Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@02:15:36 GMT

بایدها و نبایدهای «ادبیات مقاومت»

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۳۰۷۸۶

بایدها و نبایدهای «ادبیات مقاومت»

همزمان با سالروز شهادت سیدمحمد بهشتی، نشست «داستان و آرمان» با موضوع ادبیات مقاومت برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه، این نشست همزمان با سالروز بمب‌گذاری در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی روز سه‌شنبه، ۷ تیرماه با موضوع «ادبیات مقاومت؛ راه‌های رفته و نرفته» از ساعت ۱۶ در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این نشست، یوسف قوجق و کامران پارسی‌نژاد درباره ادبیات مقاومت گفت‌وگو می‌کنند. اجرای جلسه را نیز محمدحسن شاهنگی برعهده دارد.

در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است: پیروزی انقلاب اسلامی برگ تازه‌ای از شعر و ادبیات در کشورمان را رقم زد و موضوعات جدید و بدیعی به این شاخه از فرهنگ ایرانی اضافه شد که تاکنون دستمایه بسیاری از نویسندگان قرار گرفته و آثار ماندگاری در این زمینه خلق شده است.
وقوع انقلاب اسلامی و پس از آن هشت سال دفاع مقدس، حاوی مضامین و آموزه‌های ارزشمندی نظیر فرهنگ ایثار و شهادت، از خودگذشتگی، آرمان‌گرایی و ایران دوستی است که منجر به ایجاد شاخه جدیدی در ادبیات به نام «ادبیات مقاومت» شده است که این ژانر یکی از ژانرهای مهم در ادبیات ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود  و در دوره‌های مختلف فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده و آثار متنوعی در این زمینه تولید شده است.

اهمیت این ژانر ادبی در پیوند عمیق آن با ادبیات داستانی دفاع مقدس است که سبب شده مخاطبین زیادی این بخش را دنبال کنند. توجه به مفهوم و تقویت مضامین ارزشمند نهفته در ادبیات مقاومت یکی از اقدامات مهم فرهنگی است که می‌تواند منجر به ارتقای سطح این گونه ادبی شود. تبیین بایسته‌های این ژانر و توجه به نقاط ضعف و قوت تئوریک این بخش، مهم‌ترین محور جدیدترین نشست داستان و آرمان است.
«داستان و آرمان» سلسله نشست‌های تخصصی ادبی با محوریت جریان‌شناسی داستان‌های بلند انقلاب اسلامی است که به همت فرهنگسرای اندیشه به صورت ماهانه و منظم برگزار می‌شود. در این سلسله جلسات، اهالی قلم و اندیشه درباره مهم‌ترین موضوعات و چالش‌های پیشرو در ادبیات کشور بحث و بررسی کرده و افق پیشرو در این عرصه را بازتعریف می‌کنند.

حضور عموم علاقه‌مندان در این جلسه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بلامانع است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: یوسف قوجق ادبیات مقاومت انقلاب اسلامی ادبیات مقاومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۰۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه بیت‌المقدس استان کردستان گفت: یکی از رویکردهای مهم سپاه استان، در کنار حفظ ارزش‌های انقلاب؛ اعتقادی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حجت‌الاسلام طه توکلی، صبح امروز در نشست بصیرتی که در سپاه کردستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تبریک هفته عقیدتی سیاسی و هفته معلم اظهار داشت: امروز گفتمان شهید مطهری نام‌گذاری شده که سه کلید واژه خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در آن موج می‌زند.

وی رد دموکراسی غربی در مقابل دموکراسی اسلام را یکی از اندیشه‌ها و اهداف گفتمان شهید مطهری ذکر کرد و گفت: امروز همین اندیشه و تفکر تحت عنوان گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی در دستور کار است.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه بیت‌المقدس استان کردستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی تصریح کرد: امروز در دانشگاه‌های سراسر دنیا دانشجویانی که زمانی دچار بی‌هویتی شدند در پرتو خیز گفتمان و اندیشه ناب که برگفته از اندیشه انقلاب و امامین انقلاب است، علیه جرثومه فساد رژیم صهیونیستی اعلام انزجار و تنفر می‌کنند.

وی افزود: امروز ماهیت جرثومه فساد برای همه کشورها و دانشجویان و نسل جوان افشا شده و روز به روز انزجار جامعه جهانی نسبت به این رژیم جعلی بیشتر می‌شود.

توکلی  در بخشی دیگر از سخنان خود با قدردانی از تلاش‌های همه رده‌های سپاه استان خاطر نشان کرد: خدمت و رویکرد فعالیت‌ها در سپاه کردستان در کنار حفظ و صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی؛ اعتقادی و در راستای گفتمان امامین انقلاب است.

وی عنوان کرد: اگر ماموریتی در راستای پاسداری ما قرار بر انجام شود، قبل از آمادگی رزم، آمادگی روحی و روانی برای انجام ماموریت‌های سپاه و بسیج را خواهیم داشت.

این مقام مسئول گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تقویت معنویت، باورهای دینی و اعتقادی می‌تواند رسالت خود یعنی حفظ نظام و دستارودهای انقلاب را به خوبی انجام دهد.

توکلی ابراز داشت: امیدوارم که همواره قدردان خون پاک شهدا باشیم و راه پرافتخار این عزیزان را حفظ و با قوت هر چه بیشتر ادامه دهیم.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • برگزاری نشست بصیرتی و جهاد تبیین در تپه شهدای گمنام خوی + تصاویر
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • هوش مصنوعی و حجیت فتوا
  • تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای
  • رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است
  • مقیمی: اندیشه امت‌سازی به سرعت در حال تحقق است