Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دو سالی که بایدن بر کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا تکیه زده، همواره شرایط این کشور رو به وخامت گذاشته‌ است که بیش از یک میلیون فوتی به خاطر ابتلا به کرونا و تورم افسارگسیخته تنها گوشه‌ای از این مشکلات است که به طور چشمگیری از محبوبیت رئیس‌ کاخ سفید کاسته‌ است.

«عزیزالله حاتم زاده» مدیر دپارتمان آمریکا در موسسه «ایران یوریکا» در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا ضمن تایید افت محبوبیت بایدن به ریشه‌یابی و واکاوی دلایل آن پرداخت و گفت: دلیل اصلی کاهش محبوبیت افزایش تورم در ایالات متحد است که به شکل بی‌سابقه‌ای روند صعودی به خود گرفته و حدود ۱۰ درصد رسیده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دو سالی که بایدن بر کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا تکیه زده، همواره شرایط این کشور رو به وخامت گذاشته‌است که بیش از یک میلیون فوتی به خاطر ابتلا به کرونا و تورم افسارگسیخته تنها گوشه‌ای از این مشکلات است

به گفته این کارشناس مسائل آمریکا، قیمت بنزین در ایالات متحده به شدت افزایش یافته‌ و دلیل اصلی این تورم جنگ و بحران اوکراین است که باعث گران شدن نفت نیز شد. به نظر هم نمی‌رسد که به زودی قرار باشد این درگیری ها به نتیجه خاصی منتج شود یا اینکه حداقل آمریکا و دولت بایدن موضوع خود را تعدیل و زمینه را برای کاهش قیمت نفت و بنزین فراهم کنند.

به تازگی روزنامه «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی به دلایل این کاهش محبوبیت اشاره کرده و آورده‌ است که نرخ تورم در آمریکا در چهار دهه گذشته بی‌سابقه بوده، همچنین افزایش قیمت بنزین، بیماری همه‌گیر طولانی مدت، تکرار تیراندازی‌های جمعی از دلایل کاهش محبوبیت بایدن به شمار می‌رود. این روزنامه آمریکایی، مشکلات اشاره شده را خارج از کنترل بایدن ارزیابی می‌کند.

نگرانی نسبت به دوگانه «سن» و «جانشینی» بایدن

کهولت سن چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا از همان دوره رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ به شدت از سوی طیف جمهوریخواه مورد توجه و در عین حال نقد قرار گرفت اما به تدریج با گاف‌های مکرر و دردسرساز بایدن، توانایی جسمی و ذهنی او زیر سئوال رفته‌ است.
 


روزنامه «نیویورک تایمز» با طرح این پرسش که «آیا بایدن برای ۲۰۲۴ نامزد می‌شود؟» بلافاصله پاسخ داد که از درون طیف دموکرات زمزمه «نه» به گوش می‌رسد.

این روزنامه ادامه داد که حدود ۵۰ تن از مقامات ناامید دموکرات از درون دولت و اعضای کنگره گرفته تا رای دهندگان، در مصاحبه‌های خود نسبت به توانایی رئیس‌جمهوری برای نجات حزب خود و مقابله با طیف جمهوریخواه ابراز تردید کرده‌اند. این موضوع نشان می دهد که هم‌حزبی‌های بایدن، نسبت به افزایش قدرت جمهوری‌خواهان نگران و به آینده این دولت بدبین هستند.

دوگانه «سن» و «جانشینی» بایدن دلیل اصلی نگرانی هم حزبی‌های او است. تقریبا همه دموکرات‌هایی که مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند نگرانی عمیقی نسبت به توانایی سیاسی بایدن و همچنین سن وی داشته‌اند. بایدن در حال حاضر ۷۹ سال دارد و در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ و زمان تحلیف، ۸۲ ساله خواهد شد.

دوگانه «سن» و «جانشینی» بایدن دلیل اصلی نگرانی هم حزبی‌های او است. تقریبا همه دموکرات‌هایی که مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند نگرانی عمیقی نسبت به توانایی سیاسی بایدن و همچنین سن وی داشته‌اند
 

امروز گاف‌های او بر سر زبان‌ها افتاده‌ است و جهان را همواره با اظهارات غیرمنتظره شوکه می‌کند و کارکنان کاخ سفید باید این اظهارات را اصلاح و برخی مواقع از آن ادعاها عقب‌نشینی کنند. این در حالی است که بایدن نسبت به روسای جمهوری قبلی آمریکا، مصاحبه‌های کمتری انجام می‌دهد.

