Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@15:26:58 GMT

ماهی ۱۰۰ میلیون درآمد از دکه داری

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۸۰۳۷

ماهی ۱۰۰ میلیون درآمد از دکه داری

به گزارش قدس آنلاین، پیاده روهای شهر تهران، پر است از دکه هایی که این روزها دیگر در آنها خبری از روزنامه‌های رنگارنگ با تیترهای جذاب نیست. چایی و سیگار، جای خود را به روزنامه‌ها دادند. البته هستند دکه هایی که همچنان بازار گرم روزنامه هارا دارند. اغلب مشتریان این دکه‌ها برای خرید سیگار و تنقلات به آنها مراجعه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صاحبان این شغل، قطعا مشکلات زیادی هم دارند و شغل آنها با چالش هایی همراه است. برای فهمیدن این چالش‌ها به بعضی از خیابان‌های تهران رفتیم تا از نزدیک شاهد این چالش‌ها باشیم.

دزدی از اجناس دکه داران

آقای میرزایی، صاحب یکی از دکه ها، در پاسخ به سوالم درباره این که این شغل چه مشکلاتی دارد گفت: «یکی از چیزهایی که خیلی اذیت کننده‌اس دزدیه. یهو می‌بینی سرم که شلوغ شد، یکی میاد ۲بسته از این تخمه هارو برمیداره و میره. بعدش متوجه میشم که مثلا فلان چیزو نفروختم و سرجاش نیست. فقط تخمه نیستا. خیلی چیزای دیگه. مثلا این مجله‌های باطله. آخه اینا فقط جدول داره به چه درد دزد می‌خوره بابا.»بیشتر چه چیزهایی می‌فروشید؟«تا دلت بخواد سیگار. انقدر مشتری داره که حد نداره از ۷صبح که دکه رو باز می‌کنم مشتری سیگار و چایی میاد.»همین طور که گرم صحبت با من بود مشتری هم راه می‌انداخت. راست می‌گفت، اکثر مشتری هایی که در این مدت مراجعه کردند چیزی به جز سیگار نخریدند. مشغول کار که شد به مسیرم ادامه دادم. اندکی بالاتر یک دکه دیگر وجود داشت. یک آگهی بزرگ تبلیغاتی روی آن وجود داشت که توجهم را به خود جلب کرد. تعدادی روزنامه هم داشت که یک نفر مشغول خواندن آن بود.

رو به روی دکه یک سماور بزرگ گذاشته بود و چایی و نسکافه هم می‌فروخت. روی دیوار دکه نوشته بود(اسپرسو) موجود است. سرش که خلوت شد جلو رفتم و از او در ارتباط با هزینه تبلیغات روی دکه پرسیدم. گفت: «قیمت‌ها فرق داره. بستگی به اون مدت زمانی داره که می‌خوای اینجا بمونه. اکثر کسایی که تا الان برای تبلیغات اومدن یک ماهه خواستن. برای چه زمانی میخوای؟تا برج ۶ نمیشه ها.هزینشم برای یک ماه ۱۰ تومنه.»چرا انقدر زیاد؟«زیاد نیست که.البته همش هم برای ما نیست.یه بخشی برای شهرداریه دیگه.»بازار فروش روزنامه چطوره؟«اکثر مردم فقط وایمیستن و نگاه می‌کنن. خیلی مثل قبل نیست. من چند ساله کارم همینه. قبلا خیلی فروش داشتیم شاید از هر روزنامه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نسخه در طول روز می‌فروختم اما الان فقط میان وایمیسن و نگاه می‌کنن.»

درآمد این شغل چقدره؟«درآمدش بالاست. اگر بتونی از شهرداری مجوز بگیری خیلی میتونی از این کار درآمد داشته باشی. البته باید بتونی با این شرکت‌های سیگار قرارداد خوب ببندی و هر هفته چند بسته رایگان ازشون بگیری. این جوری درآمدت خیلی بیشترم می‌شه. میخوای دکه بزنی مگه؟»احتمالش هست وارد این کار بشم. «آدم کاری باشی می‌تونی ماهی ۵۰ میلیونم درآمدم داشته باشی، داشتم که می‌گما. باید بدونی چه چیزهایی بیاری که فروش بره. چیزای الکی بیاری ورشکست میشی. تنقلات و آب و میوه و سیگار. اینا پر فروش‌ترین چیزایی که دارم. البته روزنامه هم هستا که فروش خودشو داره ولی زیاد نیست اما خب مخاطب خودشو داره.»از او تشکر کردم و رو به روی متروی میرزای شیرازی رفتم.

شغلی با درآمد بالای صد میلیون

دکه‌ای نسبتا بزگی بود و سه نفر در آن کار می‌کردند. وقتی از او در ارتباط با درآمد این کار پرسیدم گفت: «چون جلوی مترو هستیم، خیلی درآمدش خوبه.البته کرایه‌ای هم که به شهرداری پرداخت می‌کنیم بالاست. بخش قابل توجهی از درآمد رو کرایه می‌دیم.سه نفرم که کار می‌کنیم اینجا، اما خب خوبه خداروشکر.»مشکلاتی هم دارید؟«کار بدون مشکل مگه میشه؟تا دلت بخواد مشکل هست.اوج کار ما تازه ساعت ۱۰شب به بعده که شهرداری مانع کار میشه.اگه بتونیم تا یک صبح باز باشیم قطعا هم برای خودمون بهتره و هم برای کسایی که اون ساعت دنبال مغازه باز می‌گردن.کرایه‌ها هم که هرچقدر بخوان زیاد می‌کنن و نظارتی روش نیست. سیگار خارجی هم که با ترس و لرز باید بفروشیم چون قاچاق محسوب میشه و هرلحظه ممکنه بیان پلمب کنن. خلاصه خیلی زیاده، حالا برای چی میپرسی؟ماموری؟؟»این را با لبخند گفت ولی حرف هایش را ادامه داد«دکه داری خیلی کار راحتی هم نیست.دیدی که چه مشکلاتی داره، تازه این یه بخشیش بود.

چرا روزنامه نمی‌فروشید؟«روزنامه؟دیگه وقتی خبرا رفته توی گوشی کی روزنامه میخره؟البته چرا، روزی یه تعدادی برام میارن ولی خب خیلی کم مخاطب داره. نه این که مخاطب کم شده‌ها نه. میان این جا چایی و سیگار میخرن وایمیسن روزنامه هارو نگاه می‌کنن.بعضی‌ها هم که از جاش برمیدارن و ورق میزنن دوباره میذارن سرجاش.»آخر ماه چقدر درآمد دارین؟«این کار درآمد مشخص و ثابتی نداره. هرسری یه مقداره.آخر یک ماه ۱۰۰ میلیون ماه بعد ۷۰ میلیون. عمده درآمد ما از سیگاره. شاید روزی ۳ میلیون تومن سیگار می‌فروشیم. البته اگه اون سیگارهایی که پولشو پرداخت نمی‌کنن و فرار می‌کنن رو اضافه کنی بیشترم میشه.»یعنی چی؟«بعضی اوقات اینجا تنهام و نمیرسم همه مشتری هارو راه بندازم. یکی میاد سیگار بخره تا میبینه سرم شلوغه پولشو نمیده و فرار میکنه. انقد از این اتفاقات برام افتاده. اینم برات بگم که این کار خطرم داره ها. اگه تنها باشی برای همون ساعت ۱۰ شب که خیابون اینجا خلوت میشه، راحت ازت زورگیری می‌کنن. یه بار که خواستم دکه رو ببندم، دو نفر با چاقو بهم حمله کردن و هرچی پول نقد داشتم بردن. دو تا دستگاه کارت خوان هم داشتم که اونارو هم بردن.»از داخل دکه صدایش کردند. من هم از آن جا رفتم.

در این پرس و جوها و با توجه با شواهدی که وجود دارد، متوجه آن شدم که متاسفانه سیگار جای خود را به روزنامه داده است. اکثر مشتریان دکه‌ها نوجوانان و جوانان هستند که برای تهیه سیگار به آنها مراجعه می‌کنند. بعضی‌ها هم برای خرید چایی و نسکافه و سایر تنقلات. دکه هایی که روزگاری ماهیت آنها فروش مهم‌ترین روزنامه‌های کشور بوده، حال تبدیل به کافی شاپ و سوپر مارکت شده‌اند.

درآمد بالای این شغل باعث شده است تا دکه داران به دنبال این باشند تا بتوانند ساعت فعالیت خود را بیشتر کنند و تا بامداد فعالیت داشته باشند. این شغل پر درآمد البته با چالش هایی هم همراه است که تعدادی از آن هارا در گزارش خواندید. خطرهایی مانند زورگیری در ساعات پایانی شب آنها را تهدید می‌کند و ممکن است حتی علاوه بر خسارت مالی، جان آنها هم تهدید شود. عواملی مانند دزدی از اجناس و عدم پرداخت پول بابت خرید جنس هم از چالش‌های پیش روی آن هاست.

این شغل می‌تواند برای صاحبان آنها تا ماهی ۱۰۰ میلیون هم درآمد هم داشته باشد که بخش عمده‌ای از این درآمد از فروش سیگار است.

منبع: گسترش نیوز

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: روزنامه ها چالش ها دکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۸۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زخم کاری سیگارهای الکترونیک

  سیگارهای الکترونیکی که با ترفندهای تبلیغاتی خود، باور عوارض‌نداشتن و راهی برای ترک سیگارهای سنتی را در جامعه رواج دادند و از این راه طرفداران زیادی نیز پیدا کردند، حالا با درگیرکردن عده زیادی از افراد جامعه، به یک معضل تبدیل شده‌اند! به‌خصوص این‌که طبق تاکید مسئولان بهداشتی، این سیگارها نه‌فقط بی‌خطر نیستند، بلکه سرطان‌زا نیز هستند و به همین خاطر با وجود تحرکات مشکوک، وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز این سیگارها نمی‌رود. بر اساس آمار، هیچ سطح ایمن و مطمئنی برای دخانیات وجود ندارد و تنباکوی سبک، محصولات دخانیات بدون دود، سیگار برگ غیرمضر و تبلیغات دیگر، افسانه‌ای بیش نیست و بارها وزارت بهداشت و نهادهای مربوط، این موضوع را به افراد جامعه گوشزد کرده‌اند. گرچه همچنان عده‌ای تلاش می‌کنند مصرف سیگارهای الکترونیکی را در جامعه مشروعیت ببخشند و آن را متفاوت از سیگارهای سنتی بدانند اما نگاه وزارت بهداشت به این موضوع متفاوت است. به‌طوری که اخیرا بهزاد ولی‌زاده،رئیس دبیرخانه ستادکشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت اعلام کرده است:تقاضاهایی برای اجازه فعالیت درزمینه عرضه ورسمیت‌بخشیدن به این سیگارها صورت‌گرفته اما وزارت بهداشت زیربارصدورمجوز برای تولید،فروش‌وعرضه این سیگارها نمی‌رود؛چراکه مضرات این سیگارها شناخته‌شده است.
   
زیاده‌روی در مصرف سیگارهای الکترونیکی به بهانه عوارض نداشتن آن
دکتر آقازاده، پژوهشگر اعتیاد در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص عوارض این سیگارها می‌گوید: این سیگارها در ابتدا با این ادعا آمدند تا جایگزین سیگارهای سنتی و عوارض آن شوند و برای افراد سیگاری با تأمین نیاز نیکوتین، حس سیگار را تداعی کنند. برای این روش نیکوتین را در محلول‌های سیگارهای الکترونیکی اضافه کردند و بعدها طعم‌دهنده‌های مختلفی به آنها افزوده شد که سرطان‌زاست و فرد سیگاری با این تصور که این‌گونه سیگارها عوارضی ندارند، محدودیت مصرفی برای خود قائل نمی‌شود و در استفاده از آن زیاده‌روی می‌کند و در نهایت به عوارض بیشتری نسبت به قبل مبتلا می‌شود.سال‌هاست که سازمان‌های جهانی مرتبط با حوزه سلامت و بهداشت درخصوص تاثیر این سیگارها بر سلامت افراد وانواع تهدیدهای جانبی آن، اطلاع‌رسانی می‌کنند اما با این همه، چرا مصرف این نوع از سیگارها همچنان سیر صعودی دارد؟ 
   
سیگارهای الکترونیکی قبح سیگارهای سنتی را در جامعه ندارد
پیمان حسنی ابهریان، عضو هیأت علمی و مدیرگروه توانبخشی موسسه آموزش عالی علوم شناختی در گفت‌وگو با جام‌جم در این‌باره می‌گوید: با توجه به این‌که فرهنگ اجتماعی و مقابله با مصرف دخانیات به نسبت نسل‌های قبل بیشتر شد و این تغییرات دیگر پاسخگوی افراد سیگاری نبود،مافیای دخانیات سعی دررفع این موضوع کردند و سیگارهای الکترونیکی را تولید و تبلیغ کردند. درحال حاضر درصد زیادی از افراد،به‌ویژه جوانان،سیگارمصرف می‌کنندوبه همین دلیل گرایش به سیگارهای الکترونیکی نیز افزایش یافته است. افزایش تمایل بسیاری از افراد به این نوع از سیگارها به این دلیل است که مصرف سیگارهای الکترونیکی به‌نسبت سیگارهای سنتی، محدودیت‌های قبل را ندارد. درواقع با توجه به این‌که این نوع ازسیگارها، دودهای آزاردهنده سیگارهای سنتی را ندارند، افراد درهرجایی از آنها استفاده می‌کنند. ازطرفی دیگر، مصرف این نوع از سیگارها، قبح استفاده ازسیگارهای سنتی را در جامعه توسط جوانان و نوجوانان ندارد؛ بنابراین مصرف این نوع از سیگارها اکنون افزایش یافته است.
   
جایگزینی لذت‌های سالم در جامعه راهکار مقابله با مصرف دخانیات
با توجه به سمی‌بودن وسرطان‌زا بودن مواد سیگارهای الکترونیکی وعوارض ناشی از آن برای فرد و جامعه، راهکار مقابله با این مسأله چیست؟ابهریان دراین خصوص معتقد است: برای پیشگیری ومقابله با افزایش مصرف دخانیات، به‌ویژه انواع مختلف سیگار در جامعه، بیش از هرچیز، فعالیت‌های فرهنگی لازم است و در این مورد جریمه نقدی و امثال آن کافی نیست. متأسفانه چند سالی است که مصرف سیگار در بین زنان نیز بسیار افزایش یافته و این موضوع از دید آنها به برابری زنان و مردان تعبیر می‌شود، در حالی که افزایش گرایش به چنین مسائلی با توجیه برابری بسیار خطرناک است. بر همین اساس برای کاهش این معضل در جامعه ابتدا باید علت گرایش افراد به سیگار را بررسی کرد. سیگار یا هر دخانیات دیگری در ابتدای مصرف برای فرد ایجاد لذت می‌کند و پس از آن به عادت تبدیل می‌شود؛ بنابراین برای کاهش گرایش جوانان به دخانیات لازم است تا در جامعه با ایجاد مراکز تفریحی، ورزشی و... لذت‌های سالم را جایگزین لذت‌های ناسالم کنیم؛ چراکه جایگزینی لذت‌های سالم و آشکارکردن عوارض مصرف دخانیات قطعا سیر استفاده و گرایش افراد جامعه را به سیگار و سایر دخانیات کاهش خواهد داد. البته ناگفته نماند که این نوع از پیشگیری برای جوانان در معرض مصرف جواب نمی‌دهد، بلکه این فرهنگ‌سازی باید از دوران کودکی افراد آغاز شود تا در بزرگسالی اثرات آن مشخص شود.باتوجه به آنچه دراین گزارش مطرح شد،امیداست باتمهیدات وزارت بهداشت در اطلاع‌رسانی و عدم رسمیت‌بخشیدن به مصرف دخانیات جدید نظیر سیگارهای الکترونیکی،مصرف آنها در جامعه کاهش پیدا کند و دیگر در سطح شهر شاهد مصرف سیگار توسط دختران و پسران در هر سن و سالی نباشیم.

دیگر خبرها

  • آنچلوتی آدامس می‌جود چون سیگار ممنوع است!‏
  • کشف ۷۶۰ پاکت سیگار خارجی قاچاق در لردگان
  • کشف سیگار‌های قاچاق در بهاباد
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • سیگار چه بلایی بر سر پوست می‌آورد؟
  • کشف محموله سیگار قاچاق در میامی
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • محکومیت بیش از ۳ میلیارد ریالی یک واحد صنفی در رشت