Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-30@19:56:57 GMT

پیام پرتاپ ماهواره بر «ذوالجناح»

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۱۷۷۹

پیام پرتاپ ماهواره بر «ذوالجناح»

حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب:

در میانه سفر «جوزف بورل» به تهران و چند روز پس از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس انرژی اتمی، موشک ماهواره بر ۳ مرحله ای ذوالجناح شلیک شد.
 
️نکته جالب این بود که این ماهواره بر محموله ای نداشت و آزمایشی بود.
 
در این خصوص چند نکته باید ذکر شود.
 
1) موشک ماهواره بر ۳ مرحله ای می تواند کاربری دیگری نیز داشته باشد و در نقش یک موشک قاره پیما ظاهر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
تکنولوژی موشک های ماهواره بر و قاره پیما تقریبا مشابه بوده و به همین دلیل غربی ها معتقدند ایران تحت عنوان برنامه فضایی ، موشک های قاره پیمای خود را آزمایش می کند.
 
2) این آزمایش پس از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی و در هنگامه سفر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام گرفت.
 
پیغام تهران واضح است؛ هر اقدام خصمانه با واکنشی فوری و متقابل روبرو خواهد شد.
 
3) جمهوری اسلامی اگر چه برد اعلامی موشک هایش را ۲۰۰۰ کیلومتر تعیین کرده لکن قابلیت ساخت و شلیک موشک های قاره پیما را دارد.
 
4) برخی تحلیلگران می گویند موشک ماهواره بر ذوالجناح می تواند در شرایط لزوم، به عنوان یک موشک قاره پیمای ۶۰۰۰ کیلومتری عمل کند.
 
5)تلفیق برنامه اتمی کنونی جمهوری اسلامی با پرتاب موشک ۳ مرحله ای ذوالجناح، پیامی آشکار به کشورهای متخاصم نسبت به ایران است و آن اینکه تهران به دشمنانش این نکته را القا کرد که هم قابلیت ساخت سلاح اتمی را در اختیار دارد و هم سلاح پرتاب کننده آن را که بتواند نقاط دوردست را هدف گیرد.
 
اگر ساخت بالفعل بمب اتمی در دکترین نظامی ایران نیست اما داشتن توانایی بالقوه ساخت آن و سلاح مناسب برای پرتابش، خود برای جمهوری اسلامی تولید بازدارندگی استراتژیک خواهد کرد.
 
به قلم: علیرضا تقوی نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا


انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: ماهواره بر ذوالجناح شورای حکام آژانس اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۱۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل

سفیر ایران از آزادی پنج صیاد ایرانی بازداشت شده در کشور «سیشل» و بازگشت آنها به کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، بنا بر اعلام حسن علی بخشی سفیر اکردیته جمهوری اسلامی ایران در سیشل، پنج صیاد بلوچ بازداشتی در این کشور آفریقایی آزاد شدند.

سفیر ایران افزود: با پیگیری همه جانبه سفارت، این پنج نفر که سرنشین یک لنچ ماهیگیری بوده‌اند و در دی‌ماه سال گذشته به جرم ورود غیرقانونی به آبهای سیشل دستگیر شدند، آزاد شده و فردا از طریق خطوط شرکت هواپیمایی قطر به میهن اسلامی باز می‌گردند.

سیشل با نام رسمی جمهوری سیشل، کشور جزیره‌ای در خاور قارهٔ آفریقاست که در درون آب‌های اقیانوس هند جای گرفته‌است. سیشل، کوچک‌ترین کشور قاره آفریقا است که پایتخت آن ویکتوریا است.

این کشور، تنها کشور آفریقایی دارای شاخص توسعه انسانی با درجهٔ بسیار بالا می‌باشد. سیشل از مجمع‌الجزایری شامل ۱۱۵ جزیره تشکیل شده‌است که در حدود ۱۵۰۰ کیلومتری قاره آفریقا واقع شده‌اند.

این جزایر در شمال ماداگاسکار قرار گرفته‌اند. سیشل با ۱۰۰٬۰۹۲ نفر جمعیت، یکی از کمترین جمعیت‌ها را در میان کشورهای آفریقا دارد./ ویکیپدیا

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • روسیه ۶ موشک «اتکمز» ساخت آمریکا را سرنگون کرد
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • کمالوندی: گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • روایت رییس پژوهشگاه رویان از پیام رهبری در خصوص ساخت انسان کامل
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد