Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-04@13:42:40 GMT

امکان مواجهه با پاندمی‌های جدید وجود دارد؟

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۴۴۳۵

امکان مواجهه با پاندمی‌های جدید وجود دارد؟

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: امکان مواجهه با پاندمی های جدید همچنان وجود دارد، از این رو ضروری است آمادگی خود را برای مقابله با بیماری ها افزایش دهیم.

به گزارش مشرق، محمدمهدی گویا در کارگاه «نهایی سازی برنامه ارتقای آمادگی و پاسخ به پاندمی کووید۱۹/ آنفلوانزا و سایر بیماری های حاد تنفسی واگیردار نوپدید و بازپدید» که از سوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، گفت: امکان مواجهه با پاندمی های جدید همچنان وجود دارد، از این رو ضروری است آمادگی خود را برای مقابله با بیماری ها افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اختلالات و آسیب‌های روانی ناشی از همه گیری کرونا در بین مردم گفت: این بیماری از ابعاد مختلف مردم دنیا را با مشکلاتی روبرو کرد. در طول همه گیری کرونا ما شاهد تعداد قابل توجه مرگ و میر در سطح دنیا بودیم. در برخی از کشورها اقتصاد تحت تاثیر قرار گرفت و  مردم از تحصیل و کار بازماندند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این که حدود  دو و نیم سال از  شیوع کووید۱۹ در دنیا می گذرد و این پاندمی درس آموخته های بسیاری را برای ما داشته است و باید این درس آموخته ها را برای نسل آینده به کار گیریم، خاطرنشان کرد: دنیا در کمتر از یکسال واکسن کووید۱۹ را عرضه کرد و در کشور ما نیز با توان متخصصان داخلی واکسن های مربوطه در کمترین زمان ممکن به بازار آمد و بخش قابل توجهی از مردم کشورمان با واکسن های ملی در برابر این پاندمی محافظت شدند.

گویا برگزاری این کارگاه را در راستای تدوین برنامه های عملیاتی آینده مهم ارزیابی کرد و در پایان گفت: امیدواریم با مشارکت تمامی نهادها و سازمان های ذینفع شاهد برنامه ریزی های عملیاتی باشیم.

تدوین برنامه جامع مقابله با اپیدمی‌ها

درادامه این برنامه، قادری - رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در این وبینار از تدوین برنامه جامع مقابله با اپیدمی‌ها در کشور خبر داد و گفت: وقتی سیستم آماده مقابله با بحران اپیدمی نباشد به شیوع یک بیماری تنها پس از گسترش بین مردم پاسخ داده می‌شود و پس از گذشت مدتی نسبتا طولانی می‌توان تا حدودی آن را کنترل کرد. در حالی که می‌توان سیستم را پیش از گسترش بیماری در جامعه آماده مقابله کرد و پاسخ را بسیار سریع تر از قبل ارائه داد.

قادری افزود: مخاطرات بسیاری در دنیا وجود دارند و تغییرات آب و هوایی نیز باعث می‌شوند تا احتمال بروز پاندمی‌های مختلف و متفاوت در جوامع بیشتر شود.

وی با تاکید بر این‌که نیاز به یک برنامه طولانی مدت برای مقابله با پاندمی داریم و نمی‌توان تنها پس از  بروز هر پیک بیماری اقدامات کوتاه مدت انجام داد، افزود: بحث سلامتی نیاز به ایجاد یک استراتژی حاکمیتی دارد و همراهی و کمک تمامی سازمان‌ها و نهادها را می‌طلبد و در این راستا نیز بایستی یک برنامه درون سازمانی و برون سازمانی ترتیب دهیم.

اجرای برنامه مقابله با بیماری های واگیر در سه فاز

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون تلاش‌هایی برای برنامه ریزی جامع برای مقابله با بیماری‌های واگیر انجام گرفته اما عملیاتی نشده است. ولی اکنون اقدامات لازم تکمیل شده و یک برنامه‌ جامع در سه فاز برای این امر نوشته شده است که در حال بررسی نسخه نهایی آن هستیم.

قادری خاطرنشان کرد: کشور ما ظرفیت‌های پراکنده‌ای دارد که با این برنامه می‌توان آن ظرفیت‌ها را هماهنگ کرد و به برنامه‌ای با عملکرد مناسب درونی تبدیل کرد. از این طریق ما باید پیش از بروز اپیدمی، برنامه و آمادگی لازم مقابله با آن را داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس این برنامه، وضعیت جامعه به صورت مکرر، ارزیابی خطر می‌شود و در هر فاز از بیماری، اقدامات مختلف هر سازمان و نهاد مشخص شده و از این طریق پیگیری می‌شود.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام این‌که یک نرم افزار نیز تهیه می‌شود، ادامه داد: یک سازمان در هنگام اعلام بروز بیماری در جامعه می‌تواند این نرم افزار را اجرا کرده و با مشخص کردن فاز بیماری، وظایف و اقدامات لازم خود را بشناسد و نسبت به آن‌ها اقدام کند. این امر از برگزاری جلسات مختلف و تصمیم گیری‌های دیر بسیار مفیدتر خواهد بود.

قادری تاکید کرد: سازمان‌ها و نهادها باید از همین الان بر اساس دستورالعمل‌های مشخص نسبت به برنامه‌ریزی در دوران اپیدمی اقدام کنند تا نیاز به تعطیلی فعالیت‌ها و به خصوص بخش صنعت و اقتصاد کشور وجود نداشته باشد.

گفتنی است کار کارگاه ملی نهایی‌سازی برنامه ارتقای آمادگی و پاسخ به پاندمی کووید-۱۹/ آنفلوانزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی واگیردار (نوپدید و بازپدید) چهارم الی نهم تیرماه در تبریز در حال برگزاری است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت کرونا اپیدمی بیماری واگیر سلامت محمد مهدی گویا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت مقابله با بیماری ها برای مقابله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۴۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی چگونه به خانه‌داری کمک می‌کند؟

شرکت‌های توسعه دهنده هوش مصنوعی در سال‌های اخیر تلاش کردند این فناوری را طوری توسعه دهند که بتوان از آن در نیاز‌های روزمره زندگی استفاده کرد و باید گفت این شرکت‌ها تا حد بسیار زیادی موفق بودند. در حال حاضر بسیاری از چت بات‌ها و دستگاه‌های خانگی به هوش مصنوعی مناسب برای امور روزمره انسان‌ها مجهز شده‌اند و باید گفت بخش عمده‌ای از نیاز‌های انسان را می‌توان به کمک این فناوری برطرف کرد. 

اکنون انسان‌ها هوش مصنوعی را بیشتر به ابزاری برای استفاده و کمک رسانی به مشاغل خود در نظر گرفته اند و کمتر کسی خبر از امکان استفاده و وجود داشتن هوش مصنوعی در برخی از ابزار‌های منازل که به صورت روزمره از آنها استفاده می‌شود، دارد.

هوش مصنوعی در ابزار‌های خانگی

چند سالی است که استفاده از جاروبرقی‌های رباتیک بین مردم جهان و ایران رونق گرفته و از آنجایی که این ربات‌ها به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت انسان دائما در حال نظافت منازل هستند، در بخش زیادی از خانه‌ها شاهد استفاده از این فناوری هستیم؛ اما عملکرد این جاروبرقی‌ها صرفا به کمک فناوری هوش مصنوعی است، برای مثال این ربات‌ها به کمک سنسور‌های خود ابتدا منازل را اسکن می‌کنند و سپس با ارسال آن به پردازشگر که مبتنی بر هوش مصنوعی است محل‌های دارای مانع و یا برجستگی‌های غیر قابل نفوذ را تشخیص داده واز آن برای جاروکردن در دفعات بعدی استفاده می‌کند.

علاوه بر این برخی از این ربات‌ها به کمک هوش مصنوعی توانایی تشخیص میزان آلودگی را دارند و هوش مصنوعی برای شدت جارو یا تی کشیدن به بخش فنی ربات دستور می‌دهد. علاوه بر این ربات محیط‌هایی را که حیوانات در آنها هستند را تشخیص داده و این محیط‌ها را بیشتر از سایر مناطق نظافت می‌کنند. گفتنی است که این ربات‌ها امکان اتصال به شبکه اینترنت را نیز دارا هستند و کاربر می‌تواند از خارج از خانه به روبلت دستور نظافت بدهد تا زمانی که کاربر به خانه می‌رسد، محیط خانه تمیز شده باشد.

جدا از این شرکت‌های بزرگ سازنده یخچال و لوازم خانگی نیز سعی کرده‌اند در محصولات خود از هوش مصنوعی استفاده کنند. برای مثال یخچالی توسط یکی از این شرکت‌ها تولید شده که می‌تواند به صورت خودکار محصولات قرار داده شده در یخچال را تشخیص دهد و سپس با پیدا کردن تاریخ مصرف آنها در زمان نزدیک شدن به تاریخ انقضا کاربر را از آن آگاه کند.

یکی دیگر از این شرکت‌ها نیز به دنبال ساخت یخچالی است که هوش مصنوعی استفاده شده در آن پس گذشت چند هفته از استفاده کاربر، متوجه علایق و رژیم غذایی کاربر شده و از آنجایی که توانایی اتصال به موقعیت مکانی و پیدا کردن فروشگاه‌های اطراف را دارد، می‌تواند به صورت خودکار در فروشگاه‌ها سفارش ثبت کند تا کاربر کمبود مواد غذایی در یخچال خود نداشته باشد.

در سایر محصولات خانگی جدید مانند فر، ماشین لباسشویی یا ظرفشویی نیز از هوش مصنوعی استفاده شده، برای مثال ماشین لباسشویی به صورت خودکار متوجه نوع لباس‌های قرار داده شده در ماشین می‌شود و به صورت خودکار میزان شسشتو و نحوه شستشوی لباس به طوری که به لباس آسیب وارد نشود را مشخص خواهد کرد.

علاوه بر این امکان روشن و خاموش کردن ماشین لباسشویی یا هر کدام از ابزار‌های هوشمند منزل که به اینترنت متصل باشند نیز وجود دارد و کاربران می‌توانند تنظیم کنند حتی زمانی که خارج از محیط خانه هستند نیز هرکدام از این ابزار‌ها شروع به کار کنند.

کمک گرفتن از چت‌بات‌ها برای خانه‌‎داری

یکی از قابلیت‌های موجود در دستیار‌های صوتی موبایل ها، امکان کمک گرفتن از آنها برای نحوه پخت و پز، نظافت، خانه داری یا تمام امورات منازل است. برای مثال کاربران می‌توانند از سیری یا گوگل اسیستنت درباره نحوه پخت یک غذای خاص یا شیوه نگهداری از یک میوه سوال بپرسند و هر دو دستیار بهترین جواب موجود در اینترنت را برای آنها اعلام خواهد کرد.

جدا از این هر دو دستیار صوتی اپل و گوگل توانایی اتصال به برخی از وسایل تأیید شده منازل را دارند و به کاربران امکان کنترل لوازم با حرف زدن را می‌دهند. برای مثال کاربران می‌توانند با متصل کردن سیری به تلویزیون خود، از سیری درخواست روشن، خاموش و یا تغییر شبکه تلویزیونی را داشته باشند.

در بسیاری از موارد تخصصی این دو دستیار به طور کامل نیاز کاربران را برطرف خواهد کرد، اما گاهی اوقات اطلاعات این دستیار‌ها آن طور که باید برای رفع نیاز کاربران کافی نیست، در این شرایط کافی است کاربر با مراجعه به چت بات‌هایی مانند چت جی‌پی‌تی به‌دنبال پاسخ سوال خود بگردند.

از آنجایی که هوش مصنوعی استفاده شده در این چت‌بات قدرتمندترین هوش مصنوعی موجود در این حوزه است، کاربران می‌توانند با خیال راحت به جواب تمام سوالات خود در زمینه‌های خانه داری، مدیریت، کار‌های فنی، درمانی و حتی نحوه درست انجام کار‌های روزمره برسند.

گفتنی است که این چت بات صرفا توصیه‌های خود را به کاربران ارائه خواهد داد و طبق اعلام شرکت سازنده این چت بات، کاربران نباید اعتماد صد در صدی به این نوع توصیه‌ها داشته باشند و تصمیم گیری نهایی با کاربران است. نباید فراموش کرد که امکان از کنترل خارج شدن یا وجود ایراد فنی در تمام محصولات یا چت بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد و لازم است کاربران پیش از استفاده از هر کدام از ان ها، از آخرین وضعیت سلامت محصولات مربوط به این فناوری از طریق اطلاعیه‌های شرکت سازنده مطلع باشند.

منبع: آنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • آماده‌باش برای مواجهه با سیلاب در استان های شمالی کشور
  • برنامه دولت انگلیس برای مقابله با تغییرات اقلیمی غیرقانونی اعلام شد
  • عملکر درخشان دانشکده علوم پزشکی چابهار در دو سیل اخیر/ برنامه‌های مراقبتی بدون وقفه تداوم دارد
  • کشف رفتار جالب یک اورانگوتان در مواجهه با زخم
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • هوش مصنوعی چگونه به خانه‌داری کمک می‌کند؟
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • ادبیات مواجهه با دهه کرامت را متفاوت کنیم