Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@20:03:29 GMT

ابتلای قطعی ۲ بیمار به تب کریمه‌کنگو در سیرجان

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۳۳۲۳

ابتلای قطعی ۲ بیمار به تب کریمه‌کنگو در سیرجان

 محمد موقری‌پور معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: طی دو روز گذشته یک مورد بیمار تب کریمه‌کنگو در شهرستان شناسایی و امروز هم مورد دوم ابتلای قطعی به تب کریمه‌کنگو شناسایی و در بیمارستان بستری شدند.

وی افزود: این بیماری مشترک بین دام و انسان یک بیماری ویروسی است که در فصول گرم بهار و تابستان به دلیل ازدیاد جمعیت کنه‌ها شیوع پیدا می‌کند و نشخوارکنندگان اهلی با توجه به ارتباطات با جامعه روستایی و عشایر مهمترین انتقال دهنده این بیماری به افراد در معرض ابتلا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

موقری عنوان کرد: دامداران، چوبداران، قصابان و سلاخان و کارکنان دامپزشکی و کادر درمان در ارتباط با بیماران تب کریمه‌کنگو در معرض ابتلا به این بیماری هستند که علایم آن تب، درد مفاصل، خونریزی زیرپوستی و خونریزی عمومی است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان با تاکید بر لزوم ذبح دام فقط در کشتارگاه‌ها گفت: خرید دام نیز باید از مراکز مجاز عرضه دام باشد زیرا این مراکز تحت نظر دامپزشکی خواهند بود.

موقری با اشاره به نزدیکی به ایام عید سعید قربان و انجام سنت قربانی کردن گوسفند گفت: به هیچ عنوان نباید دام را در منازل و معابر عمومی ذبح کرد

وی افزود: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع کنند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت: اگر مبتلایان به این بیماری شناسایی نشده و یا تحت درمان قرار نگیرند احتمال مرگ و میر تا درصد بالایی را دارند و باید این بیماری را جدی گرفت و در صورت مشاهده یا علائم فورا به مراکز درمانی مراجعه کرد.

موقری تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده باید حداقل برای ۲۴ ساعت در دمای 4 درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتی‌‌گراد مصرف شود و مردم از مصرف جگر خام نیز خودداری کنند.

وی گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو برنامه‌ریزی مدون در سمپاشی مکان انتقال و محل نگهداری دام‌ها است.

انتهای پیام/۸۰۰۱۵

منبع: فارس

کلیدواژه: تب کریمه کنگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۳۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش فرهنگی ورزشی کاروان سفیران کریمه در زاهدان برگزار می‌شود

محمود جوادیان‌فر  اظهار کرد: دهه کرامت ۱۱ روز ابتدایی دهه اول ماه ذی‌القعده است، که همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) در یکم ذی‌القعده آغاز و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی‌القعده پایان می‌یابد.

وی افزود: ایجاد شادی و نشاط در جامعه و شناخت سیره حضرت معصومه (س)، اهل بیت و امام رضا (ع) از اهداف مهم این همایش است.

تولیت آستان مقدس کهف شهدا زاهدان خاطرنشان کرد: امنیت و بسیاری از موضوعات کشور از لطف و عنایت ائمه بویژه امام رضا (ع) و خواهر بزرگوار ایشان است.

وی با بیان اینکه در ابتدای دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه (س)، میزبان پرچم متبرک آن حضرت و حضور خادمان در زاهدان خواهیم بود، بیان کرد : همایش فرهنگی ورزشی کاروان سفیران کریمه در روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۱۶ در زاهدان از کهف شهدا تا مسجد ابوذر برگزار می‌شود.

جوادیان‌فر از عموم مردم دعوت کرد تا در این همایش حضور بهم رسانند و استقبال گرمی از پرچم متبرک حرم حضرت معصومه (س) و خادمان داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • همایش فرهنگی ورزشی کاروان سفیران کریمه در زاهدان برگزار می‌شود
  • ابتلای درختان نارنج شیراز به بیماری نماتد
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • برگزاری همایش فرهنگی ورزشی کاروان سفیران کریمه در زاهدان
  • هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو
  • شهر کریمه اهل بیت(ع) سوگوار صادق آل محمد(ص) شد
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو