Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@00:40:43 GMT

گیربکس چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۰۹۹۲

گیربکس چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

  گیربکس چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است

امروزه با پیشرفت تکنولوژی  صنعت خودرو سازی نیز عقب نمانده و به سرعت همسو با تکنولوژی پیشرفت کرده

تا جایی که این پیشرفت در طراحی و تولید قطعات خودرو کاملا محسوس میباشد

یکی از قطعاتی که این پیشرفت در آن کاملا محسوس میباشد گیبرکس یا همان جعبه دنده خودرو میباشد زیرا به تعبیری مهم ترین قطعه هر خودرو گیربکس آن میباشد

گیربکس تشکیل شده از مجموعه ای  چرخدنده ها و شفت هاست که کار انتقال نیروی تولید شده توسط موتور خودرو را  به سمت چرخ ها انجام میدهد و در نتیجه باعث حرکت خودرو میشود از این رو میگوییم که مهم ترین قطعه به کار رفته در خودرو گیربکس آن میباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله سعی بر آن داریم تا در حد توان اندکی شما را با انواع گیربکس و قطعات تشکیل دهنده آن و نحوه عملکرد این قطعه آشنا کنیم .

نحوه کارکرد گیربکس

پ

برای حرکت خودرو لازم است تا انتقال قدرت از موتور به گیربکس صورت بگیرد تا گیربکس این قدرت رو به چرخ ها منتقل کند و این انتقال قدرت توسط سیستم کلاچ که بین موتور و گیربکس قرار دارد ، قطع و وصل و کنترل میشود . حال میخواهیم با وظایف و نحوه عملکرد گیربکس آشنا شویم .

به طور کلی گیربکس به عنوان یه ماشین مستقل ، توان مکانیکی را از یک منبع تولید توان دریافت کرده و آن را با سرعت ها و گشتاور های مختلف که مورد نیاز سیستم است به یک قسمت مصرف کننده انتقال دهد یا میتوان گفت که وجود سیستم واسطه ای بین منبع تولید توان و مصرف کننده توان ، واجب است ، چراکه نیاز است یک هماهنگی بین گشتاور و سرعت این دو قسمت ایجاد شود .

در مورد وظایف و نحوه عملکرد گیربکس خودرو میتوان گفت که وظیفه جعبه دنده انتقال دور موتور با نسبتهای گوناگون و رساندن آن به خطوط انتقال و میل گاردان در خودروهای دیفرانسیل عقب یا مستقیماً به دیفرانسیل در خودروهای دیفرانسیل جلو است .

اجزای تشکیل دهنده گیربکس

شفت ورودی ( خروجی از کلاچ )

شفت خروجی ( تمام دنده ها به طور هرز روی آن قرار دارند )

برنجی ( هم دور کننده دور دو چرخ دنده برای تعویض دنده )

توپی ( کشویی روی آن حرکت رفت و بگشتی میکند )

کشویی ( به دنده ها قفل می شود و موجب تعویض دنده می شود )

ماهک ( حرکت دسته دنده را به کشویی می دهد )

محور زیر ( محوری است که دنده ها روی آن پرس شده اند )

چرخ دنده های ۱ و ۲ و ۳ ( دنده ۴ چرخ دنده ندارد )

برنجی ( هم دور کننده دور دو چرخ دنده برای تعویض دنده )

قدرت پس از ورود به گیربکس توسط شفت زیر به محور اصلی انتقال میابد در این موقع هر دنده ای که با کشویی مربوطه خود قفل باشد قدرت خود را از جعبه دنده خارج می کند . روغن مورد استفاده جعبه دنده های معمولی واسکازین نام دارد و غلظتی به مراتب بالاتر از سایر روغن های اتومبیل دارد.

جهت خرید گیربکس کامل پراید کلیک کنید

جهت خرید گیربکس پژو 405 XU7 کلیک کنید

جهت خرید گیربکس سمند XU7 کلیک کنید

جهت خرید گیربکس پژو پارس XU7 کلیک کنید

وظایف گیربکس خودرو

امکان حرکت معکوس برای خودرو

تبدیل گشتاور برای حالت های مختلف

امکان درجا کار کردن موتور

گیربکس دور خروجی کلاچ را گرفته و آن را تغییر میدهد

انواع گیربکس

امروزه گیربکس ها به دو دسته ی اتوماتیک و دستی تقسیم میشوند . در نوع دستی ، تعویض دنده ها توسط راننده انجام میشود و در نوع اتوماتیک این تعویض دنده ها توسط یک پردازنده الکترونیکی صورت میگیرد . 

مشکلات گیربکس

گرم شدن بیش از حد

گرمای بیش از حد یکی از نشانه‌های رایج مشکلات گیربکس است که معمولاً ناشی از داشتن مقادیر بسیار کمی مایع یا مایع گیربکس است که برای آن وسیله نقلیه در نظر گرفته نشده است.

تجمع بیش از حد گرما اغلب آشکار است زیرا نشانگرهای روی داشبورد به شما اطلاع می دهند که دما شروع به افزایش می کند و حتی ممکن است متوجه بخار شدن از کاپوت ماشین شوید.

مشکل در تعویض دنده

اگر در تعویض دنده ها مشکل دارید، گیربکس   شما به احتمال زیاد نیاز به تعمیر دارد.

مشکل در تعویض دنده ها یا به دلیل فرسوده شدن دنده هایی است که باید تعویض شوند یا سطح پایین مایع گیربکس.

صداهای عجیب و ناراحت کننده

اگر شروع به شنیدن صدای کلیک یا صدای ناله بلند از وسیله نقلیه خود کردید، ممکن است مایع گیربکس شما کم باشد یا نیاز به تعویض داشته باشد.

اگر این صداهای عجیب و غریب موتور را تجربه می کنید و مایعات گیربکس شما عادی هستند، ممکن است صداها ناشی از معیوب مبدل گشتاور باشد.

بوهای سوزان

اگر وسیله نقلیه شما بوی مواد سوخته را منتشر می کند، احتمالاً با گرم شدن بیش از حد گیربکس مواجه شده اید. این معمولاً ناشی از بد بودن مایع گیربکس است و نیاز به تعویض دارد.

اگر متوجه شدید که گیربکس با مشکل مواجه شده است، چه کاری باید انجام دهید

از آنجایی که گیربکس برای عمر وسیله نقلیه شما بسیار حیاتی است، مهم است که بدانید در صورت بروز عوارض چه باید بکنید تا بتوانید تعمیرات مناسب  را انجام دهید. برای اینکه کارها به خوبی پیش برود، باید:

منبع مشکل را شناسایی کنید :

نشت، صداهای غیرمعمول و بوهای ناآشنا را بررسی کنید. اگر متوجه مشکلی در تعویض دنده شدید یا صدای جیغ یا ناله شنیدید، این می تواند نشان دهنده این باشد که گیربکس   شما نیاز به تعمیر دارد.

روغن گیربکس را بررسی کنید:

اگر مایع گیربکس شما کم یا کثیف است، ممکن است با سیستم انتقال قدرت دچار مشکل شوید.

مایعات گیربکس را در سطوح کافی نگه دارید و مطمئن شوید که مایع توسط کثیفی یا گریس آلوده نشده باشد.

حال شرکت آکام پارت پیشرو با بوجود آوردن یک سیستم یکپارچه این امکان را برای مشتریان عزیز فراهم کرده تا در سریع ترین زمان ممکن و با بصرف ترین قیمت بتوانند با کیفیت ترین قطعات خودرو از جمله مهم ترین قطعه خودرو را که گیربکس میباشد  تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهند.

فقط کافی است به فروشگاه آکام پارت سری بزنید تا مشتری دائم شوید.

در فروشگاه آکام پارت محصولات متنوع و مقرون به صرفه‌ای تعبیه شده که در کنار رفع نیاز خود می‌توانید خریدی ایمن و راحت را تجربه کنید.

تلفن تماس:

۰۹۱۲۲۰۳۷۷۱۳

۰۹۱۲۹۴۰۰۱۰۸

۰۲۱-۴۰۳۳۸۲۳۱

منبع: فردا

کلیدواژه: گیربکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۰۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش سنگنین قیمت سواری اتوماتیک ایران خودرو

قیمت تارا اتوماتیک جدید در بازار امروز ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، قیمت تارا اتوماتیک V ۴ LX مدل ۱۴۰۳ در بازار با کاهش ۳۰ میلیونی ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان شد.

تارا اتوماتیک ارتقا یافته ایران خودرو ۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان شد که افت ۲۰ میلیونی داشته است.

تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو ۹۹۰ میلیون تومان شد که این مدل نیز افت ۱۰ میلیونی داشته است. تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ بدون تغییر ۹۶۰ میلیون تومان است.

قمیت تارا دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو ۸۲۵ میلیون تومان قیمت خورد. تارا دنده‌ای V ۱ پلاس ۶ سرعته نیز با کاهش ۵ میلیونی ۸۷۵ میلیون تومان شد.

قیمت تارا اتوماتیک صفر در کارخانه ۴۹۰ میلیون تومان است. قیمت کارخانه تارا دنده‌ای نیز ۳۹۴ میلیون تومان بوده است. ایران خودرو دو مدل تارای جدید هم معرفی کرده است که بر این اساس تارا اتوماتیک V ۴ LX سدان جدید ایران خودرو در نمایندگی ۶۸۵ میلیون تومان قیمت دارد تارا دنده‌ای v ۱پلاس نیز ۵۸۰ میلیون تومان است که گران‌ترین خودروی دنده‌ای ساخت داخل بازار به شما می‌رود!

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت انواع تارا در بازار آزاد تهران را مشاهده کنید: 

دیگر خبرها

  • متقاضیان خودرو دست نگه دارند
  • قیمت خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه
  • ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو
  • اخبار بازار خودرو / ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار
  • ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو
  • تعمیرگاه گیربکس cvt اتوماتیک تخصصی همراه تعمیر فولی و تسمه و فیلتر گیربکس
  • قیمت جدید ۲۲ محصول ایران خودرو و سایپا در بازار + جدول
  • بادامکی: تعویضی‌های پرسپولیس باید عملکرد بهتری داشته باشند
  • ریزش سنگنین قیمت سواری اتوماتیک ایران خودرو
  • قیمت خودرو امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