Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@22:13:40 GMT

وقایع بلخاب و ناامیدی از تشکیل دولت فراگیر

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۳۶۸۰۶

وقایع بلخاب و ناامیدی از تشکیل دولت فراگیر

آن‌گونه که از اخبار منتشر شده استنباط می‌شود، مولوی مهدی و طرفداران وی به عدم تأمین امنیت مناسب برای شیعیان و به‌ویژه اقوام هزاره و همچنین نادیده گرفتن آن‌ها در ساختار سیاسی و حاکمیتی طالبان، معترض هستند. اما صرف‌نظر از نتیجه این جنگ و اینکه آیا طالبان موفق به مهار کامل مولوی مهدی خواهند شد یا خیر؛ وقوع چنین تقابلی درون طالبان را می‌توان به چند موضوع مرتبط با ماهیت فکری و ساختار حاکمیتی طالبان منتسب دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

                                                                
۱- در حالی که سلطه دوباره طالبان بر افغانستان در آستانه یک سالگی قرار دارد؛ گذشت زمان این نکته را روشن می‌کند که حاکمیت طالبان دراین کشور بیش و پیش از آنکه ماهیت و اهدافی اسلام‌گرایانه داشته باشد، از تفکرات و انگیزه‌های قوی قوم‌گرایانه تأثیر می‌پذیرد. دقیقاً در همین چارچوب است که در حال حاضر نیز طالبان با بازگشت عوامل حکومت پیشین از قومیت پشتون نه تنها مشکلی ندارند بلکه از آن استقبال می‌کنند. اما آنچه طالبان با نام اسلام و شریعت به دنبال اجرا و اعمال آن در افغانستان هستند، در واقع بخشی از تفکرات و برداشت‌های پشتون‌ها از اسلام و آن چیزی است که در افغانستان به عنوان فرهنگ «پشتون والی» شناخته می‌شود.
۲- اگر بپذیریم حرکت طالبان از ابتدای شکل‌گیری تا کنون ماهیت اغلب قومیتی را دنبال کرده، این پرسش مطرح می‌شود که چرا طالبان در دوره پنج ساله سلطه پیشین خود بر افغانستان با چنین تضادها و مشکلات داخلی مواجه نشدند؟ پاسخ را می‌توان در این نکته جست‌وجو کرد که طالبان در دوره پیشین سلطه خود بر افغانستان بسیار یکدست‌تر از شرایط فعلی و عمدتاً متشکل از اقوام پشتونی بودند که با زور و قدرت نظامی توانستند کنترل خود را بر سایر نواحی افغانستان اعمال کنند. اما در دوره اخیر، رهبران طالبان بنابر ضعف اولیه‌شان در برابر دولت گذشته و همچنین نیازی که به همراهی مردم نواحی غیر پشتون داشتند؛ درصدد جلب مشارکت سایر اقوام برآمدند. جذب افرادی همچون فصیح‌الدین تاجیک تبار، صلاح‌الدین ایوبی ازبک و مولوی مهدی هزاره درون این گروه تنها زمانی امکان‌پذیر بود که مقامات و مناصب مهمی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. اما اکنون که زمان تشکیل دولت توسط طالبان رسیده، ظاهراً پذیرفتن حضور افرادی غیرپشتون در مقامات رده بالای دولت امری بسیار دشوار تلقی می‌شود. 
۳- بستن راه مشارکت در ساختارهای عالی و حتی متوسط حکومتی برای افرادی چون مولوی مهدی که خود بخشی از طالبان محسوب شده و سال‌ها در کنار آن‌ها جنگیده‌اند، تنها می‌تواند یک پیام واضح برای جناح‌های داخلی افغانستان و همچنین برای جهانیان داشته باشد؛ اینکه طالبان تن به تشکیل حکومتی فراگیر و متشکل از همه اقوام و گروه‌ها بدهند انتظاری کاملاً بی‌مورد است. مدل حکومتی طالبان یک مدل سنتی و مبتنی بر الگوی استبدادی پادشاهان سابقی است که توانستند از طریق استبداد و سرکوب سایر اقوام، سال‌ها بر افغانستان حکومت کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: طالبان افغانستان بر افغانستان مولوی مهدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۶۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود

مسئول روابط اقتصادی وزارت خارجه حکومت طالبان با اشاره به ترافیک شدید هیئت‌های خارجی در کابل گفت جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «شفیع اعظم» مسئول روابط اقتصادی وزارت خارجه حکومت طالبان در «ایکس» نوشت: افغانستان اکنون در موقعیتی قرار دارد که هر قدرتمند زمان و تاریخ، تهاجم به آن را امتحان کرده اما در پنجه، شکست و زخم و فرار گرفتار شده است.

وی با اشاره به مخالفان و نظامیان غربی افزود: در حال حاضر، بسیاری از فراریان تلاش می‌کنند تا تهاجم دیگری را به‌وجود آورند، اما جواب رد می‌شنوند.

این مقام ارشد وزارت خارجه حکومت طالبان تصریح کرد: همه درک کرده‌اند که این کشور را کسی جز افغان‌ها نمی‌تواند اداره کند. دنیا به سمت تعامل پیش می‌رود.

جامعه اطلاعاتی آمریکا پیش از این در ارزیابی سالانه خود از تهدیدات علیه این کشور طی گزارشی اذعان کرد قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: طالبان قدرت خود را در افغانستان تقویت کرده است همچنین تعامل بین‌المللی را تقویت کرده و به اجرای احکام دینی اولویت داده است.

شورای امنیت قطعنامه سازوکار تعامل با طالبان را تصویب کردرئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس خواستار تعامل با طالبان شدچین، روسیه و پاکستان کشورهای دیگر را به تعامل با طالبان دعوت کردند

«امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان نیز بارها تاکید کرده است نیت خوبی نسبت به همسایگان افغانستان داریم و از کشورهای دیگر نیز خواستار همین انتظار هستیم.

وی تاکید کرده بود حکومت افغانستان با همه همسایگان و کشورهای جهان خواستار تعامل و روابط مثبت است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل