Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@18:08:09 GMT

کابوس تورم سه رقمی!

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۳۶۶۲۵

کابوس تورم سه رقمی!

نرخ تورم خرداد ماه رکورد زد. تورم ماهانه ۱۲٫۱ درصد و تورم نقطه به نقطه ۵۲٫۵ درصد بیشتر شده است. این بالاترین نرخ تورم تجربه شده در چند دهه گذشته است. پیش از این کارشناسان اقتصادی بروز تورم را هشدار داده بودند. اما قرار است نرخ تورم تا کجا پیش برود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس گزارش اخیر مرکز آمار ایران، هزینه‌ های عمومی خانوارها بیش از ۵۲ درصد افزایش یافت که نیمی از این میزان مربوط به اقلام خوراکی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برپایه یک سنت تاریخی، مراجع رسمی در انتشار آمار و اطلاعات ناخوشایند طبعی محافظه‌کار و سخت‌گیرانه دارند، شدت این محافظه‌کاری تا حدی است که مخاطبان عادی به ندرت می‌توانند از دل این آمار، پی به عمق وخامت اوضاع ببرند.

مرکزآمار ایران هم در اصل از این قاعده مستثنی نیست، با این حال گزارش چهارشنبه گذشته این مرجع رسمی در ارتباط با نرخ تورم هزینه خرداد ماه ۱۴۰۱ مصرف کنندگان منتشر شد، برای عموم مردم قابل فهم بود تا بدانند نماگرهای رسمی نیز نظر مثبتی به افزایش نرخ تورم خردادماه ندارند.

اما تاثیر این افزایش و آینده آن بر زندگی عمومی مردم چیست؟ تا پیش از سال ۹۶ هربار که صحبت از دورنمای اقتصاد ایران می‌شد، ونزوئلایی‌ شدن اقتصاد کابوس تلقی می‌شد، تصور اینکه در سایه تورم سه رقمی مردم عادی انبوهی اسکناس درشت را بابت خرید یک دانه میوه پرداخت کنند، به خودی خود وحشتناک بود.

هشداری که جدی گرفته نشد

در این شرایط تا چه اندازه کابوس تورم سه رقمی برای اقتصاد ایران تعبیرپذیر است؟ سال گذشته مسعود نیلی از ثبت چهار نوبت تورم زیر ۳۰ درصد در دهه ۹۰ خورشیدی به عنوان زنگ هشداری جدی یاد کرد و گفت: تورم مهمترین چالشی است که در کوتاه مدت با آن روبرو هستیم، عبور از این موقعیت نیازمند اتخاذ تصمیمات سخت و محبوبیت‌زدایی است که به متوقف شدن روند تورم منجر شود.

براین اساس گزارش خردادماه مرکز آمار ایران نرخ تورم مصرف کنندگان را می‌توان در ادامه این هشدار مسعود نیلی تعبیر کرد.

اما تاثیر این تورم ۵۲ درصدی بر اقتصاد خانوارها چیست؟ فرامرز توفیقی، عضو گروه کارگری شورای عالی کار که مدتهاست به محاسبه هزینه‌های زندگی مزدبگیران مشغول است، در باره گزارش اخیر مرکز آمار ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: در ساده‌ترین حالت جامعه ایران از نظر اقتصادی در مرحله دو قطبی شدن است، یک عده اکثریت ندار و نیازمند و در سمت دیگر یک عده اقلیت برخوردار.

وی ادامه می‌دهد: با این وضعیت در آینده دیگر چیزی از دهک‌های درآمدی باقی نخواهد ماند که دولت بخواهد متناسب با بودجه خود به آنها یارانه ۴۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومانی پرداخت کند.

وی ادامه می‌دهد: ادامه این وضعیت فقط به وخامت اوضاع می‌انجامد، اینجا صحبت از اختلاف برسر چند رقم اعشار نرخ تورم نیست، صحبت از رشد چشم گیر تورمی است که از سال ۱۳۲۰ تاکنون بی‌سابقه است، هیچ تضمینی نیست که ادامه این روند، ایران را به ونزوئلایی دیگر تبدیل کند.

زوال طبقه متوسط در شکاف بین دارا و ندارها

توفیقی می‌افزاید: در حال حاضر در اقتصاد ایران از طبقه متوسط جز نام چیزی باقی نمانده است، با این روند تمام گروه‌هایی که زمانی در این جرگه بودند حالا در شرف سقوط به زیر خط فقر هستند.

وی افزود: نقطه آغاز این وضعیت تلاش نافرجام دولت برای کنترل دستوری اقتصاد است، مگر می‌توان گرانی و افزایش قیمت را به تنها چند قلم کالا و خدمات محدود کرد؟ نظام قیمت‌گذاری در بازارهای مختلف مثل ظروف به هم پیوسته هستند و عاقبت همه عرضه کنندگان قیمت‌هایشان را متناسب با تورم تولید و حاشیه سود روانه بازار خواهند کرد.

وی در خاتمه می‌گوید: تورم ۲۵ درصدی مواد غذایی آن هم در عرض یک ماه یعنی چه؟ اگر دولت دست به کار نشود و به شکل فرآیندی و غیر دستوری به ماجرا نگاه نکند در آینده نزدیک با شوک‌های سنگین تورمی در همه بازارها روبرو خواهیم بود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: تورم تورم سه رقمی آمار ایران نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۶۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود

اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کردند روند قوی فعلی اقتصاد جهانی، پیامدهایی برای قیمت نفت خواهد داشت و احتمالا قیمت نفت را در دامنه محدودی نگه می‌دارد.

به گزارش ایسنا، تعداد۵۰۰  شرکت کننده در نظرسنجی رویترز، پیش بینی کردند رشد تولید ناخالص داخلی جهانی امسال می‌تواند به ۲.۹ درصد برسد. این به معنای آن است که بانک‌های مرکزی با دشواری زیادی برای آغاز کاهش نرخ‌ها به سختی مواجه خواهند شد و به این ترتیب، هزینه‌های استقراض برای مدت طولانی‌تری بالا باقی می‌ماند.

ناتان شیتس، اقتصاددان ارشد جهانی موسسه مالی سیتی به رویترز گفت: ما همچنان از تاب آوری اقتصاد جهانی شگفت‌زده می‌شویم. اکنون، بخشی از این شگفتی این است که با انتظارات ضعیف وارد سال شده‌ایم، فکر می‌کردیم که امسال، کاهشی در نرخ بهره انجام خواهد شد. تاکنون، رشد اقتصاد جهانی را در تعدادی از کشورها از جمله اقتصادهای بزرگی مانند آمریکا، چین و تا حدودی اروپا مشاهده کرده‌ایم. بنابراین، رشد اقتصادی قوی به نظر می‌رسد.

در نتیجه، پیامدها برای تقاضا برای نفت متفاوت است. از یک سو، رشد اقتصادی قوی منجر به افزایش تقاضا برای نفت می‌شود. از سوی دیگر، نرخ‌های بهره بالاتر به تورم بالا کمک می‌کند که به رشد تقاضا برای نفت ضربه می‌زند و نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت را بدون هرگونه تشدید در خاورمیانه که عرضه را تهدید کند، در دامنه قیمتی محدودی نگه می‌دارد.

تحلیلگران بانک جی پی مورگان هفته گذشته اعلام کردند فراتر از افزایش کوتاه مدت قیمت نفت بر اثر عوامل ژئوپلیتیکی، سناریوی ما برای قیمت نفت برنت تا پایان ماه مه، ۹۰ دلار در هر بشکه مانده است.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر شرکت کپلر گفت: اگر یک اختلال غیرقابل پیش‌بینی در عرضه بوجود آید به عنوان مثال، صادرات لیبی دچار وقفه شود یا زیرساخت بندری روسیه هدف حملات پهپادی اوکراین قرار بگیرد، قیمت نفت در آن صورت، قطعا به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

بانک جهانی هفته گذشته هشدار داد در صورت بروز چنین رویدادی، قیمت نفت ممکن است به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد که به تورم پایدار کمک می‌کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی گفت: تورم جهانی، شکست ناپذیر مانده است. کلید اصلی کاهش تورم، کاهش قیمت کالاها است که به مانع برخورد کرده است. این به معنای بالاتر از حد انتظار ماندن تورم در سال جاری و آینده است. دنیا در مقطع آسیب پذیری قرار دارد. یک شوک انرژی بزرگ می‌تواند بخش عمده پیشرفت حاصل شده در کاهش تورم طی دو سال اخیر را تضعیف کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟
  • استعفاهای سریالی سران نظامی صهیونیست/کابوس «وعده صادق» ادامه دارد
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • نرخ‌ بیکاری اصفهان تک رقمی شد
  • نگاهی به آمار بازی جذاب؛آلومینیوم کابوس پرسپولیس «اوسمار»
  • آلومینیوم کابوس پرسپولیس «اوسمار» / آمار خوب شاگردان حسینی
  • ادامه روزهای کابوس وار مدافع عنوان قهرمانی در لیگ عربستان