Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-05@03:35:16 GMT

بهشتی که بود و چه کرد؟

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۸۶۲۷

بهشتی که بود و چه کرد؟

زندگی او پر است از چگونه زندگی کردن‌هایی که وقتی آن‌ها را می‌خوانیم و بعد به روز شهادت و فقدانش می‌رسیم ناخودآگاه آهی گرم از عمق وجودمان پر می‌کشد به آهستانی که برای مردانی چون او در تاریخ تا ابد مرثیه‌سرایی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در طول تاریخ افرادی را می‌بینیم که سوال همیشگی بودن یا نبودن انسان را به چگونه بودن و چگونه ‌زیستن ارتقاء داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ‌که انسانی باشد یا نباشد یک سوال فلسفی بوده که از حیث تاثیر بر کیفیت زندگی انسان‌ها چندان حرفی برای گفتن ندارد اما آن‌ که انسانی چگونه باشد و زندگی‌اش بر او، اطرافیان و هستی چه تاثیری داشته باشد همیشه مسئله مهم تاریخ بشریت بوده است. به همین جهت پادشاهان همیشه با چگونگی رفتارشان ارزش‌گذاری شده‌اند. اسکندر مقدونی، هیتلر، چنگیز مغول و یا لقمان، گاندی، ابن سینا و میلیون‌ها و میلیاردها انسان دیگر با رفتارشان در هستی شناخته می‌شوند.

اما امروز با دیدن تقویم و سالروز هفتم تیر ماه 1360 چه می‌شود که دل خیلی از مردم برای چگونه زندگی کردن مردی که در آن روز به شهادت رسید تنگ می‌شود؟

مگر او چه کسی بود؟

سید محمدحسین بهشتی روحانی 53 ساله‌ای که تقویم دوری نام او را دیگر نتوانست تاب بیاورد و اسم او را برای همیشه در آغوش کشید.

زندگی او پر است از چگونه زندگی کردن‌هایی که وقتی آن ها را می‌خوانیم و بعد به روز شهادت و فقدانش می‌رسیم ناخودآگاه آهی گرم از عمق وجودمان پر می‌کشد به آهستانی که برای مردانی چون او در تاریخ تا ابد مرثیه‌سرایی می‌کنند.

او در طول کمتر از سه سال دوران مسئولیتش خاطرات فراوانی را به تاریخ انسانیت پیشکش کرده است. از آن جمله می‌توان به آرام نبودن او برای رسیدن به اهدافش گفت

مگر او چه کرده بود؟

مهم‌ترین شاخصه شهید بهشتی آن بود که خودش را در زندگی خرج کرد و نه برای زندگی. در زندگی‌اش خودش را خرج آرمان‌ها و اهدافش کرد. خرج خانواده‌اش، خرج انسانیتی که پیوسته نگران آن بود، خرج سیاستی که بتواند با آن یک جامعه اسلامی ایده‌آل را برای مسلمانان فراهم کند؛ اما نه مانند خیلی‌ها که خود را برای زندگی خرج می‌کنند تا در نهایت تکه نانی به دست بیاورند و بس.

او در طول کمتر از سه سال دوران مسئولیتش خاطرات فراوانی را به تاریخ انسانیت پیشکش کرده است. از آن جمله می‌توان به آرام نبودن او برای رسیدن به اهدافش گفت که باعث شد به حوزه علمیه برود و سپس به دانشگاه و پس از آن به سراغ تاسیس مدرسه اسلامی در دوره پهلوی روی بیاورد و بعد سفرش به آلمان و تاسیس مرکز اسلامی هامبورگ و ده‌ها یا شاید صدها کار فردی و تشکیلاتی دیگر تا آن‌ که انقلاب شد و مسئولیت‌ها یکی پس از دیگری به او پناه ‌آوردند.

می‌توان از مسئولیت‌های سنگین سیاسی‌اش در کنار خانواده‌داری و خانواده ‌دوستی و دیکته گفتن به فرزندانش گفت.

شهید بهشتی خطاب به مسئولین: پرثواب‌ترین تعقیبات این است که بروید کارهایتان را انجام بدهید

می‌توان از ناسزاگویی‌های دسته‌ جمعی دیگران به او و سکوتش در مقابل آن‌ها گفت که برای حفظ مصلحت بزرگ‌تر که حفظ آرامش مردم و انقلاب بود، آن را لازم می‌دانست. راستی این کار او ما را به یاد سکوت چه کسی در تاریخ می‌اندازد؟

می‌توان از مهاجرتش به پایین شهر گفت و از تغییر کیفیت پوشش‌اش و ساده شدن آن در زمان مسئولیتش.

می‌توان از لحظاتی گفت که پشت سر کسی در جلوی او حرف می‌زدند و برای حفظ حیثیت آن دیگری برمی‌افروخت.

می‌توان از نماز اول‌ وقت خواندن‌هایش در در اوج مسائل کاری گفت درحالی که تعقیبات نماز را ممنوع کرده بود و به مسئولین می‌گفت: "پرثواب‌ترین تعقیبات این است که بروید کارهایتان را انجام بدهید".

می‌توان از صراحتش برای اجرای حق گفت که برای آن صراحت سال‌ها مطالعه کرده و اندیشیده بود.

عجیب آن است که آن ‌همه مسئولیت و تالیفاتی که از او به جای مانده همه‌شان طی عمر 53 ساله‌اش اتفاق افتاده و این جا است که "برکت" در عمر معنا می‌گیرد.

برکت همانی است که عمر مسئولیت سه‌ سال ‌و ‌نیمه امیر کبیر در قاجاریه را برای ما خاطره ‌انگیز و طولانی می‌کند. برکت آن است که به عمر 37 ساله شیخ شهاب ‌الدین سهروردی دمیده شد و او را صاحب مکتب فلسفی اشراق با تمامی آثار به جای مانده از او آن هم در طول عمر کوتاهش کرد.

آری! رمز ماجرا در برکت است و برکت به دست خداوند به بنده‌اش هدیه می‌شود و شرطش آن است که با خود او معامله کنی و برای او خرج شوی، برای او با دیگران رفتار کنی و برای او برای زندگی خودت برنامه‌ها قطار کنی. اگر برای او شدی بهشتی خواهی شد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بهشتی 7 تیر برای او

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۸۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا نمی‌توان بالای کوه اورست تخم مرغ آب‌پز کرد؟

تقریباً در همه جای کره زمین می‌توان تخم مرغ را آب‌پز کرد. اما یک جا وجود دارد که در آن چنین کاری امکان‌پذیر نیست، حتی اگر اجاق داشته باشید. این نقطه نوک اورست است، یا همان مرتفع‌ترین نقطه از زمین.

به گزارش یورونیوز، شاید این نکته به خودی خود دغدغه‌ای برای کسی محسوب نشود، اما قوانین ترمودینامیک پشت این مسئله به ظاهر ساده بر تهیه غذا و نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان تأثیر می‌گذارد. قوانیتی که هیچ راهی برای دور زدن آن‌ها وجود ندارد. اما اورست چه چیزی دارد که نمی‌توان آنجا تخم مرغ را جوشاند؟ باید گفت مشکل آن‌جا از فشار هوا ناشی می‌شود.

تقریباً در همه جای کره زمین می‌توان تخم مرغ را آب‌پز کرد. اما یک جا وجود دارد که در آن چنین کاری امکان‌پذیر نیست، حتی اگر اجاق داشته باشید. این نقطه نوک اورست است، یا همان مرتفع‌ترین نقطه از زمین.

شاید این نکته به خودی خود دغدغه‌ای برای کسی محسوب نشود، اما قوانین ترمودینامیک پشت این مسئله به ظاهر ساده بر تهیه غذا و نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان تأثیر می‌گذارد. قوانیتی که هیچ راهی برای دور زدن آن‌ها وجود ندارد.

اما اورست چه چیزی دارد که نمی‌توان آنجا تخم مرغ را جوشاند؟ باید گفت مشکل آن‌جا از فشار هوا ناشی می‌شود.

در سطح دریا، آب در ۱۰۰ درجه سانتیگراد می‌جوشد. این اصطلاحا نقطه جوش آب است، ولی باید دانست که نقطه جوش برخلاف اسمش تنها یک نقطه نیست. در حقیقت هنگامی که آب تحت فشار‌های مختلف قرار می‌گیرد، نقطه جوش آن متفاوت می‌شود.

هر چه از سطح دریا بالاتر باشید، دمای لازم برای به جوش آوردن آب کمتر است. برای تعیین نقطه جوش دقیق در محل خود می‌توانید از یک ماشین حساب استفاده کنید. در واقع به ازای هر ۳۰۰ متر ارتفاع، دمای جوش ۱ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

برای مثال در شهر «لا رینکونادا»، مرتفع‌ترین سکونت‌گاه مسکونی دائمی در جهان در ارتفاع حدود ۵۰۵۲ متری از سطح دریا، آب در ۸۲.۸ درجه سانتیگراد به جوش می‌آید.

این نقطه جوش هنوز به اندازه کافی برای جوشاندن تخم مرغ خوب است، اما دمای آن کمتر از دمای ایده‌آل جهت تهیه قهوه است. اگرچه هنوز هم می‌توانید آن را درست کنید.

قله اورست به طور قابل توجهی بالاتر از شهر لارینکونادا است. ارتفاع آن از سطح دریا ۸۸۴۹ متر است و حدود یک سوم اتمسفر فشار دارد. به همین خاطر، دمای جوش آب در آنجا به ۶۸ درجه سانتیگراد کاهش پیدا می‌کند. این میزان دما هنوز آنقدر داغ هست که باعث سوختگی شدید شود، اما حرارتش به اندازه‌ای نمی‌رسد که بتواند تخم مرغ را به طور کامل بپزد.

سفید و زرده هر دو از مواد مختلفی ساخته شده‌اند و پروتئین‌ها در دما‌های مختلفی منعقد می‌شوند. سفیده از ۵۴ درصد اوآلبومین ساخته شده است و تا دمای ۸۰ درجه سانتیگراد منعقد نمی‌شود. در سوی مقابل زرده نیز حداقل به ۷۰ درجه سانتیگراد برای سفت شدن نیاز دارد.

اگر در بالای قله اورست به سر می‌برید و واقعاً به دنبال خوردن یک تخم مرغ آب‌پز هستید، تنها راه حل این است که به قوانین ترمودینامیک تعظیم کنید و از زودپز استفاده کنید. این روش پخت به دلیل افزایش فشار داخل محفظه، نقطه جوش را افزایش می‌دهد.

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، جوشاندن تخم مرغ در ارتفاع بالا یکی از همان دلایلی است که نشان می‌دهد شما نمی‌توانید در برابر ترمودینامیک پیروز شوید، بلکه فقط می‌توانید از آن‌ها همانطور که هستند تبعیت کنید.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) رئیس دانشگاه شهید بهشتی: در اتفاقات ۱۴۰۱، پلیس ایران وارد هیچ دانشگاهی نشد
  • یک فرد را در چه سنی می‌توان «پیر» دانست؟
  • سند تحول بنیادین مجموعه اقدامات برای خوشبختی فرزندان است
  • عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است
  • آقای احمد خاتمی، چه کسی گفته شما بهشتی هستید؟
  • (تصاویر) بندر شهید بهشتی چابهار
  • چرا نمی‌توان بالای کوه اورست تخم مرغ آب‌پز کرد؟
  • دانشگاه شهید بهشتی: دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین را بورسیه می‌کنیم
  • دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
  • پول‌ های زیر فرش/ پردرآمدترین مشاغل خانگی کدام‌اند؟