Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@02:25:12 GMT

وزارت میراث فرهنگی فرآیند مرمت را ضابطه‌مند کند

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۳۸۸۳۶

وزارت میراث فرهنگی فرآیند مرمت را ضابطه‌مند کند

مدیرعامل مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران در مورد چگونگی تشخیص اصالت اثر و مرمت آن گفت: وزارت میراث فرهنگی باید فرآیند مرمت را ضابطه‌مند کند. - اخبار اجتماعی -

 به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ فریبرز دولت‌آبادی در یک گفت‌وگوی رادیویی ضمن بیان این مطلب که رسالت اصلی مرمت حفظ و تداوم اصالت یک اثر است، این رشته را به دلیل وجود خصیصه خلق و ابدع یک فناوری دانست و خواستار تعیین شاخص‌های دقیق  توسط وزارت میراث فرهنگی به جهت ایجاد بستر لازم به منظور ضابطه‌مند کردن فرآیند مرمت آثار فرهنگی تاریخی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که مرمت یک فعالیت محترمانه و اصولی است که قدمتی به اندازه تاریخ بشر دارد و قاعدتاً  بنیادی‌ترین هدف آن نیز حفظ اصالت یک اثر است، گفت: بر همین اساس اگر جعلی در جریان مرمت محقق شود یعنی اینکه اساساً وادی مرمت اتفاق نیفتاده است.

مدیرعامل مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران در ادامه داد: در حقیقت باید گفت اگر در هنگام اجرا و انجام مرمت، اصالت اثر مورد مرمت به هر نحوی از انحاء مخدوش شود یعنی اصول اولیه مرمت به هیچ عنوان رعایت نشده است.

مطابق با صحبت‌های این کارشناس حوزه میراث فرهنگی، یک اثر هنری یا فرهنگی به معنای حقیقی کلمه واجد و دربرگیرنده مجموعه‌ای از ارزش‌ها است که در طول تاریخ و در واقع با گذر زمان، بار تاریخی هم به این ارزش‌های درونی در اثر  اضافه می‌شود؛ لذا باید گفت هر باری که یک اثر تاریخی توسط مخاطب و بازدیدکننده دیده می‌شود به نوعی مجدداً خلق می‌شود؛ چراکه هر مخاطب برای آن یک معنای جدید می‌سازد و از آن یک تلقی و برداشت متفاوتی می‌کند.

دولت‌آبادی با تأکید بر این مطلب که مرمت آثار فرهنگی و تاریخی در حقیقت موجب استمرار و تداوم حیات آن‌ها و انتقال پیام به تمامی مخاطبان و بازدیدکنندگان اثر می‌شود، بیان کرد: بر همین اساس باید به این مقوله ارج نهاد و برای آن ارزش و اهمیت ویژه‌ای قائل شد. 

وی معماری موجود در آثار به جای مانده از دوره قاجار در تهران را یکی از نقاط برجسته و به تعبیری  عطف تاریخ معماری معاصر ایران دانست و تصریح کرد: اگرچه معماری قاجار تهران بعضاً به صورت التقاطی بوده و تصویرسازی‌های ناشیانه‌ و حتی در برخی موارد، نادرستی از دوران قبل خود داشته اما حقیقتاً واجد ارزش‌ هنری والایی است که آنگونه که شایسته آن است دیده نشده و به مورد توجه و تحلیل قرار نگرفته است.

مدیرعامل مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران همچنین اظهار کرد: مرمت اگرچه ابعاد و زوایای متعدد و گوناگون تکنیکی و فنی دارد اما در مجموع یک فرآیندی است که داری خصایص و ویژگی‌های خاصی است که از جمله بارزترین آنها باید به پرحوصلگی، زمان‌بر بودن، خلاقیت و داشتن جوهر هنری اشاره کرد.

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی در ادامه مرمت را با توجه به این ویژگی‌های بارزی که مورد اشاره  قرار گرفت، ذاتاً یک نوع خلق و ابداع عنوان کرد و یادآور شد: به همین دلیل می‌توان گفت مرمت یک فناوری محسوب می‌شود.

دولت‌آبادی در پاسخ به این سوال که مردم به عنوان مخاطبان عام چگونه می‌توانند اصالت اثر و مرمت آن را به درستی تشخیص دهند، خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی باید با شاخص‌سازی فرآیند و نحوه مرمت را ضابطه‌مند کند و سپس بر اساس شاخص‌های اعلامی و مقرر شده موضوع را مورد ارزیابی قرار دهد تا از این رهگذر بتوان اگر شخصی ادعای انجام مرمت ساختمانی از دوره قاجار را داشت مورد راستی آزمایی قرار بگیرد و متعاقباً و بعد از تأیید این وزارتخانه بتواند شناسنامه و حکم مرمت رسمی دریافت کند.

بیشترین جعل مرمت مربوط به بناهای ثبت نشده قاجار استاعتباراتی که به نام مرمت هدر می‌روند؛ دیوان خانه وکیل هنوز در لیست انتظار به سر می‌برد2 میلیارد تومان برای بازسازی و مرمت باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند اختصاص یافت

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آثار باستانی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آثار باستانی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی ضابطه مند یک اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۳۸۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری دو حفار غیر مجاز مسلح در گرمدره

 سرهنگ مهدی داور گفت: دو نفر حفار غیر مجاز که در صدد حفاری در محوطه شناسایی شده میراث فرهنگی در گرمدره بودند، توسط مأموران دستگیر شدند.
وی افزود: تمام ادوات حفاری، یک قبضه سلاح گرم به همراه دو عدد خشاب و مقادیر قابل توجهی فشنگ کشف و ضبط شد. 
او با اشاره به اینکه تجهیزات کشف شده و متهمین در اختیار مقام قضایی قرار گرفته اند، اظهار کرد: هموطنان می‌توانند هرگونه تعدی به میراث فرهنگی را به صورت شبانه روزی با شماره تلفن‌های ۰۲۶۳۲۸۲۹۱۱۸ با فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان البرز در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • دستگیری دو حفار غیر مجاز مسلح در گرمدره
  • مصائب یک واردات موسیقایی/ رایزنی با ارشاد اقدام با صمت!
  • اطلس فرهنگی تهران تهیه می‌شود
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها فعال شوند
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند