Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب:

رئیس جمهور لبنان مجددا نجیب میقاتی را مامور تشکیل کابینه لبنان کرد. میقاتی تاجر متمول و متولد طرابلس است و در گذشته ۲ بار رئیس الوزرای لبنان شده بود.

وی شخصیتی معتدل داشته و همواره سعی در تعامل با گروههای مختلف لبنانی و کشورهای خارجی داشته است.

در خصوص ماموریت جدید میقاتی برای تشکیل دولت چند نکته باید ذکر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



1) این امر نشان دهنده اینست که گروه های نزدیک به مقاومت سعی دارند هر چه سریعتر و بدون چالش دولت تشکیل شود و اقتصاد لبنان سر و سامان یابد.

میقاتی با ۵۴ رای کرسی های وفاداران به مقاومت به میشل عون معرفی شد در حالی که گزینه مد نظر عربستان که رسما از طرف سعودی ها حمایت میشد نواف سلام بود که تنها ۲۵ رای آورد.

2)میقاتی رابطه نسبتا خوبی با آمریکا و فرانسه دارد و همچنین سعی دارد توازن را در روابط  لبنان با کشورهای منطقه برقرار سازد؛ وی نه مخالف ایران است و نه سعودی و نه انگیزه و نه توان اقدام علیه حزب الله را دارد و یک فرد وجیه المله ارزیابی می شود.

3) اگر چه بحث های زیادی در مورد فساد اقتصادی میقاتی در لبنان شنیده می شود اما باید دانست چنین مسائلی در عروس خاورمیانه متاسفانه طبیعی و فراگیر بوده و منحصر به وی نیست.

سعد حریری، اشرف ریفی،  نواف سلام و ... از لحاظ اقتصادی دستکمی از میقاتی ندارند‌.

4) رای استمزاجی مجلس لبنان به میقاتی نشان داد درب پارلمان لبنان بر پاشنه سابق می چرخد و همان طور که نبیه بری به ریاست مجلس انتخاب گردید ، میقاتی نیز احتمالا نخست وزیر خواهد شد و بعید نیست در صورت عدم تمایل میشل عون به ادامه ریاست جمهوری، ژنرال ژوزف عون (فرمانده ارتش) به عنوان رئیس جمهور برگزیده شود.

در حالی که سعودی و آمریکا با پول های کلانی که در انتخابات خرج کردند انتظار کاملا متفاوتی داشتند لکن تحولات اخیر و آرای پارلمان به وضوح از شکست استراتژی آنان حکایت می کند.

به قلم: علیرضا تقوی نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا


انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: لبنان رئیس جمهور لبنان نجیب میقاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۴۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد

به گزارش خبرگزاری مهر، قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها که هفته گذشته به تأیید شورای نگهبان رسیده بود، برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

این قانون مشتمل بر ۶ فصل تعاریف‌، توسعه نظام مالی و سنجش اعتبار و ضمانت‌، تسهیل تأمین مالی از طریق مؤسسات اعتباری، تسهیل تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، تسهیل تأمین مالی خارجی و صدور بسته‌های سرمایه گذاری بدون نام و تأمین مالی از طریق مشارکت و مولد سازی دارایی است.

بر اساس این قانون به منظور توسعه و ترویج الگوهای تأمین مالی، هم‌افزایی نهاده‌ها و روش‌های تأمین مالی، تقویت نظارت یکپارچه در تأمین مالی، توسعه دامنه وثایق و تضامین و تقویت نظام سنجش اعتبار «شورای ملی تأمین مالی» به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی و یک نفر از بین اعضای کمیسیون اقتصادی و یک نفر از بین اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر دیگر اعضای این شورا هستند.

کد خبر 6096166 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در قم تشکیل می‌شود
  • انتخاب رئیس هیئت اتومبیل رانی و موتورسواری استان اصفهان
  • تشکیل مجمع خیرین حرم ساز در کهگیلویه و بویراحمد
  • میقاتی دریافت رشوه از اروپا برای نگه داشتن پناهجویان سوری را تکذیب کرد
  • کابینه جنگ اسرائیل امروز تشکیل جلسه می‌دهد
  • چرایی برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت از منظر مسئولان و صاحبنظران
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد
  • قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران