وی تصریح کرد: در تمام ادوار استیضاح انجام شده است. استیضاح وزیر صمت چه قباحتی دارد که این همه هجمه علیه مجلس انجام شده است؟

تهدید پیامکی وزیر صمت/ اسامی نمایندگان سوء استفاده‌کننده از استیضاح اعلام شود
نمی‌دانم چرا تمام عالم بسیج شده‌اند، که استیضاح وزیر صمت متوقف شود؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس در واکنش به اخبار برخی از رسانه‌ها در خصوص تهدید پیامکی وزیر صمت توسط برخی از نمایندگان، با بیان اینکه نمایندگان وکلای مردم هستند و هیچ نهاد دولتی حق ندارد با آبروی نمایندگان بازی کند، گفت: اگر نماینده‌ای خواهان سوء استفاده از استیضاح است، نامش فاش شود تا مابقی نمایندگان که خالصانه و مخلصانه در خدمت مردم هستند، از این گونه تهمت‌ها مبرا شوند.
لطف‌اله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اخبار برخی از رسانه‌ها در خصوص تهدید پیامکی وزیر صمت توسط برخی از نمایندگان به خبرگزاری خانه ملت گفت: اینگونه اخبار و مسائل کذب است و به هیچ وجه صحت ندارد، نمایندگان از طرف مردم به عنوان وکلای ملت به پرونده نهاد و یا فرد و یا مدیر دولتی که حقی نسبت به مردم تضییع کرده باشد، ورود پیدا می‌کنند. از این جهت قانون، جایگاه نظارتی برای مجلس در نظر گرفته و ابزارهایی همچون سوال کردن، تذکر دادن و استیضاح را برای نمایندگان لحاظ کرده است.
وی افزود: این استیضاح مربوط به الان نیست و در آذرماه امضا شده است و موضوع اش هم گران فروشی‌ها و عدم تنظیم بازار و همچنین وضعیت بازار خودرو است، مشکلاتی که علی‌رغم وعده‌های وزیر همچنان به قوت خود باقی است.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس ادامه داد: استیضاح جزو حقوق تعریف شده و قانونی برای مردم توسط وکلای خود در مجلس شورای اسلامی است؛ بنابراین هر زمانی که وکیل مردم احساس کند که باید وزیر را استیضاح کند، قانون این اجازه را به وی در مجلس شورای اسلامی داده است.
وی افزود: در خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز طبق قانون این اتفاق صورت گرفته است؛ اما چرا تمام عالم بسیج شده‌اند که این استیضاح صورت نگیرد؟ این اتفاقات خوب نیست، سوالی مطرح شده که لازم است که پاسخ آن به مجلس داده شود تا مجلس قانع شود. اگر مجلس قانع شد وزیر مربوطه به کار خود ادامه می‌دهد و اگر قانع نشد، وی باید پاسخگوی اعمال خویش باشد.
وی افزود: متاسفانه کارهای رسانه‌ای شروع شده که شایسته نیست، از ماجرای پس گرفتن امضای نمایندگان تا ذی نفع جلوه دادن تعدادی از نمایندگان از این استیضاح، این گونه اقدامات و رویکردها درست نیست، البته اگر مدارکی دال بر ذی نفع بودن تعدادی از نمایندگان موجود است، باید اسامی آن‌ها اعلام شود. چرا در پرده صحبت می‌شود و حیثیت نمایندگان به بازی گرفته می شود. نمایندگان وکلای مردم هستند و هیچ نهاد دولتی حق ندارد با آبروی نمایندگان بازی کند. البته این موارد باعث نمی‌شود که وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوال و استیضاح فرار کند. اگر تعداد 10 نفر از نمایندگان خواهان استیضاح وزیری باشند. استیضاح به جریان می‌افتد.
وی تاکید کرد: حرف‌های شبهه انگیز نباید در جامعه گسترش پیدا کند. من از وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌خواهم که راجع به این موضوع شفاف‌سازی کنند./





منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: استیضاح وزیر صمت عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تهدید پیامکی وزیر صمت مجلس شورای اسلامی استیضاح وزیر صمت علیه نمایندگان نماینده مردم جزو اختیارات معدن و تجارت هیات رئیسه یک کارخانه هجمه علیه وزیر صنعت انجام شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۰۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس

رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی ر دستروکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، دقایقی پیش جلسه علنی امروز (یکشنبه نهم اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)
گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها
گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار
گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (1)
گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جز یک بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400
گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس
  • بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به پایان رسید
  • حواشی جلسه بودجه‌ای مجلس؛ مشکل سامانه‌ها بررسی را مختل کرد
  • جلسه بودجه به حدنصاب نرسید و تعطیل شد+اسامی غایبان
  • جلسه مجلس به دلیل به حدنصاب نرسیدن زودتر به پایان رسید
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور