Web Analytics Made Easy - Statcounter

شکل جدید مذاکرات اختلافات باقی مانده سفر الکاظمی به تهران سفر بایدن به خاورمیانه توافق نزدیک است؟

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی‌راد؛ قطار مذاکراتی بار دیگر شروع به حرکت کرده است. البته این بار میز مذاکرات از هتل کوبورگ به پایتخت قطر منتقل شده است. پس از چندین ماه توقف مذاکرات در وین با سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، ورق برای مذاکرات احیای برجام برگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع ایران و آمریکا وارد فاز جدیدی برای حل اختلافات برای احیای برجام شدند.

 

طبق گفته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزرات امور خارجه بورل در این سفر دست پر به تهران آمده بود و او گفته است که آمریکا تعهد داده به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل و انتفاع ایران را تضمین می‌‌کند.

ساعاتی بعد از نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، رویترز خبر داد که امروز رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران امروز وارد دوحه می‌شود و فردا علی باقری‎کنی، مذاکره کننده ارشد ایران به قطر سفر می‌کند.

شکل جدید مذاکرات

مذاکرت این دور برای احیای برجام با تغییراتی روبرو است. در این دور نمایندگان ۱+۴ حضور ندارد. در واقع مذاکره کننده ارشد تهران و واشنگتن و تیم جوزپ بورل به سرپرستی انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات حضور دارند. در حقیقت این برهه نیاز به تصمیمات سیاسی برای حل مذاکرات دارد یعنی جایگاهی که به نظر می‌رسد کشورهای دیگر نمی‌توانند کمکی در حل مشکل داشته باشند.

موضوع دیگر که در این مذاکرات حائز اهمیت است تغییر مکان مذاکرات است. مذاکرات احیای برجام از حدود بیش از یک سال پیش در وین برگزار شده است، اما این بار محل انجام مذاکرات به قطر منتقل شده است. در واقع به دور از خبرنگاران غربی و شرایط اروپایی مذاکرات به منطقه امن ایران منتقل شده است. 

در این دور از مذاکرات نیز اعلام شده که نمایندگان ایران و واشنگتن از طریق اتحادیه اروپا مذاکره می‎کنند و در واقع مذاکرات غیر مستقیم خواهد بود. با این حال تغییر محل مذاکرات به قطر این شبهه را ایجاد می‎کند که احتمال مذاکرات پشت پرده مستقیم نیز وجود دارد. البته در چند ماه اخیر نقش قطر در خصوص احیای برجام را نباید نادیده گرفت. این موارد به خوبی نشان می‌دهد که قطر از هر جهت برای ادامه مذاکرات برای ایران مناسب‌تر بوده است.

اختلافات باقی مانده

طبق گفته مقامات مذاکره کننده، مذاکرات برجامی به دلیل وجود اختلافات سیاسی میان تهران و واشنگتن بلاتکلیف مانده بود.

به نظر می‎رسد پس از سفر بورل، میزان اختلافات کاهش یافته و از همین مسیر هم مذاکرات در کوتاه مدت بار دیگر از سر گرفته خواهد شد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در خصوص شرایط مذاکرات گفت: موارد اختلافی در مذاکرات هسته‌ای در حوزه رفع تحریم‌ها است و هیچ موضوع جدیدی به مذاکرات اضافه نخواهد شد. توپ در زمین واشنگتن است؛ آمریکا با پاسخ اگر بیاید به سرعت می‌توان مذاکرات را به سرانجام رساند.

او در جایی دیگر از این نشست گفت که اگر امروز قدم‌های بیشتری برنمی‌داریم از باب نخواستن است نه نتوانستن. البته تضامین مختلف هم در این توافق دیده شده که ما درباره آنها حساس هستیم و این‌ها باید جمع بندی و نهایی شود.

به نظر می‎رسد علاوه بر بحث خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تروریستی آمریکا که غربی‌ها به عنوان مبحث اختلافی آن را مطرح کرده‌اند، مورد دیگر در خصوص تضمین‌ها است.

سفر الکاظمی به تهران

از دیگر اتفاقات مهمی که همزمان با سفر بورل رخ داد و خبر خوبی برای مذاکرات احیای برجام می‌تواند باشد، سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به تهران است.

الکاظمی با پیام عربستان به تهران آمد و سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره این سفر اعلام کرد: عربستان اعلام آمادگی کرده تا در سطح دیپلماتیک مذاکرات ایران و عربستان ارتقا یابد. مذاکرات ایران و عربستان به زودی در بغداد ادامه پیدا خواهد کرد. هم ادامه مذاکرات و هم مکان آن تقریبا قطعی شده است.

در واقع عربستان همزمان با شروع مذاکرات برجامی با ایران وارد مذاکرات امنیتی شد و امروز منتظر شروع روابط دیپلماتیک است. بدون شک عربستان نگران توافق ایران با واشنگتن است و می‌خواهد در راستای توافق ایران با غرب، شرایط روابط خود با تهران را تغییر دهد.

در حقیقت روند مذاکراتی عربستان با یاران را باید در راستای مذاکرات احیای برجام رصد کرد.

سفر بایدن به خاورمیانه

روز گذشته یک مقام ارشد دولت فرانسه مدعی شد حاضران در اجلاس گروه ۷ درباره احتمال احیای برجام گفت‌‌وگو خواهند کرد. امروز نیز طبق برخی اخبار رهبران ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، و آلمان روز سه‌شنبه درباره برنامه هسته‌ای و صادرات نفت ایران گفت‌وگو خواهند کرد.

از سوی دیگر دفتر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با انتشار بیانیه‌ای از درخواست این کشور برای بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار خبر داده است.

بورل نیز در سفر به تهران عنوان کرد: توافق تاریخی اگر به سرانجام برسد بسیار دارای اهمیت است. حصول توافق برای امنیت جهانی خیلی مهم است.

از سوی دیگر چندین هفته است خاورمیانه منتظر سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به این منطقه است. بسیاری این سفر را که احتمالاً مقصد آن ریاض و اورشلیم است، برای مذاکرات برجامی مهم تلقی می‌کردند. با این وجود تا به امروز سفر چند باری با تعویق روبرو شده است و حال می‎توان حدس زد یکی از دلایل تعویق افتادن ادامه روند مذاکرات برجامی بوده است.

توافق نزدیک است؟

حال با شرایطی که در بالا مطرح شد، سوال اصلی این است که آیا مذاکرات برجامی به توافق می‌انجامد؟ بدون شک شرایط در چند روز اخیر نشان از این دارد که تهران و واشنگتن به سمت توافق قدم می‌گذارند و قطار مذاکرات به انتهای تونل نزدیکتر شده است.

به نظر می‎رسد در این مسیر نیز اروپا به دلیل شرایط جنگ اوکراین و مشکلات غذایی و انرژی مایل به احیای برجام و ورود ایران به بازار جهانی است.

از این رو می‎توان شرایط مذاکرات برای رسیدن به توافق را مثبت‌تر از هر زمانی ارزیابی کرد. با این حال باید دید دوحه چه تحفه‌ای برای مذاکرات احیای برجام خواهد داشت.

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر مذاکرات برجامی اخبار مرتبط همچنان به راه حل دیپلماتیک در موضوع ایران متعهد هستیم ۱۴۰۱/۱/۱۳ ​فرار روسیه از پاسخگویی درمورد کارشکنی ها در راستای احیای برجام ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ علی واعظ: دولت رییسی در مذاکرات امتیازات بیشتری بدست آورد ۱۴۰۰/۱۲/۱۲ مزایای توافق واشنگتن با تهران در چیست؟ ۱۴۰۰/۱۱/۲۱ سیگنال مثبت مذاکرات به قیمت دلار ۱۴۰۰/۱۱/۲۱ مذاکرات هسته ای ایران وارد مرحله حساسی شده است ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ آخرین ویدیو ها رشد اعجاب آور قیمت زمین و مسکن در کمتر از دو دهه! ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ۱۷:۴۴ خنده های اکبر عبدی جوکر را ترکاند! + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ۱۶:۳۵ ۱۰ موردی که نشان می‌دهد شما ذهن قوی دارید ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ۱۶:۱۰ چرا مهاجران سریلانکایی به جای اروپا به ایران رسیدند؟ ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ۱۶:۰۴ می توانیم با مدیریت رجب طیب اردوغان دنیا را رهبری کنیم + فیلم سخنرانی ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ ۱۶:۰۱ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۹:۰۲ آیا مذاکرات هسته ای در دوحه به مقصد می رسد؟ ۱۸:۵۲ سکه امامی به نیمه کانال ۱۴ میلیون تومان بازگشت ۱۸:۳۴ آیوتا (MIOTA) چیست؟ ۱۸:۳۲ ساده ترین راه برای خوش اخلاقی با دیگران ۱۸:۲۷ مذاکره مهاجم سابق استقلال با باشگاه سپاهان ۱۸:۲۶ عدد نرمال فشار خون هر سن چند است ؟ + معنی هر عدد فشارخون ۱۸:۲۳ سید جلال حسینی: محبت مردم شگفت زده ام می کند ۱۸:۲۳ کاهش اندک قیمت دلار در صرافی ها ۱۸:۰۰ قیمت یخچال فریزر ال جی چند؟ (جدول) ۱۷:۵۱ تکواندوی بانوان ایران قهرمان آسیا شد ۱۷:۴۴ رشد اعجاب آور قیمت زمین و مسکن در کمتر از دو دهه! ۱۷:۴۱ مربی جدید پرسپولیس مشخص شد ۱۷:۴۱ راسته میگن سنگدان مرغ خیلی خواص و فایده داره؟ ۱۷:۳۹ اهمیت و راه افزایش هوش هیجانی کارکنان ۱۷:۳۸ آشنایی با انواع cpu ۱۷:۳۷ فیفا ادعای مدافع استقلال را رد کرد ۱۷:۳۳ خبر خوش برای استقلالی ها؛ مدافع جدایی طلب ماندنی می شود؟ ۱۷:۳۰ سلیمی و باقری در فدراسیون وزنه برداری پست گرفتند ۱۷:۳۰ اطلاعیه فولاد مبارکه پیرامون حمله سایبری به این شرکت ۱۷:۲۷ واکنش ستاره جوان به شایعات جدایی از استقلال ۱۷:۲۳ اتحادیه اروپا استفاده از گوگل آنالیتیکس را ممنوع کرد ۱۷:۲۱ رونمایی از فناوری شبکه ۶G در چین ۱۷:۲۱ آغاز مزایده عمومی خودروهای بدون گارانتی سایپا از فردا ( ۷ تیر) +جزییات ۱۷:۱۹ اولین تمدیدی استقلال مشخص شد ۱۷:۱۷ سقوط استقلال در جهان / پرسپولیس ششم آسیا ماند ۱۷:۰۷ وزیر اطلاعات به رییس اطلاعات سپاه پیام داد ۱۷:۰۵ جهش ۵ میلیونی قیمت پژو پارس در روزی که شاهین ارزان شد + جدول قیمت ۱۷:۰۲ چند سرباز روس در جنگ با اوکراین کشته شده اند؟ ۱۷:۰۱ طراحی سایت با وردپرس چه مزایایی دارد؟ ۱۷:۰۱ بهترین زمان انجام سونوگرافی تعیین جنسیت کدام ماه بارداری؟ ۱۶:۵۹ راه اندازی پویش «نه به گناه» ۱۶:۵۸ راه اندازی کیف پول مخصوص متاورس توسط فیس بوک ۱۶:۴۹ مدارک لازم برای دریافت وام فرزندآوری چیست + مبلغ وام ۱۶:۴۶ کدام خودرو جایگزین سمند و پژو در تاکسی های تهران می شود؟ ۱۶:۴۶ پیش بینی بورس فردا ۶ تیر؛ رکود تالار شیشه ای تا کجا ادامه دارد؟ ۱۶:۴۳ هشدار درباره افزایش دمای هوا ۱۶:۳۹ مقایسه گوشی سامسونگ S۲۲, S۲۲+ و S۲۲ Ultra ۱۶:۳۸ فرانسه خواستار بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی شد ۱۶:۳۲ آیا بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ کاندیدا خواهد شد؟ ۱۶:۲۹ باقری کنی یک روز پس از مذاکره کننده ارشد آمریکا به دوحه می رود ۱۶:۲۶ یارانه تیرماه نقدی شد؟ ۱۶:۲۴ امیرعبداللهیان عازم آنکارا شد ۱۶:۱۰ ۱۰ موردی که نشان می‌دهد شما ذهن قوی دارید ۱۶:۰۵ خطر پنهان ماشین لباسشویی ها که همه رو نگران کرده! ۱۶:۰۱ می توانیم با مدیریت رجب طیب اردوغان دنیا را رهبری کنیم + فیلم سخنرانی ۱۵:۵۶ اختلاف باورنکردنی قیمت خرید مرغ از مرغدار با قیمت مصرف کننده ۱۵:۵۴ روش هولناک افزایش قیمت مغازه ها در بازار تهران! ۱۵:۵۰ مشت و شادی خبرساز مربی زن ایرانی در تلویزیون عراق + فیلم ۱۵:۴۵ روایت یک نماینده مجلس از پیام ایران به غربی ها ۱۵:۴۰ قانون سقف قرارداد فوتبالی ها برمی گردد؟ + عکس اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مذاکرات برجامی مذاکرات احیای برجام مذاکرات هسته ای مذاکرات برجامی مذاکره کننده نظر می رسد برای مذاکرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۴۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد که جزو بافت فرسوده است و هیچ سازه‌ای ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهارستان، محمد آئینی ظهر امروز در همایش گرامیداشت روز شوراهای اسلامی با محوریت مشارکت در بازآفرینی شهری در شهر گلستان، با بیان اینکه طرح بازآفرینی شهری مسئله‌ای فانتزی نیست، اظهار داشت: 2 میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد که جزو بناهای ناپایدار و بافت فرسوده است و هیچ سازه‌ای ندارند.

وی با بیان اینکه 224 هزار بنای ناپایدار در استان تهران وجود دارد، افزود: در استان تهران با توجه به اهمیت رسیدگی به بافت فرسوده و رعایت ایمنی مسئولین باید نگران فرسودگی بناها و خانه‌های نا ایمن باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در حین وقوع زلزله خانه‌های نا ایمن تخریب و فاجعه به وجود می‌آید تصریح کرد: بر این اساس در حال حاضر 10 میلیون نفر از جمعیت شهری در کشور در معرض خطر قرار دارند.

آئینی با انتقاد از عدم احیای بافت‌های فرسوده و معابر تنگ در برخی شهرهای کشور گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده توسط دولت انجام نمی‌شود و باید سرمایه‌گذاران و مردم در این مهم مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بهترین خدمت مسئولین حفظ جان مردم است گفت: مدیران و مسئولین مردم را برای ساخت واحدهای مسکونی ایمن تشویق کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رئیس‌جمهور دستور تشویق مردم به احیای بافت فرسوده را داده است، عنوان کرد: ایجاد بسته‌های تشویقی توسط شهرداری‌ها می‌تواند خانه‌های نا ایمن و فرسوده را احیا کند و هر بنای فرسوده که در کشور تخریب می‌شود به تعداد واحدهای مسکونی ایمن افزوده می‌شود.

وی با اشاره به عدم آگاهی 70 درصد مردم در احیای بافت‌های فرسوده، تصریح کرد: مردم در احیا و نوسازی بافت فرسوده حق دارند حداقل از 50 درصد تخفیف‌ها بهره‌مند شوند و تخفیف‌ها باید تا 100 درصد نیز عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه 92 درصد پروانه‌های ساخت احیای بافت فرسوده در شهر تهران و فقط 8 درصد در شهرستان‌های استان تهران صادر شده است، گفت: پروانه‌های ساخت باید ظرف حداکثر 3 ماه برای مردم صادر شود.

شورای شهر مشهد کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند

شهرداری‌ها به دنبال درآمدزایی در بافت فرسوده نباشند

در ادامه میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران با تأکید بر نقش مؤثر شوراها در توسعه شهرها اظهار داشت: بخشودگی و تخفیف عوارض یکی از مسائلی است که شورا می‌تواند مردم را با تخفیف مناسب در توسعه شهر و احیای بافت فرسوده به میدان آورد.

وی با تأکید بر اقتصادی بودن احیای بافت فرسوده برای مردم توسط شهرداری‌ها افزود: شهرداری‌ها نباید به دنبال درآمدزایی از بافت‌های فرسوده باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران تصریح کرد: شوراهای اسلامی شهرها در اجرای طرح بازآفرینی شهری تلاش مضاعفی داشته باشند.

غراوی در پایان با تأکید بر ایجاد زیرساخت‌ها در بافت‌های فرسوده استان تهران خاطرنشان کرد: توسعه سرانه‌های عمومی در کنار اجرای طرح بازآفرینی شهری بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • نحوه خرید بلیط چارتر به مقصد دبی
  • پایان لیگ ستارگان قطر با قهرمانی السد
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • سرپرست اسبق استقلال مسافر نیویورک شد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد از امروز
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!