Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@15:22:47 GMT

هویت و تاریخ حوزه علمیه قزوین بی بدیل است

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۲۰۵۰

هویت و تاریخ حوزه علمیه قزوین بی بدیل است

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی نیا روز دوشنبه در نشست خبری افزود: حوزه علمیه قزوین در گذشته به لحاظ قدمت و جایگاه، پل ارتباطی ایران با نجف اشرف بوده و به همین دلیل بازگرداندن این جایگاه یکی از چشم اندازهای ما در مدیریت این مرکز است.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه قزوین می تواند جزو پنج حوزه علمیه فاخر کشور قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ظرفیت های موجود این مرکز، ما به دنبال بازگرداندن شکوه و تاریخ گذشته آن بوده و برای انجام این مساله نیازمند همفکری و هم افزایی مدیران و مسوولان استانی آن نیز هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول فرهنگی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: مقام معظم رهبری هفت توصیه در این بیانیه داشتند که چهار مورد آن به حوزه های علمیه بازمی گردد که این موارد شامل توصیه به تولید علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، سبک زندگی اسلامی و ایرانی و عدالت خواهی و مبارزه با فساد بوده است.

حجت الاسلام سبحانی نیا ادامه داد: حوزه عملیه در بخش فعالیت خود دارای معاونت های تهذیب، آموزش، پژوهش، تبلیغ و منابع انسانی و همچنین دارای مدیریت های امور بین الملل و ارتباطات، امور طلاب و رفاهی و مدیریت در بخش صیانت حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: استان قزوین دارای هفت حوزه عملیه در قزوین، تاکستان و آوج است و همچنین یک مرکز تخصصی علامه رفیعی واقع در شهر قزوین می باشد و در حال حاضر نیز ۸۰۰ طلبه علوم دینی درآنها مشغول به تحصیل بوده و حدود یک هزار و ۵۰۰ طلبه مرد نیز در سطح استان وجود دارد.

وی با اشاره به همکاری تنگاتنگ حوزه های علمیه قزوین با اداره کل آموزش و پرورش استان، تاکید کرد: این همکاری ها باعث شده تا با برنامه ریزی های صورت گرفته برخی از طرح ها را به صورت مشترک با این اداره کل به انجام برسانیم که نمونه آن طرح طلاب امین است که با حضور ۲۸۰ روحانی در مدارس استان اجرایی شده و طرح هجرت که با اقامت دایم طلاب در روستاها به مورد اجرا گذاشته شده است.

به گفته وی، با دریافت مجوز دبیرستان متوسطه دوم معارف اسلامی، مهرماه سال جاری شاهد راه اندازی این مرکز در قزوین خواهیم بود.

مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه قزوین قدیمی بودن ساختمان های مدارس علمیه قزوین را یکی از چالش های موجود دانست و اظهار داشت: متاسفانه علی رغم سابقه درخشان حوزه علمیه قزوین، بناهای موجود این مرکز بسیار قدیمی است و جذابیتی را برای جوانان امروزی ندارد و این در حالی است که واقع شدن آنها در مناطق قدیمی شهر که ترددها را نیز بسیار مشکل می کند و همچنین برخوردار نبودن آنها به لحاظ جایگاه اجتماعی، می طلبد که در مناطق جدید شهری اقداماتی در خصوص تاسیس این گونه مراکز صورت بپذیرد.

وی، راه اندازی پژوهش سرای حوزه علمیه قزوین، انتشار کتاب نفیس خصال شیخ صدوق، تربیت پژوهشگر، سیر مطالعاتی برای اساتید حوزه، انتشار نخستین مجله تخصصی صراط حمید ویژه حوزه علمیه، پایه گذاری مجلات علمی، فرهنگی و خبری مدارس، برگزاری سالانه جشنواره علامه حلی و بازگرداندن مدیریت کتابخانه تخصصی امام صادق (ع) قزوین به حوزه علمیه قزوین با بیش از ۸۰ هزار جلد عنوان کتاب از جمله فعالیت های معاونت پژوهشی این مرکز طی سه سال گذشته بوده است.

برچسب‌ها عدالت اجتماعی حوزه علميه احراز هویت آوج استان قزوین تاریخ گام دوم انقلاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عدالت اجتماعی حوزه علميه احراز هویت عدالت اجتماعی حوزه علميه احراز هویت آوج استان قزوین تاریخ گام دوم انقلاب حوزه علمیه قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۲۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیرحوزه علمیه اصفهان در نشست مدیران مدرسه علمیه حوزه علمیه اصفهان، یکی از چالش‌های پیش روی حوزه‌های علمیه و دیگر مراکز علمی- آموزشی حتی دانشگاه‌ها را جذب جوانان دانست و گفت: بدانید برای خدا می‌خواهید حوزه را اداره کنید و وابسته به جایی نیستید و درصورتیکه تلاش کنید افرادی را جذب دین کنید، با احساس مسئولیت بهتری کار می‌کنید.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژادخطاب به مدیران مدارس علمیه افزود: مدرسه علمیه‌ای در اختیار ما قرار گرفته است و همه می‌خواهیم یک کار را انجام دهیم و آن ترویج دین است، همچنین باید مدنظر داشت این که کشور به روحانیون عالم و باسواد نیاز دارد و ما نیز در گوشه‌ای می‌خواهیم به وظیفه خود عمل کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه اصفهان گفت: یکی از موانع رونق جذب افراد به حوزه‌های علمیه، تسهیل شدن مسیر ورود به دانشگاه‌ها و دریافت مدارک متعدد دانشگاهی با گذشت چهار سال و یا کمتر است که این افزایش ورود به دانشگاه‌های مختلف کشور بدون برنامه بلند مدت و نیازسنجی، برای آینده کشور، احساس نگرانی و خطر فراهم می‌کند.
آیت الله طباطبایی نژاد افزود: مسئله دیگری که بر آن تاکید داریم این است که در سال اول دوره طلبگی بیشتر به مسئله اعتقادی طلاب و آشنایی با قرآن کریم پرداخته شود، به دلیل این که اگر طلبه در طول مسیر از طلبگی انصراف داد علمی آموخته باشد.
عضو خبرگان رهبری، مغتنم شمردن فرصت انسان سازی را در حوزه علمیه امری ضروری بیان کرد و گفت: خداوند توفیق داده که می‌توانید انسان بسازید و این بسیار مهم است، البته سختی نیز دارد و اساتید ملزم هستند درحین تدریس، مسائل اخلاقی را نیز بیان کنند و علاوه بر آن بهتر است از همان سال اول به طلبه گفته شود هفته‌ای یک روایت حفظ کند.

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در تولید بی‌بدیل است
  • فتح خلیج فارس در قرن ۱۶ میلادی مانند فتح خرمشهر دارای اهمیت است
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست
  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)