Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:38:44 GMT

گلمندره؛ سدی برابر آسیب سیل به جنگل گلستان

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۱۷۳۹

گلمندره؛ سدی برابر آسیب سیل به جنگل گلستان

به گزارش ایرنا، عزم دولت برای تکمیل طرح های ناتمام که با ترزیق اعتبار به سد گلمندره در اسفند ماه سال گذشته همراه شد، نویدی برای کشاورزان خطه خراسان شمالی است تا امسال از مزایای این طرح بهره مند شوند، این سد تاثیر شایان در تحول و توسعه کشاورزی جنوب غرب استان خراسان شمالی خواهد شد. 

سد گلمندره در ۱۳۵ کیلومتری غرب شهر بجنورد در منطقه دشت شهرستان گرمه خراسان شمالی واقع شده است که یکی دیگر از اهداف مهم ساخت این سد، کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سد به منظور جلوگیری از تخریب های ناشی از سیل به منطقه جنگل گلستان تعریف و اجرایی شده است. وقوع سیل و تخریب های ناشی از آن یکی از تهدیدها برای جنگل گلستان است که سبب هدررفت سرمایه گذاری های اقتصادی و انسانی است. 

جاری شدن سیل دهه ۸۰ در منطقه دشت و کشته شدن شمار زیادی از مردم در آن سانحه هنوز هم سبب دلهره در مردم این منطقه است. آمار دقیقی از کشته شدگان سیل های دهه ۸۰  اعلام نشد اما در سیل سال ۸۱ روستای دشت شهرستان گرمه در مجاورت جنگل گلستان، ۵۲ نفر کشته شدند. سه سال بعد در سیل مرداد ۸۴ همین منطقه یک نفر کشته و بیش از ۱۱۵ میلیارد ریال خسارت در عرصه های مختلف وارد شد.

اما اکنون سد گلمندره در ۱۳۵ کیلومتری غرب شهر بجنورد در منتهی الیه غربی استان و در مجاورت استان های گلستان و سمنان واقع است می تواند سازه ای محکم برای جلوگیری از تکرار این حادثه ها باشد. 

با بهره برداری از آن سیلاب ورودی به جنگل گلستان کنترل و از میزان خسارت های محور بجنورد - جنگل گلستان کاسته می شود. 

علاوه بر آن با بهره برداری از سد گلمندره، وضعیت و شرایط کشت و کار در حدود یکهزار هکتار اراضی کشاورزی پایاب سد بهبود می یابد همچنین آب مورد نیاز صنایع منطقه هم از این دریاچه تامین می شود.

سد گلمندره یکی از پروژه های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به استان است و با پیمانکاری شرکت راهسازی و عمران ایران وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال اجرا است. 

پیش بینی می شد این سد در سال ۹۹ برای آبگیری آماده شود اما به علت کمبود اعتبارات این امر محقق نشد، اما اکنون در دولت سیزدهم معطلی ها برای بهره برداری از این طرح پایان می یابد. 

سد گلمندره از نوع خاکی سنگریزه ای با هسته رسی است و حجم مخزن آن ۲۷.۸ میلیون مترمکعب است.  

پشرفت ۷۶ درصدی سد گلمندره 

سد گلمندره از نوع خاکی سنگریزه ای با هسته رسی است که طول تاج آن ۶۷۰ متر، ارتفاع تاج سد ۶۱ متر، عرض تاج ۱۰ متر است و اراضی تحت پوشش شبکه آن پس از بهره برداری یکهزار هکتار خواهد بود. 

فرماندار گرمه به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای سد گلمندره در این شهرستان اکنون ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل این پروژه ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

عبدالحسین قاضوی اظهار داشت: سد گلمندره در این شهرستان پروژه ملی است که تاکنون ۳۰۴ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است. 

قاضوی افزود: ظرفیت این سد ۲۷.۸ میلیون متر مکعب و توان تنظیم آن ۱۲.۸ میلیون متر مکعب در سال است. 

فرماندار گرمه وی افزود: کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی اراضی پایاب سد، تامین آب برای صنایع پایین دست و رونق اقتصادی منطقه از مهمترین اهداف ساخت این سد است.

سد گلمندره امسال آبگیری می‌شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم در این باره اعلام کرد: آبگیری سد گلمندره در شهرستان گرمه در سال جاری آغاز می شود که نقش اساسی در توسعه کشاورزی این خطه خواهد داشت.

سید عقیل مرتضوی گفت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و جزو مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان است، عملیات اجرایی بدنه سد در سال ۹۵ آغاز شد که به علت تامین نشدن تمامی اعتبارات مورد نیاز در سال های قبل، اکنون تنها ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: پس از پیگیری متعدد و تزریق اعتبارات در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ از ۲ محل اعتبارات دفتر رهبر معظم انقلاب و اعتبارات فصل آب وزارت نیرو، مقرر است در سال جاری آبگیری سد آغاز شود.

مرتضوی افزود: هدف از ساخت این سد، کنترل و مهار سیلاب های منطقه، بهبود وضعیت حدود یکهزار هکتار اراضی کشاورزی پایاب سد و تامین آب مورد نیاز صنایع منطقه است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: مخزن این سد گنجایش ذخیره سازی ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب را دارد و برای ساخت این سد تاکنون ۳۰۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

براساس این گزارش با بهره برداری از سد گلمندره سالانه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب تنظیم آب برای مصارف پایین دست انجام خواهد شد.  

برچسب‌ها بجنورد شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گرمه خراسان شمالی شرکت آب منطقه ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گرمه بجنورد شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گرمه خراسان شمالی شرکت آب منطقه ای شرکت آب منطقه ای جنگل گلستان بهره برداری سد گلمندره خراسان شمالی ساخت این سد متر مکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۱۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تامین برق روستای سیل زده«تختان» دهلران حل شد

ولی الله ناصری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: روز گذشته در اثر بارش باران و به تبع آن طغیانی شدن رودخانه فصلی روستای تختان شهرستان دهلران و آبگرفتگی روستا تعدادی از پایه‌های شبکه برق تخریب و باعث محدودیت در تامین برق برای اهالی آن منطقه شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام در این خصوص، گفت: با توجه به صدور اعلامیه سازمان هواشناسی مبنی بر امکان وقوع سیل در استان به ویژه حوزه جنوب و برنامه ریزی و آمادگی لازم برای مقابله با این پدیده در صنعت برق، در کمتر از چند ساعت شبکه و ترانسفورماتورهای آسیب دیده روستای تختان اصلاح و مردم آن منطقه از این نعمت بهره مند شدند.

ناصری ادامه داد: پس از اعلام دیسپاچینگ برق مبنی بر آسیب به شبکه روستای تختان اکیپ‌های عملیاتی و اجرایی به محل اعزام شدند و به دلیل گسترش سیلاب در بستر و حریم مسیل در یک ماراتن چند ساعته حدود یک هزار متر شبکه جایگزین از مسیر جدید احداث و یک دستگاه ترانسفورماتور برای تامین برق این روستا نصب شد.

کد خبر 6096764

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • بازدید معاونان بنیاد مسکن از منطقه آسیب دیده امامزاده ابراهیم(ع)
  • هیچگونه قطع درختان جنگلی در فندقلو اتفاق نیفتاده است
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان گیلاس در جنگل فندقلو اهر + فیلم
  • جدیدترین عکس یسنا کوچولو بعد پیدا شدن!
  • (عکس) جدیدترین عکس یسنا کوچولو بعد پیدا شدن
  • شنبه‌های بدون دست‌فروش در محدوده مرکزی تبریز
  • توضیحات جدید پلیس از ربودن یسنا + جزئیات
  • مشکل تامین برق روستای سیل زده«تختان» دهلران حل شد
  • دست نکونام در خط حمله بازتر شد