Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا؛ روز گذشته (یکشنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۱) از قول مشاور رسانه‌ای نمایش شب شک به کارگردانی امیرحسین بریمانی و تهیه کنندگی نوید محمدزاده متنی مبنی‌بر توقف فروش بلیت این اثر نمایشی و جمع‌آوری اقلام تبلیغاتی این اثر نمایشی در تارنمای (وب‌سایت) ارائه دهنده بلیت این اثر از سوی شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پیگیری ایرنا برای چرایی دلایل این امر؛ شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی در پاسخ به ایرنا و در ادامه طی اطلاعیه‌ای که از طرف روابط عمومی این اداره کل منتشر شد دلیل توقف این امر را اینچنین اعلام کرد: به دلیل عدم کسب مجوز تمدید و تبلیغ نمایش، همچنین  پخش بدون مجوز تبلیغات نمایش در بسترهای مختلف فضای مجازی، موجب بسته شدن موقت سایت فروش بلیت نمایش شب شک از طرف اداره کل هنرهای نمایشی و شورای نظارت و ارزشیبابی این اداره کل شده است.

واکنش پردیس تئاتر شهرزاد به دلایل قانونی شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی

به فاصله کوتاهی بعد از انتشار این خبر؛ روابط‌عمومی پردیس تئاتر شهرزاد به‌عنوان میزبان این اثر نمایشی اطلاعیه‌ای را مبنی‌بر دلایل عنوان شده برای توقف فروش بلیت و جمع‌آوری اقلام تبلیغاتی این نمایش که از سوی روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و شورای نظارت و ارزشیابی این اداره در چند بند منتشر کرد که در مهم‌ترین بخش‌های آن اطلاعیه این‌گونه آمده‌است: مجوز تمدید نمایش شب شک با شماره ۱۴۵۲۴۱/ ۱۴۰۱ در دبیرخانه اداره کل هنرهای نمایشی ثبت شده است و به غیر از تایید شورای نظارت در گروه مشترک با سایت تیوال، امکان ندارد فروش نمایشی باز شود.

تاکید اداره کل بر قانون است؛ تمام مولفه‌های قانونی اعلام شده

خبرنگار ایرنا برای پیگیری این مساله جوابیه این تماشاخانه را با مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای نظارت و ارزشیابی این اداره کل در میان گذاشت.

تماشاخانه باید نسخه اصلی مجوز که ممهور به مهر اداره کل است را در اختیار داشته باشد که درمورد این نمایش چنین مساله‌ای و مستند قانونی وجود ندارددر صحبت با این مسئولان هر دو به تغییر قوانین اعلام شده متن آن در تاریخ اول تیرماه ۱۴۰۱ ازسوی اداره کل هنرهای نمایشی منتشرشده بود اشاره کردند.

روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی نیز در گفت‌وگویی که با ایرنا داشت ضمن تأکید بر آن اطلاعیه بر تغییر روند در ثبت آثار نمایشی برای دریافت مجوز اجرا و یا تمدید مجوز اجرا و همچنین نحوه دریافت مجوز ارئه اقلام تبلیغاتی که پیش‌از این از دو طریق خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها ونشریات که برای اطلاع کلیه هنرمندان و همچنین اطلاع‌رسانی به تماشاخانه داران منتشر و ارسال شده بود ارجاع داد.

براساس صحبت‌های روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی با ایرنا بر این مؤلفه‌ها تأکید شد که اگر فرایند صدور پروانه نمایش به صورت کامل تکمیل شده باشد در نهایت مجور به شکل سیستمی برای سالن ارسال خواهد شد. اما اگر این روند به شکل دستی انجام شده باشد؛ تماشاخانه باید نسخه اصلی مجوز که ممهور به مهر اداره کل است را در اختیار داشته باشد که درمورد این نمایش چنین مساله‌ای و مستند قانونی وجود ندارد.

تمدید پروانه نمایش شب شک که روند ارائه آن به شکل دستی صورت گرفته در مرحله بررسی و پیش‌نویس بوده و امضای نهایی نشده است. پس پروانه تمدید نمایش شب شک صادر نشده است

همچنین در این گفت‌وگو تاکید شد که بنا بر اطلاعیه منتشر شده در تاریخ اول تیر ماه؛ اعلام شده بود که از تاریخ چهارم ۴ تیر ماه تنها مجوزهایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که به شکل اتوماسیون به این اداره کل ارسال شده باشد و مجوزهای دستی دیگر مورد پذیرش نخواهند بود. اما با توجه به آنکه فرایند درخواست تمدید اجریا نمایش شب شک پیش از تاریخ ۴ تیر ۱۴۰۱ بوده و به صورت دستی ارجاع شده؛ پس تماشاخانه و گروه باید اصل مجوز ممهور به مهر اداره کل و امضای مدیر کل هنرهای نمایشی در اخیتار داشته باشند که این مهم از سوی تماشاخانه و گروه تا کنون صورت نگرفته است.

روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت‌وگو با ایرنا بر این مهم نیز تاکید و تصریح کرد: تمدید پروانه این نمایش که روند ارائه آن به شکل دستی صورت گرفته در مرحله بررسی و پیش‌نویس بوده و امضای نهایی نشده است. پس بنا به نص صریج قانون (که پیشتر تمامی گروه‌ها در جریان قرار گرفته‌اند) پروانه تمدید نمایش شب شک صادر نشده است.

در ادامه این گفت‌وگو یادآور شده است که همچنین هر نوع تغییر در اقلام تبلیغاتی هم منوط به کسب مجوز مجدد از واحد تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

هیچکس بالاتر از قانون نیست

با نگاهی کوتاه به این مؤلفه‌های عنوان شده مشخص می‌شود که با توجه به ثبت روند دستی برای دریافت مجوز تمدید اجرا از سوی گروه نمایش و تماشاخانه؛ آنها نیازمند دریافت نامه کتبی مهر و امضاشده از سوی این اداره کل و مدیر کل هنرهای نمایشی برای تأیید مجوز تمدید یا ازسرگیری فصل جدیدی از اجراهای این اثر نمایشی هستند.

با توجه به اطلاعات ارائه‌شده می‌توان نتیجه گرفت که نمایش شب شک و تماشاخانه پردیس شهرزاد بدون توجه به مؤلفه‌های قانونی و عدم در دست داشتن نامه مهر و امضاشده که آن‌ها از طریق روند دستی برای تمدید مجوز اجرای این اثر نمایشی و ارائه آثار اقلام تبلیغاتی آن اقدام کرده بودند قبل ‌از رسیدن و دریافت آن نامه کتبی مهر و امضا شده اقدام به فروش بلیت یک شب اجرا و ارائه اقلام تبلیغاتی این اثر نمایشی کرده که بنا به نص صریح قانون -قوانینی که پیش‌از این در این گزارش ذکر شد- جلوگیری از فروش بلیت و ارائه اقلام تبلیغاتی این گروه که به‌عنوان دلایل شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی عنوان شده ‌است امری کاملاً مبتنی بر روند قانونی بوده ‌است.

به گزارش ایرنا؛ نمایش شب از جمله آثار برگزیده بیست‌وسومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران شک پیش از این ۲۶ اجرا در تالار مولوی (۲۳ دی تا ۱۴ بهمن ۱۴۰۰) و ۴۰ اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد (۱۴فروردین تا۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) را پشت سر گذاشته بود.

نیما شکیبایی، محمدحسین خادمی و امیرحسین بریمانی گروه بازیگران نمایش شب شک را تشکیل می‌دهند. شب شک تندیس بازیگر نقش اول و تندیس کارگردانی بیست‌وسومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران را دریافت کرده است.

برچسب‌ها نوید محمدزاده تئاتر شورای نظارت و ارزشیابی هنرهای نمایشی اداره کل هنرهای نمایشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نوید محمدزاده تئاتر شورای نظارت و ارزشیابی هنرهای نمایشی نوید محمدزاده تئاتر شورای نظارت و ارزشیابی هنرهای نمایشی اداره کل هنرهای نمایشی روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره کل هنرهای نمایشی شورای نظارت و ارزشیابی اقلام تبلیغاتی اثر نمایشی اداره کل نمایش شب شک مجوز تمدید فروش بلیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۰۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟

به گزارش خبرآنلاین اینکه چرا خودروسازان دولتی طی چندین ماه اخیر عرضه جدیدی نداشته‌اند، جای تامل دارد.

روزنامه فرهیختگان نوشت:آنطور که معاون وزیر صمت می‌گوید مسئولان سابق وزارت صمت در دو عرضه اواخر اسفند 1401 و اردیبهشت و خرداد 1402 همه تولیدات خودروسازان را پیش‌پیش به فروش رسانده‌اند. این موضوع درحالی مطرح می‌شود که در اواسط دی‌ماه 1402 تصویر طرحی با تصویب و امضای مسئولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان رونمایی شد که براساس آن قرار بود «تا پایان سال 1402 هر خودروساز (ایران‌خودرو و سایپا) 60 هزار دستگاه خودرو (جمعا 120 هزار دستگاه) با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند.»

در همان زمان دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگویی با مدعی شد معاون اول رئیس‌جمهور با این موضوع موافقت کرده اما پس از آن حواشی زیادی ایجاد شد و کار به تکذیبیه‌های متوالی رسید.

ایران‌خودرو اعلام کرد درخواست فروش تعدادی از محصولات خود به قیمت حاشیه بازار را داده اما با آن موافقت نشده است. دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور نیز نقش مخبر را تکذیب کرد و سخنگوی شورای رقابت هرگونه افزایش قیمت را رد کرد.

این اتفاق از یک‌طرف قیمت خودرو را در بازار افزایش داد و از سوی دیگر خودرویی به‌دست مردم نرسید. گفته می‌شود این عرضه 120 هزار دستگاه ظاهرا قرار بوده برای جبران بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان صورت گیرد و خودروسازان نیز درکنار تعهدات دیگر بتوانند این 120 هزار دستگاه را از محل افزایش تولید جبران کنند.

تولید یک میلیون دستگاه در سایپا و ایران‌خودرو

بررسی وضعیت تولید دو خودروساز بزرگ کشور طی سال 1402 نشان می‌دهد مجموع تولید ایران‌خودرو و گروه سایپا طی سال 1402 حدود یک میلیون و 37 هزار دستگاه بوده که رشد نزدیک به 1.5 درصدی نسبت به سال 1401 با یک میلیون و 23 هزار دستگاه داشته است.

طبق این داده‌ها، حجم تولید گروه سایپا نزدیک به 481 هزار دستگاه، با افزایش 7500 دستگاه نسبت به سال 1401 بوده و در گروه ایران‌خودرو نیز حجم تولید 556 هزار و 402 دستگاه بوده که رشد 6400 دستگاهی نسبت به سال 1401 داشته است.

درخصوص فروش نیز، گروه ایرن‌خودرو طی سال 1402 نزدیک به 538 هزار دستگاه فروش داشته که کاهش 69 هزار و 500 دستگاهی نسبت به سال 1401 داشته است. گرچه تعداد فروش گروه سایپا مشخص نیست، اما در شرکت مادر سایپا (شرکت اصلی) تعداد فروش طی سال گذشته حدود 315 هزار دستگاه بوده که کاهش 44 هزار دستگاهی (12 درصدی) نسبت به سال 1401 داشته است.

درمجموع، تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور طی سال 1402 مطابق با اهداف ترسیم شده وزیر سابق صمت که مدام از تولید 1.5 میلیون دستگاهی خودرو در کشور سخن می‌گفت، رخ نداده است و مجموع تولید خودروسازان دولتی و خصوصی کمتر از رقم مذکور بوده و می‌توان گفت آن تحولی که در بازار خودرو از آن نام برده می‌شد، طی سال 1402 رخ نداده است. با این حال، اگر منصفانه قضاوت کنیم با وضعیت زیانی که خودروسازان دولتی دارند، شاید این مقدار تولید نیز نرمال باشد.

تا انتهای 1403 ثبت‌نام نداریم!

آنطور که در آمارها قابل مشاهده است، تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور در سال 1402 و یک ماهه نخست امسال اگر هم به اهداف اولیه که تولید 1.5 میلیون خودرو طی‌ یک‌سال بوده، نرسیده اما در گروه ایران‌خودرو تولیدات گروه طی سال 1402 حدود 556 هزار و 402 دستگاه و در گروه سایپا نیز این تعداد حدود 418 هزار دستگاه بوده است.

براین اساس، در گروه ایران‌خودرو تولید طی سال گذشته 6400 دستگاه و در گروه سایپا نیز تولید 7500 دستگاه افزایش داشته است. در بهار 1403 نیز دو خودروساز بیش از 46 هزار دستگاه تولید داشته‌اند. با همه این اوصاف، طی چند ماه اخیر تنها خبری که درخصوص فروش و عرضه دو خودروساز بوده، عمدتا اخباری از جنس عدم ایفای تعهد خودروسازان و بعضا نارضایتی مشتریان از تحویل به‌موقع خودروها بوده است.

اینکه چرا عرضه خودرو و ثبت‌نام‌ها طی چندین ماه اخیر متوقف شده، چندین فرض برای آن قابل تصور است:

فرض اول اینکه خودروسازان بخشی از تولید را احتکار می‌کنند. این موضوع از آمارهای فروش خودروسازان قابل برداشت نیست و به نظر نمی‌رسد خودروسازان پارکینگ کافی برای احتکار حجم بالایی از خودروها را داشته باشند.

فرض دوم از عدم ثبت‌نام و عرضه خودرو در ماه‌های اخیر، می‌تواند با عرضه خارج از سامانه یکپارچه مرتبط باشد. به عبارتی، خودروسازان بخواهند با فروش خودرو در خارج از این سامانه، خودرو را به قیمت بازار بفروشند و این خودروها در نمایندگی‌ها یا شیوه‌های غیررسمی دیگر عرضه شود. «فرهیختگان» اطلاعات کافی از این اتفاق در دسترس ندارد و نمی‌توان به‌طور قطع در این خصوص سخن گفت.

اما فرض سوم از عدم عرضه و ثبت‌نام خودرو توسط دو خودروساز دولتی طی ماه‌های اخیر می‌تواند ناشی از تعهدات گسترده‌ای باشد که مسئولان سابق وزارت صمت با شگردهای عجیب‌وغریب آن را به مردم تحمیل کرده‌اند. به عبارتی، آنچه در دو مرحله اول و دوم در اسفندماه 1401 و اردیبهشت و خردادماه 1402 با عنوان عرضه گسترده خودرو از سوی مسئولان سابق وزارت صمت اعلام شد، باعث شده خودروسازان برای دو سال، پیش‌پیش محصول فروخته باشند و تعهد آنها همچنان ایفا نشده و خودرویی برای عرضه جدید ندارند.

این فرضیه سوم موضوعی است که ۲۴ آبان ۱۴۰۲ منوچهر منطقی، معاون حمل‌ونقل وزیر صمت از آن رونمایی کرد. گرچه از وضعیت عرضه‌های سال 1401 و 1402 مشخص بود این اتفاق رخ خواهد داد، اما مسئولان وزارت صمت در آن مقطع وعده رشد عجیب‌وغریب تولید را می‌دادند و چیزی از این روزها به مردم نمی‌گفتند. حالا منوچهر منطقی می‌گوید عرضه بعدی ایران‌خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه منوط به کوتاه‌شدن صف نوبت‌دهی تحویل خودرو و تحویل به متقاضیان ثبت‌نام‌کننده است؛ چراکه هر دو خودروساز بزرگ محصولات‌شان را تا پایان ۱۴۰۳ در سامانه یکپارچه برای فروش، نوبت‌دهی کرده‌اند و برای اینکه این نوبت‌دهی را تمدید کنند باید به این نوبت‌ها پاسخ دهند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901202

دیگر خبرها

  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • سالن های نمایشی در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه اجرا نخواهند داشت 
  • سالن‌های نمایشی ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های نمایشی ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت‌ماه اجرا نخواهند داشت
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر