Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب که آن را با نام‌های JWST یا Webb می‌شناسند، در دسامبر ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شد و در حال تکمیل آماده‌سازی‌های خود برای شروع رصد کیهان است. از جمله وظایف برنامه‌ریزی‌شده برای نخستین سال کار این رصدخانه جدید، همکاری با تلسکوپ افق رویداد (EHT)، مجموعه جهانی رصدخانه‌هاست که اولین عکس از یک سیاه‌چاله را در آوریل ۲۰۱۹ منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

EHT این شاهکار را در ماه مه تکرار کرد؛ زمانی که اولین تصویر از «کمان ای*» یا همان  Sagittarius A*، سیاه‌چاله کلان پرجرم در مرکز کهکشان راه شیری را منتشر کرد که توده، تار و حلقه طلایی را بر روی پس زمینه سیاه نشان داد.

یکی از دانشمندان پرشماری که منتظر دیدن آن تصویر بودند، «فرهاد یوسف‌زاده»، ستاره‌شناس دانشگاه نورث‌وسترن در ایلینوی بود. او به ویژه در کار EHT در کمان ای* سرمایه‌گذاری کرد، زیرا در اوایل امسال، زمان گران‌بهایی در JWST برای مشاهده سیاهچاله هیولا به او اعطا شد.

او گفت: «من فکر می‌کردم که به‌دلیل تغییرپذیری کمان ای*، تصویر کمی آشفته‌تر خواهد بود. به نظر می‌رسد بسیار خوب است، مطمئنا برای اولین تصویر.»

کمان ای* یک شیء پیچیده برای مطالعه است، زیرا علاوه بر تمام محدودیت‌های معمول یک سیاه‌چاله، لکه‌هایی در امتداد افق رویداد آن به طور ناگهانی ذرات را تقریبا با سرعت نور پرتاب می‌کنند. (افق رویداد سیاه‌چاله نقطه‌ای است که هیچ چیز، حتی نور، نمی‌تواند از آن خارج شود.) این شعله‌ها می‌توانند چهار یا پنج بار در روز رخ دهند و کمان ای* را به یک هیولای تغییرپذیر تبدیل کنند.

یوسف‌زاده گفت: «این کانون‌ها اساسا به طور ناگهانی روشن و شعله‌ور می‌شوند. این مانند یک آتش‌بازی است و حدود نیم ساعت یا بیشتر طول می‌کشد. گاهی اوقات آنها با هم جمع می‌شوند و شما چندین آتش بازی همزمان یا یکی پس از دیگری دارید.»

اما مکانیک شعله‌ها یک راز است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب چندین نقطه قوت را برای همکاری به ارمغان می‌آورد. با چرخش به دور نقطه‌ای نزدیک به یک و نیم میلیون کیلومتر فاصله از زمین، هوای ابری وجود ندارد که مانع مشاهدات شود. امکانات این رصدخانه، اجازه این را می‌دهد تا نور مادون قرمز را مطالعه کند. علاوه بر این، وب دارای دو ابزار است که می‌توانند به طور همزمان داده‌ها را در دو نوع مختلف نور مادون قرمز جمع‌آوری کنند.

تلسکوپ فضایی هابل کمان ای* را در مادون قرمز مطالعه کرده است. اما هابل فقط می‌تواند یک طول موج را در یک زمان رصد کند و تنها ۴۵ دقیقه زمانی که بین روز و شب در مدار زمین می‌گذرد، به صورت تکه‌ای این کار را انجام می‌دهد.

جیمز وب قرار است در آوریل سال ۲۰۲۳ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲) حدود ۲۵ ساعت به مطالعه بر روی کمان ای* بپردازد.

اینکه آیا وب می‌تواند شعله‌ها را رصد کند یا خیر، چیزی است که کسی درباره آن نمی‌تواند به صورت دقیق اظهار نظر کند.

کد خبر 686523 برچسب‌ها كهكشان راه شيرى تلسکوپ جیمز وب هابل تلسکوپ فضایی فضاپیما - کاوشگر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تلسکوپ جیمز وب هابل تلسکوپ فضایی فضاپیما کاوشگر تلسکوپ فضایی سیاه چاله جیمز وب کمان ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۴۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسل بشر زودتر از آنچه تصور می‌شود منقرض خواهد شد!

ایتنا - یک مطالعه جدید پیش‌بینی کرده که نسل بشر تا ۲۵۰ میلیون سال دیگر منقرض خواهد شد، اما دانشمندان می‌گویند اگر همین حالا دست از سوزاندن سوخت‌های فسیلی برنداریم، این اتفاق زودتر رخ می‌دهد.
روزنامه انگلیسی دیلی میل به نقل از محققان دانشگاه بریستول نوشت شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد سیاره ما با انقراض دسته‌جمعی روبرو خواهد شد که همه پستانداران از جمله انسان‌ها را نابود می‌کند.

محققان می‌گویند هر شکل حیاتی که در آن زمان (پس از ۲۵۰ میلیون سال) بر روی زمین زنده بماند، باید با دماهای بین ۱۰۴ تا ۱۵۸ درجه فارنهایت (۴۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد) کنار بیاید که این امر بعید به نظر می‌رسد.

اما محاسبات آنها گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی و سایر منابع انسان‌ساخت را در نظر نمی‌گیرد، بنابراین زمان نابودی بشر احتمالا نزدیک‌تر است.

این اولین انقراض دسته‌جمعی از زمان انقراض دایناسورها در حدود ۶۶ میلیون سال پیش خواهد بود.

دکتر الکساندر فارنسورث، محقق ارشد در دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه بریستول، این مطالعه جدید را رهبری کرده است.

فارنسورث گفت: پیش‌بینی‌ها برای آینده دور بسیار تیره و تار به نظر می‌رسد. سطوح دی‌اکسیدکربن می‌تواند دو برابر سطوح فعلی باشد. انسان‌ها به همراه گونه‌های دیگر به دلیل ناتوانی در دفع این گرما از طریق عرق کردن و خنک کردن بدنشان، خواهند مرد.

طبق گفته محققان، در عرض ۲۵۰ میلیون سال، تمام قاره‌های زمین برای تشکیل یک قاره غول‌پیکر حرکت خواهند کرد.

همزمان، اقیانوس آرام بیشتر سطح زمین را پوشش خواهد داد.

محققان می‌گویند فرآیندهای زمین‌ساختی در پوسته زمین منجر به فوران‌های آتشفشانی بیشتری خواهد شد که انتشار عظیم دی‌اکسیدکربن به جو را به دنبال خواهد داشت و به گرمایش بیشتر سیاره می‌انجامد.

پروفسور بنجامین میلز از دانشگاه لیدز، نویسنده مشترک این مطالعه، گفت: البته این بر این فرض استوار است که انسان‌ها از سوزاندن سوخت‌های فسیلی دست می‌کشند، وگرنه ما این ارقام را در زمانی خیلی نزدیک‌تر خواهیم دید.

نتایج نشان می‌دهد که تنها ۸ تا ۱۶ درصد از مناطق خشکی برای زندگی پستانداران مناسب خواهد بود، اما احتمالا همه گونه‌های این جانوران منقرض خواهند شد.

فارنسورث گفت: ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم انسان‌ها چه مدت دوام می‌آورند، اما اگر فرض کنیم که برای مدت طولانی ادامه می‌دهیم، چنین جهان آینده‌ای برای ما ناخوشایند خواهد بود.

دیگر خبرها

  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • آماده پرتاب ماهواره برای دیگر کشورها هستیم/ پایگاه جدید فضایی ایران در چابهار دسترسی به مدارهای متوعی را فراهم می‌کند
  • نسل بشر زودتر از آنچه تصور می‌شود منقرض خواهد شد!
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • مسکن مهر چاله‌ های بزرگ دارد
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری
  • رفع چاله‌های بزرگ مسکن مهر در دولت سیزدهم