برآورد حاصل از مجموعه نظرسنجی‌های صورت گرفته از کاهش چشمگیر محبوبیت بایدن نشان دارد. محبوبیت رئیس‌جمهوری آمریکا که در ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۵۵ درصد بود، اینک به ۳۹ درصد کاهش یافته‌است.



 


به موازات کاهش محبوبیت بایدن، شاهد کاهش محبوبیت «کامالا هریس» معاون اول او نیز هستیم که دموکرات‌ها را نسبت به جانشینی بایدن و انتخابات ۲۰۲۴ نگران ساخته‌است. در پاسخ به این پرسش که «آیا آمریکایی‌ها کامالا هریس را تایید یا رد می‌کنند؟» باید گفت نظرسنجی‌ها از این واقعیت پرده برمی‌دارند که ۴۸ درصد مردم، معاون رئیس‌جمهوری را تایید نمی‌کنند این در حالی است که وی از سوی ۳۵ درصد مورد تایید قرار گرفته‌است.
 


در پیوند با استقبال مردم از دو طیف جمهوریخواه و دموکرات برای حضور در کنگره، باز هم برگ برنده در دستان جمهوریخواهان است. این در حالی است که تا اوایل سال جاری میلادی، تمایل به نمایندگان دموکرات بیش از نمایندگان جمهوریخواه بود ولی گویی اینک ورق برگشته‌ است.

احتمال بالای شکست دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره

حال این پرسش به ذهن می‌رسد که با توجه به شرایط موجود، آیا در انتخابات میان دوره‌ای کنگره که ماه نوامبر (میانه آبان) برگزار می‌شود، اکثر کرسی‌های کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) در اختیار دموکرات‌ها خواهد ماند یا به نمایندگان جمهوریخواه خواهد رسید. ضمن اینکه کاهش محبوبیت بایدن، هریس و در مجموع طیف دموکرات، چه تاثیری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور می‌گذارد؟

حاتم‌زاده در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا با اشاره به وضعیت دشوار کنونی در آمریکا، گفت امکان اینکه در انتخابات میان دوره‌ای کنگره، دموکرات‌ها مجلس نمایندگان را از دست بدهند، خیلی بالا است. حتی احتمال آن می‌رود که طیف سیاسی حاکم، مجلس سنا را نیز از دست بدهند.

مدیر دپارتمان آمریکا در موسسه ایران یوریکا به تاثیر این شرایط بر انتخابات ۲۰۲۴ پرداخت و اظهار کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند شکست این تیم در انتخابات ریاست جمهوری بعدی نیز بسیار محتمل خواهد بود. دلیل سفر بایدن به عربستان را نیز تا حد زیادی می‌توان به این موضوع مرتبط دانست. علاوه بر این که تلاش های زیادی می‌شود تا جلوه و رنگ و بوی ضدایرانی به این سفر داده‌شود و اسرائیل حداقل در فضای رسانه‌ای در راستای منافع و اهداف خود این سفر را به نوعی جهت‌دهی می‌کند. در اصل اما دلیل اصلی این سفر متاثر از ناامیدی است.
به نظر می‌رسد که بایدن از احیای برجام ناامید است و باوجود میل باطنی‌ و مخالفت‌هایی که در حزب دموکرات وجود داشت به عربستان سفر می‌کند که تا حدودی این کشور را متقاعد کند تا با عرضه بیشتر نفت به کاهش بهای آن کمک کند.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا نیز دیدگاهی مشابه حاتم‌زاده دارد و معتقد است که به احتمال زیاد دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای شکست خواهندخورد و اضافه کرد: اگرچه تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله زیادی وجود دارد و ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که معادلات را دگرگون سازد اما اکنون که کمتر از ۱۵۰ روز تا انتخابات میان دوره‌ای کنگره باقی است، شانس دموکرات‌ها برای حفظ قدرت ضعیف به نظر می‌رسد.

اگر چه دیدگاه کارشناسانه و نتایج نظرسنجی‌ها از کاهش محبوبیت تیم مستقر در کاخ سفید به ویژه شخص بایدن حکایت می‌کنند اما آنها شانس دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ را بیشتر از طیف جمهوری‌خواه و «دونالد ترامپ» به عنوان نماینده احتمالی این حزب می‌دانند

این کارشناس مسائل آمریکا معتقد است به طور سنتی در اولین انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره پس از آغاز دوره ریاست جمهوری، حزب مستقر در کاخ سفید یا در کنگره شکست می‌خورد یا چند کرسی‌های خود را از دست می‌دهد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که چنین روندی برای دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۲ نیز تکرار شود. با توجه به اینکه آنها ۵۰ درصد از کرسی‌های سنا را در اختیار دارند، احتمال می‌رود که جمهوریخواهان دو یا سه کرسی سنا را به دست بیاورند.

اگر چه دیدگاه کارشناسانه و نتایج نظرسنجی‌ها از کاهش محبوبیت تیم مستقر در کاخ سفید به ویژه شخص بایدن حکایت می‌کنند اما آنها شانس دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ را بیشتر از طیف جمهوری‌خواه و «دونالد ترامپ» به عنوان نماینده احتمالی این حزب می‌دانند.

هفته‌نامه «نیوز ویک» به تازگی در گزارشی نوشته‌است که بایدن باوجود محبوبیت پایین و نگرانی‌ها در مورد شکست‌های احتمالی میان‌دوره‌ای دموکرات‌ها، در یک مسابقه مجدد احتمالی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، با اندکی اختلاف از ترامپ پیشی خواهد گرفت.

این هفته‌نامه آمریکایی به نتایج یک نظرسنجی با نمونه ۱۳۶۹ نفری  اشاره می‌کند که بر پایه آن، ۴۲ درصد از مشارکت‌کنندگان گفته‌اند در انتخابات ۲۰۲۴ به بایدن رای می‌دهند در حالی که سهم ترامپ ۳۹ درصد بود.


 

https://www.nytimes.com/۲۰۲۲/۰۶/۱۱/us/politics/biden-۲۰۲۴-election-democrats.html

https://www.scfr.ir/en/politics/۱۴۴۴۱۸/challenges-facing-democrats-on-bidens-declining-popularity/

https://www.newsweek.com/joe-biden-holds-۲۰۲۴-edge-over-donald-trump-despite-midterm-woes-poll-۱۷۱۱۶۳۱

https://projects.fivethirtyeight.com/biden-approval-rating/

https://projects.fivethirtyeight.com/polls/approval/kamala-harris/

https://projects.fivethirtyeight.com/polls/generic-ballot/

برچسب‌ها کنگره آمریکا حزب دموکرات آمریکا حزب جمهوری خواه آمریکا دونالد ترامپ جو بایدن پرسش از خبر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کنگره آمریکا حزب دموکرات آمریکا حزب جمهوری خواه آمریکا کنگره آمریکا حزب دموکرات آمریکا حزب جمهوری خواه آمریکا دونالد ترامپ جو بایدن پرسش از خبر انتخابات میان دوره ای کنگره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات میان دوره انتخابات ۲۰۲۴ جمهوری آمریکا محبوبیت بایدن کاهش محبوبیت رئیس جمهوری طیف جمهوری دموکرات ها نظرسنجی ها دلیل اصلی کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۷۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات حامیان فلسطین مقابل محل ضیافت شام بایدن

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به گزارش بخش تصویری خبرگزاری «رویترز» صدها نفر از حامیان فلسطین در برابر محل برگزاری مراسم سالانه ضیافت شام «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، با خبرنگاران تظاهرات برپا کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

حاضران در این تجمع، با سر دادن شعار و در دست داشتن پارچه نوشته اعتراض خود را به حمایت آمریکا از اسرائیل اعلام کردند.

 

جلیقه خبرنگاران شهید در غزه مقابل محل برگزاری ضیافت بایدن با خبرنگاران کاخ سفید
کانال تلگرام شبکه «قدس» با انتشار تصویری نوشت: تظاهرات کنندگان در حمایت از فلسطین جلیقه‌هایی را که روی آنها، نام‌های خبرنگاران شهید در جنگ غزه نوشته شده است، مقابل محل برگزاری ضیافت شام سالانه خبرنگاران کاخ سفید در واشینگتن قرار دادند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

برافراشتن پرچم فلسطین مقابل محل ضیافت خبرنگاران کاخ سفید
کانال تلگرام شبکه خبری «قدس» نوشت: شماری از فعالان، پرچم فلسطین را مقابل محل برگزاری سالانه ضیافت شام جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با خبرنگاران کاخ سفید که حامی رژیم اشغالگرند، آویختند.

 

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • تظاهرات حامیان فلسطین مقابل محل ضیافت شام بایدن
  • حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم