Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست‌وزیر عراق، پس از حضوری کوتاه  در عربستان و دیدار با بن سلمان، روز گذشته با استقبال رسمی رئیس جمهور کشورمان وارد تهران شد و با  آیت ا...سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری دیدار و گفت و گو کرد. دیداری که نشست مطبوعاتی بعد از آن نشان داد که رئیسی و الکاظمی درباره  موضوعات مهم و کلیدی از جمله حوزه انرژی، تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری و همچنین  تسهیل روابط پولی گفت و گو کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی تحلیلگران این سفر الکاظمی را چند منظوره می دانند و معتقدند او علاوه بر مسائل دو جانبه موضوع میانجی گری میان تهران و ریاض را هم به طور جدی دنبال می کند.به گزارش ایرنا رئیس جمهور در نشست خبری پس از انجام دیدارهای دوجانبه  با نخست وزیر عراق، درباره محور گفت وگوها    با الکاظمی گفت:« درباره اتصال ریلی شلمچه و بصره گفت و گو شد و همچنین برای تسهیل روابط پولی بین دو کشور قرار شد گام های جدیدی برداشته شود.» رئیس دولت سیزدهم در ادامه تاکید کرد:«  .... در بین همسایگان بیشترین روابط را با عراق داریم. درباره روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور مذاکره و قرار شد روابط اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد.» رئیس جمهور در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان این که  تلاش رژیم‌صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه به هیچ‌وجه امنیت‌ساز برای این رژیم نخواهد بود  خاطرنشان کرد :« صلح و آرامش در منطقه در پرتو نقش‌آفرینی همه مسئولان منطقه است  و عادی‌سازی با رژیم‌صهیونیستی  و حضور بیگانگان در منطقه مشکلی را از مردم منطقه حل نخواهد کرد....بر این باوریم که گفت‌وگوی مسئولان منطقه می‌تواند مشکلات منطقه را حل کند و حضور بیگانگان نه تنها کمکی به حل مشکلات می‌کند بلکه مشکل‌ساز است.» نخست وزیر عراق نیز در نشست مطبوعاتی با بیان این که روابط با ایران بسیار مهم است، و در چارچوب و منافع مشترک دو کشور برای تامین منافع ملت‌ها تلاش می کنیم از توافق با کشورمان بر سر تقویت روابط تجاری سخن گفت. وی افزود :« توافق کردیم یک برنامه زمانی برای تسهیل زیارت زائرانی که قصد حضور در ایام اربعین   به حرم امام حسین (ع) را دارند تنظیم کنیم. تا پیش از این زوار ایرانی در فرودگاه های عراق می توانستند روادید دریافت کنند اما طی چند هفته اخیر زمینه‌ای را فراهم کردیم تا زائران ایرانی در گذرگاه‌های مرزی بتوانند روادید ورود به عراق را دریافت کنند.» وی در ادامه گفت :« برای ثبات و آرامش در منطقه تلاش می کنیم و برای مسائل سرنوشت سازی که ملت های منطقه با آن روبه رو هستند گفت و گو کردیم که حمایت خود را از آتش بس درباره یمن اعلام کنیم.نخست وزیر عراق در بخش دیگری از سخنان خود  تصریح کرد:« توافق کردیم حمایت خود را از اصل گفت و گو برای پایان دادن به جنگ یمن اعلام کنیم. تلاش های مشترک برای مقابله با چالش حوزه امنیتی به سبک جنگی که اوکراین است به انجام برسانیم.»

الکاظمی در تهران به دنبال چیست ؟

 در این بین سفر الکاظمی به تهران آن هم پس از حضور کوتاهش در عربستان  با توجه بسیاری از رسانه های منطقه ای و بین المللی مواجه شده است و هر یک از زاویه ای سفر الکاظمی به ایران را تحلیل و بررسی کرده اند.  باید گفت که به   باور برخی رسانه های جهانی یکی از جدی ترین اهدافی که الکاظمی در سفر خود به تهران به دنبال آن است میانجی گری میان تهران و ریاض از سر گیری روابط دو کشور است و تا پیش از این نیز بغداد تاکنون میزبان 5 دوره از گفت و گو های تهران - ریاض بوده است. از سوی دیگر به باور برخی، فارغ از تقویت روابط تجاری میان ایران و عراق و تلاش الکاظمی برای میانجی گری میان تهران و ریاض، به زودی نمایندگان مجلس عراق انتخاب نخست وزیر را شروع خواهند کرد و   از آن جا که جریان‌های شیعه در پارلمان روابط خوبی با ایران دارند سفر الکاظمی به تهران و دیدار با مقامات ارشد ایرانی هم برای جلب نظر مساعد شیعیان است.

منبع: خراسان

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران عربستان رئیسی نخست وزیر عراق بن سلمان الکاظمی نخست وزیر عراق سفر الکاظمی گفت و گو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۶۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند

در حاشیه دومین همایش بین‌المللی ایران و آفریقا «کیلم دو تامبلا» نخست وزیر بورکینافاسو با سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار، توسعه روابط با قاره آفریقا را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و با بیان اینکه ایران اسلامی در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل ملت ایران و ملت‌های آفریقایی را دنبال می‌کند، بر ضرورت تسریع در ایجاد سازوکار‌های تقویت روابط ایران و بورکینافاسو از جمله فعال‌سازی کمیسیون مشترک دو کشور تاکید کرد.

 رئیسی در ادامه به ظرفیت‌های بسیار خوب و پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی، نفت و انرژی و علم و فناوری اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت‌های عظیم موجود در قاره آفریقا برای توسعه و پیشرفت، آماده همکاری، تعامل و تبادل این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها با کشور‌های آفریقایی از جمله بورکینافاسو است و اطمینان داریم توسعه این روابط به نفع ملت‌های دو کشور خواهد بود.

نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار ضمن تبریک برگزاری موفق اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا به دکتر رئیسی و همچنین محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، ایران و مردمانش را صاحب تمدنی بزرگ توصیف و بر علاقمندی کشورش برای توسعه هر چه بیشتر روابط با ملت ایران به عنوان پدیدآورندگان این تمدن بزرگ تاکید کرد.

کیلم دو تامبلا با اشاره به تلاش رسانه‌های غربی برای ارائه تصویری نادرست و مخدوش از جمهوری اسلامی ایران افزود: بر خلاف تبلیغات غربی‌ها ایران کشوری مستقل، در حال توسعه و پیشرفته است که بر جذابیت‌های این کشور برای توسعه و تقویت روابط در همه زمینه‌ها با آن افزوده است.

نخست وزیر بورکینافاسو همچنین بر علاقمندی کشورش برای گسترش همکاری‌ها و تعامل با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های زیرساختی، ارتباطاتی، معادن، کشاورزی، دامپروری، حمل و نقل، علمی و فرهنگی، دانش‌بنیان و انرژی تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است