Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@16:39:14 GMT

اینجا حق تقدم با یوزپلنگ‌ها است 

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۳۷۰۷۷

اینجا حق تقدم با یوزپلنگ‌ها است 

به گزارش ایرنا، یکی از مخاطرات و تهدیدها برای یوزپلنگ‌های جاجرم در کریدور میاندشت تا خارتوران استان سمنان، تصادف با خودروهای عبوری از جاده ها است که در این زمینه باید با تقویت تابلوهای هشدار امنیت این گونه ارتقا یابد.

مسوولان سازمان محیط زیست می گویند تصادف جاده ای، بیشترین سهم را در مرگ و میر یوزپلنگ‌های ایران دارد، یوزپلنگ حیوانی قلمرو طلب است از این رو در مسیرهای طولانی جابجا می شود این ویژگی سبب شده تا تردد در جاده ها بیشتر شود و در معرض تصادف جاده ای باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یارقلی، یوز نری که سال های سال قلمرو خود را در میاندشت حفظ کرده بود، سال ۹۷ در تصادف در محور سنخواست-جاجرم تلف شد؛ از آن سال دیگر یوزپلنگی در این دشت مشاهده نشد، دوربین های نصب شده هم هیچ تصویری از این گونه زیبا و ارزشمند ثبت نکردند، اما از تابستان پارسال تاکنون مشاهده یوزپلنگ ها در این منطقه افزایش یافته است. 

برخی کارشناسان احتمال می دهند یک یوز نر دیگر قلمرو خود را به میاندشت جاجرم کشانده است و از این رو پیش بینی می شود این منطقه یوزهای بیشتری را به خود ببیند. 

اخیرا هم یک توله یوزپلنگ در حاشیه شمالی میاندشت در محور سنخواست-جاجرم مشاهده شده است، این امر امیدها برای بقای زیست این گونه زیبا را افزایش داده است، اما یک تهدید بزرگ برای بقای این گونه زیبا، وقوع تصادف ها است. 

به کار بستن تدابیر برای جلوگیری از تصادف نه تنها برای یوزپلنگ دارای اهمیت است بلکه برای رانندگان عبوری هم دارای اهمیت است، از این رو نیاز است تا تابلوها و علائم هشدار دهنده در جاده ها تقویت شود.

محور سنخواست-جاجرم و محور امیرآباد-جاجرم محل تردد یوزپلنگ ها و گذر آنان از میاندشت به استان سمنان است، البته تابلوهای مسیر سنخواست-جاجرم تقویت شده اما محور امیرآباد-جاجرم هنوز تابلو هشدار برای تامین امنیت یوزها کم دارد و از مسوولان انتظار می‌رود تا در این باره اقدامات لازم انجام شود. 

مشاهده یک توله یوزپلنگ در میاندشت جاجرم 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی با اشاره به مشاهده یک قلاده توله یوزپلنگ در حاشیه شمالی میاندشت شهرستان جاجرم در سوم تیرماه جاری گفت: یکی از طبیعت دوستان هنگام گذر از محور سنخواست -جاجرم متوجه یک توله یوزپلنگ شد که در وسط جاده ایستاده بود، او با توقف خودور و کم کردن نور چراغ خودرو شرایط عبور توله یوز را فراهم کرد و با توجه به اینکه احتمال حضور مادر در اطراف زیاده بود سریع محل را ترک کرد.

رضا شکاریان اظهار داشت: مشاهده توله خبر خوبی از زادآوری این گونه زیبا در این منطقه دارد و امید می رود با شروع پروژه دوربین گذاری در یک ماه آینده بتوانیم تصاویری از حضور این گونه ثبت  کنیم. 

وی افزود: پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو یکی از بهترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی در ایران که با وجود منطقه دشتی و تپه ماهورها و وجود طعمه فراوان محلی امن و مناسب برای زیست این گونه ارزشمند می‌باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با توجه به تردد و مشاهده چند باره یوز دراین مسیر در یکسال اخیر از شهروندان خواست در مسیر جاده جاجرم به سنخواست با احتیاط بیشتری رانندگی کنند. 

تردد یوزها در محور سنخواست - جاجرم خراسان شمالی امن شد

 مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم هم در این باره گفت: ایمنی تردد یوزها با نصب تابلوهای هشدار در محور سنخواست - جاجرم این شهرستان خراسان شمالی که از مصوبات شورای ترافیک استان بوده، افزایش یافته است.

احمدصفرزاده اظهار داشت: وقوع تصادف یکی از چالش ها و دغدغه های محیط زیست برای حفظ یوزها است از این رو تابلوهای هشدار دهنده برای آگاه سازی رانندگان عبوری باید افزایش یابد.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم اظهار داشت: آبان ماه سال ۹۷، برخورد یک دستگاه خودرو با یک قلاده یوزپلنگ نر موسوم به یارقلی، منجر به مرگ این جانور کمیاب و با ارزش شد. 

وی با بیان اینکه این حادثه در کیلومتر ۲۰ جاده سنخواست - جاجرم روی داد افزود: میاندشت جاجرم، قلمرو یارقی بود و اکنون با تلف شدن این یوزپلنگ، احتمال می رود یوز نر دیگر در این منطقه حاضر شود.  

وی در باره مشاهده یوزپلنگ در میاندشت جاجرم گفت: این گونه وحشی ارزشمند در این منطقه توسط اهالی دیده شده است، اواخر سال قبل مشاهدات مردمی یوزپلنگ در این منطقه گزارش شده است اما دوربین ها پارسال تصویری از این حیوان ثبت نکردند. 

صفرزاده افزود: میاندشت جاجرم زیستگاه مولد یوز در کشور است و به نوعی زایشگاه این گونه محسوب می شود بطوریکه هم اکنون شمار آهوان به عنوان طعمه این حیوان وحشی، مناسب است.

وی با بیان اینکه میاندشت جاجرم، منطقه امن برای زیست و زادآوری یوزپلنگ ها است تصریح کرد: یوزهای این منطقه، پس از زادآوری، برای افزایش قلمرو، همراه با توله ها به خارتوران استان سمنان می روند که در این مسیر با تهدید تصادف روبه رو هستند.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم افزود: با وجود اینکه برای حفاظت از این منطقه با کمبود محیط بان روبه رو هستیم، توانسته ایم محیط را برای شکارچیان ناامن کنیم به طوری که قریب به اتفاق شکارهای غیرمجاز این شهرستان خارج از منطقه میاندشت بوده است. 

صفرزاده گفت: محور امیرآباد-جاجرم هم تابلو هشدار برای تامین امنیت یوزها کم دارد و از مسوولان انتظار می‌رود تا در این باره اقدامات لازم انجام شود.

وی تاکید کرد: یکی از مخاطرات و تهدیدها برای یوزپلنگ های جاجرم در کریدور میاندشت تا خارتوران استان سمنان، تصادف با خودروهای عبوری از جاده ها است که در این زمینه باید با تقویت تابلوهای هشدار امنیت این گونه ارتقا یابد.

وی با اشاره به اجرای طرح مطالعه حفاظت از کریدور میاندشت به خارتوران استان سمنان اظهار داشت: این طرح توسط سازمان حفاظت محیط زیست در حال اجراست و عوامل خطر برای زیست این گونه وحشی ارزشمند در حال شناسایی است.

به گفته مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم، نتایج این طرح مطالعاتی در برنامه ریزی ها برای صیانت و کمک به احیای یوزپلنگ به کار گرفته می شود. 

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

برچسب‌ها بجنورد یوزپلنگ آسیایی جاجرم یوز ایرانی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد یوزپلنگ آسیایی جاجرم بجنورد یوزپلنگ آسیایی جاجرم یوز ایرانی خراسان شمالی خارتوران استان سمنان مدیر حفاظت محیط زیست منطقه حفاظت شده محور سنخواست تابلوهای هشدار سنخواست جاجرم میاندشت جاجرم گونه زیبا خراسان شمالی توله یوزپلنگ یوزپلنگ ها توله یوز جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۷۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز زیست‌محیطی برای معدن آلبلاغ خراسان شمالی مصوب شد

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از تصویب صدور مجوز زیست‌محیطی برای معدن آلبلاغ در شهرستان اسفراین خبر داد.

رضا شکاریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تشکیل جلسه شورای عالی محیط زیست در روز گذشته در تهران، اظهار کرد: در این شورا با صدور مجوز زیست‌محیطی در این معدن موافقت شد و باید در ادامه کار، ارزیابی‌های لازم در منطقه انجام شود. در ارزیابی‌ها نیز باید مواردی مانند پوشش گیاهی، جانوری، اقلیم و ... به‌صورت دقیق بررسی شود.

وی ادامه داد: البته ارزیابی‌ها توسط متخصصان محیط زیست انجام و آماده شده است و باید در استان و بعد از آن در سازمان تایید شود.

شکاریان بیان کرد: معدن سرب و روی آلبلاغ در منطقه حفاظت‌شده ساریگل اسفراین قرار دارد که این منطقه چسبیده به پارک ملی ساریگل و منطقه شکارممنوع «شاه جهان» است. این اداره کل درخواست داده بود که در صورت تصویب صدور مجوز برای معدن یادشده، منطقه شکار ممنون «شاه جهان» ارتقا یابد.

وی اضافه کرد: در این جلسه، موضوع ارتقای منطقه شمال غرب سالوک که شکار ممنوع است، به منطقه پناهگاه حیات وحش و حفاظت‌شده مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، معدن سرب و روی آلبلاغ در منطقه حفاظت‌شده ساریگل اسفراین قرار دارد که در چند سال گذشته به علت حضور غیرمجاز سودجویان در این منطقه، جان تعدادی از آنها به علت ریزش حفره‌های کنده‌شده توسط آنها گرفته شد. از سوی دیگر برداشت‌های غیرمجاز از این معدن موجب شد تا مسؤولان به دنبال گرفتن مجوزهای اکتشاف، بهره‌برداری و زیست‌محیطی باشند تا برداشت‌ها اصولی انجام شود و مزیت اقتصادی آن عاید مردم منطقه شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان
  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن
  • صدور مجوز زیست‌محیطی برای معدن آلبلاغ خراسان شمالی مصوب شد
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه هلن چهارمحال‌وبختیاری
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست