Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر وحدت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین های زراعی آذربایجان غربی زیر کشت کلزا رفته که حدود ۲ هزار هکتار آن به مرحله برداشت رسیده است.

وی دانه روغنی کلزا را از جمله محصولات سازگار با آب و هوا و بافت خاک های آذربایجان غربی بیان کرد و افزود: پیش بینی تولید امسال چهار هزار تن است که به قیمت ۲۳۰ هزار ریال از قرار هر کیلوگرم خرید تضمینی آن انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وحدت بیان کرد: تعداد ۹ مرکز خرید دولتی شامل شرکت های تعاونی روستایی شهرستان های بوکان، نقده، پلدشت، پیرانشهر، شاهین دژ، میاندوآب ، مهاباد، چایپاره  و ارومیه جهت تسهیل در امر خرید و رفاه حال زارعان کلزا کار استان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برداشت کلزا با تعداد ۳۹ دستگاه کمباین مجهز به هد برداشت انجام می گیرد، اضافه کرد: امسال بذر یارانه ای به کشاورزان ارائه شده و دستگاه های ریزکارنده و هد برداشت و کارنده نیز به صورت الگویی خریداری و در اختیار زارعان قرار داده شده است.

وحدت ادامه داد: مراکز خرید کلزا همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب برای دریافت محصول کلزاکاران دایر است و پیش بینی می شود عملیات برداشت و خرید تضمینی کلزا تا اواسط تیرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسوولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

برچسب‌ها نقده وزارت جهاد کشاورزی چایپاره آذربایجان غربی ارومیه کلزا میاندوآب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نقده وزارت جهاد کشاورزی چایپاره نقده وزارت جهاد کشاورزی چایپاره آذربایجان غربی ارومیه کلزا میاندوآب آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۲۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت کلزا از مزارع مناطق گرمسیر

فرهاد شریفی با بیان اینکه برداشت کلزا در مزارع شهرستان قصرشیرین که جزو مناطق گرمسیری استان است از امروز (۱۰ اردیبهشت) شروع شده، گفت : برداشت کلزا در مزارع مناطق سردسیر استان تا اواخر تیرماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امسال ۴۰۱۹ هکتار از اراضی استان کرمانشاه زیر کشت کلزا رفته، گفت: پیش بینی می‌شود امسال تولید کلزا در استان به حدود ۹۰۰۰ تن برسد که دو برابر سال گذشته خواهد بود.

شریفی با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش حدود دو برابری سطح زیر کشت کلزا در استان را شاهد هستیم، افزود: سال زراعی گذشته ۲۱۷۶ هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته بود و حدود ۴۵۰۰ تن محصول در استان تولید شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه شهرستان‌های کنگاور و سنقروکلیایی با ۱۰۰۳ و ۲۰ هکتار به ترتیب بیشترین و کمترین سطح زیرکشت کلزای استان را دارند، گفت: بجز پاوه در همه شهرستان‌های استان کشت کلزا داریم.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب مزارع کلزای استان در بازدید‌های صورت گرفته، گفت: انتظار داریم امسال شاهد عملکرد خوب مزارع کلزای استان باشیم.

به گفته شریفی ۱۴ مرکز خرید تضمینی کلزا در استان راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه امسال کلزا با قیمت تضمینی هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، گفت: تمامی کلزای تولیدی در استان توسط کارخانجات روغن کشی داخل استان (مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت) خریداری خواهد شد و این شرکت قول پرداخت مطالبات کلزاکاران استان در کمتر از یک ماه را داده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع مناطق گرمسیر
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع کرمانشاه
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند