Web Analytics Made Easy - Statcounter

تزریق نوعی نانوذرات به خون موش‌ها نشان داد که این جوندگان می‌توانند با کمک نانوذرات دید در شب داشته باشند. نانوذرات نور مادون قرمز را به نور سبز تبدیل می‌کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تزریق نوعی نانوذرات به خون موش‌ها نشان داد که این جوندگان می‌توانند با کمک نانوذرات دید در شب داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نانوذرات نور مادون قرمز را به نور سبز تبدیل می‌کنند.

طیف نوری بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر گستره نوری مناسب برای دیدن در ما است. نه انسان و نه اکثر پستانداران دیگر نمی‌توانند طول موج‌های بسیار بالاتر و کمتر را درک کنند. ما با کمک ابزار‌های نوری فنی مانند عینک دید در شب بینایی را ارتقا می‌دهیم تا نور مادون قرمز را در شب قابل مشاهده کنیم. آیا می‌توان چشم‌ها را به گونه‌ای ارتقاء داد که به ما اجازه دهد شب را بدون ابزار اضافی تماشا کنیم؟ این کار در موش‌ها انجام شده است. با کمک فناوری‌نانو، مغز موش‌ها قادر به تفسیر اطلاعات جدید بود.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست با محققان دانشگاه علم و فناوری چین برای آزمایش نانوذرات همکاری کردند. آن‌ها نانوذراتی ایجاد کردند که به جریان خون موش‌ها تزریق می‌شود. این ذرات به چشم‌ها رسیدند و خود را در گیرنده‌های نوری تثبیت کردند. این گیرنده‌ها برای درک نور استفاده می‌شوند. با تزریق این نانوذرات به موش، آن‌ها قابلیت تازه‌ای پیدا کرده‌اند به طوری که این حیوانات می‌توانند آنچه را که به‌عنوان مادون قرمز نزدیک (NIR) شناخته می‌شود، که معمولا در محدوده نامرئی برای آن‌ها (و برای انسان) است، درک کنند.

نانوذرات نور مادون قرمز را با طول موج ۹۸۰ نانومتر جذب کرده و آن را به ۵۳۵ نانومتر تبدیل می‌کنند. انسان‌ها این طول موج را سبز می‌دانند. این روش، هیچ عارضه‌ای برای موش‌ها نداشت. در برخی از موش‌ها قرنیه برای چند روز کدر شد، بعد از یک هفته دوباره همه چیز خوب شد. دانشمندان بر این باورند که این فناوری در انسان نیز کار می‌کند، به عنوان مثال برای درمان ضعف بینایی و درمان بیماری‌های چشمی می‌توان از آن استفاده کرد.

آن‌ها در مورد ارتقاء چشم‌های سالم به سمت دید در شب صحبت نمی‌کنند. با این حال، محقق اصلی به امکان «دیدن تمام اطلاعات پنهان مادون قرمز و فروسرخ در جهان که با چشم غیر مسلح ما قابل مشاهده نیست» اشاره کرده‌اند. زمان نشان خواهد داد که این فناوری چقدر کاربرد‌های عملی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نانوذرات موش مادون قرمز نور مادون قرمز دید در شب موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۲۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نورصالحی ظهر شنبه با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه این هفته کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در این جلسه تأکیدات بودجه ۱۴۰۳ و کنترل و پیشرفت پروژه‌های سال جاری مورد بررسی قرار گرفت

وی افزود: درباره واگذاری بخشی از یکی از پروژه‌های مشارکتی نیز بحث و تبادل نظر شد، همچنین درباره تسویه بخشی از مطالبات بانک شهر بابت اوراق مشارکت در شهرداری بررسی لازم انجام شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه میزان اوراق مشارکت سال گذشته که در سال جاری محقق می‌شود، ۲,۹۰۰ میلیارد تومان است که بخش زیادی از آن با تعهد ۱۰۰ درصد شهرداری و بخشی با تعهد ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت است، تصریح کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان از این اوراق مربوط به خرید اتوبوس با تعهد ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت، ۶۰۰ میلیارد تومان هم با تعهد ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت و ۲ هزار میلیارد تومان با تعهد ۱۰۰ درصد شهرداری اصفهان است.

نورصالحی ادامه داد: ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سهمیه سال ۱۴۰۲ است که در ۱۴۰۳ محقق می‌شود و تمام این اوراق برای زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهر اصفهان از جمله خرید اتوبوس و واگن‌های مترو هزینه می‌شود.

وی اظهار کرد: پروژه‌های سال جاری که در مرحله عقد قرارداد یا تهیه طرح است، تا پایان خرداد سال جاری نهایی و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: برای تکمیل زیرساخت‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان در سال جاری چند قرارداد در حال اجرا است که امیدواریم در زمان مقرر به اتمام برسد.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت عظیم مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان، گفت: برای تعیین بهره‌بردار این مرکز برای اینکه مکمل سالن اجلاس تهران باشد و تحت بهره‌برداری برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی باشد، مذاکراتی با محوریت استانداری و معاونت ریاست جمهوری در حال انجام است و تا دو ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود.

کد خبر 6089907

دیگر خبرها

  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • ببینید | الجزایری‌ها آسمان لندن را قرمز کردند
  • (ویدئو) خورشید قرمز رنگ در آسمان چین پدیدار شد
  • حکیم یا بردپیت؟
  • تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بورس انرژی تزریق شد