Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق عصر امروز یکشنبه (۵ تیر) در نشست خبری مشترک با آیت الله رئیسی رئیس جمهور، اظهار داشت: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و تلاش ما برای تامین منافع ملت هایمان است.

وی افزود: امروز توافق کردیم روابط تجاری را تقویت کرده و برنامه زمانی برای زیارت زائران ایرانی حرم امام حسین (ع) تنظیم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جناب آقای رئیس جمهور رئیسی به خاطر استقبال گرمی که از ما داشتند و مهمانی گرمی برپا داشتند تشکر می کنم.

وی افزود: ما امروز به تهران آمدیم روابط دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهیم همچنان که امروز خلال گفت‌وگوها روابط تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور را مورد گفتگو قرار دادیم.

نخست وزیر عراق گفت: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و در چارچوب مصالح و منافع دو کشور در حال پیش رفتن است و تلاش ما در این راستا برای تامین منافع ملت ها قرار دارد.

الکاظمی تصریح کرد: ما امروز توافق کردیم تا روابط تجاری بین دو کشور تقویت شود و همچنان توافق شد تا یک برنامه زمانی برای تسهیل زیارت زائرانی که قصد دارند در ایام اربعین به زیارت حرم امام حسین علیه السلام مشرف شوند تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: تا پیش از این زوار ایرانی در فرودگاه های عراق می توانستند ویزا دریافت کنند اما در چند هفته اخیر ما این زمینه را فراهم کردیم که زوار ایرانی بتوانند در گذرگاه های مرزی هم البته با سقف مشخص تعداد زوار در مقطع فعلی ویزای ورود به عراق را دریافت کنند.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: در بخش دیگری از گفتگو ها چالش هایی که منطقه ما با آن روبرو است مورد بحث و گفتگو قرار دادیم و با هم توافق کردیم تا مشترکا تلاش به برقراری ثبات و آرامش در منطقه کنیم زیرا امروز در مورد مسائل سرنوشت سازی که ملت های منطقه با آن روبرو هستند صحبت هایی انجام شد و توافق شد حمایت مان را از آتش بس در یمن اعلام کنیم.

الکاظمی افزود:  همچنان توافق شد حمایت خودمان را از اصل گفت و گو برای پایان دادن به جنگی که مردم یمن را با رنج روبرو کرده است اعلام کنیم.

نخست وزیر عراق در پایان بیان داشت: در این نشست توافق شد تلاش های مشترکی را برای مقابله با چالش های حوزه امنیت غذایی به سبب جنگ اوکراین بیشتر کنیم و یک بار دیگر نیز از استقبال آقای رئیس جمهور رئیسی تشکر می کنم.

کد خبر 686253 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و عراق سید ابراهیم رئیسی مصطفی الکاظمی - عراق

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و عراق سید ابراهیم رئیسی مصطفی الکاظمی عراق نخست وزیر عراق توافق شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۵۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه

اداره آمار ترکیه اعلام کرد صادرات این کشور به ایران در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۶ درصدی به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست 2024 به یک میلیارد و 364 میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 16 درصدی داشته است. در سه‌ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و 635 میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته 934 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت 41 درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به 547 میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 817 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل 701 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود .

بر اساس این گزارش مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال 2023 به 5 میلیارد و 490 میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال 3 میلیارد و 310 میلیون دلار کالا به ایران صادر و 2 میلیارد و 180 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد
  • نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران