Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@11:50:53 GMT

منبع الهام در مد و لباس کم نداریم

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۳۱۸۱۲

منبع الهام در مد و لباس کم نداریم

ما در حوزه مد و لباس در کشورمان روی یک دور باطل افتاده‌ایم و گرفتار نوعی بی‌برنامگی و دستپاچگی شده‌ایم. نتیجه این‌که بسیاری از مشتریان با دست خالی یا دل‌های چرکین از خرید لباس بازمی‌گردند، در حالی‌که نوعی از پوشش که کاملا بی‌هویت به‌نظر می‌رسد، با شتاب در حال تسخیر ویترین‌ها و سبد خرید مردم است. در مورد این دغدغه که کوچک هم نیست با دکتر ربابه غزالی، عضو هیات علمی رشته طراحی پارچه و لباس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا گفت‌و‌گو کرده‌ایم، شخصی که درباره جنس پارچه‌های موجود در بازار، نوع الگوها، برش‌ها و رنگ‌بندی‌ها دغدغه و انتقاد دارد؛ مدرسی که می‌گوید اگر فرهنگ اصیل ایرانی وارد حوزه مد و لباس شود، همه مشکلات از بین خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

چرا باید جلوی فرهنگ‌سازی حجاب‌استایل‌ها گرفته شود؟!

پوشش غالبی که اکنون در کشورمان می‌بینیم به نظر نه ایرانی است،‌ نه اسلامی و نه غربی. شما نام این پوشش را چه می‌گذارید؟
البته در جامعه ما پوشش‌های مختلفی وجود دارد،‌ از چادر و مانتوهای بلند و اسلامی گرفته تا لباس‌های مجلسی و اسپرت و پوشش‌های مربوط به مشاغل. ولی متاسفانه مشکلی که تاثیر زیادی بر پوشش می‌گذارد مانتوهای موجود در بازار است که نمی‌توان نام مانتو را بر اکثرشان گذاشت، چون فقط نوعی بالاپوش بدون اتصال (‌دکمه و...) هستند. نمی‌توان گفت این محصولات غربی‌اند چون مدها در غرب هر‌کدام کارکرد خاصی دارند و انواع لباس‌ها برای مکان‌ها و شرایط مختلف استفاده می‌شود اما متاسفانه در کشور ما از برخی از این محصولات الگوبرداری و در قالب مانتو وارد بازار می‌شود. حتی در انتخاب جنس پارچه‌ها هم دقت نمی‌شود و پارچه‌ای برای دوخت مانتو به کار می‌رود که مناسب آن نیست، مثل مانتوهای شیشه‌ای بدن‌نما که زمانی در کشورمان مد شده بود. در بعضی از این محصولات حتی هارمونی رنگ‌ها رعایت نمی‌شود و طراحی‌ها و برش‌ها ایراد دارد.

پس قبول دارید که ما عموما با یک پوشش بی‌هویت در جامعه رو‌به‌رو هستیم.
بله متاسفانه در بسیاری از موارد این‌گونه است.

به‌نظر می‌رسد این وضعیت، نتیجه جدایی تولید از دانشگاه است.
بله،‌ جدایی صنعت و دانشگاه یک مشکل جدی است. دانشجویان طراحی لباس، طرح‌های خیلی خوبی دارند و در نمایشگاه‌ها حضور فعالی دارند و حتی در جشنواره فجر مقام می‌آورند. ولی با این‌حال در این حلقه وصل، نقصانی وجود دارد. در حالی‌که اگر روی این طرح‌ها کار شود و نظر تولید‌کننده نیز در آن دخیل شود حوزه طراحی لباس، پارچه و پوشش متحول و سلیقه مردم تامین می‌شود.

این‌که تولید و صنعت با هم ارتباط ندارند از کجا ناشی می‌شود؟ آیا تولیدکننده خودسرانه عمل می‌کند یا دانشگاه آرمانگرا فکر می‌کند؟

بخش تولید چندان راحت به دانشگاه اعتماد نمی‌کند در حالی‌که ما از نظر تخصص هیچ‌چیز کم نداریم. البته از وقتی که رسانه‌ها به موضوع لباس و پوشش ورود کرده‌اند، اوضاع بهتر از قبل شده ولی هنوز این تحرکات کم است و اغلب تولیدکننده‌ها ترجیح می‌دهند کپی‌کاری کنند و هزینه‌ای برای طراحی نپردازند. حتی برخی از آنها از کشورهای خارجی لباس آماده را می‌خرند و اینجا آن را باز می‌کنند و دقیقا همان الگو را به‌کار می‌برند تا حتی هزینه الگوسازی نداشته باشند. در صورتی‌که برندهای مطرح ایرانی، هزینه طراحی را تقبل می‌کنند که در نهایت،‌ رضایت مشتری باعث سودآوری آنها می‌شود.

می‌گویید ما ضعف تخصص نداریم که درست است اما جامعه ایرانی در حوزه تنوع پوشش نیز کمبود ندارد. پس چرا وضع‌مان این‌گونه است؟
بله تنوع پوشش در جامعه ما بسیار زیاد است و آن‌طور که احصا شده، بیش از ۱۵۰ نوع پوشش اقوام در فرهنگ اصیل ایرانی وجود دارد. پس ما در طراحی لباس زیبا،‌ منبع الهام کم نداریم. حال آن‌که کشوری مثل کره‌جنوبی فقط دو نوع لباس زنانه و مردانه سنتی دارد ولی در تولیدات رسانه‌ای خود آنقدر خوب روی این لباس‌ها و رنگ‌ها مانور می‌دهد که آنها را به دنیا شناسانده است. آنچه که ما داریم یک گنجینه است که باید روی طراحی‌های امروزی ما اثر بگذارد اما به‌علت ضعف در واردات و تولید پارچه مناسب و مرغوب در کشور از یک‌سو و سایر کمبودهایی که پیشتر اشاره کردم، توفیقی که متناسب با فرهنگ متنوع ایرانی باشد،‌ حاصل نشده است.

چگونه راوی فرهنگ خود باشیم؟
به اعتقاد من رسانه‌ها در حوزه فرهنگسازی می‌توانند بسیار اثرگذار باشند. امسال جشنواره مد و لباس فجر قرار است همزمان با هفته عفاف و حجاب در تیرماه برگزار شود اما کافی نیست که فقط در این بازه زمانی برخی اتفاقات مورد توجه قرار بگیرد و در مورد مد و لباس حرف زد. دنیا دارد بر سر رسانه‌ای کردن فرهنگ و سبک زندگی‌اش که سبک پوشش یکی از زیرشاخه‌های آن است، تلاش زیادی می‌کند و اتفاقا برداشت‌های مالی قابل‌توجهی نیز از این رهگذر دارد. ما نیاز به گفتمان‌سازی و داستان‌پردازی در حوزه پوشش و مد و لباس داریم، یعنی همان کاری که در دنیا در حال انجام است. البته در پایان‌نامه‌های دانشجویی کشورمان از این قبیل کارها زیاد وجود دارد، مثلا دانشجویی از اشعار فردوسی الهام گرفته و شعر را به لباس تبدیل کرده است. پس فرهنگ ما قابلیت‌های زیادی دارد و جای کار هم فراوان است،‌ فقط رسانه‌ها باید با قوت پای کار بایستند.

منبع: روزنامه جام جم 

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدو لباس پوشش اسلامی مد و لباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۱۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر ظهر سه شنبه با تبریک فرا رسیدن روز ملی خلیج فارس در این همایش علمی با اشاره به مختصات جغرافیایی خلیج فارس اظهار داشت: روز خروج پرتغالی ها از خلیج فارس به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است و همه ایرانیان این روز بزرگ شمرده و در محافل علمی کشور نیز همایش های مختلفی در این راستا برگزار می شود و این اهمیت این روز بزرگ را می رساند.

رضا درویشی گفت: خلیج فارس یک سرمایه ارزشمند و یک گوهر گرانبها برای ما و کشورهای حوزه خلیج فارس است؛ این آبراه سومین خلیج بزرگ جهان است و خلیج فارس برای کشورهای پیرامونی آن نقش حیاتی دارد.

درویشی بیان داشت: بیشترین مرز را با خلیج فارس کشور جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای پیرامونی آن دارد و رودهای بسیاری در جنوب ایران در استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان به این آبراه استراتژیک می ریزد.

ااین استاد جغرافیا با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ چشمه در زیر خلیج فارس وجود دارد و حدود ۵۰ چشمه از سواحل خلیج فارس روانه آن می شود، خاطرنشان ساخت: خلیج فارس عمق زیادی ندارد و متوسط عمق آن ۵۰ متر و بیشترین عمق آن حدود ۹۳ متر و عریض ترین بخش خلیج فارس در حدود ۳۰۰ کیلومتر است.

درویشی ادامه داد: بنادر ما در حوزه خلیج فارس نقشی بسیار حساس و حیاتی برای کشور دارند و تنها بنادر رودخانه ای این پهنه آبی یعنی خرمشهر و آبادان در کشور ایران قرار دارند.

وی اضافه کرد: خلیج فارس از بعد نظامی و اقتصادی برای تمام کشورهای پیرامونی خود نقش حساسی دارد و بیش از ۲۵% از نفت جهان از این آبراه تامین می شود و وجود تنگه هرمز در نقطه ابتدایی آن برای کشور ما نقش راهبردی دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: تمام بنادر حوزه خلیج فارس در استان های جنوب ایران نقشی کلیدی و تعیین کننده در اقتصاد کشور ما دارند و نسل جوان ما باید اهمیت این شاهراه آبی جهان را به خوبی واقف بوده و دانشجومعلمان به عنوان معلمان فردای کشور ما در این عرصه نقشی اساسی دارند؛ چرا که خلیج فارس هویت تاریخی ماست.

یک نویسنده، پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه های استان بوشهر نیز در این همایش اظهار داشت: ما ۵ هزار سال تاریخ مکتوب داریم اما متاسفانه از این تاریخ مکتوب سهم کاوش های باستان شناسی که بیانگر زندگی آن زمانی مردمان این سرزمین در حاشیه خلیج فارس باشد، حدود ۵ درصد است و این جای تاسف دارد.

غلامحسین نظامی گفت: ما چگونه باید خلیج فارس را بشناسیم در حالیکه در زمینه باستان شناسی خلیج فارس کار عمده ای نکرده ایم در حالی که کشورهای غرب خلیج فارس فوق العاده در حال کار در این حوزه هستند.

نظامی بیان داشت: شخصیت های علمی جهان و حتی حوزه خلیج فارس که من با برخی از آنها گفتگو داشته ام به اسم جعلی آن اعتقاد ندارند و این تنها مصلحت سیاسی برای آنهاست که در حال دنبال کردن این روند هستند.

وی با بیان اینکه ایرانیان در حاشیه خلیج فارس مرزداران و حافظان تاریخی کشور و این پهنه آبی هستند و در طول تاریخ در برابر بیگانگان ایستاده و مقاومت کرده اند، ادامه داد: مردمان سیراف این استان در قرون اولیه اسلامی به تجارت با مناطقی از چین می پرداختند که این نشانگر توانمندی دیرینه دریانوردان ما در دریانوردی است.

نظامی تصریح کرد: بوشهر در دوره قاجار تبدیل به یک بندر ترانزیتی شد و بندری در تراز بین المللی بود و ۹ کشور در این بندر کنسولگری داشتند و ۱۱ خط کشتیرانی در آن وجود داشت.

در این همایش محمدی باغملایی از اساتید هیات علمی دانشگاه نیز شعری در توصیف خلیج فارس خوانش کردند و مرضیه سادات موسوی نیز به نقالی در وصف مبارزین بوشهری در جنگ با استعمارگران انگلیسی پرداخت.

کد خبر 6093098

دیگر خبرها

  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • ستاره یونایتد: بکام منبع الهام من است
  • ممنوعیت فروش لباس‌های نامتعارف در واحد‌های تجاری
  • خلیج فارس تا ابدخلیج فارس خواهد بود/یکی ازمهم‌ترین حوزه‌های تمدنی
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر
  • آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است
  • ۵۰۰ اثر به جشنواره مد و لباس اروند راه یافتند