Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مرحوم احمد مهدوی دامغانی نویسنده و محقق در حرم مطهر رضوی برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، مراسم تشییع پیکر استاد احمد مهدوی دامغانی از بست نواب صفوی و صحن کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد.

پیکر این دانشمند فرزانه و ادیب فاضل در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مراسم تشییع پیکر استاد مهدوی دامغانی در حالی با حضور مسئولین، اساتید حوزه و دانشگاه، خانواده و شاگردان استاد دامغانی در رواق کوثر حرم مطهر رضوی برگزار شد که آیت‌الله اشرفی شاهرودی از اساتید عالی حوزه علمیه مشهد بر پیکر این استاد گرانقدر نماز خواند.

پیکر دانشمند فرزانه و ادیب فاضل استاد احمد مهدوی دامغانی در رواق دارالحجه حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

خاطرات دکتر مهدوی دامغانی از شهادت 3 نفر از یاران امام (ره)اشک‌های دکتر مهدوی دامغانی برای شهید مطهری و دکتر بهشتی/ روحیه مهدوی دامغانی در آمریکا همچنان همان روحیۀ طلبگی بودگفت‌وگویی منتشرنشده با احمد مهدوی دامغانی؛ مردی که شفیعی کدکنی او را «دربست» قبول داشت

مرحوم احمد مهدوی دامغانی در 13 شهریور 1305 در مشهد و در خاندانی اهل دانش و متدین و با اصالت دامغانی دیده به جهان گشود . وی بیست‌ و هفتم خرداد ماه امسال در سن 95 سالگی دور از وطن از دنیا رفت.

وی علوم متداول قدیم و جدید را در مشهد فراگرفت و سپس در تهران اقامت گزید. در سال 1327 از دانشکدهٔ معقول و منقول (الهیات) دانشگاه تهران و در سال 1333 در رشتهٔ ادبیات فارسی از دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران لیسانس گرفت. در سال 1342 از دانشگاه تهران درجه دکتری در زبان و ادبیات فارسی گرفت و موضوع رساله دکتری او تصحیح کتاب "کشف‌الحقایق" عزیزالدین نسفی به راهنمایی محمدتقی مدرس رضوی بود.

پس از گذراندن دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی به عنوان استاد دانشگاه تهران به تدریس در دانشکده‌های ادبیات و الهیات دانشگاه تهران پرداخت.او از سال 1353 تا 1354 در دانشگاه مادرید به تدریس ادبیات عرب و فارسی و فقه اسلامی اشتغال داشت.مهدوی دامغانی همچنین چندین سال سر دفتر اسناد رسمی در تهران و از سال 1354 رئیس کانون سردفتران اسناد رسمی ایران بود.

احمد مهدوی دامغانی از سال 1366 مقیم آمریکا شد و در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به تدریس در مقطع دکتری و پسا دکتری بود. رشته‌های تدریس او در آمریکا شامل معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فقه، تفسیر و برخی علوم اسلامی بود.

وی فرزند آیت‌الله شیخ محمد کاظم مهدوی دامغانی از بزرگان حوزه علمیه مشهد است. از هم دوره‌ای های مهدوی دامغانی در حوزه علمیّه مشهد می‌توان به شیخ کاظم مدیر شانه چی، شیخ محمّد واعظ‌زاده، عبدالجواد فَلاطوری، سید جعفر سیّدان و آیت‌الله سیّد علی حسینی سیستانی اشاره کرد.

از آثار او می‌توان به «از علی آموز اخلاص عمل»، »رساله درباره خضر»، «شاهدخت والاتبار شهربانو»، «در باغ روشنایی» «گزیده حدیقة الحقیقه»، «گزیده‌ای از شعر سعدی به زبان عربی»، «کشف الحقائق نَسَفی _ تحقیق و تحشیه»، «المَجدی فی أنساب الطّالبیّین» (تحقیق)، «نَسمةالسَّحر بذکر من تشیَّع و شعر» (تصحیح،تحقیق)، «دیوان خازن (عبداللّٰه بن احمد خازن)» (تصحیح و تحقیق) و «الوحشیات (ابوتمام)» (تصحیح) اشاره کرد.

انتهای پیام/282/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: احمد مهدوی دامغانی مهدوی دامغانی مهدوی دامغانی دانشگاه تهران حرم مطهر رضوی ادبیات فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۴۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند

مردم انقلابی قم با پیکر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) وداع می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، به مناسبت ایام شهادت امام صادق علیه‌السلام، دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس میهمان شهر مقدس قم خواهند بود.

مراسم وداع با این دو شهید گمنام شامگاه پنجشنبه بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها برگزار می‌شود.

پیکر‌های مطهر این دو شهید گمنام روز جمعه از ساعت ۱۶:۴۰ از میدان آل یاسین در انتهای بلوار پیامبر اعظم به سمت مسجد مقدس جمکران تشییع خواهند شد.

طی مراسم ویژه‌ای این دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس در صحن اصلی مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می‌شوند.

روز گذشته نیز دانشجویان دانشگاه قم با این دو شهید گمنام وداع کردند و سپس در حمایت از دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی با تجمع در مسجد این دانشگاه علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس شعار دادند.

گفتنی است یکی از این دو شهید والامقام در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسیده و دیگری در عملیات عاشورای ۲ در سال ۱۳۶۴ در چنگوله به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

دیگر خبرها

  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند
  • نخستین دیدار خانواده شهید رنجنوش با پیکر مطهر بعد از ۳۸ سال
  • تشییع و خاکسپاری شهید دفاع مقدس در گناوه برگزار می‌شود
  • دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم برای شرکت در مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام
  • میزبانی دانشگاه قم از یک لاله‌ گمنام دفاع مقدس
  • اعلام جزئیات مراسم تشییع و تدفین پیکر شهید عشیری لیوسی
  • پیکر مطهر شهید «محمد رنجنوش» شنبه تشییع می‌شود
  • استفاده از نیروهای متدین در دانشگاه از کارهای استاد مطهری بود
  • تشییع پیکر مطهر جانباز شهید سیلاوی در اهواز+فیلم
  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود