Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۵ مردادماه امسال خبر داد که ماده واحده فرایند و مرجع تدوین سند ملی توسعه، گسترش و تقویت نهاد مسجد و سامان‌بخشی و راهبری آن که در جلسه ۶ مورخ ۹۹/۰۵/۰۴ ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسیده طی نامه شماره ۵۳۶۶۱ مورخ ۹۹/۰۵/۱۵ توسط معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان تبلیغات اسلامی مکلف به نگارش سند شد

در این مصوبه آمده است: «سازمان تبلیغات اسلامی موظف است با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راستای اجرای اقدام ملی ۹ ذیل راهبرد کلان ۱۲ نقشه مهندسی فرهنگی کشور و با توجه به مفاد بند ۲ شق (الف) ماده واحده وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور (مصوب جلسه ۷۴۸ مورخ ۱۳۹۳/۰۳/۲۷) سند ملی توسعه، گسترش و تقویت نهاد مسجد و سامان‌بخشی و راهبری آن را از زمان ابلاغ با رعایت چارچوب تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ تدوین و به ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور ارائه نماید»


جلسه کارگروه تدوین سند ملی مسجد در سازمان تبلیغات اسلامی

هم‌فکری با نهادهای مرتبط برای تدوین سند مسجد

سازمان تبلیغات اسلامی بلافاصله بعد از ابلاغ این مصوبه روند تدوین سند ملی مسجد را آغاز کرد و در این زمینه نیز از سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، بسیج و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه همکاری گرفت. در سازمان تبلیغات، سه لُجنه برای تدوین این سند شکل گرفته است.

 معین محمدی نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در تدوین سند ملی مسجد و دبیر کمیته تخصصی تدوین سند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس اظهار داشت: از سال ۹۹، روند تدوین سند ملی مسجد را در بنیاد هدایت آغاز کردیم و تاکنون ۱۰ نسخه از سند تدوین شده که نسخه دهم آن چهار ویرایش هم داشته است.

نسخه نهایی سند ملی مسجد فردا بررسی می‌شود

وی با اشاره به اینکه بنا داریم سندی طراحی و تدوین کنیم تا در کتابخانه‌ها خاک بخورد بلکه بنا داریم عملیاتی باشد، تصریح کرد: هفته گذشته نسخه دهم سند در جلسه هیأت امنای بنیاد با حضور اعضاء همچون آیات عظام موسوی جزایری، مهدوی، میرباقری و حجج اسلام والمسلمین رحیمیان، عابدینی، مشهدی آقایی، ماندگاری، عالی، رفیعی، نظافت، پناهیان، برادران، حسینی اراکی، قمی، میرمحمدیان و همچنین محمدمهدی دادمان اعضای هیأت امنای بنیاد هدایت بررسی شد که اعضا اصلاحاتی داشتند و بنا شد اعمال شود و مجدداً فردا سه‌شنبه ۷ تیرماه در نشستی نسخه ویرایش شده، مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.


نشست هیأت امنای بنیاد هدایت برای بررسی سند ملی مسجد

محمدی گفت: در حال حاضر مشغول بررسی سازوکارهای مردمی‌سازی سند ملی مسجد هستیم. بعد از آن که سند با حضور دستگاه‌های مختلف تدوین شد. فراخوان عمومی با چالش نوآوری برگزار شد و تمام اندیشکده‌ها و نهادهای مختلف در این زمینه نظر دادند. در خصوص مفاهیم و مبانی سند ملی مسجد، تاکنون دو نمایشگاه در مشهد و تهران برگزار شده است و راهبردهای آن در معرض دید عموم قرار گرفته است. نمایشگاه سوم نیز بناست در مسجد مقدس جمکران طی روزهای آتی برپا شود که دائمی هم خواهد بود. رویکرد این نمایشگاه‌ها ارائه الگوی مسجد جامع پرداز است.

سند ملی مسجد شاید فردا به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود

دبیر کمیته تخصصی تدوین سند ملی مسجد ادامه داد: اگر هیأت امنای بنیاد هدایت، فردا روی سند ملی مسجد به جمع‌بندی نهایی برسد و نکته جدی مطرح نشود، نسخه نهایی سند برای بررسی و شروع مراحل تصویب به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رفت.

وی افزود: تلاش ما بر این است که این سند اجرایی باشد که البته محورهای بسیاری از آن نیز هم‌اکنون در میدان در حال اجراست.

ایده سند ملی مسجد برای مدیریت مساجد

محمدی در پاسخ به این سوال که در پرونده «مسجد تراز اسلامی» خبرگزاری فارس ویژه به موضوع مدیریت مسجد می‌پردازد که بسیاری راه علاج را در تصویب و اجرای سند ملی مسجد می‌دانند، «در این سند چه راهکاری برای این امر مطرح شده است؟» گفت: در سند ملی مسجد در موضوع حکمرانی دو نگاه وجود دارد. اول حکمرانی از مساجد و دیگری حکمرانی بر مساجد که اولی به معنای آن است که مساجد چه نقشی در حکمرانی دارند و از سوی دیگر نسبت جمهوری اسلامی با مساجد چیست؟

دبیر کمیته تخصصی تدوین سند ملی مسجد ادامه داد: در خصوص حکمرانی از مساجد در نمایشگاه‌ها و پیوست‌های سند مورد توجه قرار گرفته است. یکی از بسترها این است که کارکردهای اجتماعی مساجد را احیا کنیم که برای این امر ۲۹ نظام اجتماعی را احصا کردیم و ذیل آن‌ها با تحلیل اسناد بالادستی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و ... ۸۰۰ مسئله برای امامان محله احصا شد و در حال حاضر به دنبال ارائه راهکار و حل مسئله برای آن هستیم.

شورایی در سطح ملی، مسئول حکمرانی بر مساجد می‌شود

وی افزود: در زمینه حکمرانی بر مسجد نظریه سیاستی ما، حکمرانی نرم بر مسجد است؛ یعنی حاکمیتی و ساختاری نباشد و رویکرد حکمرانی داشته باشد و به صورت شبکه‌ای هم باشد تا تمام بازیگران فعال در مسجد دخالت داشته باشند. بنا نیست یک نهاد مسئول باشد. این حکمرانی سه سطح سیاستگذاری، تنظیم‌گری و خدمات عمومی دارد.

محمدی گفت: سیاستگذار، شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود و برای تنظیم‌گری یک شورا زیر نظر شورای عالی با حکم رئیس شورا تشکیل خواهد شد. متناظر این شورا در سطح استان با ریاست نماینده ولی فقیه و در سطح شهرستان با ریاست امام جمعه و با حضور تمام نهادهای فعال در مسجد نیز شوراهایی تشکیل خواهد شد.

سند ملی مساجد وظایف نهادهای مرتبط را تقسیم‌بندی می‌کند

دبیر کمیته تخصصی تدوین سند ملی مسجد در پایان خاطرنشان کرد: سطح بعدی، در زمینه خدمات عمومی است که تمامی نهادهای خدمت‌رسان در مسجد فهرست‌بندی شدند و وظایف و عملکرد آنان هم تقسیم شده است تا مانع موازی‌کاری شود. این تقسیم وظایف شفاف است و با تمام دستگاه‌ها در این زمینه رایزنی و توافق شده است.

پیش‌تر خبرگزاری فارس مطالبی با رویکرد امام محله‌های فعال سراسر کشور را منتشر کرده بود که می‌توانید اینجا بخوانید. دیگر مطالب پرونده «مسجد تراز اسلامی» خبرگزاری فارس را بخوانید:

مساجد، گوشت قربانی که صاحب ندارند!

امام جماعت بی‌پول نمی‌تواند مدیریت کند

نمی‌شود مسجد را با بخشنامه مدیریت کرد

کار جزیره‌ای بلای جان مساجد است

جایگاه امام جماعت در مسجد از دست رفته است

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اینجا سند ملی مسجد معین محمدی نقشه مهندسی فرهنگی کشور مسجد تراز اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور سازمان تبلیغات اسلامی تدوین سند ملی مسجد هیأت امنای بنیاد خبرگزاری فارس ستاد هماهنگی بنیاد هدایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۴۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان شاگردانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سردار امان‌الله گشتاسبی ظهر پنج‌شنبه در ویژه برنامه گرامیداشت مقام معلم در سنندج، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری و تبریک هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم در خصوص استاد شهید مطهری عنوان کرد: شهید مطهری یک الگوی ناب و به تمام معنا معلم بود که بهره گیری از زندگی ایشان به عنوان سرمشق و الگو برای جامعه فرهنگیان ما یک لازمه و ضرورت محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: امروز معلمان ما وظیفه بسیار سنگینی بر دوش دارند و آن هم تربیت شاگردانی در تراز انقلاب است که شهید مطهری نیز این رسالت سنگین را عملیاتی کرد.

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان تصریح کرد: تمام تلاش دشمن این است که از رشد، تعالی و ترقی نوجوانان و جوانان این سرزمین جلوگیری به عمل آورد و برای انجام این کار به حربه‌های گوناگونی متوسل می‌شود

گشتاسبی خطاب به فرهنگیان اضافه کرد: هم شما و هم جامعه دارای شرح وظایف و انتظاراتی است که باید با درک متقابل و صحیح از آن به یک گفتمان سازنده برای تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم رسید.

وی تصریح کرد: باید با اجرای عدالت اجتماعی مورد تاکید امامین انقلاب و شهید مطهری، از سو استفاده دشمن برای تغییر ذهنیت افکار عمومی، ناکارآمد نشان دادن سیستم و تخریب نهادها و ارزش‌های انقلاب جلوگیری کرد.

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان با اشاره به اینکه باید از منظومه فکری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نهایت بهره را ببریم، گفت: ما و شما فرهنگیان ارجمند باید تا آنجا که می‌توانیم در مساله جهاد تبیین ورود کنیم تا دستاوردهای شگرف نظام مقدس اسلامی در تمامی ابعاد به خوبی در منظر افکار عمومی قرار بگیرد.

کد خبر 6095095

دیگر خبرها

  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • شوراها عرصه ظهور حضور مردم در حکمرانی هستند
  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • معلمان شاگردانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند
  • باید بعد از انتخابات «لیست‌بندی‌ها» را کنار گذاشت
  • ابلاغ مصوبه‌ای درباره «هیات علمی دانشگاه فرهنگیان»