Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پنجمین فصل کاوش باستان‌شناسی در محوطۀ تاریخی بازه هور (قلعه دختر) روستای رباط سفید مشهد، یک مجموعه گچبری دورۀ ساسانی مزین به نقوش هندسی، گیاهی و انسانی کشف شد.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: این فصل از کاوش با هدف شناسایی کاربری مجموعۀ معماری قلعه دختر و تعیین قدمت آثار و بقایای معماری، به کشف آثار مهمی از فرهنگ و تمدن خراسان پیش از اسلام انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میثم لباف خانیکی گفت: همچنین مشخص شد که این مجموعۀ معماری، آتشکده‌ای مربوط به دورۀ اشکانی و ساسانی است که از یک چهارطاقی آجری و یک تالار ستوندار تشکیل شده است.

او گفت: هر یک از ستون‌های این تالار به گچبری‌های نفیسی مزین و سرستون‌هایی به شکل درخت نخل بر فراز هر ستون تعبیه شده است. همچنین کشف تعدادی گِل مهر از این مجموعه از فعالیت‌های اداری سازمان یافته در این مجموعۀ مذهبی دلالت می‌کند و استفاده از مصالح و تزئینات مرغوب بیانگر اهمیت این مجموعه در حکومت مرکزی ساسانی است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: پیرو تصمیمات اخیر شورای معاونین و فرماندهی یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی، مجموعه تاریخی بازه هور از حفاظت فیزیکی بهره‌مند شده و اقداماتی در راستای ساماندهی و تبدیل این مجموعه به یک سایت موزه در دستور کار قرار گرفته است.

قلعه دختر بازه هور مشهد، یکی از بنا‌های ارزشمند تاریخی دوران قبل از اسلام خراسان بزرگ محسوب می‌شود، این بنا در سال ۱۳۱۰ به عنوان نخستین بنای ثبتی خراسان در فهرست آثار ملی جای گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آثار تاریخی کاوش های باستان شناسی محوطه های تاریخی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۲۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از اولین گروه سفیران استاندارد در خراسان رضوی

دریافت 55 MB

تصویربردار: سیدحسین میرپور

کد خبر 6098804

دیگر خبرها

  • نخستین مرکز شیمی‌درمانی فرهنگیان کشور در ارومیه افتتاح شد
  • تجلیل از اولین گروه سفیران استاندارد در خراسان رضوی
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات
  • صفحه اول روزنامه‌های خراسان رضوی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بازدید مدیرکل صمت خراسان رضوی از مجتمع کشت و صنعت جوین
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • به نشر با ۷۸۲ عنوان در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شود
  • پایان داوری آثار نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر»