Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@09:05:22 GMT

تولید سیستم پایش شعله به کمک نیروگاه ها آمد

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۲۳۶۴

تولید سیستم پایش شعله به کمک نیروگاه ها آمد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی آریان فرد عضو هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان از اهمیت سامانه‌های پایش شعله در نیروگاه‌ها گفت و ادامه داد: به طور معمول سیستم پایش شعله شامل یک یا چند حسگر تشخیص شعله و یک دستگاه راه انداز است. وظیفه‌ دستگاه راه انداز یا آمپلی فایر دریافت سیگنال از حسگرهای شعله یاب و اعلان وضعیت به خروجی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: توربین‌های گازی، یکی از بخش‌های مهم در صنایع نفت و گاز به شمار می‌روند و از اهمیتی حیاتی برخوردارند. عملکرد صحیح و کارآمدی مناسب این تجهیزات به ابزاری نیازمند است که این عملکرد درست را نظارت و ارزیابی کند. تجهیزات آشکارساز شعله یا سامانه پایش شعله شناخته می‌شوند.

به دلیل این که رنگ شعله‌ حاصل از سوخت‌های مختلف بسته به نوع سوخت مصرفی از گستره‌ فروسرخ تا فرابنفش متغیر است و از آن جایی که سوخت مصرفی توربین‌ ها گاز طبیعی بوده و گستره‌ نوری شعله‌ حاصل از این نوع سوخت بیشتر دارای مولفه ‌های فرا بنفش است از حسگرهای آشکارساز درگستره‌ فرابنفش جهت پایش شعله استفاده می شود.

آریان فرد خاطر نشان کرد: سامانه پایش شعله ابزاری راهبردی و کاربردی است که اکنون دانش طراحی و ساخت آن در کشور وجود دارد و مجتمع پارس جنوبی این محصول را برای پایش توربین‌ های گازی جایگزین نمونه خارجی کرد.

به گفته عضو هیئت مدیره شرکت دانش بنیان، سیستم پایش شعله برای تشخیص و اعلام شعله در تجهیزاتی مانند توربین ‌ها و بویلرها حیاتی است. به طور معمول این سیستم ‌ها شامل یک یا چند حسگر تشخیص شعله و یک دستگاه راه انداز هستند. سیستم پایش علاوه بر توربین ‌ها در مکان‌ هایی مانند کوره ‌ها که شعله وجود دارد، کاربرد دارد. با این اقدام کشور از واردات این محصول بی نیاز شد.

این مدیر حوزه دانش بنیان توضیح داد: تمام توربین‌ های گازی مربوط به انتقال نفت با این سامانه پایش می‌شوند و امروز در تولید و ساخت سنسورهای پایش شعله و دما به نقطه ‌ای رسیدیم که بدون نیاز به محصولات خارجی می ‌توانیم نیاز کشور را رفع کنیم و علاوه بر این ده ها فرصت شغلی نیز ایجاد شده و مانع خروج حجم زیادی ارز از کشور شده ایم.

وی با بیان اینکه علاوه بر بومی سازی آن هم مشابه کیفیت نمونه خارجی، ۶۰ درصد محصول با قیمتی پایین‌تر عرضه می‌شود، گفت: سالیانه بیش از ۲ میلیون دلار برای واردات این محصول هزینه می‌ شد، اما با این اقدام از خروج این مبلغ نیز جلوگیری شد.

کد خبر 5524904 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: گاز شرکت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان حاکمیت سایبری حکمرانی فضای مجازی فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو نوآوری امنیت اطلاعات صندوق نوآوری و شکوفایی اینترنت فضای مجازی زیست فناوری باتری لیتیومی سیستم پایش پایش شعله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۲۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا

فرهاد فتوره چی مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عمده فعالیت این شرکت دانش بنیان در دو زمینه انجام می شود یکی محصولات دانش بنیان و دیگری ارائه راه حل های تکنولوژیک و دانش بنیان برای حل مسائل صنایع بالاخص صنعت دریایی.

این فعال فناور ادامه داد: این شرکت در زمینه الکترونیک دریایی، تولید کننده انواع مانیتور دید در روز ، دوربین ضدانفجار، موتور ژنراتور، سیمیلاتور، پایه های شبیه سازامواج دریا، کامپیوتر استاندارد دریایی، آنتن بیسیم، پردازش تصویر و اتوپایلوت است.

وی با اشاره به ساخت نرم افزار شبیه ساز هدایت نرم افزاری شناور توسط فناوران این شرکت در این باره توضیح داد و افزود: این سیستم به منظور آموزش و تمرین در هدایت شناورها (ویژه سنتورهای کنترل از راه دور)طراحی و ساخته شده است. از آنجا که آموزش هدایت این شناورها در محیط واقعی بسیار پرهزینه است این سیستم به کاربران کمک می‌کند تا در محیط شبیه سازی شده بسیار واقعی شناور را هدایت کند.

فتوره چی با بیان اینکه از آنجا که در این نرم‌افزار پارامترهای فیزیکی موثر تا حد بالایی مد نظر بوده است، کاربران به حس درستی از آنچه در عمل با آن مواجه اند، دست می یابند، گفت: این موضوع توسط چندین قایقران حرفه ای تایید شده است. این سیستم طراحی همچنین دارای سه مود دید از ساحل، دید از روی شناور و دید از بالاست که هر سه همزمان قابل نمایش است. تدوین نرم افزار این سیستم از روی معادلات حرکت شناور که قبلاً در این شرکت طی سال ها مطالعه و آزمون به دست آمده، انجام شده است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان فهم الکترونیک از دوربین ضدانفجار به عنوان یکی دیگر از محصولات شرکت نام برد و گفت: این شرکت دوربین های ضدانفجاری متنوعی برای موارد صنعتی ودفاعی ساخته است که مشخصات فنی محصولات مطابق با نیاز مشتری طراحی و یا تغییر پیدا کرده است.

وی درباره مشخصات این محصول توضیح داد و گفت : بدنه این محصول از جنس استیل و آلومینیوم دریایی و کاملا ضدآب است به طوری که باعث شده است که مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و شکستگی داشته و قابل نصب بر روی ادوات دفاعی نیز است. رنج دمایی این محصول از صفر تا ۶٠ درجه سانتی گراد است.

این مدیر دانش بنیان با اشاره به ساخت پایه های پایدار و شبیه ساز نوسانات دریایی در این شرکت گفت: شبیه سازی نوسانات حرکتی مانند خودرو و شناور و هواپیما با تاکید بر نوسانات دریا از اهداف ساخت این محصول است. راستی آزمایی سنسورهای دینامیکی و استاتیکی و ادوات بازی های رایانه ای و تجهیزات بازی های مکانیکی از دیگر موارد استفاده این شبیه ساز به شمار می رود.

کد خبر 6089403 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا