Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرعامل شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری گفت: در صورتی‌که پروژه بن- بروجن به بهره‌برداری برسد، به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب استان ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه افزوده خواهد شد.

احمدرضا محمدی پنجم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری با اشاره به کوهستانی بودن استان، اظهار کرد: باتوجه به غنی بودن آب‌های سطحی چهارمحال و بختیاری و به واسطه جوان بودن استان از لحاظ زمین‌شناسی، اما دارای آبرفت فقیری است، از طرفی از دهه‌های گذشته به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست نیاز آبی استان بر مبنای آب زیرزمینی اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آبفای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تغییر رویکرد در مصرف آب زیرزمینی به سطحی جزو سیاست‌های کلان است، افزود: باید برای همه جوامع شهری و روستایی منبع تامین آب پایدار مشخص و بر مبنای آن پروژه تعریف شود، از طرفی لازم است طرح توسعه از شهرهای برخوردار از پروژه بن- بروجن انجام شود.

وی از تدوین سند جامع آب شرب، کشاورزی و صنعت استان با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان خبر داد و گفت: لازم است پروژه‌هایی تعریف شود تا به سمت استفاده از آب‌های سطحی گام برداریم.

محمدی با تاکید بر اینکه اولویت شرکت بحث آب شرب است، تصریح کرد: برای تامین آب شرب چهارمحال و بختیاری حدود ۹۲ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که ۴۳ شهر و ۶۴۰ روستا تحت پوشش آب استحصالی قرار دارند، از طرفی حدود ۵.۶ میلیون مترمکعب آن از منابع آب سطحی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: حدود ۸۴.۶ میلیون مترمکعب مابقی، از چاه و چشمه تامین و میان ۲۵۰ هزار مشترک شهری و ۱۰۰ هزار مشترک روستایی توزیع می‌شود، البته ۳۷ تا ۴۰ درصد مصرف سالانه آب استحصالی در بخش خانگی و ۵۰ تا ۶۰ درصد مصرف سال تنها در فصل تابستان مصرف می‌شود.

محمدی ادامه داد: دستگاه‌هایی که نیاز بالای آبی غیرموجه دارند باید کنترل شوند، البته این دستگاه‌ها شناسایی و به آن‌ها ۱۴ روز فرصت داده شده تا در صورت مراجعه به موقع، شرکت نیاز آب فضای سبز آن‌ها را از طریق پساب و به صورت رایگان تامین خواهد کرد، طبق برآوردها با وجود تعطیلی‌ها، حدود ۱۹ درصد مصرف مدارس در یک‌سال تنها در فصل تابستان است که عمدتا به شکستگی شبکه‌ ارتباط دارد و باید این شکستگی‌ها رفع شود.

وی در ادامه بیان کرد: در چهارمحال و بختیاری دو برابر میانگین کشوری آب پمپاژ می‌شود، این در حالیست که در کشور به ازای هر ۱۰ هزار مشترک، یک ایستگاه پمپاژ و در استان به ازای هر ۵۰۰۰ مشترک یک ایستگاه پمپاژ وجود دارد که این افزایش موجب  بالا رفتن هزینه‌های استحصال می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: از ۸۶.۴ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی، حدودا ۷۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به آب چاه است که از طریق ۳۸۸ حلقه چاه در استان استحصال می‌شود، از طرفی میزان متوسط آبدهی چاه‌های استان به ۶ لیتر در ثانیه و عمر چاه‌ها به کمتر از یک سال رسیده که این وضعیت فاجعه‌بار و وضعیت تامین آب به دشواری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد جمعیت شهری در ۱۵ شهر استان تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند، توضیح داد: چهارمحال و بختیاری جزو استان‌های پیشرو در برخورداری از شبکه فاضلاب است، به طوری‌که حجم تولید پساب استان حدود ۳۰ میلیون مترمکعب است و این مساله ظرفیت مناسبی برای جایگزینی آب شیرین است، البته حدودا هفت میلیون مترمکعب از پساب تولیدی به بخش صنعت اختصاص یافته است و توسعه استفاده از پساب در بخش‌های مختلف از جمله صنعت جزو برنامه‌های این شرکت خواهد بود.

محمدی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۰۰ روستا و ۲۲ شهر چهارمحال و بختیاری درگیر تنش آبی شوند که سال گذشته برای مدیریت تنش آبی سال ۱۴۰۱ اقداماتی همچون انجام ۱۰۰ کیلومتر نوسازی شبکه توزیع آب، ورود ۲۰ کیلومتر خط انتقال جدید برای منابع آبی، تعویض حدود ۱۵۰ دستگاه و منسوبات سرچاهی، ایجاد هشت باب مخزن آب، حفر ۳۰ حلقه چاه و حفر ۲۰ حلقه چاه دیگر و ورود چهار کیلومتر شبکه برق‌رسانی به تاسیسات جدید انجام شده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ کیلومتر شبکه نیازمند نوسازی است که در دستور کار این شرکت قرار دارد، البته عمده فرسودگی شبکه‌های توزیع آب مربوط به روستاهاست که برای نوسازی نیازمند اعتبارند اما اعتبارات کافی نیست.

مدیرعامل شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سال گذشته به منظور محرومیت‌زدایی قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد شده که اعتباراتی برای تامین آب روستاهای درگیر تنش آبی اختصاص یافت، سال گذشته اقداماتی در ۴۴ روستای، پنج شهرستان استان از سوی این قرارگاه صورت گرفت که امسال نیز تعداد بیش‌تری از روستاهای درگیر تنش آبی برای بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به تامین آب شرب شهرکرد از دو منبع چشمه کوهرنگ و چاه‌ها، تصریح کرد: به دلیل مشکلات اجتماعی نتوانستیم چاه جدید در مرکز استان حفر کنیم، البته سال گذشته دو طرح پدافندی ایجاد کردیم و پیش‌بینی می‌شود اواخر پاییز و زمستان امسال با کاهش شدید آبدهی این چشمه مواجه شویم.

محمدی در خصوص الگوی مصرف آب در استان، یادآور شد: الگوی مصرف در استان ماهانه به ازای هر اشتراک ۱۶ مترمکعب بوده که خوشبختانه حدود ۶۵ درصد مصارف کمتر از الگوی مصرف است، البته افزایش قیمت آب‌بها صرفا برای مشترکان پرمصرف لحاظ خواهد شد.

وی تاکید کرد: تمام تلاش براین است که تابستان امسال قطعی آب نداشته باشیم، در حقیقت جیره‌بندی و قطعی آب در دستور کار شرکت آبفای استان نبوده مگر به ناچار و به دلیل افزایش مصرف این امر صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی‌که پروژه بن- بروجن به بهره‌برداری برسد، به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب استان ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه افزوده خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری سند جامع اب آب سطحی آبدهی چاه ها تنش آبی چهارمحال و بختیاری میلیون مترمکعب مدیرعامل شرکت شرکت آبفای سال گذشته تامین آب پروژه بن شرکت آب تنش آبی آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۵۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها

جلال علمدار مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به بارندگی شدید چند روز گذشته و بروز سیلاب در سطح استان یزد گفت: ساعت ۲۰ سه شنبه هفته جاری دبی تصفیه خانه فاضلاب استان یزد به یک هزار لیتر در ثانیه و تا ساعت ۲۳ به هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه رسید در حالی که ظرفیت عادی تصفیه خانه ۳۵۰ لیتر در ثانیه است. 
 
او با تاکید براینکه در مواقع بارندگی و آبگرفتگی از هدایت آب به داخل منهول‌های شبکه فاضلاب شهری باید جدا خوداری شود، افزود: هدایت روان آب‌ها به شبکه فاضلاب، افزایش دبی این شبکه را به دنبال خواهد داشت و این کار قطعا به پس زدگی روان آب‌ها در منازل شهروندان منجر می‌شود.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب یزد با بیان اینکه این روند همچنان تا پایان بارندگی‌ها برقرار است، ادامه داد: تاکنون گزارشی از قطعی آب اعلام نشده است، اما به طور قطع زیرساخت‌ها با خسارت مواجه شده که بعد از بارش‌ها قابل شناسایی و ارزیابی است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • بهره برداری از پایگاه اورژانس ۱۱۵ در اردل
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • افتتاح پایگاه اورژانس ۱۱۵ در چغاخور
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار
  • بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد