Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@12:09:07 GMT

آوار متروپل شمال شرق را تکان داد

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۶۸۶۱

آوار متروپل شمال شرق را تکان داد

ریزش ساختمان نیمه آماده متروپل خواب بسیاری از نهاد‌های نظارتی و بازرسی را برهم زد به نحوی که این روز‌ها نگرانی از ریزش ساختمان‌های ناایمن در شهر‌ها بر سر زبان افتاده است.

بسیاری از ساختمان‌هایی که امروز احتمال تخریب و ریزش آن‌ها وجود دارد سال‌ها پیش ساخته شده است؛ شاید ایمنی آن‌ها با توجه به شرایط آن زمان مناسب بود، اما در وضعیت فعلی و با گذشت سال ها، استاندارد‌های ایمنی تغییر کرده در نتیجه ساختمان‌ها نیازمند بازسازی و رسیدگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر برخی از ساختمان‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته می‌شوند نیز به جهت کم و کاستی در نظارت نهاد‌های متولی، نا ایمن است و احتمال ریزش آن ساکنین را وادار به تخلیه می‌کند.

گرد و غبار متروپل به اینجا هم رسیده است و ساختمان‌های نا ایمن یکی پس از دیگری نمایان می‌شود.

بجنورد محلی شده برای ساختمان‌هایی که همانند قارچ سر به فلک کشیده و در پس انبوه سازی ها، نگرانی از ناایمنی و حادثه آفرینی خواب ساکنانش را بر هم زده است.

مجموعه ناوک در ردیف اول ساختمان‌های ناایمن

نشت آب و فاضلاب و تجمع آن در یکی از بلوک‌های مجموعه مسکونی ناوک بجنورد سبب نگرانی ساکنان شده است.

مجموعه مسکونی ناوک در جنوب بجنورد ساخته شده است که البته اجرای با نظارت‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده و ایراد‌ها و نواقص آن اکنون با نشت آب رخ نمایی کرده است.

روز‌های گذشته با اعلام اهالی و ساکنان مجموعه مسکونی ناوک مبنی بر تجمع آب در ساختمان، ۵۰ نوبت با تانکر‌ها تخلیه شده است، اما همچنان تمام ساختمان پر از آب است.

آتش نشانی بجنورد نیز درباره احتمال وقوع حادثه در این مجتمع هشدار داده است و با توجه به نفوذ طولانی مدت فاضلاب در ساختمان، انباری ها، آسانسور و پله اضطراری اخطار داد.

رئیس آتش نشانی بجنورد می‌گوید: ساختمان در اثر نم زدگی ناایمن شده است، در روز‌های اخیر آب به وسیله پمپاژ تخلیه شده است، اما مشکل همچنان برای ساکنان این بلوک که بیش از ۵۰ خانوار هستند، باقی است.

بیشتر بخوانید

با دستور شهردارپایش حصار کارگاه‌های ساختمانی بجنورد نظام‌مند شد

صحراگرد می‌گوید: لوله گاز که از زیر ساختمان عبور داده شده، دچار پوسیدگی شده و گاز نشت پیدا کرده بود، نشتی گاز که می‌تواند سبب انفجار شود؛ تهدید جدی برای ساکنان است، البته این مشکل با همکاری شرکت گاز رفع شد.

یک مشکل مهم در اجرای مجموعه مسکونی ناوک، پیش بینی نشدن تدابیر برای جمع آوری فاضلاب است، در جمع آوری فاضلاب تنها به ایجاد چاه جذبی اکتفا شده است، این چاه‌ها پس از چند سال، دیگر توان جذب فاضلاب ندارند و باید در زمان کوتاه تری تخلیه شوند.

یکی از راهکار‌ها برای جلوگیری از این مشکل، تامین مخزن برای جمع آوری فاضلاب است، فاضلاب باید در مخزن جمع آوری و پس از ته نشین شدن مواد، فاضلاب سطح بالای مخزن به چاه‌های جذبی هدایت شود تا این چاه‌ها در زمان کوتاه پر نشود.

متاسفانه در زمان ساخت و اجرای این مجموعه مسکونی مخزن جمع آوری فاضلاب پیش بینی نشده و اکنون ساکنان با مشکل اساسی روبه رو شده اند.

اجرا نشدن سیستم جمع آوری فاضلاب یکی از مشکلات ساکنان در مجموعه مسکونی ناوک است؛ در صورتی که این مجموعه مسکونی زیر پوشش خدمات فاضلاب قرار گیرد مشکل به صورت اساسی حل می‌شود.

در اینجا موضوع توسعه شبکه فاضلاب به میان می‌آید؛ در حال حاضر ظرفیت تصفیه خانه بجنورد، پاسخگوی جذب فاضلاب شهر بجنورد نیست.

سوالی مهمی که وجود دارد این است؛ کدام سازمان، متولی یا مسئول وضعیت مجموعه ناوک است؟

خواب ناآرام سینما قدس

سینما قدس در حالیکه هم چنان گیشه اش زیر تلی از غبار به خواب رفته است و ظاهرا کسی به فکر بیدار کردنش نیست.

سینما قدس بجنورد که روزگاری برترین‌های گیشه را اکران می‌کرد امروز به مخروبه‌ای تبدیل شده که شهروندان با گذر از کنار ساختمان قدیمی آن با مرور خاطراتشان افسوس نبودش را می‌خورند.

سینما قدس تنها سینمای خراسان شمالی در سال ۸۸، به جهت فرسودگی ساختمان به علت قدمت بنای آن وعدم امنیت جان تماشاچیان و نبود اعتبار کافی برای بازسازی تعطیل شد.

با توجه به اینکه سال هاست از تعطیلی این سینما می‌گذرد و اقدامی هم برای بازسازی یا تخریب آن صورت نگرفته است؛ این سینما هم با توجه به ضوابط جدید ایمنی حداقل‌ترین استاندارد‌های لازم را ندارد.

رئیس نظام مهندسی استان می‌گوید: سینما قدس یکی از چندین ساختمانی که استاندارد‌های ایمنی را ندارد و لازمه آن انجام کار ممیزی است که متاسفانه سازو کاری برای آن تعریف نشده است.

رفع مشکل سینما قدس نیازمند عزم و اراده همگانی است، در غیراینصورت اقدامی هم انجام شود مقطعی است.

ریزش سینما قدس و مخاطراتی که برای شهروندان عبوری و ساکنان اطراف ایجاد می‌کند باید دغدغه امروز مسئولین استانی باشد تا هم اکنون راهکاری برای آن بیندیشند.

شیروان مقصد بعدی ساختمان‌های نا ایمن

شرایط ناایمن سکونت در دو مجتمع مسکونی در شهر شیروان موجب مداخله مسئولان شده است.

رضوانی شهردار شیروان می‌گوید: دستور تخلیه این مجتمع‌ها صادر شد ودر حال حاضر واحد‌ها تخلیه شده است و ساکنان در محل جدیدی اسکان دارند؛ حال نهاد‌های نظارتی تصمیم گیرنده بازسازی یا تخریب این ساختمان‌ها هستند.

راه و شهرسازی هم از انجام بررسی‌های تخصصی بیشتر برای تعیین آخرین وضعیت ساختمان‌ها خبر داده است.

شناسایی ساختمان‌های ناایمن در بجنورد

رئیس آتش نشانی بجنورد از شناسایی ساختمان‌های ناایمن در بجنورد خبر داد.

صحراگرد می‌گوید: در جلسه‌ای با حضور اداره کل استاندارد، شهرداری مناطق، راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان با موضوع شناسایی ساختمان‌های ناایمن در بجنورد برگزار شد.

بیشتر بخوانید

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید نردبان آتش نشانی

طی این جلسه قرار بر این شد تا از هر یک از ادارات و نهاد‌ها نمایندگانی معرفی تا نسبت به شناسایی ساختمان‌های ناایمن اقدام شود.

صحراگرد می‌گوید: اگر همکاری دستگاه‌های مذکور نیز برای اجرای طرح نباشد، خود شهرداری اقدام به شناسایی ساختمان‌های ناایمن می‌کند.

آتش نشانی فقط می‌تواند نسبت به ایمنی ساختمان ورود پیدا کند و در حوزه سازه‌ای و یا ساختمان‌هایی که بیش از بار اقدام به ساخت و ساز کرده اند، نمی‌تواند اظهار نظر کند در اصل نظام مهندسی متولی ایمنی سازه‌ای و زیربنایی است.

او می‌گوید: البته در گذشته آتش نشانی نسبت به شناسایی ساختمان‌های ناایمن که در آن‌ها تجمع ایجاد می‌شد مانند پاساژ، مراکز خرید، تالار، بوم گردی و... ورود پیدا کرده و حدود ۷۰ ساختمان مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته‌  رئیس آتش نشانی بجنورد ایرادات شناسایی شده و اخطار کتبی به مالکان با رونوشت به دادستانی و مراجع ذیصلاح ارسال شده تا نسبت به رفع مشکلات این ساختمان‌ها رسیدگی شود.

صحرا گرد می‌گوید: در یکی دو مورد از ساختمان‌ها اقدامات لازم جهت رفع نواقص تا حدودی انجام شده و مابقی باید اقدامات لازم را انجام دهند.

ورود شهرداری به الزام رعایت ایمنی در ۷۰ ساختمان ناایمن

شهردار بجنورد از الزام قانونی مدیریت شهری برای مالکین در رعایت ایمنی سازه‌های ساختمانی خبرداد و گفت: درمباحث تامین ایمنی سازه‌ها و ساختمان‌ها سختگیرهستیم و با صدوراخطار و تعیین زمان به مالکین  ، توقع داریم مشارکت لازم را داشته و نسبت به تامین ایمنی که بی شک تامین کننده جان و مال خود و عزیزانشان است با ما همراهی کنند.

حمیدی گفت: درمباحث تامین ایمنی درحوزه وظایف سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی که شهرداری مستقیما نظارت و دخالت دارد، مواردی ازجمله جانمایی سیستم اعلام حریق و کپسول آتش نشانی – ایجاد جان پناه – پله فرار و جانمایی آسانسور و ... مورد نظارت قرارگرفته و موارد خلاف قانون به مالک اخطار داده می‌شود و تا رفع ایرادات، شهرداری پایان کارصادر نمی‌کند.

شهردار گفت: دربخشی از موارد که شاهد ناایمنی ساختمان‌ها هستیم با سازه‌های قدیمی مواجهیم که یا بدون نظارت مهندس، در حومه شهر ساخته شده یا بعد از اخذ پایان کار، تخلفات ساختمانی درآن اعمال شده است که درحال شناسایی و تدوین راهکار‌های اجرایی برای آن هستیم.

دربخش دیگری از سازه‌های ساختمانی نوساز که تحت نظارت مهندسین ناظر درحال ساخت است نیز موارد خلاف قانون که توسط مهندس به شهرداری اعلام می‌گردد، بلافاصله اخطاری برای مالک صادر می‌شود که وی را ملزم به رفع تخلف با تعیین زمان مشخص می‌کند.

باقری  فرماندار بجنورد می‌گوید: برای مالکان ساختمان‌های ناایمن پیام هشدار صادر و درخواست شده تا اقدامات لازم برای ایجاد ایمنی انجام دهند.

حال این اکیپ برای نظارت بر چگونگی اجرای اقدامات ایمنی مالکان انجام می‌شود.

نظام مهندسی، ناظر بر ناایمنی‌های سازه‌ای

رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی می‌گوید: آمار دقیقی در خصوص ساختمان‌های ناایمن در کشور جود ندارد، چون ضوابط شهرداری در طی سال‌ها به روز رسانی شده و تمامی ساختمان‌ها نیز در زمان ساخت بر همین اساس ساخته شده و ممکن است آسیب‌هایی داشته باشد که در حال حاضر نمود پیدا کرده است.

حصاری بر تشکیل اکیپی از مجموعه سازمان‌های ذیربط با هدف شناسایی ساختمان‌های دارای حداقل استاندارد‌های لازم تاکید کرد.

نگهداری ساختمان‌ها از وظایف نظام مهندسی و شهرداری است که تاکنون اقدام قابل توجهی صورت نگرفته، اگر سازمان‌های ذیربط همت بیشتری داشته باشند بسیاری از مشکلات فعلی تا قبل از وقوع حادثه‌ای ناگوار شناسایی و اقدامات لازم انجام می‌شود.

حصاری  می گوید: در حادثه متروپل نکته حائز اهمیت عدم توجه به اخطار‌هایی است که در بسیاری از شهر‌های کشور وجود دارد؛ موضوع بسیار جدی که در قانون مغفول مانده، اهرم قانونی برای ناظری که با تخلفی روبرو شده وجود ندارد، ناظر فقط می‌تواند تخلف را به شهرداری گزارش کند و ادامه ساخت و ساز یا ممنوعیت و پلمب شدن مربوط به تصمیم شهرداری است.

به گفته‌  حصاری در پیش نویس جدید قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که به مجلس ارائه شده، اهرم قانونی برای ناظرین نظام مهندسی جهت توقف ساخت و ساز‌های خلاف و ناایمن تعبیه شده که شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

حادثه خبر نمی‌دهد!

این جمله‌ای است که بار‌ها و بار‌ها همه شنیده ایم، شاید این جمله هر روزه به مسئولین دیکته می‌شود، ولی باز هم حادثه بی خبر رخ می‌دهد و تنها تاسف و حسرت برجای می‌گذارد.

شاید کمی سختگیری و وجدان بیدار مسئولین در صدور مجوز، حوادث کمتری بوجود بیاورد و خانواده‌های کمتری را داغدار کند.

گزارش اکرم دانش طلب

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ساختمان های ناایمن متروپل آبادان شناسایی ساختمان های ناایمن ساختمان های ناایمن آتش نشانی بجنورد جمع آوری فاضلاب ساختمان هایی اقدامات لازم نظام مهندسی ساخته شده سینما قدس نهاد ها سازه ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۶۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد

رئیس شورای اسلامی شهرستان سامان با اشاره به لزوم اجرای شبکه فاضلاب روستایی حاشیه زاینده‌رود گفت: ورود فاضلاب به این رودخانه می‌تواند تهدیدی برای سلامت عمومی مصرف‌کنندگان آب از این حوزه باشد و اجرای شبکه فاضلاب این روستاها باید هرچه سریع‌تر صورت بگیرد.

غلامرضا چهلگردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: با وجود چهارهزار جوان دارای مجوز فعالیت از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تکمیل ساختمان فرهنگسرای شهرستان سامان ضروری و نیازمند اعتبار لازم است.

وی با اشاره به لزوم اختصاص اعتبار برای تکمیل ساختمان اداره ثبت احوال شهرستان سامان، گفت: ساخت ساختمان اداری ثبت احوال حدود پنج سال پیش شروع شده و سه سال است که کاملاً تعطیل شده است، همچنین تکمیل ساختمان بخشداری زاینده رود، احداث بیمارستان محلی شهرستان سامان و ساماندهی مسیل اصلی شهر سامان و ایمن‌سازی آن نیازمند تخصیص اعتبار مناسب است‌.

رئیس شورای شهرستان سامان ادامه داد: جاده سامان به تیران به عنوان یکی از محورهای اصلی ورودی استان و تکمیل جاده سامان به قراقوش با توجه شرایط خاص این جاده، باید در اولویت کاری قرار داده شود.

چهلگردی با اشاره به لزوم اجرای شبکه فاضلاب روستایی حاشیه زاینده‌رود، افزود: ورود فاضلاب به این رودخانه می‌تواند تهدیدی برای سلامت عمومی مصرف‌کنندگان آب از این حوزه باشد و اجرای شبکه فاضلاب این روستاها باید هرچه سریع‌تر صورت بگیرد.

کد خبر 749212

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۲ درصدی حوادث ساختمان در خراسان جنوبی
  • شناسایی ۱۰ ساختمان بسیار پرخطر و ناایمن در اراک
  • ریزش آوار ساختمان قدیمی ۳ طبقه روی ۲ کارگر + عکس
  • دیدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی 
  • برگزاری جلسه کارگروه ایمنی و بهداشت آب و فاضلاب در ماکو
  • نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • نوار غزه ۳۰ برابر مساحت خود آوار دارد
  • ارزیابی ایمنی حدود ۱۵۰۰ بوستان در پایتخت و شناسایی بیش از ۱۵ هزار مورد ناایمن
  • مانور ایمنی کارگاه‌های پرخطر در ایلام