Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@16:41:28 GMT

نگران شیوع بیماری «تب کریمه کنگو» هستیم

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۸۴۳۷

نگران شیوع بیماری «تب کریمه کنگو» هستیم

به گزارش «تابناک»، جواد ابیشوند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تاکنون هشت بیمار مشکوک «تب کریمه کنگو» در استان بستری شدند که نتیجه آزمایش سه نفر نشان می‌دهد که ابتلای قطعی به این بیماری داشته‌اند.

وی تصریح کرد: مراحل مداوای این بیماران در بیمارستان‌های استان به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و ما منتظر جواب آزمایش پنج مورد مشکوک به ابتلای به «تب کریمه کنگو» هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در حالی که در تابستان سال گذشته تنها پنج مورد ابتلاء به بیماری «تب کریمه کنگو» را شاهد بودیم اما در ۲۴ ساعت گذشته تنها سه مورد احتمال ابتلاء در بیمارستان‌های استان گزارش شده که نشان از وضعیت خطرناک این بیماری در استان هستیم.

ابیشوند از هموطنان خواست تا از مصرف گوشت کشتار خارج از کشتارگاه جلوگیری کرده و از تماس با دام و محصولات دام و آلایش دامی خودداری کرده و مراقب انتشار این بیماری باشند.

وی علائم این بیماری را سر درد، تهوع، خونریزی و علائم شبیه به سرماخوردگی اعلام کرد و افزود: چنانچه شهروندان چنین علائمی را در خود مشاهده کنند، باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت مراقبت قرار گیرند چرا که اگر دیرهنگام تشخیص داده شود، امکان فوق مبتلایان وجود دارد.

ابیشوند در مورد امکان آزمایش تخصصی برای افراد مبتلا به این بیماری خاطرنشان کرد: در مراحل اولیه آزمایش آنزیم‌های کبدی و همچنین انعقادی امکان ارائه جواب در کوتاه مدت به صورت استانی وجود دارد اما با ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه انستیتوپاستور دریافت نتیجه نهایی و تأیید در این حوزه با این آزمایش ملی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: امیدواریم شهروندان مراقبت بیشتری را انجام دهند چرا که ما نگران شیوع این بیماری هستیم و از خوردن گوشت ناسالم و تماس با حیوانات و گزیدگی کنه خودداری کنند.

ابیشوند در مورد شیوع بیماری وبا در سطح استان بیان کرد: تاکنون هیچ مورد مثبت از ابتلای شهروندان استان به وبا مشاهده نشده و تمامی موارد احتمالی با انجام نمونه‌برداری گزارش منفی را به دنبال داشته است.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: شهروندان برای جلوگیری از شیوع بیماری «وبا» نیز بهتر است در استفاده از سبزی و میوه ضد عفونی را در اولویت قرار داده و از نوشیدن آب ناسالم جلوگیری کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محمد کاظمی حسین طائب تب کریمه کنگو شیوع بیماری انتقال بیماری محمد کاظمی حسین طائب تب کریمه کنگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۸۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک نشانه مهم زوال عقل

مطالعه‌ای که به تازگی توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز در بلومبرگ انجام شده، نشان می‌دهد که احتمال زوال عقل در افراد مسن با شدت بالای کم‌شنوایی بیشتر است، اما این احتمال در بین کسانی که از سمعک استفاده می‌کنند پایین‌تر است.

نتایج حاصل از این مطالعات (روی بیش از ۲۴۰۰ سالمند)، بیانگر این است که کاهش شنوایی ممکن است عاملی در افزایش خطر زوال عقل باشد و بر همین اساس، درمان کم‌شنوایی می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. کاهش شنوایی یک مسئله حیاتی در زمینه سلامت عمومی است و این خطرِ روبه‌رشد (که کاهش شنوایی ممکن است با خطر زوال عقل مرتبط باشد]، میلیون‌ها نفر را در جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این مطالعه، ۲۴۱۳ نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که حدود نیمی از آنها بالای ۸۰ سال داشتند و طی همین بررسی‌ها ارتباط واضحی بین شدت کم‌شنوایی و زوال عقل در آنها مشاهده شد؛ شیوع زوال عقل در میان شرکت‌کنندگان با کم شنوایی متوسط تا شدید، ۶۱ درصد بیشتر از شرکت‌کنندگانی بود که شنوایی نرمال داشتند. شیوع زوال عقل در ۸۵۳ شرکت‌کننده کم‌شنوا که از سمعک استفاده می‌کردند نیز تا ۳۲ درصد کمتر بود.

چگونگی ارتباط کم شنوایی با زوال عقل هنوز به طور قطع مشخص نیست، اما نتایج این تحقیقات به مجموعه اطلاعاتی که حاصل از بررسی ارتباط جرئی بین کم‌شنوایی و زوال عقل است، اضافه می‌کند.

امید بر این است که به تدریج، اطلاعات کامل‌تری از تأثیر کم‌شنوایی بر عملکرد شناختی و زوال عقل در سالمندان حاصل شود و داده‌های موجود در این زمینه تکامل یابند.

منابع: upi ، neurosciencenews

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901098

دیگر خبرها

  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است